Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneke B
#3240965
Hallo
Ik geef mijn hondje vier dagen per week Bandit kvv verschillende diersoorten.
De andere drie dagen geef ik wat barf
Ik geef bijvoorbeeld dan 1 dag kwartel.
en dan weer een dag kvv.
Dan weer een dag eenden of hertenspiervlees met parelhoenkarkas.
Dan weer een dag kvv.
Dan weer een dag rauwe sardine met diamant duifje.
Ik heb een hondje van zes kilo en vind het bot van deze dieren prima.
Ze krijgt ook nog om de dag een rauw gepureerd groentenprutje en om de dag doils visolie en ook drie keer per week kokosolie extra vierge.
Krijgt ze zo geen tekorten in dat barf ben ik niet zo thyis nog en vind het moeilijk.Ik geef geen kip en rund.
Ik weet niet of een konijnenkarkas ook hard of zacht bot heeft anders kan ik dat ook nog geven.
Maar ik weet niet of ze nu door die drie barfdagen tekorten krijgt ze ziet er prachtig uit ook haar vacht.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3241000
Anneke B schreef:Hallo
Ik geef mijn hondje vier dagen per week Bandit kvv verschillende diersoorten.
De andere drie dagen geef ik wat barf
Ik geef bijvoorbeeld dan 1 dag kwartel.
en dan weer een dag kvv.
Dan weer een dag eenden of hertenspiervlees met parelhoenkarkas.
Dan weer een dag kvv.
Dan weer een dag rauwe sardine met diamant duifje.
Ik heb een hondje van zes kilo en vind het bot van deze dieren prima.
Ze krijgt ook nog om de dag een rauw gepureerd groentenprutje en om de dag doils visolie en ook drie keer per week kokosolie extra vierge.
Krijgt ze zo geen tekorten in dat barf ben ik niet zo thyis nog en vind het moeilijk.Ik geef geen kip en rund.
Ik weet niet of een konijnenkarkas ook hard of zacht bot heeft anders kan ik dat ook nog geven.
Maar ik weet niet of ze nu door die drie barfdagen tekorten krijgt ze ziet er prachtig uit ook haar vacht.
Bandit is compleet en op de barf dagen voer je complete karkassen, dat is een prima combi.
Tekorten ga je zo echt niet krijgen.
Konijnkarkas is erg zacht, dus die kun je ook geven.
Door frodo quin
#3241076
Ik denk dat je vrij goed in verhouding zit en de diersoorten zijn zeker geschikt, maar je lijkt wel wat orgaan te missen. De kwartel is met orgaan er nog in (de ingewanden hoeft niet, ik doel op het hart en de lever)? Ik vermoed dat je parelhoenkarkas zonder orgaan is en je diamantduifje ook (die die ik hebben iig geen organen meer)? Een beetje hart en lever bijvoegen zou ik dan wel doen. Aangezien het een klein hondje is zou ik het zeker goed afwegen, het gaat immers om kleine hoeveelheden.
Door Lizzy
#3241426
Anneke B schreef:Hallo
Ik geef mijn hondje vier dagen per week Bandit kvv verschillende diersoorten.
De andere drie dagen geef ik wat barf
Ik geef bijvoorbeeld dan 1 dag kwartel.
en dan weer een dag kvv.
Dan weer een dag eenden of hertenspiervlees met parelhoenkarkas.
Dan weer een dag kvv.
Dan weer een dag rauwe sardine met diamant duifje.
Ik heb een hondje van zes kilo en vind het bot van deze dieren prima.
Ze krijgt ook nog om de dag een rauw gepureerd groentenprutje en om de dag doils visolie en ook drie keer per week kokosolie extra vierge.
Krijgt ze zo geen tekorten in dat barf ben ik niet zo thyis nog en vind het moeilijk.Ik geef geen kip en rund.
Ik weet niet of een konijnenkarkas ook hard of zacht bot heeft anders kan ik dat ook nog geven.
Maar ik weet niet of ze nu door die drie barfdagen tekorten krijgt ze ziet er prachtig uit ook haar vacht.
Als je je hond vier dagen per week Bandit geeft en de rest wat je nu geeft: dan gaat dat hartstikke goed hoor. Bandit bevat behoorlijk wat orgaanvlees dus ook al geef jij die 3 dagen geen orgaanvlees, geloof ik niet dat er wat mis kan gaan. Bovendien zit er vast orgaan nog in de sardien?

