Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chantal.de-neef
#3242161
Hoi ik ben nu een week bezig met mijn hond ( chihuahua 11 maanden) barf te voederen, hij weegt 3.7 kg en ik geef ongeveer 200 gr per dag verdeeld over 3 maaltijden vanwege hun kleine maag, 100 gr eendennek, 40 gr runderstoofvlees, 40 gr kippenhart, 20 gr geblende wortelen,eergisterennacht heeft hij binnen diaree gehad en afgelopen nacht gal overgegeven,de ontlasting overdag is ook veel dunner dan tervoren,iemand enig idee waar het fout loopt ?
Door topaaz
#3242170
Hallo Chantal,

Waarschijnlijk is de diarree omdat je hondje nog in de overgangsfase zit...
Het best hou je het een week of 2 (tot de kakjes een goede consistentie hebben/behouden) enkel op 1 proteïne.
Ook al van in het begin organen toevoegen in de volledige hoeveelheid speelt een grote rol.
Ik weet nog toen ik 2-3 weken bezig was dat ik orgaan (hart/lever) toevoegde en toen 4 dagen platte diarree heb gehad (echt kanon -- vloeibaar zonder vaste delen).

Let erop dat je chi voldoende vocht binnen krijgt als hij diarree heeft (desnoods verleid je hem met verse bouillon).
Daarnaast kan je hem gepureerde, gekookte pompoen geven (1 koffielepel) bij elke maaltijd tot zijn stoelgang terug vast is (ook 1 eetlepel natuur yoghurt helpt -- goede darmflora)
Dan zou ik hem eerst enkel kip geven (dus geen eend, en rund). Geef hem een kippenek/vleugel als bot, kippeborst als vlees en dan kippenhart/lever als orgaan. In het begin slechts een klein beetje orgaan (10g ofzo) en hou de stoelgang in het oog. Blijft hij een paar dagen vast blijft, geef dan 20g enz.
Als dit allemaal goed verteerd (lees: goede stoelgang) introduceer dan een tweede proteïne (rund of eend).

Zo bouw je dit zachtjes op :)
Veel geluk en volhouden. Toen mijn hond canonbutt had verklaarde mijn man me gek dat ik perse vers wou voeren ipv brok... "je ziet wat je dat beestje aandoet" maar de aanhouder wint en nu doet hij het er super op.

groetjes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door