Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Marieke*
#3242619
Noortje is ziek.... :'(

Ik hoop dat jullie mee willen denken.. Ik zit een weekje in Zutphen vanwege een verhuizing. Alles ging prima. Woensdag op donderdagnacht heeft Noortje een klein beetje gebraakt, zat een stukje bot bij, dus dat zal niet lekker gevallen zijn. Verder niets aan gehand, plaste normaal, goede eetlust. Die dag gezien de warmte erg rustig aan gedaan. In de avond zag ik ineens een smeltplek in haar oksels. Daar zat eerder een korstje van een bramenstruik en dat is gaan smetten. In de avond een wandelingetje gemaakt. Afgelopen nacht wederom een heel klein beetje gal gebraakt. Toont absoluut niet misselijk. Vanmorgen lekker gaan wandelen, ze dook even de bosjes in, ze is heel kort uit zicht geweest, te kort om iets te vreten, maar goed ik sluit het niet uit. Vanmorgen dus ook nog gewoon gepoept en geplast zonder problemen. Daarna in het appartement gegeten, goede eetlust. Smeltplak in haar oksel ziet er aanzienlijk rustiger uit, niet vochtig meer en niet rood meer.
In de loop van de ochtend vind ik haar steeds lustelozer worden. Slaapt veel, reageert minder alert op zaken waar ze normaal vooraan staat. Eenmaal staand zag ik ineens dat haar achterhand wat wankelde, en na een poosje stil staan lijkt het alsof ze door haar achterhand heen zakt, echt een soort acute spierzwakte. Gezien ik er geen lekker gevoel over had dierenarts gebeld en kon direct terecht. Uitgebreid nagekeken. Bij lichamelijk onderzoek valt enkel de lusteloosheid, spierzwakte in de achterpoten en een bradycardie (rond de 60 slagen per minuut) op. Gezien de dierenarts er geen vinger op kon leggen uitgebreid bloed geprikt. Werkelijk alles normaal! Ze hoopte dat wellicht de calcium wat laag zou zijn (gezien ik barf....) maar alles echt normaal en het calcium niet eens in de buurt van aan de lage kant. Andere dierenarts erbij. Ze heeft geen pijn, geen harde of pijnlijke buik, speekseld niet, niet misselijk. Alleen zie je dat ze haar hele spieren aanspant in haar achterpoten. Bij lopen trekt ze gewoon een drafje, loopt niet mank of onzuiver of stijf. Reflexen waren normaal.
Kortom dierenarts weet het niet. Nou weet ik wel dat Noortje een piepertje is, zodra ze niet lekker is, is ze ook gelijk zielig maar dat is wel anders als dit. Ze hebben haar wat vocht gegeven en een NSAID. Wellicht dat er toch een itis achter iets speelt wat nu op de spieren is gaan zitten en deze klachten veroorzaakt. En hopelijk knapt ze daarvan op. Gaat ze achteruit kan ik direct bellen en wordt ze met spoed doorverwezen naar de internist.. Maar de dierenarts gaf ook aan, nierfunctie, leverfunctie, bloedbeeld is gewoon echt keurig. Als het een vergiftiging zou zijn had ze daarin toch ook wel wat afwijkingen in verwacht, en voor een acute vergiftiging is ze dan weer niet echt ziek genoeg.. Dus nu aankijken, goed drinken en afwachten.

Maar er zit hier zoveel kennis... Is er iemand bij wie een belletje gaat rinkelen en zegt, oh dit herken is, of denk daar of daaraan??

Meisje ligt nog als een zielig hoopje naast me..

Oh extra info. Mijn andere hond, eet hetzelfde, loopt dezelfde routes mee... Heeft helemaal niets!
Door miik
#3242623
Het eerste waar ik aan moet denken is een acute crisis van Addison... 1 van mijn pups had dat ook, alles onderzocht, kwam niks uit. Typische was ook die bradycardie met daarbij een laag natrium en hoog kalium (Natrium/Kalium wordt niet standaard gemeten volgens mij).... weet niet of dat bij jouw hondje getest is ? Maar dat zou je kunnen navragen....
Toen deze hond een infuus kreeg en Dex kreeg knapte hij direct op !

Baasje belde mij toen destijds omdat haar eigen dierenarts niks kon vinden (zelfs een kijkoperatie gehad omdat ze dachten dat hij iets in zn darmen had zitten)... en Diesel heel snel achteruit ging. Zij zei- als ik niks doe is hij morgen dood. Ik heb de hond (door mij gefokt) toen opgehaald en hij is door mijn dierenarts helemaal nagekeken. Met medicatie zijn we nu alweer 5 jaar verder ;)
Door miik
#3242625
En E.I.C ? Execise induced collapse ? Je zou daar eens filmpjes van kunnen bekijken. Die honden hebben ook ineens spierzwakte, soort kramp en door de poten zakken. Daarna zijn ze enorm moe en helemaal uitgeteld.
Hoewel dit meestal een acuut is, dus na krachts inspanning... en niet iets wat langzaam erger wordt....
Door *Marieke*
#3242626
Er is geen collaps geweest tijdens inspanning oid. Ze heeft geen forse of korte intensieve inspanning geleverd, juist vanwege de warmte. De spierzwakte is in de loop van de ochtend op komen zetten.. Noortje is van zichzelf een hele actieve sporthond, die zwemt op dagen gerust een ruim half uur onafgebroken. (de dierenarts zei ook al, wat een bestiering heeft deze labrador!!) en de bradycardie zou best gewoon een sporthart kunnen zijn.. Wat ik nu met name zie is een hond die moe is, ze slaapt, heeft een rustige ademhaling, hijgt niet. Roze slijmvliezen.. Maar ze staat bijvoorbeeld niet op als ik naar de deur loop. Wel als ik haar vraag mee te lopen.
Door miik
#3242628
Ik zou het verder ook niet weten. Ik zou met deze warmte in ieder geval zorgen dat ze genoeg vocht binnen krijgt, evt bouillon aanbieden (of karnemelk/geitemelk als ze dat lekker vind). En haar temperatuur goed in de gaten houden. Wordt die te hoog of wordt het bewustzijn minder, dan weer aan de bel trekken bij de dierenarts, sterkte !
Door *Marieke*
#3242629
Oh en de hartslag was wel gewoon mooi krachtig..

