Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door aht
#3243114
Weet niet als mijn vraag op de juiste plaats gesteld is zoniet verplaats die maar.

Onze pup van 5 maanden is super druk, springt altijd tegen iedereen op. Komt ook steeds in handen, benen en kledij bijten (schuurt die stuk omdat ze springt en hapt). Dit doet ze ze,er als ze niet op schoot mag ,zelfs als ze mag). De bijtrem is precies niet aanwezig. De woorden neen, foei, mag niet maken geen indruk. Het lukt me echt niet om haar gedrag te veranderen.
En dan is er de andere kant, zit, af, blijf, wacht (voordat ze aan haar eten mag beginnen) doet ze zonder probleem.
In de hondenschool - waar ik reeds 15 jaar lid ben - liep het niet zoals het moest, om die reden ben ik naar een andere club getrokken. In deze club ligt de klemtoon op negeren als ze iets verkeerd doet en belonen als ze iets goed doet. Negeren is toch niet gemakkelijk als ze opspringt, dat doet redelijk pijn. Armen en benen zitten onder de krabben, blauwe plekken, ... Bezoekers durf ik niet meer te ontvangen. Doe tegenwoordig een ouderwetse schort aan zodat mijn kledij niet stuk getrokken wordt. Speeltjes heeft ze genoeg, bijt die ook allemaal stuk.

Tot daar mijn ergernis, sinds we oma en opa geworden zijn heb ik elke week (vrijdag tot zondag) mijn kleindochter (nu 3 maand) onder mijn vleugels. Ik blijf maar constant zeggen, niet rond baby, foei, .... Ze heeft onder toezicht (ouders en grootouders) kennis mogen maken met de baby. Nu wilt ze steeds rond de baby komen als ik het flesje geef.
Is er een preparaat om haar kalm te krijgen en zo te houden ? Alle mogelijkheden zijn zeer welkom.
Alvast bedankt
Ann en pup Pearl.
Door Martine-Tom
#3243119
Woorden hebben niet zoveel zin als je dr niet eerst geleerd hebt wat ze betekenen. Simpelweg "niet bij baby" zeggen...een hond praat hond en geen nederlands dus je zal haar eerst moeten leren wat je van haar verwacht voor je er een commando aan verbind, een hele zin is ook nogal lang, kies 1 woord bijv "rustig" en leer daarbij wat je van haar wil als je dat zegt ;)
5 mnd is nog een baby dus niet al te hoge verwachtingen hebben van haar, blijf rustig en kalm en als je even druk bent en je niet consequent kan zijn, zorg dan dat ze domweg niet bij de baby kan komen, in een andere ruimte, puppypanelen, zoiets.
Door hannabelgje
#3243124
Welke activiteiten worden er met de hond gedaan?
Ik denk dat hersenwerk veel kan helpen. Ik zou haar gewoon simpelweg niet bij de baby laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3243125
Opvoeding!

Je pup is 5 maanden, natuurlijk doet ie precies wat ie nu doet! Aan jou de taak om hem te leren wat wél wilt. Het roepen van foei en "niet dit of dat doen" zal niet helpen. Hij moet leren wat er wel van hem verlangt wordt en dat gaat met baby stapjes.

Op momenten dat je niet bezig kan met hem begeleiden, zoals wanneer je de fles geeft, pas je management toe. Door slim te kiezen, voorkom je dat de pup verkeerd gedrag zal tonen. Bijvoorbeeld door hem dan met een kauwstaafje in zijn bench te leggen. Help hem om dat te doen wat je graag wilt dat hij doet. Hij zal dat echt niet uit zichzelf verzinnen.

