Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3243992
Hai, zondag komen de nieuwe baasjes van Gerrit, teckelpup bijna 12 wkn, hem ophalen. Hij barft mee, maar hij schrokt echt niet normaal alles naar binnen. Ik geef hem apart. Eerst gaf ik hem een groot stuk, maar daar knaagde hij al snel stukken vanaf. Nu hou ik het vast en dat gaat wel goed. Maar zodra ik het los laat, gaat het binnen een halve seconde naar binnen zonder te kauwen. De snacks, konijnenoor, chickenwing, bullepees gaat wel goed, dat doet ie gewoon normaal.
Eigenlijk wil ik kwartel en kipkarkas en konijn meegeven. Maar deze mensen hebben totaal geen ervaring hier mee, dus ik ben ook bang natuurlijk dat het fout gaat.
Even een voorbeeld: als ik met een bakje water aan kom, dan duikt hij als een idioot erin met zijn hele snoet om vervolgens dan maar wat slokken te nemen. Ook zijn eerste groentehap, waarvan ik dacht dat ie wel even zou snuffen, nee, hij vrat het in no time op. Ook probeer ik hem op afstand te houden, zodat ie normaal naar die bak komt, maar ook dat mislukt. Voor de rest is het een wereldpup. Wat voor advies moet ik geven aan de nieuwe baasjes?? Of gewoon iig maar de eerste tijd op kkv, dat zat ik zelf te denken.
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door pluk
#3243996
Wat willen ze zelf gaan voeren? Als ze zelf ook met barf door willen dan hebben ze zich al ingelezen, voorraadje ingeslagen, menuutje gemaakt etc neem ik aan. Dan zou ik ze goed uitleggen wat hij doet en hoe ze er mee om moeten gaan. Dat kun je beter hebben dan dat ze onvoorbereid thuis een keer een kippennek geven.

Als ze zelf geen barf willen gaan geven dan zou ik kvv meegeven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3244018
Is een medische reden waarom hij zo vreselijk schrokt uitgesloten? Want ik vind dit toch wel heftig.

Verder is het inderdaad belangrijk te weten wat ze gaan voeren. Als ze totaaaal geen ervaring hebben met barf denk ik dat ze de moed snel gaan verliezen als ze niet echt goed begeleiding krijgen. Ik zou het gesprek aan gaan en vooral het enthousiasme peilen. Willen ze echt graag barf voeren of vinden ze dat brok ook wel kan? Want als barf dan gedoe word dan gaan ze dat niet volhouden. Dan zou ik denk ik gaan voor kvv.
Door vagebond
#3244023
Mijn advies aan hun was: kkv en wat kipkarkas of i.d. 1 of 2x per week erbij geven. Verder is ie gezond. Pas ontlastingsonderzoek laten doen, kwam niets uit. Alles ziet er goed uit verder. Het is een flinke pup. Het is er eentje van 448 gram geboortegewicht. Mss moet ie meer hebben? Ik vind m er prima uitzien. Ik geef hem nu 200 gram. Ik zal hem eens gaan wegen straks.
Door Lizzy
#3244049
Pup vreet en drink-graag :biggrin2:

Als de mensen erg onervaren zijn maar wel heel graag zelf samen willen stellen zou ik adviseren echt alleen vleesbot te geven van kleine dieren en dit eerst goed te bewerken met een vleeshamer. Dus niet in kleine stukken knippen maar echt plat slaan.