Konijnkarkas is erg zacht, dat kun je prima geven.

Ik denk dat je een mooi menu geeft zo! Mijn complimenten!
Door Anneke B
#3241621
Bedankt allemaal.
Ik kan ook nog aan konijnkarkas met orgaan komen dus dat kan ik ook 1 keer per week geven nog.
Ik zou zo graag 7 dagen barfen maar weet echt niet hoe ik dat moet berekenen voor een hondje van 6 kilo.Ik geef geen kip en rund en ik heb het boekje ook aangeschaft van Lizzy en kom er nog niet uit en ben dan bang dat ze tekorten krijgt puf....
Daarom nog Bandit kvv .
Zou je bijv ook s'morgens wat kvv kunnen geven en dan s'avonds iets van barf of is dat niet goed omdat de boel dan uit balans gaat.
Door frodo quin
#3241625
Op zich kan dat prima. Je hond kan wel te harde ontlasting krijgen op de dagen dat je kvv en vleesbot geeft. Ik zou zelf dus niet enkel vleesbot geven als je die dag verder kvv geeft.

Met een hond van 6 kilo barfen is qua rekenen niet anders dan met een hond van 40 kilo barfen. Je rekent uit wat je nodig hebt op basis van het gewicht, dus zoveel % van de totaalhoeveelheid. Het is meer werk en je moet ook nauwkeuriger zijn met wegen omdat enkele grammen al om percenten kan gaan bij de kleintjes, maar verder is het niet moeilijker.

Ik heb zelf een kat, dus vergelijkbaar van hoeveelheden en ik portioneer per 10 kilo en weeg af op 5 dagen (meer hoopjes passen niet op mijn snijplank) en verdeel het dan op het oog in 5 ongeveer gelijke dagporties die apart verpakt per 10 in een grotere zak inde vriezer in gaan. Wat je een handige manier vind is natuurlijk persoonlijk.
Door Anneke B
#3241627
O dat is ook een idee dat verdelen zo en wat goed dat je kat barft ik hoor vaak dat katten zeer moeilijk op vers vlees te zetten zijn en zeker barf haha.
Het probleem bij mij is ook dat ik het te goed wil doen omdat ik bang ben dat ze tekorten krijgt.
Bedankt voor je uitleg...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3241630
Wat vind je niet duidelijk?
Misschien ben je wel snel van je onzekerheid af te helpen.
Heb je al eens in het bovenste board geneusd? Barf voor beginners?
En de rekenhulp al eens bekeken?

Lees eens een paar menus van anderen door en dan wordt het je vast al snel.helemaal duidelijk.
Dan zelf eens een menuutje proberen maken en misschien is dat wel eenvoudiger dan je denkt. Je kan je menu hier plaatsen en dan kijken wij wel even mee of het compleet is.
En als je gerichte vragen hebt, gewoon stellen.