Ik heb idd geitenmelk, wat ik verdun met water, ze drinkt van zichzelf nooit veel, maar wil juist nu dat ze dan maar wat extra drinkt en wat meer gaat plassen.. en dat drinkt ze goed. Temperatuur is keurig en die hou ik inderdaad in de gaten. Sowieso laat ik haar vandaag niet alleen.. Ze was net in ieder geval weer alert genoeg een vervelende vlieg weg te jagen!

Wat ik me nog zat af te vragen.. Zou het een soort Cold Water Tail kunnen zijn alleen dan minder uitgaand van haar staart? Geen idee hoor...
Door Lizzy
#3242632
Vreemd. Ik heb werkelijk geen idee. CWT lijkt me niet want dat geeft echt geen verlamming aan de achterhand, alleen aan de staart. He bleh, vervelend is dit zeg! Ik hoop dat er nog meer goede ideeen geopperd gaan worden!
Door *Marieke*
#3242640
Bedankt! Ik laat haar maar zoveel mogelijk slapen.. vanavond geef ik haar in twee porties licht verteerbaar eten.. En steeds tussendoor bied ik haar een paar sloken geitenmelk met water aan.. Slapen lijkt me in alle situaties de beste remedie.. Hou haar aan de lijn zodat ik ook even goed de ontlasting en urine in de gaten kan houden.. Ze gaat nu lig niet achteruit, dat vind ik voor nu al fijn.. Ik heb ergens nog een gevoel dat ze wellicht toch wat uitgedroogd is.. Ondanks dat ze dat in het bloed niet zien en ze wel plast. Ze heeft een hele droge neus en drinkt van zichzelf weinig, ook afgelopen dagen... Voor nu fingers crossed en duimen dat ze stabiel blijft en niet achteruit gaat.. Heb wel het gevoel dat het evenwicht nog erg wankel is..
Door Siberienne
#3242644
Hoewel vreemd dat het zo acuut ontstaat, dacht ik nog even aan schildklier? Mn moe/traag, lage hartslag

Ze heeft geen koorts toch? Je hebt ook niet het idee dat ze pijn heeft ergens?
Door *Marieke*
#3242645
Geen koorts. Temp bij de dierenarts was 37,9. Ook geen pijn.
Hypotheriodie heeft de dierenarts ook aan gedacht, maar eigenlijk uitgesloten omdat wat Noortje laat zien in een paar uur is opgetreden.. Daarvoor heeft ze nooit iets in deze variant van klachten gehad.. Bij schildklier problematiek zou je verwachten dat het niet zo acuut er ineens is..
Door *Marieke*
#3242650
Net even naar buiten geweest, ze liep prima lekker vlot mee, had ook wel het idee dat haar ogen en houding beter was, ze kon weer lekker kwispelen.. Heeft net een kleine portie met enorm veel smaak gegeten.. Maar het is nog niet goed.. Heb het geprobeerd te filmen... Je ziet dat op een gegeven moment haar achterpoten gaan wiebelen en zwakte vertonen, uiteindelijk gaat ze dan maar zelf liggen

Door Annett
#3242675
Hoe is het ondertussen met je hond? De symptomen kunnen heel goed bij de ziekte van Addison passen.
Als je ECHT voor Addison wilt testen dient de ACTH-test gedaan te worden. Natrium-kalium kan ook normaal zijn in bloedonderzoek omdat je twee verschillende types Addison hebt. Bij typische Addison's is de kalium te hoog en de natrium te laag EN maakt de hond zelf geen of onvoldoende cortisol. Bij atypische Addison's zijn de kalium en natriumwaarde normaal maar maakt de hond zelf geen of onvoldoende cortisol. En als de ACTH test gedaan wordt kan gemeten worden of de hond zelf nog cortisol aanmaakt. Zo niet dan heeft de hond atypische Addison. Zolang je de ACTH test niet doet kom je daar dus niet achter.
Door *Marieke*
#3242677
Ik vind haar wel wat verbeterd vergeleken met vanmiddag. Ze is bij lange nog niet de oude.. Maar ze neemt weer meer initiatief en is iets levendiger.. Neusje is weer vochtiger en niet zo koud meer..

Ik ga dit wel even meenemen, ik denk dat ik het voor nu nog even aankijk, straks nog een portie eten en nog een aantal keer wat slokken drinken. Ik slaap bij haar vannacht.. Als ze morgen niet verder opknapt ga ik retour dierenarts en dan zal ik zeker de addison crisis bespreken. Als ze wel goed opknapt zal ik het komende week als ik weer in het westen ben even met mijn eigen dierenarts bespreken...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door