Als ze onervaren zijn en het zelf samenstellen ook niet echt zien zitten, dan zou ik ze KVV adviseren en inderdaad kunnen ze dat opleuken met groenten, eitje, vet visje (als ze geen KVV met vette vis geven!).
Door vagebond
#3244087
Hij weegt nu ong. 4.7 kilo. Als ik dat vergelijk met reuen uit andere nesten, valt dat nog wel mee, ik bedoel, het wordt niet model basset fauve of zo:) En 200 gram is dan zo'n beetje 4%. Dus ook niet gek voor een pup. Liever iets te mager dan te dik vind ik, vooral bij zo'n grote losse pup. Het is gewoon een vreselijke vreetzak. Als ik 's-avonds een appeltje schil, dan hoort ie dat en zit in no time voor m'n neus.
Door Lizzy
#3244090
vagebond schreef:Hij weegt nu ong. 4.7 kilo. Als ik dat vergelijk met reuen uit andere nesten, valt dat nog wel mee, ik bedoel, het wordt niet model basset fauve of zo:) En 200 gram is dan zo'n beetje 4%. Dus ook niet gek voor een pup. Liever iets te mager dan te dik vind ik, vooral bij zo'n grote losse pup. Het is gewoon een vreselijke vreetzak. Als ik 's-avonds een appeltje schil, dan hoort ie dat en zit in no time voor m'n neus.
Mjah, ik vind 4% erg weinig. En ik houd ook niet van dikke puppen maar te mager vind ik echt helemaal niet OK. Ze hebben genoeg voedingsstoffen nodig om zich gezond te ontwikkelen en daarbij hoort voldoende voedsel. Zelfs mijn Dalmaten eten 7% van hun lichaamsgewicht als pup. En die zijn echt geen gram te dik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3244169
4%.... Niet gek dat hij schrokt, die heeft pikaal de geeuwhonger. 4% is leuk voor een uitgegroeide volwassen hond, maar is een muizehap voor een pup op deze leeftijd. Het dubbele zou eerst komen bij dit formaat hondje en nee, daar wordt hij echt niet dik van en pups "te mager" houden dient ook al geen enkel doel. Hij moet gewoon goed zijn, niet vet, niet mager. Zo kweek je enkel een door eten geobsedeerd wezen. Snap echt niet hoe je erbij komt om een pup van bijna 5 kilo af te schepen met 200 gram voer en dan verbaasd te doen dat hij schrokt.
Door Lizzy
#3244171
Ja, ik denk dat dus ook hoor, dat pup zo schrokt omdat ie geelhonger heeft :-\ . Rap (vandaag nog) verhogen naar zo'n 8%. Of hij het geschrok ooit stopt is de vraag. Te lang teveel honger kan tot levenslang schrokken lijden.
Door vagebond
#3244231
Wat gek, andere pups uit andere nesten kregen wel minder, en die aten normaal, en zagen er ook normaal uit. Met 5 maanden komen ze terug hier voor een check-up en dan zijn sommige zelfs te dik geworden. Ik zal hem meer geven.
Door vagebond
#3244247
Kan het niet de reden zijn dat omdat hij de enige pup was en altijd zijn buikje vol kon drinken. Vanaf het moment van bijvoeren begon het al. Het allereerste hapje schoof ie al zo naar binnen. Hij krijgt ook niet afgemeten 200 gram per dag, dat is wel meer, heb het niet goed neergezet hier. Ik moet nu een leidraad hebben voor de nieuwe eigenaar, die gaat wel afwegen, ik hou het op minimaal 350 gram dan.
Door Lizzy
#3244270
vagebond schreef:Kan het niet de reden zijn dat omdat hij de enige pup was en altijd zijn buikje vol kon drinken. Vanaf het moment van bijvoeren begon het al. Het allereerste hapje schoof ie al zo naar binnen. Hij krijgt ook niet afgemeten 200 gram per dag, dat is wel meer, heb het niet goed neergezet hier. Ik moet nu een leidraad hebben voor de nieuwe eigenaar, die gaat wel afwegen, ik hou het op minimaal 350 gram dan.
Ik zou juist denken dat hij daarvan niet zou gaan schrokken (van niet hoeven delen).

Misschien zit het ook wel in zijn aard. Maar 4% is voor een pup van dit formaat hoe dan ook te weinig.
Gebruikersavatar
Door chery
#3244271
Ik vind het ook weinig. En als men geen ervaring heeft met barf zal ik eerst kvv adviseren en af en toe een barfhap, als ze ingelezen zijn. Vooral met zo'n schrokker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door