Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door topaaz
#3242384
Hey iedereen,

even de ervaring van al meer ervaren Barfers lenen.
Door mijn hond op Barf te zetten ben ik ook over de voeding van mijn katten beginnen nadenken (ze kregen het all-you-can-eat droogvoer buffet).

Ik ben meteen overgeschakeld naar nat en hier stukken vlees aan het beginnen toevoegen.
Kip-kalkoen-rund gaat goed (al het spiervlees is op, de organen soms wel, soms niet).
Wat ik moeilijk vind is het vleesbot.

Ik heb al enkele dingen geprobeerd maar tot nu toe enkel succes gehad met kippennekken en dan bij 1 kat.
Het probleem is dat ik ook geen overzicht heb wie wat eet maar ik ben er zeker van dat slechts 1 kat van de 2 het vleesbot voor beide opeet (hij is echt zot van kippennekken --> gromt zelf terwijl hij het eet).
Het is dus ook zeer moeilijk voor mij om volledig over te stappen op raw aangezien ik dan vrees dat er tekorten gaan ontstaan. Nu geef ik hun 1/3 van de tijd rauw en 2/3 van de tijd blik.

De katten eten ook niet alles in 1 maal op vaak. Ze nemen een paar hapjes, vertrekken en komen een half uur later nog eens eten enz. (wat het nog moeilijker maakt om te zien wie wat eet) Kan je dat zomaar aanleren dat ze bij hun potjes blijven en alles in 1 maal opeten? zonder dat ze uiteindelijk te weinig op hebben?

bedankt :)
Door hannabelgje
#3242392
Ik heb drie van die monsters. Eentje eet in de hal, eentje in de keuken en eentje in de woonkamer. Ze krijgen een kwartier ofzo om te eten en dan gaan de deuren open. Als het dan niet op is dan heeft degene die nog honger heeft geluk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Martine-Tom
#3242393
Ik ken diverse mensen die katten in benches voeren, werkt prima eigenlijk.
Elke kat zijn eigen bench, eten op is bench open, restant kan je weghalen als je dat wil.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3242399
Hier eten ze ook soort van apart. Sien niet, want die eet echt wel haar eigen bakje leeg. Als Ot gaat eten, gaat de deur van haar kamer dicht. Als ze klaar is, zegt ze miauw of stampt op de vloer en dan doe ik de deur weer open. Eten in maaltijden ipv om het kwartier een hapje hadden ze hier snel genoeg aangeleerd. Weglopen van je bakje is klaar met eten en met het volgende voermoment krijg je pas weer een bakje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3242420
Hier krijgen ze ook gewoon elk een bakje onder hun neus.
Ze mogen eten zolang ze willen, maar mogen niet in een ander bakje gaan eten.
Zodra ze allemaal weglopen van hun bakje haal ik ze weg en als er nog wat overgebleven is krijgt de kat in kwestie het de volgende maaltijd terug.

Elk hun bakje en niet onbeperkt eten was hier voorheen al. Ik heb een kater die al van kitten af geen maat kon houden.
Door Too
#3242432
Hier aten ze al wel gescheiden, in het asiel stond er 24/7 een volle bak knabbels klaar,
Hier ben ik van de een op andere dag overgegaan op gescheiden maaltijden ook omdat er één nogal spekkig was, dat systeem hadden ze in no-time door
Dus Cera eet in de keuken, d'r kale zuster in de badkamer {die vindt onrust, geluid en gedoe nog altijd heel ontregelend dus zij zit lekker achter een bijna dichte deur] en ze krijgen alle tijd om te eten maar als je wegloopt is je kans deze ronde voorbij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3242434
Hier eten ze trouwens allemaal in dezelfde ruimte maar Cuzco eet in een bench.
De anderen gewoon in een eigen hoekje op hun kleedje.
Eerst at Cuzco ook zo maar hij ging steeds over zijn schouder kijken naar de anderen en dacht dat die zijn eten zouden afnemen. Hij ging dan grommen en dan liepen de anderen van hun bakjes weg. Ook ging hij met zijn eten lopen om het in veiligheid te brengen en vreselijk schrokken.
Dus nu zit hij in de bench waar hij hen niet kan zien en daar eet hij rustig en de anderen zijn ook op hun gemak. Hij gaat er als eerste in en als laatste uit maar vind dat prima. Gaat op zijn gemakje zijn snoet wassen als hij klaar is en nog wat moet wachten.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3242445
Mijn kater kwam uit het asiel en was vanuit een opvanggezin gewend aan brokjes. Ik heb hem naar behoefte 5-6 keer per dag gevoerd en langzaam teruggebracht naar 2 keer. Ze wennen er wel aan dat ze kunnen eten als het voor hun neus staat en als ze het dan niet hoeven dat ze het later op de dag nog eens krijgen. In de ochtend en avond zijn ze nooit ver weg want dan komt er eten. ;)

Ze eten hier gewoonlijk met zijn drietjes en snaaien elkaars bakjes vaak nog wel even na. Joep krijgt alleen restantjes als het niet teveel is, anders trek je de verhoudingen scheef.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3242467
Geef je er nog brok naast? Want dan hebben ze echt nog hun oude ritme van even snacken en weer weg in hun systeem. En dat werkt niet.

