Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door topaaz
#3242168
Hallo,

ik heb een vraagje... Momenteel probeer ik zo veel mogelijk compleet te voeren.
Doch ben ik meer aan het gaan naar 's morgens vlees & organen en 's avonds meaty bones.
De reden is dat ik het fantastisch vind dat hij echt kan doorgaan op een groter stuk meaty bone (+is gemakkelijker voor mij).
Als ik 2 x half kipkarkas geef ipv 1 x heel schilt echt wel wat in tijd (of ribben of vis)
Enkel bij nekken krijgt hij de laatste dagen nog 50/50 bot.

Is dit een goede manier van werken? Of levert dit obstructie op (grote dosis bot in 1 maal).
Ik heb ook gemerkt dat zijn uitwerpselen 's ochtens platter zijn..zet dit zichzelf recht over tijd? Of gaat hij altijd 1x zachter/plat en 1x vast/hard...

Ook dat ik hem 's avonds beter in het oog kan houden als hij eet --> 's morgens is namelijk druk met klaarmaken om te gaan werken --> lijkt mij beter
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3242172
Als je zo voert is het niet onlogisch dat hij wisselende ontlasting heeft. Sommige honden merken er niets van, andere dus wel...
Als je 1 keer per dag zou voeren heb je dat probleem.niet en zou het goed kunnen dat hij ook maar 1 maal ontlasting heeft...
Door topaaz
#3242209
Martine-Tom schreef:Hoe oud is de hond?
Als ie volwassen is zou ik overgaan op 1x per dag, nog makkelijker ;)
10 maanden nu...
hebben honden geen last van maar 1x/dag te eten? Ik ben altijd 2x gewend van bij mijn katten :)
+ het is een bulldog --> eten is echt een feest om naar uit te zien voor hem (dus voor mij is het ook een leuk moment om het hem te geven)
Door jasmijn
#3242211
Ik zou hem dan nog wel op 2 keer per dag laten staan, volgens mij kan je het beste pas naar 1 keer over als ze minimaal 12 maanden zijn.

Mijn chihuahua eet ook 2 keer per dag omdat hij het anders niet op krijgt en daar doe ik ook in de ochtend spiervlees of organen en in de avond vleesbot, en ja dan krijg je wel in de avond slapen poep en in de ochtend stevige poep.
Als je goed bevleeste vleesbot hebt is dat geen probleem hoor want dan word het niet te hard, alleen als je echt heel kaal bot voert moet je oppassen dat het niet te moeilijk word voor hem.
Door Mijati
#3242213
Mijn honden aten met 10 maanden ook nog maar een keer per dag. Geen enkel probleem. Ook hier is eten een feest, dat veranderd niet als je maar 1x voert.
Door Martine-Tom
#3242230
topaaz schreef:10 maanden nu...
hebben honden geen last van maar 1x/dag te eten? Ik ben altijd 2x gewend van bij mijn katten :)
+ het is een bulldog --> eten is echt een feest om naar uit te zien voor hem (dus voor mij is het ook een leuk moment om het hem te geven)
Nope, een hond kan zelfs eens per week vasten, zehebben niet net als katten last van leververvetting bij minder vaak eten :)
10 mnd is een beetje een grensgeval, zelf zou ik er niet zoveel,moeite mee hebben om naar 1x per dag te gaan, maar daar zijn de meningen wat verdeeld over.
Ik zou zeggen lees er gewoon eens over, staat hier genoeg over geschreven. Het probleem met de platte ontlasting los je er wsl wel mee op in elk geval. Dus lees er eens over en kijk zelf wat je ervan vind om 1 danwel 2x daags te voeren
Door topaaz
#3242383
OKé, vandaag in de tuin de onlasting eens gaan bekijken en wat mijn husbandy beschreef als lopend bleek niets anders dan plastiek :o
Een dag of 2-3 geleden kwamen we thuis en had Nero de vuilzak te pakken gekregen en opengescheurd... blijkbaar had hij een plastiekzakje van zijn eten binnengesmikkeld...toen dachten we niet dat hij iets opgegeten had, maar nu..tja het kan niet anders :-\

