Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Margot
#3244456
Mijn zoon is vandaag met zijn hond voor een bloedonderzoek bij de DA geweest dit i.v.m. veel drinken en plassen ook is hij misselijk.
Tuurlijk kreeg hij het advies om gelijk op een nierdieet brok te gaan,hij barft.
Morgen komt er nog een echo om te kijken of er een tumor zit
Zijn er hier mensen die deze uitslag in een wat Jip en Janneke taal kunnen uitleggen.
Ik heb altijd begrepen dat met nierfalen de uitslagen heel hoog zijn maar hier is het blauwe te laag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Margot
#3244460
Lizzy schreef:Weet je zeker dat dit alles was? Als het over nierfalen gaat, wil ik graag weten wat het ureum en creatinine is.
Ik ga het hem even vragen en of hij daar ook een foto van heeft
Door Lizzy
#3244462
Dit lijken me een beetje bloedarmoede-achtige uitslagen en dat kan ik niet 1, 2, 3 combineren met teveel drinken en plassen. Heeft de hond verder nog problemen? Diarree? Bloedingen? Is hij vermoeid?
Door MillyMol
#3244471
1. HCT = hematocriet. Kan laag zijn als er veel verdunning is, wat hier het geval lijkt, want de RBC (red blood cells of rode bloedcellen) zijn normaal. Geen anemie dus.
2. MCV = (Mean Corpuscular Volume) oftewel de gemiddelde grootte van rode bloedcellen. Een te hoge MCV-waarde komt voor bij bloedarmoede ten gevolge van een vitamine-B12 gebrek. Een te lage MCV-waarde komt voor bij bloedarmoede ten gevolge van een ijzergebrek en chronische aandoeningen (infecties, neoplasie, …). Omdat het MCH (Mean Corpuscular Hemoglobin) oftewel de berekening van de hoeveelheid zuurstof vervoerend hemoglobine in de rode bloedcellen, normaal is wijst het niet op een anemie.
3. WBC = White Bloodcell Count ofwel Witte bloedcellen
4. MONO = monocyten
5. PLT = platelets (denk ik) ofwel bloedplaatjes/trombocyten. Zijn belangrijk voor de stolling.

Ik zie geen kreat en ureum in deze uitslag, dus waarom de DA denkt dat de nieren het probleem zijn is me vooralsnog een raadsel. Is er urine-onderzoek gedaan?
Door Lizzy
#3244507
Margot schreef:Afbeelding
BUN is hetzelfde als ureum en dat is iets verhoogd.
Crea is creatinine en dat is ook verhoogd.
GPT is ook iets verhoogd en dat zegt wat over de leverwerking.

Mag ik vragen: wat voor hond is het, hoe oud is hij/zij? Zijn er verder nog problemen? Is de hond sloom, koorts, diarree, overgeven? Hoe is de eetlust?

Oorzaken kunnen talloos zijn voor dit soort verhogingen. En de kunst is nu dat de dierenarts onderzoekt WAT de oorzaak is. Je naar huis sturen met een zak brokken is een beetje TE (en ik bedoel VEEL TE) makkelijk. De dierenarts moet uitzoeken wat de onderliggende oorzaak is. En Lepto besmetting? Ziekte van Addison?
Gebruikersavatar
Door Margot
#3244510
Lizzy schreef:BUN is hetzelfde als ureum en dat is iets verhoogd.
Crea is creatinine en dat is ook verhoogd.
GPT is ook iets verhoogd en dat zegt wat over de leverwerking.

Mag ik vragen: wat voor hond is het, hoe oud is hij/zij? Zijn er verder nog problemen? Is de hond sloom, koorts, diarree, overgeven? Hoe is de eetlust?

Oorzaken kunnen talloos zijn voor dit soort verhogingen. En de kunst is nu dat de dierenarts onderzoekt WAT de oorzaak is. Je naar huis sturen met een zak brokken is een beetje TE (en ik bedoel VEEL TE) makkelijk. De dierenarts moet uitzoeken wat de onderliggende oorzaak is. En Lepto besmetting? Ziekte van Addison?
Het is een newfoundlander reu van 6 jaar.
Hij begon afgelopen donderdag meer te drinken en heel veel te plassen.
Hij heeft een maand geleden een grasaar in zijn poot gehad en die moest met een operatie eruit gehaald worden.
Daarna is hij slomer geworden.
Vandaag had hij bij de DA 40,3 en de dagen ervoor 39.
Zijn eetlust was altijd prima tot geweldig,hij was net een vuilnisvat.
Vanaf zaterdag begon hij over te geven en wilde niet eten.
Mijn zoon heeft vanmiddag maar een pakje smuldier rund gehaald om te kijken of hij dat wilden en ja hij vrat het weer op en tot nu toe is het erin gebleven.
Door Lizzy
#3244550
Margot schreef:Het is een newfoundlander reu van 6 jaar.
Hij begon afgelopen donderdag meer te drinken en heel veel te plassen.
Hij heeft een maand geleden een grasaar in zijn poot gehad en die moest met een operatie eruit gehaald worden.
Daarna is hij slomer geworden.
Vandaag had hij bij de DA 40,3 en de dagen ervoor 39.
Zijn eetlust was altijd prima tot geweldig,hij was net een vuilnisvat.
Vanaf zaterdag begon hij over te geven en wilde niet eten.
Mijn zoon heeft vanmiddag maar een pakje smuldier rund gehaald om te kijken of hij dat wilden en ja hij vrat het weer op en tot nu toe is het erin gebleven.
Is de hond onlangs gevaccineerd? Welke entingen heeft hij wanneer gehad?

