Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3244459
Goedenavond,

Even vraagje, vorige week heeft Benthe der eerste Barfmenu gehad met als vleesbot kippennekken.
Ik had ze ook even plat geslagen en ze kauwde er erg goed op. Nu had ze vandaag het weer gehad, ook plat geslagen maar bijna niet op gekauwd.
Nu begreep ik dat dat bij kippennekken niet zo heel erg is.
Maar morgen krijgt ze bijv diamantduifjes,
Die had ik nog liggen. Moet ik die ook plat slaan of pootjes enz van het karkas snijden??
Volgende keer krijgt ze ook kwartel, en eigenlijk ook daar de vraag bij, hamer erbij halen of gewoon heel geven.

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Inouska op wo 07 sep 2016, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3244461
Inouska schreef:Goedenavond,

Even vraagje, vorige week heeft Benthe der eerste Barfmenu gehad met als vleesbot kippennekken.
Ik had ze ook even plat geslagen en ze kauwde er erg goed op. Nu had ze vandaag het weer gehad, ook plat geslagen maar bijna niet op gekauwd.
Nu begreep ik dat dat bij kippennekken niet zo heel erg is.
Maar morgen krijgt ze bijv diamantduifjes,
Die had ik nog liggen. Moet ik die ook plat slaan of pootjes enz van het karkas snijden??
Volgende keer krijgt ze ook kwartel, en eigenlijk ook daar de vraag bij, hamer erbij halen of gewoon heel geven.

Alvast bedankt
Ik neem aan dat Benthe al gewend is aan rauwe voeding en niet normaal gesproken brok krijgt? Zo niet zou ik de diamandduifjes en de kwarteltjes echt zo durven geven, zonder te meppen. Je hoeft de pootjes er ook niet af te halen. Het is allemaal zulk zacht spul!
Door Inouska
#3244469
Lizzy schreef:Ik neem aan dat Benthe al gewend is aan rauwe voeding en niet normaal gesproken brok krijgt? Zo niet zou ik de diamandduifjes en de kwarteltjes echt zo durven geven, zonder te meppen. Je hoeft de pootjes er ook niet af te halen. Het is allemaal zulk zacht spul!
Ja ze zit nu denk ik ruim half jaar op de KVV.
En begin nu Barf in te voeren.
Zodra ze de eerste x iets krijgt waar bot in zit kauwt ze heel goed. en 2de x is het slik en weg.
Zag ook dat ze de lap spiervlees ook zo
naar binnen glipte zonder te kauwen.

Nu had ik wel al door als ze tussendoor wel is een kippennekje kreeg en liet der eerst zitten wast het hap slik weg maar als ik der eerst laat liggen dan neemt ze er wel de tijd voor.
Maar nu had ik het gewoon in der etensbak gedaan.
Gebruikersavatar
Door Dwienie
#3244557
Nou dan is misschien haar altijd eerst laten liggen een idee? Als ze dan wel rustig eet. Bij mijn pup laat ik hem zo veel mogelijk met rust, want ik heb het idee dat hij alleen maar sneller eet als ik me ermee ga bemoeien.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244574
Tja, een kippennek is gewoon klein, en een diamantduifje is echt heel zacht.
Ik zou daar niet aan doen.

Bemoeien met het eten ben ik geen fan van. Vaak gaan ze dan alleen maar sterker schrokken omdat ze bang zijn dat je het afpakt.
Spiervlees snij ik in stukken, dat gaat hier ook gewoon in 1 slurp naar binnen. Vleesbot geef ik enkel in stukken die niet in 1 keer kunnen worden doorgeslikt maar waar wel op gekauwd moet worden.
Door Inouska
#3244579
Bemoeien doe ik niet. zodra je alleen al zegt is het lekker dan gaat ze sneller eten. Normaal moet ze wachten als ik der bak in de standaard zet. En ze mag als ik dan wegloop. Ik zit dan gewoon op de bank met me oren open of ze kauwt. Mijn chi gaat ook heel door slikken als ik erbij blijf. De andere chi vind het juist fijn als ze moet knagen dat ik het vasthou tenzij ze in der bench ligt dan voelt ze zich veilig, dan doet ze het zelf.

Nou ben benieuwd wat ze doet vanavond. Zit nog wel te twijfelen of ik het knaag werk dan geef in der mand als ze ligt of gewoon zoals der KVV in de bak op de standaard waar ze normaal der eten in krijgt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3244586
Hoe wil je later de barf blijven geven? Toch ook niet in haar mand vermoed ik?
Waarom geef je haar kvv al niet op de grond? Ale, in een bakje wel he. ;) Op een matje of dergelijk? Op dezelfde manier en plaats als je later alle barf wil geven.
Ze kan daar dan toch ook liggen?

Ik denk dat die kwartels heel nuttig gaan zijn om haar rustig te leren knagen. Gewoon in zijn geheel geven, dan moet ze er wel haar tanden in zetten.
Door Inouska
#3244592
pearlsofpassion schreef:Hoe wil je later de barf blijven geven? Toch ook niet in haar mand vermoed ik?
Waarom geef je haar kvv al niet op de grond? Ale, in een bakje wel he. ;) Op een matje of dergelijk? Op dezelfde manier en plaats als je later alle barf wil geven.
Ze kan daar dan toch ook liggen?

Ik denk dat die kwartels heel nuttig gaan zijn om haar rustig te leren knagen. Gewoon in zijn geheel geven, dan moet ze er wel haar tanden in zetten.
Daar heb je een goed punt, ik doe het gewoon in der bak op de standaard, zoals normaal met der KVV. En dan kijkt ze zelf maar of ze hem eruit haalt en liggend oppeuzeld of staand.

