Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3242133
Wij hebben twee honden, eentje van 9 maanden, zij is afgespeend op kvv en wij zijn haar dat ook gaan geven.
Onze tweede is een pup van nu 13 weken, zij is afgespeend op brok en bij ons overgaan op kvv en dat gaat prima.

Nu merken wij dat onze oudste op sommige kvv niet dol is. Ze vindt het veel lekkerder als er stukjes vlees bovenop liggen. Of als ze alleen stukken vlees krijgt.
Met kvv moet je maar afwachten wat je krijgt. Ze heeft het wel de beginperiode goed gegeten en het zal vast prima zijn anders was ze niet zo mooi uitgegroeid maar we merken aan haar dat ze stukken vlees in haar bak gewoon lekkerder vindt ipv kvv van verschillende diersoorten. Als het een enkelvoudige is dan is het nog oké. Als er 2 diersoorten in zitten dan is het ook nog goed maar zo gauw het er meer zijn en zeker als er kalkoen bij zit dan wil ze het echt niet eten. Ik heb alles geprobeerd maar uiteindelijk is onze conclusie dat wij willen dat onze hond eet wat ze graag eet en niet dat ze eet omdat ze niets anders krijgt. Ook zij leeft maar één keer en er is genoeg wat ze heerlijk vindt dus we gaan eens op zoek naar wat varianten, mits het verantwoord blijft.
Onze pup eet nu nog alles (net als onze andere voorheen deed).

Wij geven haar nu dus kvv met daarop spiervlees of orgaan. We proberen dat in evenwicht te houden dus een paar dagen wat spiervlees extra en dan eet ze heerlijk haar bak leeg en dan weer een keer extra orgaan op haar kvv..
Vis in een kvv mix vindt ze niets aan.. Sprotjes heel vindt ze maar raar om te eten maar in stukken over haar kvv heen vindt ze het heerlijk.
De kvv moet dus blijkbaar wat opgeleukt worden :-) maar dan wel met wat ze lekker vindt.

Het klinkt uitermate verwend als ik het zo lees maar als ze eenmaal eet dan eet ze echt met smaak.
Ze staat op eend, paard, lam, kip, rund mixen. Van een paar merken.
Ze lustte geen kalkoen en wild meer maar als we haar hert of ree spiervlees geven dan vindt ze het heerlijk.
Ook vindt ze geitmix lekker.
Vismix at ze helemaal maar niet maar sprotjes in stukjes over haar eten heen vindt ze heerlijk.

Nu willen wij hier ons verder in gaan verdiepen omdat we ook vinden dat je met kvv nooit echt weet wat je geeft. Sommige labels zijn niet echt duidelijk wat wat is, zeker als er verschillende diersoorten in zitten dan moet je er maar vanuit gaan dat het een beetje in evenwicht is.

Wij willen nu enkelvoudige kvv's blijven voeren of een kvv waar 2 diersoorten in zitten en daarbij van andere diersoorten spiervlees en orgaanvlees.
We hebben eendennekken en kippennekken. Als we dat bijgeven, is dat dan voldoende om aan het botpercentage te komen want een tuin die geschikt is voor Barf.. dat hebben we helaas niet.

We hebben ook andere gedroogde produkten voor de honden. Lekker voor ze om te kauwen na de maaltijd.

Mijn vraag is dus: Wij willen naast onze kvv's spiervlees en organen bij gaan voeren. Moet dat echt in de barf verhouding of kun je daar wat mee schipperen? En is gedroogde kippennek en eendennek voldoende om bij de kvv en spiervlees enzo als botvoorziening te geven?
Kun je als je al kvv van verschillende dieren geeft het orgaandeel van wat je zelf bijvoert bij het spiervlees standaard houden op bv konijnenorgaanmix of moet je dat echt varieren (ook al krijgt ze ook via de kvv verschilden dieren/orgaan binnen.

