Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3241774
Gister hebben wij een workshop anatomie en blokkades bij de hond gehad van Gabrielle Visser van Kyno Spirit. Leuke interessante workshop en een heel leerzaam praktijk gedeelte.
We konden allemaal een hond laten beoordelen en aangezien Harry 'raar' loopt heb ik hem meegenomen. Het lijkt of hij scheef en mank loopt.
Tijdens de theorie al geleerd dat Harry nog veel aan 'crabbing' doet, dus scheef als een krab lopen. Ook al geleerd dat 3/5 deel van het gewicht van een hond op het voorfront rust. Wat zijn rare loopje ook meteen verklaard, als er zoveel gewicht op het voorfront rust.

Harry is heel uitgebreid bekeken en bevoeld, gangwerk, blokkades (waren er nog niet echt, alleen iets bij de schouderbladen, wat ook erg logisch was)
Zijn gangwerk is momenteel verschrikkelijk, en dat hoort echt bij zijn leeftijd, 6,5 maand. Zoals ze zei, de voor en achterkant praten niet met elkaar op deze leeftijd.
Nu is hij als een razende Roeland gegroeid, ze keek dus ook heel raar dat hij al zo uit de kluiten gewassen was op barf.... Wel was ze heel blij dat ik barf Afbeelding Harry is momenteel schoft al 56 cm en om en nabij 33/34? kilo.
Haar tip was om hem nog ietsje schraler te zetten.
Ze schrok echt een beetje hoe groot hij was. En zijn rare loopje is behalve dat dit bij de leeftijd hoort, zijn voorfront gewoon simpelweg nog niet sterk genoeg is voor dit gewicht. Hij zakt wat door zijn voorfront als hij langer loopt, waarbij het lijkt alsof hij mank loopt. Dus rust, rust, rust...
Zijn karretje gaat weer mee naar het bos, zodat hij tijdens het wandelen ook rust krijgt.

Gezien zijn enorme groei was groeipijn ook niet geheel onlogisch. Ook dat had ik al zelf bedacht. Hoewel het erg fijn is om bevestiging te krijgen dat er niets ernstigs lijkt te zijn, dacht ik misschien hebben jullie hier nog tips? En dat mag in de ruimste zin van het woord!

Iets natuurlijks wat ik kan geven tegen groeipijn? We hebben het gister besproken en om nou foto's te laten maken zodat we zeker weten dat hij ook groeipijn heeft en er vervolgens nu al NSAIDs in te gooien was ook niet wat.

O ja, dit is mijn kleine pupje dan bij mij op schoot, en ik ben 1.80, dus ook niet echt klein Afbeelding en een selfie van ons samen
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3241777
constance.blokzijl schreef:
Gezien zijn enorme groei was groeipijn ook niet geheel onlogisch. Ook dat had ik al zelf bedacht. Hoewel het erg fijn is om bevestiging te krijgen dat er niets ernstigs lijkt te zijn, dacht ik misschien hebben jullie hier nog tips? En dat mag in de ruimste zin van het woord!

Iets natuurlijks wat ik kan geven tegen groeipijn? We hebben het gister besproken en om nou foto's te laten maken zodat we zeker weten dat hij ook groeipijn heeft en er vervolgens nu al NSAIDs in te gooien was ook niet wat.


Waarom niet? Hij hoeft toch geen pijn te hebben? Daarnaast pas je bij groeipijn ook het dieet aan (ik weet niet precies hoe, maar daar is info genoeg over te vinden), zodat het lijf zo snel mogelijk weer uit die groeipijn komt.

Oftewel, ik zou bij vermoeden van groeipijn wel foto's laten maken. Dan weet je het zeker en kun je er wat aan doen. En dan kun je ook de tips qua beweging omtrent groeipijn opvolgen.

Heeft ie geen groeipijn, dan zou ik hem heel gedoseerd toch zoveel mogelijk laten bewegen. Gedoseerd in de zin van voorkomen dat hij door zijn front gaat zakken, want dat wil je natuurlijk niet hebben en is een duidelijke graatmeter. Maar een lijf wordt alleen maar sterker van beweging, niet van rust, dus binnen zijn marges zou ik dus wel zoveel mogelijk bewegen. En dan zoeken naar welke beweging het beste past, welk tempo, rechtlijnig of juist wat afwisselend. Beetje zoeken naar waar hij het beste op doet en wat hem het snelste door zijn voorhand laat zakken.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3241779
Kaela schreef:

Waarom niet? Hij hoeft toch geen pijn te hebben? Daarnaast pas je bij groeipijn ook het dieet aan (ik weet niet precies hoe, maar daar is info genoeg over te vinden), zodat het lijf zo snel mogelijk weer uit die groeipijn komt.

Oftewel, ik zou bij vermoeden van groeipijn wel foto's laten maken. Dan weet je het zeker en kun je er wat aan doen. En dan kun je ook de tips qua beweging omtrent groeipijn opvolgen.