Mijn gedachtegang komt denk ik nog van vroeger toen mijn eerste hond brokken kreeg en van de DA hoorde dat grotere honden het voer staand moesten krijgen op op iets hoger dan de borst zodat het beter naar beneden glijdt en geen problemen met de maag kregen. Dus eigenlijk vanaf die tijd geef ik het dus verhoogd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244610
Inouska schreef:Daar heb je een goed punt, ik doe het gewoon in der bak op de standaard, zoals normaal met der KVV. En dan kijkt ze zelf maar of ze hem eruit haalt en liggend oppeuzeld of staand.

Mijn gedachtegang komt denk ik nog van vroeger toen mijn eerste hond brokken kreeg en van de DA hoorde dat grotere honden het voer staand moesten krijgen op op iets hoger dan de borst zodat het beter naar beneden glijdt en geen problemen met de maag kregen. Dus eigenlijk vanaf die tijd geef ik het dus verhoogd.
Maar dat is echt achterhaald. Het idee was dat je door op hoogte te voeren minder kans had op maagtorsie doordat er minder lucht mee naar binnen ging. Dit blijkt juist precies andersom te werken. Wij deden het ook jaren zo, hoor. Bak keurig op borsthoogte.
Tot Hope op barf ging, deden wij het netjes in de verhoogde voerbak, kiepte hij het eruit en at het van de grond ;D

Ik voer nu juist laag. Gewoon vanuit een bak op de grond.
Door Inouska
#3244624
Hope schreef:Maar dat is echt achterhaald. Het idee was dat je door op hoogte te voeren minder kans had op maagtorsie doordat er minder lucht mee naar binnen ging. Dit blijkt juist precies andersom te werken. Wij deden het ook jaren zo, hoor. Bak keurig op borsthoogte.
Tot Hope op barf ging, deden wij het netjes in de verhoogde voerbak, kiepte hij het eruit en at het van de grond ;D

Ik voer nu juist laag. Gewoon vanuit een bak op de grond.

weer een gedachte dat ik goed deed naar de maan ;D ;D ;D

of ze is niet gek op duif of ze moet echt nog leren dat iets kapot kauwen mag :D
de eerste duif (diamant duifjes erg klein) kraakte ze en ze schrok en keek mij verschrikt aan hihi
daarna at ze de organen met smaak op en de andere 2 duifjes gingen met goed kauwen er ook in maar de andere 2 kraakte ze en spuugde weer uit dat ging een paar keer zo toen begon ze rondom de bak schoon te likken.
toen pakte ze er een duif uit en legde op der dekentje die ik erbij gelegt had daar ging ze eerst bij liggen keek mij aan pakte hem weer spuugde hem uit en kwam naar mij toen terug naar der voerbak en pakte de andere duif eruit en legde die ook naast der bak liep naar de bank en ging liggen. en dat was het toen ging de kleinste chi eens kijken wat der lag, dat is een hele moeilijke eter en wou de laatste maanden al geen vers meer maar die wou hem wel even naar der mand slepen, terwijl ze nooit wil knagen op botje lekkers koekje niks niet.
maar ik dos het niet dat ze eraan begon omdat ze de laatste tijd al geen vers meer heeft gehad.

morgen qua vleesbot eendkarkas
ben benieuwd
Door Inouska
#3244693
pluk schreef:Heeft niemand je vertelt dat duif echt heel goor is?
Ik ken geen hond die dat vreet eigenlijk
Afbeelding
Uuhhhh nee volgens mij niet :-[
Of ik heb er weer eens over heen gelezen.
Naja volgende week heb ik kwartel.
Is dat wel een favoriet onder de honden?
Dat heeft ze namelijk ook nog nooit gehad.
En eend? Die staat morgen op het menu
Gebruikersavatar
Door pluk
#3244698
Inouska schreef:Uuhhhh nee volgens mij niet :-[
Of ik heb er weer eens over heen gelezen.
Naja volgende week heb ik kwartel.
Is dat wel een favoriet onder de honden?
Dat heeft ze namelijk ook nog nooit gehad.
En eend? Die staat morgen op het menu
Kwartel wordt meestal wel goed gegeten hoor en eend zeker :) althans tamme eend... wilde is een ander verhaal :-[
Patrijs en fazant is ook niet te knagen volgens mijn hond. Maar zwaan en gans eet hij dan wel weer. Alhoewel gans kvv niet eetbaar is...gans spiervlees dus wel ::) dus probeer eerst een beetje via via te krijgen of bestel een klein beetje maar sla niet direct groot in ;)
Maar goed, het kan ook zomaar weer omslaan hoor. Mijn hond weigerde kvv van konijn, later nog eens een karkasjes geprobeerd, beide liet hij staan. Nu 2 jaar later weer eens geprobeerd en hij eet het gewoon op ::)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3244717
pluk schreef:Heeft niemand je vertelt dat duif echt heel goor is?
Ik ken geen hond die dat vreet eigenlijk
Afbeelding
Er zijn van die kliko's die het wel eten hoor ::)

Maar inderdaad, het leuke aan Barf is dat je afwisseling in de maaltijden biedt, maar dat betekend ook dat ze sommige dingen niet lusten. Duif staat er om bekend. Er zit vaak ook veel verschil tussen tam en wild (eend bijvoorbeeld, onze kliko eet zo goed als alles, maar wilde eend was echt geen favoriet, terwijl tam zo naar binnen gaat). Het is een kwestie van uitproberen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244755
pluk schreef:Heeft niemand je vertelt dat duif echt heel goor is?
Ik ken geen hond die dat vreet eigenlijk
Afbeelding
Dat was hier favoriet, duif.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door