Lang verhaal en ik hoop dat mijn vragen en idee duidelijk is. Zo niet dan zal ik het extra proberen uit te leggen.
Met vriendelijke groeten, Chantal
#3242137
Als ik het goed begrijp dat geef je dus kvv en daar bovenop gooi je spiervlees of orgaan omdat je hond het anders niet lust.
Daarnaast wil je wat nekken geven om je verhoudingen recht te trekken.

Alles kan natuurlijk, maar je zult wel even aan het rekenen moeten slaan. Want de kans dat je op deze manier verhoudingen scheeftrekt is erg groot in mijn ogen.
je schrijft dat jullie geen tuin hebben om barf te geven, maar het kan ook prima binnen hoor.
mijn hond is gewend om op 1 vaste plek van een halve m2 te eten, kwestie van aanleren. Ik weet dat er hier genoeg honden zijn die op een vaste plek eten, ze hoeven echt niet de hele tuin door.

Mijn advies zou zijn om lekker te gaan barfen, dan weet je wat je voert en kun je de verhoudingen goed in de gaten houden.
Wil je toch kvv blijven geven dan zou ik zorgen voor 5 dagporties kvv die bij elkaar compleet zijn en 2 dagporties barf en deze verdelen over 7 dagen. Dan is het menu over een week genomen ook compleet. Kijk dan wel even welke diersoorten en welk orgaan er in de kvv zit en voer wat anders bij. Als er al eend en kip in de kvv zit zou ik als barf juist kwartel, konijn of parelhoen geven. En een goede kwaliteit spiervlees erbij, orgaan zit er vaak mee dan genoeg in de kvv
#3242143
pluk schreef:Als ik het goed begrijp dat geef je dus kvv en daar bovenop gooi je spiervlees of orgaan omdat je hond het anders niet lust.
Daarnaast wil je wat nekken geven om je verhoudingen recht te trekken.

Alles kan natuurlijk, maar je zult wel even aan het rekenen moeten slaan. Want de kans dat je op deze manier verhoudingen scheeftrekt is erg groot in mijn ogen.
je schrijft dat jullie geen tuin hebben om barf te geven, maar het kan ook prima binnen hoor.
mijn hond is gewend om op 1 vaste plek van een halve m2 te eten, kwestie van aanleren. Ik weet dat er hier genoeg honden zijn die op een vaste plek eten, ze hoeven echt niet de hele tuin door.

Mijn advies zou zijn om lekker te gaan barfen, dan weet je wat je voert en kun je de verhoudingen goed in de gaten houden.
Wil je toch kvv blijven geven dan zou ik zorgen voor 5 dagporties kvv die bij elkaar compleet zijn en 2 dagporties barf en deze verdelen over 7 dagen. Dan is het menu over een week genomen ook compleet. Kijk dan wel even welke diersoorten en welk orgaan er in de kvv zit en voer wat anders bij. Als er al eend en kip in de kvv zit zou ik als barf juist kwartel, konijn of parelhoen geven. En een goede kwaliteit spiervlees erbij, orgaan zit er vaak mee dan genoeg in de kvv
Sommige diersoorten zoals bv hert vindt ze heerlijk als ik het zelf erbij geef. Zo gauw het in een kvv-mix zit eet ze het echt met enorm lange tanden.
Misschien omdat bij kvv orgaan en spiervlees door elkaar gemixt is en alles elkaars smaak aanneemt... geen idee, maar zodoende merkten we dus wel wat haar voorkeur heeft.
Ander voorbeeld, vismixen (verschillende merken geprobeerd) lust ze niet maar sprotjes wel, andere vis ga ik ook proberen. Het is dus niet de vis die ze niet lust maar de kvv-vis die ze niet wil eten.
Ons maakt het niet uit. We vinden het leuk om hele visjes te kopen omdat je dan zelf ziet wat je hond te eten krijgt en dat je hond met smaak vis aan het eten is.
Misschien gaan we mettertijd wel echt barf doen maar voor nu is het kvv en daarbij het zelf samenstellen en dan met name van diersoorten die ze niet eet in haar kvv en natuurlijk vis.