Heeft ie geen groeipijn, dan zou ik hem heel gedoseerd toch zoveel mogelijk laten bewegen. Gedoseerd in de zin van voorkomen dat hij door zijn front gaat zakken, want dat wil je natuurlijk niet hebben en is een duidelijke graatmeter. Maar een lijf wordt alleen maar sterker van beweging, niet van rust, dus binnen zijn marges zou ik dus wel zoveel mogelijk bewegen. En dan zoeken naar welke beweging het beste past, welk tempo, rechtlijnig of juist wat afwisselend. Beetje zoeken naar waar hij het beste op doet en wat hem het snelste door zijn voorhand laat zakken.
In draf doet hij dit het minst, maar om hem in draf te krijgen zou ik hem al haast naast de fiets moeten zetten.... En daar vind ik hem jog zo jong voor!
Ik heb dus af en toe wel het idee dat hij wat pijn heeft, hij kauwt veel op zijn poten en dan de middenstukken zeg maar, niet de voetzolen.

En ik ga op zoek naar dieet aanpassing voor evt groeipijn! Thnx!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3241782
constance.blokzijl schreef:In draf doet hij dit het minst, maar om hem in draf te krijgen zou ik hem al haast naast de fiets moeten zetten.... En daar vind ik hem jog zo jong voor!
Ik heb dus af en toe wel het idee dat hij wat pijn heeft, hij kauwt veel op zijn poten en dan de middenstukken zeg maar, niet de voetzolen.

En ik ga op zoek naar dieet aanpassing voor evt groeipijn!
Thnx!
Ik zou zijn dieet pas aanpassen als je er zeker van bent dat hij groeipijn heeft. Eerst een goede diagnose, dan een behandeling.

6,5 maand is jong om te fietsen, maar je hebt fietsen en fietsen. Ik zou bijvoorbeeld liever 2 of 3 keer per dag een rondje rondom je huis fietsen in een mooi drafje, dan hem laten rouzen met spelen. Maar ik weet niet wat verstandig is als hij wel groeipijn heeft, die kanttekening er wel bij.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3241787
Kaela schreef:Ik zou zijn dieet pas aanpassen als je er zeker van bent dat hij groeipijn heeft. Eerst een goede diagnose, dan een behandeling.
Ja, ik zou ook 1e foto's laten maken, zodat je zeker weet wat er aan de hand is, voordat ik iets zou gaan wijzigen of aanpassen.
Gebruikersavatar
Door joel
#3241792
Kennis van mij had een pup en die kreeg de tip van haar fysiotherapeut om hem zoveel mogelijk in het zand te laten spelen, zodat de achterhand sterker werd, hierdoor verbruikte hij meer energie (werd slanker) en alles is nu prima :) hond was toen ong 4,5 mnd
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3241794
joel schreef:Kennis van mij had een pup en die kreeg de tip van haar fysiotherapeut om hem zoveel mogelijk in het zand te laten spelen, zodat de achterhand sterker werd, hierdoor verbruikte hij meer energie (werd slanker) en alles is nu prima :) hond was toen ong 4,5 mnd
Heb voor Lola ooit de tip gehad om door de heide te lopen inderdaad, schijnt ook goed voor de opbouw van spieren te zijn.

Nu is hij niet dik, dat zei ze gister ook met nadruk. Maar gezien zijn grootte was nog schraler alleen maar beter Afbeelding
Door Too
#3241813
Denk dat we het eens zíjn.. groeipijn menu zet je niet zomaar in daar moet wel een aanleiding / bewijs voor zíjn.

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Door Lizzy
#3241968
Ik zou sowieso naar een goede fysio gaan. En ik zou helemaal niet kiezen voor rust rust rust tenzij het echt niet anders kan. Hij heeft juist een goede spieropbouw nodig om wat van dat zware lijf te maken.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3241971
Lizzy schreef:Ik zou sowieso naar een goede fysio gaan. En ik zou helemaal niet kiezen voor rust rust rust tenzij het echt niet anders kan. Hij heeft juist een goede spieropbouw nodig om wat van dat zware lijf te maken.
Fysio was ik al van plan, had gezien dat er hier 1 zat, weet alleen niet of hij goed is, dat moet ik nog ff uitzoeken

Aquatraining heb ik ook al aan gedacht trouwens
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3242064
constance.blokzijl schreef:Fysio was ik al van plan, had gezien dat er hier 1 zat, weet alleen niet of hij goed is, dat moet ik nog ff uitzoeken

Aquatraining heb ik ook al aan gedacht trouwens
Maar ga je nou foto's laten maken?
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3242066
Kaela schreef:
Maar ga je nou foto's laten maken?
Dat was wel de bedoeling, anders kan ik ook geen fysio of aquatraining doen.... Zal toch eerst zeker moeten weten of er niet iets anders aan de hand is
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door