Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door BuBbA
#3244366
Hoi,

Ondertussen is het wachten bijna voorbij en zijn we aan het aftellen. We zijn de wachtlijst eindelijk doorlopen en normaal gezien krijgen we een pup van het nestje dat een dikke week geleden geboren is.

Ik heb hier al zeer veel vragen gesteld, maar ik ga er toch nog 3 toevoegen:

1) Bij OerVoer kan je paketten KVV bestellen waar dan enkelvoudige vleesmalingen inzitten van allerlei diersoorten, inclusief één pensdag en één visdag.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met OerVoer en de kwaliteit van de voeding?

2) Waar voeren jullie je hond/honden? Gewoon in de keuken, in de bench, in een aparte ruimte (berging, buiten, ...)?

3) Mijn ouders hebben altijd honden gehad en zij doen de portie die ze willen geven in de voerbak en zetten die dan op de plaats. Vervolgens laten zij de bak dan gewoon staan, met het voer in, tot het weer opnieuw tijd is om te voeren. Ik veronderstel dat dit bij vers vlees niet kan, aangezien het vlees niet te lang mag blijven staan? Hoelang geven jullie je hond de kans om te eten?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3244370
1) Oervoer laat voor zover k weet malen door Darf. Dit is een prima kwaliteit. Ik heb t ook weleens gevoerd en was zeer tevreden. Enkelvoudig betekend wel vaak dat de smaak wat uitgesproken is. Met een kieskeurige hond wordt t dan soms moeilijker gegeten. Zoals eerder aangegeven zou ik nog wel een paar merken erbij voeren.

2) bij goed weer in de tuin, anders binnen op een stuk zeil dat ik daarna schoonmaak. Van pup af aan heb ik mijn hond geleerd op een vaste plek te eten, dus hij gaat niet van t zeil af.

3) als hij t langer dan 5-10 min onaangeroerd laat staan haal ik t weg. Ik zet t dan afgedekt terug in de koelkast tot de volgende maaltijd.
Door Mijati
#3244377
Hier eten de honden in de bench, ook makkelijk schoon te maken na het eten. Nu heb ik twee honden, die liever niet bij elkaar bak komen. Het is maar net wat je jouw hond went. Met het merk oervoer heb ik geen ervaring, dus daar kan ik niets over zeggen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3244386
Als je kvv voert, blijft het voer dan niet gewoon in de bak? Of eten ze zo slordig?
Hier eten ze barf en dat wordt naast het bakje gelegd om op te eten. Ze eten op een 'vreetkleedje' dat dan geregeld gewassen wordt. Ik heb katten en bij mij zijn dat handdoeken maar ik heb al herders voorbij zien komen op
kleine tapijtjes. Het is leuk voor je hond als het vlees niet verschuift en de ondergrond dus niet te glad is.

Verder is het je eigen voorkeur waar je voert. Bench kan meer rust geven.
Ik denk dat bij mooi weer de meeste honden in de tuin eten krijgen. Qua hygiëne is dat het eenvoudigst want een emmer water erover is vaak al voldoende.

Maar ik vraag me dus af of dat bij kvv wel nodig is of alles niet gewoon in de bak blijft.

Bij een pup heb je een aantal voermomenten per dag. Verdeel de dagmaaltijd in gelijke delen over deze momenten. Als hij wegloopt en het laat staan haal je het na een aantal min weg. Biedt het volgende moment dan het restje nog eens aan. Hij heeft op dat moment misschien meer honger.
Maar doorgaans zal dat wel gewoon op gaan als je een goede eter hebt en de juiste hoeveelheid voert.
Door Lizzy
#3244387
BuBbA schreef:Hoi,

Ondertussen is het wachten bijna voorbij en zijn we aan het aftellen. We zijn de wachtlijst eindelijk doorlopen en normaal gezien krijgen we een pup van het nestje dat een dikke week geleden geboren is.

Ik heb hier al zeer veel vragen gesteld, maar ik ga er toch nog 3 toevoegen:

1) Bij OerVoer kan je paketten KVV bestellen waar dan enkelvoudige vleesmalingen inzitten van allerlei diersoorten, inclusief één pensdag en één visdag.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met OerVoer en de kwaliteit van de voeding?

2) Waar voeren jullie je hond/honden? Gewoon in de keuken, in de bench, in een aparte ruimte (berging, buiten, ...)?

3) Mijn ouders hebben altijd honden gehad en zij doen de portie die ze willen geven in de voerbak en zetten die dan op de plaats. Vervolgens laten zij de bak dan gewoon staan, met het voer in, tot het weer opnieuw tijd is om te voeren. Ik veronderstel dat dit bij vers vlees niet kan, aangezien het vlees niet te lang mag blijven staan? Hoelang geven jullie je hond de kans om te eten?
Ik heb geen ervaring met Oervoer.

Mijn honden eten in de woonkamer en in de keuken en eten altijd op een speciaal BARF kleed. Geen geklieder, geen geknoei, ik maak het kleed schoon na het eten en eens per week gaat het in de was.