Ik ben geen dierenarts, ik kan niet zeggen wat er aan de hand is. Maar met een hond die ook koorts heeft en niet wil eten en veel drinkt en plast? Zou ik hem op de ziekte van Weil laten testen en overleggen met de dierenarts om hem ondertussen ook antibiotica geven (doxycycline). En ja, dit moet gewoon verder onderzocht worden.....
Gebruikersavatar
Door Margot
#3244552
Lizzy schreef:Is de hond onlangs gevaccineerd? Welke entingen heeft hij wanneer gehad?
Gelukkig niet en zijn laatste entingen zijn denk ik 4 jaar geleden.
Asgard is als herplaatser bij mijn zoon gekomen toen hij 14 maanden was.
Ik ga vanmiddag met hem mee en heb al een heel lijstje wat ik wil vragen.
De DA die hij vanmiddag heeft staat open voor vragen en wil ook veel uitleggen.
En gelukkig niet zoals die van gister die gelijk met zijn salmonella verhaal klaar staat.
Gebruikersavatar
Door Margot
#3244599
Net terug van de DA.
Er zijn gelukkig geen tumoren gevonden.
Er is steriel urine afgenomen en dat staat op kweek.
De DA vond dat ik hele goede vragen stelde maar het was eigenlijk niet nodig.
Hij dacht ook aan Weil en nog meer dingen.
Asgard heeft nu ook gelijk antibiotica gekregen en laten we hopen dat dat wat gaat doen en dan kan het zijn dat hij er langer aan zit.
Maar dat zien we wel.
Op de schaal van 0 t/m 10 zit Asgard op 3/4 aan nierfalen.
Al met al is mijn zoon en ook ik een stuk rustiger.
Nu eerst eens goed kijken bij het nierdieet.
Zou hij nu al de Solidago moeten inzetten.
Door Lizzy
#3244602
Margot schreef:Net terug van de DA.
Er zijn gelukkig geen tumoren gevonden.
Er is steriel urine afgenomen en dat staat op kweek.
De DA vond dat ik hele goede vragen stelde maar het was eigenlijk niet nodig.
Hij dacht ook aan Weil en nog meer dingen.
Asgard heeft nu ook gelijk antibiotica gekregen en laten we hopen dat dat wat gaat doen en dan kan het zijn dat hij er langer aan zit.
Maar dat zien we wel.
Op de schaal van 0 t/m 10 zit Asgard op 3/4 aan nierfalen.
Al met al is mijn zoon en ook ik een stuk rustiger.
Nu eerst eens goed kijken bij het nierdieet.
Zou hij nu al de Solidago moeten inzetten.
Solidago kan nooit kwaad.

Het barf nier dieet werkt erg goed. Veel beter dan welke brok dan ook.

Visolie is ook zeer zeker belangrijk om te geven. Maar gezien hij nu op AB staat, is het misschien beter om daar heel even mee te wachten, eerst te kijken of hij niet aan de diarree gaat van de AB.

Sterkte, ik hoop dat hij snel opknapt! Houd je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
Door Margot
#3244607
Lizzy schreef:Solidago kan nooit kwaad.

Het barf nier dieet werkt erg goed. Veel beter dan welke brok dan ook.

Visolie is ook zeer zeker belangrijk om te geven. Maar gezien hij nu op AB staat, is het misschien beter om daar heel even mee te wachten, eerst te kijken of hij niet aan de diarree gaat van de AB.

Sterkte, ik hoop dat hij snel opknapt! Houd je ons op de hoogte?
Tuurlijk houd ik jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Door Margot
#3245021
Even een update over Asgard.

Er zijn geen bacteriën in zijn urine gevonden.SHIT
Maar zijn temp blijft nog steeds schommelen en tot 39.7
Hij wil ook niet echt eten en de pillen gaan er met moeite in.
Het lijkt wel of hij 's ochtend misselijker is dan 's avonds.
Ze gaan nu een kuipje smeerboel proberen als hij maar wat eet.
Als hij morgen nog niet eet dan gaan ze iets tegen de misselijkheid halen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door