Goede tip van je om bv 2 keer volledige dagmaaltijden samen te stellen en dat verdeeld over de week bij haar kvv erbij te geven. Dan kom je dus wat ik begrijp toch nog goed uit omdat het in korte periode toch allemaal in het lichaam komt.
Dank je wel!

Dank je wel voor je snelle bericht. Ik had echt bevestiging nodig dat ik dat verdeeld over de week kan doen en dat het dan evengoed in orde is. Dus dat het niet allemaal perfect hoeft te zijn binnen 24 uur.
#3242153
pluk schreef:Let aub wel op de ontlasting. Ineens bijv een kippennek bij een kvv maaltijd trekt de verhouding van die dag natuurlijk scheef. Dus kan dit harde ontlasting opleveren. Andersom met orgaan.

Je pup van 13 weken zou ik wel echt dagelijks compleet blijven voeren
Dank je wel!
De pup krijgt gewoon de kvv en alle soorten die er maar zijn dus krijgt veel diersoorten en vis.
Kippennek is onze grote wel gewend, eendennek ook. Ontlasting blijft prima.
Ik had al wel veel gelezen gelukkig. Het punt was dat ik twijfelde of het elke dag moest kloppen maar gelukkig kan dat dus ook over een week verdeeld van orgaan en spier.

Je sprak dat er genoeg organen in de kvv zitten maar dat moet ik dan toch ook wel wat aanvullen? Nu deed ik dat nl wel.
Dank je wel alvast.
#3242162
pluk schreef:De meeste kvv bevatten een behoorlijk hoog percentage orgaan. Dus dat toevoegen is meestal niet nodig. Maar dat hangt dus af van de kvv.
Als je orgaan gemiddeld over de week tussen 15-20% zit is het prima. Dan zou ik liever een goede kwaliteit spiervlees toevoegen
Dan heb ik het waarschijnlijk steeds al gewoon goed gedaan :-)
Reespiervlees en hert deed ik eerst erbij zodat ze toch wild eet.
Ik wil nu ook konijn, en event. nog een paar erbij kopen dat ze nog meer verschillende diersoorten heeft.
Ik gaf daar al af en toe lamshart en boekmaag of pens bij.
(uiteraard ook af en toe wat groente, fruit, ei)

Van kvv krijgt ze kip, eend, paard, lam, rund, geit. Voorheen dus ook wildsoorten maar dat eet ze dus niet meer in gemalen vorm zodoende dat ik dat zelf was gaan doen. De pup krijgt dit dus ook maar dan ook de wild en vis.

Ik ga dan wel kijken voor een orgaanmix erbij die ik in kleine porties in vries.
In de kvv zit nl maar 10% orgaan en in andere zit 20% orgaan.

Erg leuk dat vlees. Veel leuker dan een handje brok :-)
#3242173
Het is wel aan te raden wat bot toe te voegen als je systematisch wat bij je kvv wil voeren.
Maar als er al nekken in de kvv zitten zou ik die wel vermijden als barfhap. Te veel nek is namelijk niet goed.
Ik zie ook niet goed in wat het verschil is tussen een nek voeren of een konijnkarkasje vb. Kan ze net zo goed op 1 plek opeten.
#3242206
Thea schreef:Ik heb een klant waarvan de hond ook graag wat Bart spul bij de kvv wil hebben.
We maken nu dagporties in de vorm van half kvv en half Bart en dat gaat perfect.
Zo blijf het compleet. Hond eet weer met smaak en krijg geen tekorten.
Maaltijd gaat in 1x op
Leuk om te horen! Dat is ook onze gedachte dat de hond met smaak moet eten :)

@pearlsofpassion, wie weet gaat dat er ook van komen. Bij onze vorige hond voerden we heel anders dus dit is voor ons ook nieuw (sinds 7 maanden).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door