Nee, Ad libitum voeren is bij verse voeding geen goed idee. Honden eten hun portie verse voeding gewoon gelijk op. En honden die dat niet doen? Ik ben een harde hoor. Ik haal de bak echt na een paar seconden van niet willen eten al weg. En pas de volgende maaltijd krijgen ze opnieuw een maaltijd aangeboden. Maar goed, de meeste pups hebben zo'n behandeling niet nodig, die zet je hun verse voer voor en dat eten ze gelijk op. Tenzij je een pup aan hebt geschaft van een "met eten zeikerig ras" :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3244439
Lizzy schreef:Ik heb geen ervaring met Oervoer.

Mijn honden eten in de woonkamer en in de keuken en eten altijd op een speciaal BARF kleed. Geen geklieder, geen geknoei, ik maak het kleed schoon na het eten en eens per week gaat het in de was.

Nee, Ad libitum voeren is bij verse voeding geen goed idee. Honden eten hun portie verse voeding gewoon gelijk op. En honden die dat niet doen? Ik ben een harde hoor. Ik haal de bak echt na een paar seconden van niet willen eten al weg. En pas de volgende maaltijd krijgen ze opnieuw een maaltijd aangeboden. Maar goed, de meeste pups hebben zo'n behandeling niet nodig, die zet je hun verse voer voor en dat eten ze gelijk op. Tenzij je een pup aan hebt geschaft van een "met eten zeikerig ras" :biggrin2:



Tjek :biggrin2:

De EB staat er niet echt om bekend te mutsen gelukkig dus wsl valt het wel mee. Ik heb wel een mutser, als pup heb ik het snel weghalen getest waarbij zijn interesse in eten alleen maar volledig verdween ::)
Ik liet dus de ene maaltijd staan tot de volgende en gooide dan de oude maaltijd weg.
Zeikerd is inmiddels bijna 7 en het gaat meestal best aardig, ik zet het ergens in de avond neer, en als er nog over is gooi ik dat de volgende morgen weg.
Maar ik zou zeker beginnen met neerzetten en valt ie niet gelijk aan, weghalen en pas het volgende voermoment dezelfde maaltijd weer aanbieden. Ii vermoed dat je niet heel veel problemen gaat krijgen ;)
Door fransbulletje
#3244440
Ik kan me niet heugen dat onze Oliver ook maar 1x zijn eten te lang liet staan.
Meestal is het op voor ik een keer met mijn ogen knipper :biggrin2:
Oervoer wordt inderdaad gemaakt door Darf.
Hier eten de heren ook Darf en Alroda, hetzelfde als wat Oervoer heeft. Darf zijn mixen en Alroda is enkelvoudig, 1 diersoort per rolletje.
Je kunt ook via Darf zelf bestellen leveren ook aan huis.
http://www.darf.info
Succes enne...foto van de pup :D
Waar komt hij/zij vandaan?

Veel plezier met de voorpret!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244646
Hier eet meneer in de bijkeuken op een kleed. Van het kleed af = weg eten. Dat snapte hij reuze snel :biggrin2:
Dagelijks schoonmaken en inderdaad 1x per week in de was.

Zekfs mijn katten eten hun vlees meteen op. Lopen ze weg gaat ook hun eten weg en mogen ze het een volgende voerbeurt opnieuw proberen. Ook die snapten dat heel snel :biggrin2:
Door BuBbA
#3245774
fransbulletje schreef:Succes enne...foto van de pup :D
Waar komt hij/zij vandaan?

Veel plezier met de voorpret!
Bedankt! Afbeelding

Zij zal van Mojos komen, we gaan binnenkort langs om kennis te maken!
Door BuBbA
#3263827
Even een update: ons Tessa is ondertussen sinds vrijdagavond hier en ze heeft vandaag voor de eerste keer vers gekregen. 125g OerVoer enkelvoudig kip. Amai, dat ging er nogal in. 3 minuten en ze had alles al op. Later heeft ze ook nog een gedroogde eendenpoot gekregen, daar is ze direct ingevlogen en is ze een tijdje lekker mee bezig geweest.
Door fransbulletje
#3263878
BuBbA schreef:Even een update: ons Tessa is ondertussen sinds vrijdagavond hier en ze heeft vandaag voor de eerste keer vers gekregen. 125g OerVoer enkelvoudig kip. Amai, dat ging er nogal in. 3 minuten en ze had alles al op. Later heeft ze ook nog een gedroogde eendenpoot gekregen, daar is ze direct ingevlogen en is ze een tijdje lekker mee bezig geweest.
Gefeliciteerd met jullie Tessa, mooi meisje zag haar op de foto's van Monique op facebook.
Fijn dat ze haar verse hap lekker opat maar dat had ik niet anders verwacht ;-)
Veel plezier en geniet ervan want voor je het weet is ze groot, gaat zo snel!
Door BuBbA
#3264038
Hoi,

Nog even een vraagje in verband met de hoeveelheid:

Onze pup is 12 weken en weegt 10kg, hoeveel KVV zou ze mogen/moeten krijgen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3264039
Voeren doe je op het oog. Ik zou beginnen met 5% van het gewicht per dag, dus 500 gram. Je ziet snel genoeg of ze daar te stevig of te schriel van wordt. Zo ja, dan met een 0,5-1% erbij of eraf proberen, weer kijken, evt bijstellen, etc
Sowieso zul je vaak moeten bijstellen als ze nog in de groei zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door