Negeren is leuk, maar niet handig bij gedrag als opspringen. Ook hier moet je een omschakeling in denken maken. Je weet al wat je niet wilt: opspringen. Ga nu bedenken wat je wel wilt en leer de pup dat aan. Bijvoorbeeld met vier poten op de grond staan. Met een clicker is dit goed aan te leren. Er is op internet veel over te vinden en het boekje "luisteren is leuk" van Jolein van Weperen is ook erg handig.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3243126
Toevoeging: als je heel serieus met hele goede begeleiding gaat trainen, zou er een moment kunnen zijn dat je voor een goed passen middel als ondersteuning kan kiezen. Maar simpelweg pillen erin stoppen om de basis opvoeding over te kunnen slaan, dat is geen oplossing!
Door hannabelgje
#3243127
Kaela schreef:Toevoeging: als je heel serieus met hele goede begeleiding gaat trainen, zou er een moment kunnen zijn dat je voor een goed passen middel als ondersteuning kan kiezen. Maar simpelweg pillen erin stoppen om de basis opvoeding over te kunnen slaan, dat is geen oplossing!
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door aht
#3243131
hannabelgje schreef:Welke activiteiten worden er met de hond gedaan?
Ik denk dat hersenwerk veel kan helpen. Ik zou haar gewoon simpelweg niet bij de baby laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Wandelen doe ik dagelijks ( 's morgens en 's avonds) in het bos gaan oefenen 2 keer per week, watergewenning 1x per week, kan 2x zijn omdat dit in de training van de club zit. Vast en los oefenen als ze binnen is.
Hersenspelletje om brokjes te vinden. De groene kikker van kong is geen aanrader, compleet kapotgebeten om aan de snoepjes te kunnen. Het houten speeltje (doggie brain train) de ene zijde lukt (wel zeer wild) de andere zijde nog steeds onmogelijk.

Ze is precies onvermoeibaar. Als andere honden van dezelfde leeftijd uitgeput liggen na de les blijft ze druk bezig. Voor haar mogen de trainingen langer duren. Haar energiepeil is zeer fel.
Door hannabelgje
#3243133
Klinkt mij eerder als geen rust kunnen vinden dan te veel energie. Heeft ze vaste momenten dat ze de bench in gaat om te rusten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3243146
hannabelgje schreef:Klinkt mij eerder als geen rust kunnen vinden dan te veel energie. Heeft ze vaste momenten dat ze de bench in gaat om te rusten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dat is ook mijn gedachte.

Hersenspellen doe je op niveau. Als de hond te wild en te fel is, is het te moeilijk. Ga beginnen met snuffelkleden (google maar eens) om hem te leren puzzelen. Kleine stapjes, hij is 5 maanden, hij is een baby! En na een activiteit: rust!!!

Naar het bos? Hartstikke leuk, bij thuiskomst in de bench om te slapen! Watergewenning, prima! Maar bij thuiskomst in de bench en slapen. Er is een tijd van actie en er is een tijd van rust.

Er is ook best wat te vinden over high energy pups en hoe je die begeleid. En dat gebeurd vooral door doseren. Doseren van actie, doseren van prikkels en doseren van rust. Want als je zo'n hondje niet helpt, dan komt het niet vanzelf goed.

Het klinkt mij als een vrij pittig hondje (wat voor een ras is het eigenlijk?). Ik zou dan ook liever goede begeleiding zoeken om nu een aantal juiste keuzes te maken. Zeker met de baby erbij, zowel baby als pup vragen heel wat tijd en energie en dan is het wel zo fijn als je op het juiste pad zit. Er zijn vele fijne gedragstherapeuten die daarmee kunnen helpen. Een hondenschool is er om zit-lig-volg te leren (uitzonderingen daargelaten), dus dat vind ik zelf niet echt de juiste plek voor jou probleem. Als je aangeeft in wel regio je woont, volgen er meestal genoeg tips van gedragstherapeuten of goede trainers die je door deze intensieve fase heen kunnen helpen. Vaak geven een paar kleine aanpassingen al super veel verbetering.
Door aht
#3243163
Kaela schreef:Dat is ook mijn gedachte.

Hersenspellen doe je op niveau. Als de hond te wild en te fel is, is het te moeilijk. Ga beginnen met snuffelkleden (google maar eens) om hem te leren puzzelen. Kleine stapjes, hij is 5 maanden, hij is een baby! En na een activiteit: rust!!!

Naar het bos? Hartstikke leuk, bij thuiskomst in de bench om te slapen! Watergewenning, prima! Maar bij thuiskomst in de bench en slapen. Er is een tijd van actie en er is een tijd van rust.

Er is ook best wat te vinden over high energy pups en hoe je die begeleid. En dat gebeurd vooral door doseren. Doseren van actie, doseren van prikkels en doseren van rust. Want als je zo'n hondje niet helpt, dan komt het niet vanzelf goed.