Gelukkig is het gewoon met de stoelgang naar buiten gekomen...
Zijn ontlasting is dus optimaal en ik kan gerust bot en vlees/orgaan apart voeren :biggrin2:

Ik denk wel dat ik bij 2 maaltijden ga blijven (in nu reeds een gewoonte zo + anders moet hij toekijken hoe da katten eten krijgen 1x en hij niet) :cool:

bedankt allen voor de reacties
Door topaaz
#3243153
Too schreef:Even voor de zekerheid... voer je ook ander bot dan kip?
Ja hoor,

vis/kipnek/kipkarkas/fazantbout/lamsribben

Er ligt ook nog een lamsschedel in mijn vriezer voor komend weekend...echt benieuwd hoe hij daar op gaat reageren :)
Door Martine-Tom
#3243156
topaaz schreef:Ja hoor,

vis/kipnek/kipkarkas/fazantbout/lamsribben

Er ligt ook nog een lamsschedel in mijn vriezer voor komend weekend...echt benieuwd hoe hij daar op gaat reageren :)
Dat zou ik zelf dus echt niet voeren zonder spiervlees oid erbij...
Door topaaz
#3243160
Martine-Tom schreef:Dat zou ik zelf dus echt niet voeren zonder spiervlees oid erbij...
Wat ik nu al geef? Of de lamsschedel? Want dat had ik al gelezen dat deze te weinig bevleesd waren dus hier wou ik wel vlees nog bijgeven.

groetjes
Door Martine-Tom
#3243162
topaaz schreef:Wat ik nu al geef? Of de lamsschedel? Want dat had ik al gelezen dat deze te weinig bevleesd waren dus hier wou ik wel vlees nog bijgeven.

groetjes
Lamsschedel.
Nou vind ik dat persoonlijk sowieso een tricky stuk bot, maar zonder spiervlees of pens al helemaal.
Door smulpaap
#3243199
Ik weet niet precies hoelang je nu bezig bent met BARF , maar aan het aantal berichten te zien nog niet zo heel lang ?
Je moet het verder zelf weten hoor , maar een lamsschedel ?
Dat is toch echt voor een gevorderde hond
Ik persoonlijk zou het langzaam aan opbouwen . Het lichaam moet ook de kans krijgen om te leren verteren
Daarom het advies om eerst met de beginners -vleesbotten te beginnen
Gaat dat goed , dan kan je naar middelharde vleesbotten gaan
En bedenk je verder ook dat dit ras enorm veel kaakkracht heeft , een lamsschedel slopen zal w.s probleemloos gaan
Verder hebben ze een grotere keelholte , dus de kans zit erin dat er te grote brokken naar binnen gaan
Zeker als het een fanatiekeling is

Ik denk , als je hond eraan toe is , dat bv een konijnen of eendenkop een beter alternatief is
En ook bij een konijnenkop kan je het beste een ruime hoeveelheid spiervlees voeren
Door topaaz
#3243414
[/img]
smulpaap schreef:Ik weet niet precies hoelang je nu bezig bent met BARF , maar aan het aantal berichten te zien nog niet zo heel lang ?
Hey smulpaap, het klopt dat ik nog niet veel gepost heb (is verandering in aan het komen).
Nero krijgt nu een 3-tal maand barf en sinds een maand lamsribben (1x/week).
Deze gaan vlot binnen en ik moet zeggen dat hij goed kauwt voor hij doorslikt.
Hij eet ook vis als vleesbot, kipkarkas, kippennekken en fazantboutjes.

Goh, ik ga hem de schedel (+pens/vlees) in het weekend geven en erbij blijven. Misschien dat ik hem dan eens 1x voeder ipv 2x per dag zodat er toch een mooi vleespaketje mee naar binnen gaat.

De lamsschedel is in 2 gesplitst (en vrij klein) -_> Ik denk dat 1 halfje dus perfect is om eens te proberen, ik hou jullie op de hoogte volgende week

Als je Nero eens wilt bekijken:
http://s1379.photobucket.com/user/Iris_ ... k.jpg.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door