Hoeveel eet je hondje nu gemiddeld op een dag?
Mijn 3 katten samen eten zo'n 360gr per dag en staan ook op barf.
Door Anneke B
#3241634
Ze is zes kilo en krijgt 2 keer daags 65 gram aan kvv of barf zo'n kleintje heeft gauw genoeg natuurlijk.
Ik heb hier boven een beetje uitgelegd bij mijn vraag wat ze krijgt incl kvv.
Ik zit een beetje met dat orgaan dat mag ook weer niet te veel gegeven worden en volgens mij ook niet iedere dag als je echt 100 procent barft.
Door Martine-Tom
#3241639
Op de site staat ook een rekenhulp, daarbij zie je mooi de percentages, als je als begin pakt 2 soorten bot, 3 soorten (anders als bot) spiervlees en orgaan hart/lever/nier om het even welke diersoort (nieuwe diersoorten is leuk maar hoeft niet persee) en pens. Probeer daar eens een menu mee te maken, dan zal je zien dat het echt meevalt :)
Ik heb even niet terug gelezen dus weet niet of je echt een reden hebt om 2 keer per dag te voeren, je kan dan ook overwegen om 1 maal te voeren, mss maak je het jezelf dan al makkelijker. Zo niet kan je gewoon per dag klaar leggen en op het oog in 2en delen, ochtend bijv bot met hart en middag spier en de lever/nier....het lijkt heel overweldigend in het begin maar je zal zien als je begint dat het best meevalt :)
Door Anneke B
#3241648
Als ik 1 keer per dag geef dan word het te veel voor haar dan eet ze het niet op en ze heeft echt 120 gram nodig per dag ik geef kvv ook 2 keer daags omdat sneller verteerd.Ik weet ook niet of het beter is om barf 1 keer per dag te geven en wat dan het verschil is met 2 keer daags.
Door frodo quin
#3241704
Anneke B schreef:Ze is zes kilo en krijgt 2 keer daags 65 gram aan kvv of barf zo'n kleintje heeft gauw genoeg natuurlijk.
Ik heb hier boven een beetje uitgelegd bij mijn vraag wat ze krijgt incl kvv.
Ik zit een beetje met dat orgaan dat mag ook weer niet te veel gegeven worden en volgens mij ook niet iedere dag als je echt 100 procent barft.
Voor honden zijn er mensen die inderdaad niet elke dag orgaan geven, maar het orgaan verdelen over 3 dagen, daarbij dan vleesbot en de overige 4 dagen spiervlees met vleesbot. Dat heeft niets te maken met dat je niet dagelijks orgaan mag geven, voor pups en katten wordt dat trouwens wel aangeraden, maar gewoon omdat het handiger is met portioneren (grotere porties per soort) en het geen kwaad kan. Teveel of te weinig orgaan is inderdaad niet aan te raden, maar moeilijk is het niet. Het orgaan gedeelte volgens de barfstrekking bedraagt 20%, de helft daarvan (dus 10%van de gehele voeding) geef je bij voorkeur pens, de andere helft verdeel je onder hart, lever en nier.

Dat je het een beetje eng vindt en bang bent om het verkeerd te doen is normaal hoor en eigenlijk ook goed. Het gaat mis als mensen zich niet goed inlezen of te nonchalant zijn en dus zomaar wat doen. Zoals hierboven al aangegeven werd zijn er een aantal topics die heel handig zijn om is goed te bekijken.

Ik weet dat katten niet altijd makkelijk over te zetten zijn, maar zelf heb ik nog nooit die ervaring gehad. Diegene die als kitten op vers is gegaan was het lastigst, want hij vond zijn kleine kittentandjes niet geschikt voor ongemepte vleesbotten. Na het wisselen was het gemiep met de vleesbotjes gedaan. De rest had alles ofwel direct helemaal door en vonden het heerlijk of hadden enkel de eerste keren een beetje hulp nodig.
Door jasmijn
#3242016
Hier een van 3 kilo die ook gewoon barft, ik portioner ook organen in 3 delen verdeel over de week.
Heb hier wel een mieperd dus de organen zijn door elkaar gemengd en gemalen.
Zelf vind ik het makkelijkste om alles apart te verpakken dus vleesbot, spier en orgaan allemaal apart.
Zo hoef ik namelijk niet alles in een keer te verpakken maak kan ik het doen wanneer ik het binnen krijg of koop, want voor die kleinen van mij haal ik vaak dingen vers bij de Turk en zo.

hij krijgt elke dag vleesbot en afgewisseld spier of orgaan op een dag, dat werkt voor mij heel makkelijk omdat ik dan 2 pakketjes uit de vriezer pak en dan de enen in de ochtend geef en de ander in de avond.
Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat ze in de ochtend meer of minder krijgen, als ze het totaal gedurenden de dag binnen krijgen is dat gewoon goed.

Die van mij krijgt ook wel veel voor een kleinen en krijgt het ook niet in een keer op, heb ik ook geprobeerd maar dat is dan gewoon echt te veel.
Zeker in de winter want dan kan hij wel 7% nodig hebben en dan moet ik soms zelf 3 keer voeren om het binnen te krijgen, nu zit hij op 5% dus gaat het vrij makkelijk in 2 keer.

Moet wel even eerlijk bekennen dat hij nu tijdelijk over gaat op voledig kvv maar dat is omdat ik zwanger ben en na het bevallen wil ik gewoon dat het simpel is voor mijn vriend om hem te voeren zonder dat hij er bij hoeft te blijven voor het vleesbot, zo dra ik het weer alleemaal zelf kan gaat hij ook weer gewoon op barf ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door