Het klinkt mij als een vrij pittig hondje (wat voor een ras is het eigenlijk?). Ik zou dan ook liever goede begeleiding zoeken om nu een aantal juiste keuzes te maken. Zeker met de baby erbij, zowel baby als pup vragen heel wat tijd en energie en dan is het wel zo fijn als je op het juiste pad zit. Er zijn vele fijne gedragstherapeuten die daarmee kunnen helpen. Een hondenschool is er om zit-lig-volg te leren (uitzonderingen daargelaten), dus dat vind ik zelf niet echt de juiste plek voor jou probleem. Als je aangeeft in wel regio je woont, volgen er meestal genoeg tips van gedragstherapeuten of goede trainers die je door deze intensieve fase heen kunnen helpen. Vaak geven een paar kleine aanpassingen al super veel verbetering.
Vermoed dat ze na de activiteiten uitgerust is in de wagen, daar valt ze onmiddellijk in slaap. Eenmaal terug thuis heeft ze opnieuw energie. Afstand bos ongeveer 35 km - afstand hondenclub 51 km. Ik ben woonachtig in de regio Gent

Het is een labrador van een werklijn.

De hondenschool die ik verlaten heb is één uitsluitend voor retrievers. Daar zijn ze niet op de hoogte waarom ik niet meer kom opdagen voor de lessen. Het ligt wat moeilijk want ik doe het secretariaat van de gehoorzaamheidscommissie en de fokker is een lesgeefster jacht /fci keurster retrievers.

Waar ik nu ga is het een school voor hondengedragsbegeleiding. Heb sinds ik daar ga reeds resultaat geboekt. Voordien was het niet doenbaar. De lijn werd gewoon kapotgebeten, nu moet ik ongewenst gedrag negeren, en belonen bij goed gedrag. In de andere hondenclub moet je onmiddellijk bestraffen om het gedrag te stoppen, en dit was zeker niet de goede aanpak voor Pearl.
Door hannabelgje
#3243169
Met rust na activiteit bedoel ik echt bench rust, niet een krap halfuurtje in de auto. Dus bij thuiskomst gewoon in de bench, desnoods met iets te knagen erbij. Kauwen is nl ook rustgevend.
Hoe lang en hoe vaak ga je naar het bos?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door aht
#3243173
hannabelgje schreef:Met rust na activiteit bedoel ik echt bench rust, niet een krap halfuurtje in de auto. Dus bij thuiskomst gewoon in de bench, desnoods met iets te knagen erbij. Kauwen is nl ook rustgevend.
Hoe lang en hoe vaak ga je naar het bos?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
2x per week naar het bos samen met een lesgever/vriend. Oefen op dicht wandelen, linker draai, rechter draai, zit als er een jogger of fietser voorbijkomt, komen als ik haar oproep (fluitsignaal) (als ik me wegsteek), vast en los, apporteren zijn we nu aan het oefenen, dan een 5 tal minuten vrij op een open plein, en oproepen om als laatste onaangelijnd naast blijven wandelen tot aan de auto.
Denk dat we toch een goeie 2 uur in het bos zijn om te oefenen. Volgorde van oefeningen kan wijzigen of soms langer aan een bepaalde oefening trainen als het niet lukt zoals gehoopt.

Oké ik steek haar bij thuiskomst in de bench met een knabbel erbij.
Door Martine-Tom
#3243175
2 uur trainen met een baby is hardstikke intensief, dat koppie zit totaal vol!
Ik lees het steeds meer, waarom zoveel verwachten van een pup?
Door hannabelgje
#3243178
Ik vind dat ook echt veel te veel en lang. Ik zou liever een paar minuten per dag oefenen en voor de rest alleen lekker snuffelen in het bos en ook dat geen 2 uur per keer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Too
#3243179
Is twee uur niet hartstikke veel voor zo'n krummel, ze kunnen zich echt nog niet zo lang concentreren.

Je kent het misschien wel van jonge kinderen dat ze zo overprikkeld zijn dat ze geen echte rust kunnen vinden, dat ze eventjes omvallen [een dutje doen] en meteen weer door door door, veel lawaai en gedoe... Die moet je ook tegen zichzelf beschermen en even alle prikkels en uitdagingen wegnemen zodat ze kunnen toegeven aan de vermoeidheid en gaan slapen.
Zo leest jouw verhaal ook.. pup vindt alles leukleukleuk, de dag en de week zit barstensvol activiteiten en te weinig structurele rust
Leer je hond dat de bench [desnoods met een doek eroverheen] een fijne rustige plek is waar geen drukte en afleiding is, daar ga je heen om lekker te slapen waarschijnlijk valt dat muntje best snel
-zie rust en slaap maar als verplichte programma onderdelen -
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door