Hier eten ze apart. Ik heb 1 kliko en 1 pitser en dat werkt dus niet. Wat je ze wel kan leren is op een handdoek eten en daar niet vanaf gaan. Handig voor als ze eten hebben waar eerst mee gespeeld moet worden. Weg = weg, dat kennen ze hier ook. En ze eten dus braaf hun schoteltjes leeg, óók de pitser, al doet die er wel langer over dan de kliko.
Door frodo quin
#3243705
Als je meerdere katten hebt moet je ze sowieso afzonderlijk voeren als je een zelf samengesteld menu geeft. Dat kan onder toezicht in dezelfde ruimte of in aparte ruimtes (hangt er vanaf of de katten rustig kunnen eten met een ander in de buurt). Het is belangrijk dat elke kat de juiste verhouding binnen krijgt.

Vleesbot kan je platmeppen om het makkelijker te maken, tot de kat vleesbot eet zou ik zorgen dat barf zeker de hoofdmoot niet is, want anders creëer je tekorten. Je kan eventueel zolang grotendeels kvv voeren.

Een kat kan perfect leren in maaltijden te eten. Als je katten maat kunnen houden haal je gewoon weg wat over is en bied je het terug aan als ze weer trek hebben. Een beetje honger kan trouwens net de motivatie zijn dat ze nodig hebben om iets wat ze maar raar vinden op te eten, maar denk er wel aan dat een kat niet mag vasten en dus minstens elke 24 uur wel iets moet binnen hebben. Als ze iets niet willen proberen kan je het ook fijnmaken en mengen wet iets wat ze wel lusten.
Gebruikersavatar
Door kira
#3244342
Bij mij eet er een links en een rechts, ze pikken niet van elkaar ieder heeft zijn eigen bakje. Ze zijn hier binnen no time klaar, ook een lamsrib of konijnkarkasje is weg voor ik het neerzet. Maar als je er twee hebt dan kun je ze toch apart laten eten een in de kamer een in de gang of in een bench? En wellicht dan als een geen bot wil die botmix geven? Dus gemalen bot en dan spier en orgaan heel?
Door frodo quin
#3244498
kira schreef:Bij mij eet er een links en een rechts, ze pikken niet van elkaar ieder heeft zijn eigen bakje. Ze zijn hier binnen no time klaar, ook een lamsrib of konijnkarkasje is weg voor ik het neerzet. Maar als je er twee hebt dan kun je ze toch apart laten eten een in de kamer een in de gang of in een bench? En wellicht dan als een geen bot wil die botmix geven? Dus gemalen bot en dan spier en orgaan heel?
Euhm, heb je het hier over katten? Lamsrib is nu niet direct geschikt vleesbot voor een kat dacht ik.
Door topaaz
#3244724
Allemaal hartelijk dank voor de adviezen :)
Hope schreef:Geef je er nog brok naast? Want dan hebben ze echt nog hun oude ritme van even snacken en weer weg in hun systeem. En dat werkt niet.

Hier eten ze apart. Ik heb 1 kliko en 1 pitser en dat werkt dus niet. Wat je ze wel kan leren is op een handdoek eten en daar niet vanaf gaan. Handig voor als ze eten hebben waar eerst mee gespeeld moet worden. Weg = weg, dat kennen ze hier ook. En ze eten dus braaf hun schoteltjes leeg, óók de pitser, al doet die er wel langer over dan de kliko.
Wat ik nu doe is ze krijgen 's morgens en 's avonds eten maar ik haal het niet weg na 15 minuten (is ook niet doenbaar daar ik 's morgens snel snel moet vertrekken in de week.
1 kat eet geen bot, de andere enkel kippennek. Vleugels/kwartel/fazantbout laten ze beiden liggen.
Wat ik nu dus doe om geen tekorten te krijgen is ze enkel vers geven als er kippennek op de hond zijn menu staat en slecht 1x/dag --> de andere menu is nat felix eten (zalm).

Daarboven komt nog dat 1 van mijn 2 katten constant braakt als hij enkel vers (hoogwaardig) eten krijgt. Dit was zo met een goede brok ook en met vers vlees dus ook. Vanaf 3 maaltijden vers ligt alles op de grond (de kat eet wel met veel smaak maar kan het echt niet binnenhouden).

Ik vrees dus dat deze 2 katten op nat eten blijven staan met af en toe vers. Wel heb ik me voorgenomen voor als deze katten sterven (ze zijn nog maar 5 jaar dus dat is nog wel even) de volgende van in het begin vers te geven. Nog eens hartelijk bedankt iedereen om te antwoorden
Gebruikersavatar
Door koekje
#3244737
Als je er zelf gelukkig mee bent, moet je het zo houden natuurlijk. Maar overgeven door overeten en het overeten zelf gaat weg/wordt minder door altijd een niet te grote portie rauw aan te bieden.
Overeten kan ook een teken zijn van meer behoefte aan rust en geen pottenkijkers tijdens de maaltijd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door