Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3241631
Onze Max (12) begint doof te worden, merken we bij het wandelen. Binnen een bepaalde straal hoort hij nog goed, maar als hij wat verder weg gaat tijdens het wandelen, reageert hij niet meer zo snel op ons roepen. Zeker als de wind verkeerd staat, brul ik me soms de longen uit het lijf. Niet handig.
Ik heb wat gegoogeld op dementie bij oudere honden, maar aan die criteria voldoet hij nog lang niet. Hij functioneert, eet, slaapt, drinkt, beweegt, poept en plast net zo normaal als altijd. Hij wordt gewoon alleen wat doof.

Nu we nog in Duitsland zijn, kan ik hem goed in het oog houden en op tijd roepen, maar straks zitten we weer in Zweden, en daar staan wat meer bomen en struiken die hem soms aan mijn zicht onttrekken. Hij heeft wel een berenbelletje om, zodat ik hem kan horen, maar ik zou ook graag leren op een andere manier zijn aandacht te trekken als hij verder weg is (bij 'verder weg' heb ik het over max. 50 meter bij mij vandaan). Permanent aanlijnen wil ik graag zo lang mogelijk uitstellen, want vrij rondrennen is zijn lust en zijn leven.

Zou een elektro-halsband iets zijn, met een zo laag mogelijke prikkel? Ik heb er nog een liggen, jaaaaren geleden gekocht maar nooit gebruikt. En dan niet ter correctie van fout gedrag gebruiken, maar gewoon om de aandacht te trekken? Zo van: kriebeltje in hals voelen = terug naar vrouwtje (wat we dan natuurlijk eerst gaan oefenen). Of zijn er andere manieren om opnieuw te leren communiceren met een hond die op afstand slechter begint te horen?

Ben heel nieuwsgierig naar tips en adviezen!
#3241636
Boris schrok zich lam van enkel de trilstand van een elktroband, dus houd er rekening mee dat dit voor oudere honden waarschijnlijk geen oplossing is. Ik heb heel lang met een fluitje uit de voeten gekund; horen ze net wat beter dan roepen. En aangezien ik fluitjes vergeet of verlies, gewoon zelf op een hardere en hogere toon fluiten (hoog horen ze vaak beter dan laag). Ook in handen klappen kwam vaak heel goed aan.
#3241640
Iemand op de hondenschool had een sheltie die ook doof werd. Ze had inderdaad zo'n trilband omgedaan en de hond geleerd dat een lichte trilling een koekje opleverde.
Op die manier is dat een soort 'hier' commando geworden. ;)

Voor andere commando's zou je gebaren kunnen maken. Alleen voor 'hier' is dat een beetje onhandig. :D
#3241643
Border Bandit schreef:Iemand op de hondenschool had een sheltie die ook doof werd. Ze had inderdaad zo'n trilband omgedaan en de hond geleerd dat een lichte trilling een koekje opleverde.
Op die manier is dat een soort 'hier' commando geworden. ;)

Voor andere commando's zou je gebaren kunnen maken. Alleen voor 'hier' is dat een beetje onhandig. :D
Denk dat gebaren je niet gaan helpen. Oudere honden worden niet alleen doof, maar ook stekeblind en dan?

Heb hier nooit meegemaakt dat alleen doof werd en niet slechtziend. Bijna alles krijgt staar (net als bij mensen).
#3241645
eh, ja dat had ik met Maci ook. Tevens denk ik dat prikkels moeilijker binnenkomen als ze ergens mee bezig zijn met de leeftijd. Zo van verbaasd om zich heen kijkend hoorde ik iets?
Tevens zag ik er ook nog wel een gemakszucht in bij hem. Bij Maci ben ik eerst fluitje gaan gebruiken, eerder terugroepen, beter belonen. Dus nu houdt hij het echt beter zelf weer in de gaten. En ben dus ook mijn arm omhoog gaan steken en zwaaien, hierzo! Ben hem ook voor omkijken gaan prijzen ed.
Dus vaker check in bij jou aanleren eventueel. En ik snap je idee met de band helemaal, dat zou zeker goed kunnen werken, als je het stap voor stap aanleerd. Dat heb ik ook al eens bedacht, eigenlijk is het dan een verlengde van je hand op zijn lijf van joh ff contact.
#3241650
Dank iedereen! Ik moet inderdaad het fluitje weer eens opzoeken. Geen idee waar dat is, in Zweden waarschijnlijk. ::) Zelf kan ik niet heel goed fluiten, dus dat wordt 'm niet. Waarschijnlijk heb ik eerder alle beren in het bos op m'n schoot die een ziek vogeltje menen te horen dan dat Max bij het horen van mijn fluiten om de bocht komt gezeild. ;D

En hoewel Max nu nog goed lijkt te zien, heeft hij al wel wat cataract in één oog, dus inderdaad, de vraag is hoe lang ik nog via gebaren kan communiceren met hem. Al gaat ie natuurlijk wel permanent aan de lijn op het moment dat ik merk dat ook zijn ogen achteruit gaan. Z'n neus is gelukkig nog wel goed. :biggrin2:

Ik ga toch eens kijken hoe ik hem het beste kan laten wennen aan de stroomband. Gelukkig houdt Max veel van eten. :D
Door Martine-Tom
#3241652
Anne in Duitsland schreef:Dank iedereen! Ik moet inderdaad het fluitje weer eens opzoeken. Geen idee waar dat is, in Zweden waarschijnlijk. ::) Zelf kan ik niet heel goed fluiten, dus dat wordt 'm niet. Waarschijnlijk heb ik eerder alle beren in het bos op m'n schoot die een ziek vogeltje menen te horen dan dat Max bij het horen van mijn fluiten om de bocht komt gezeild. ;D

En hoewel Max nu nog goed lijkt te zien, heeft hij al wel wat cataract in één oog, dus inderdaad, de vraag is hoe lang ik nog via gebaren kan communiceren met hem. Al gaat ie natuurlijk wel permanent aan de lijn op het moment dat ik merk dat ook zijn ogen achteruit gaan. Z'n neus is gelukkig nog wel goed. :biggrin2:

Ik ga toch eens kijken hoe ik hem het beste kan laten wennen aan de stroomband. Gelukkig houdt Max veel van eten. :D
Je zou mss kunnen beginnen met een regelmatige check in aan te leren. Mijn eerste hondje was op latere leeftijd doof en zo goed als blind maar kon nog altijd los (niet overal, niet altijd, maar het kon wel) als het rustig was en er goed overzicht was, ik liep achter haar aan en dat wist ze, ze wist dat als ze stilstond ik er zo was, of als ze omdraaide dat het een rechte lijn naar mij was. Ook werkte stampen op de grond (mits niet tever weg) nog omdat ze die trilling kon voelen. Maar dat is erg hond en omgeving afhankelijk, vooral goed op je hond letten en nu alvast wat mee gaan veren, samen uitvogelen wat voor jullie beiden werkt. En idd daar nu vast mee beginnen dat zodra het zicht of gehoor verder achteruit gaan hij het regime al kent :)
Volgens mij zijn er ook banden die een piep geven of een lucht pufje, dat is mss ook nog iets.
Of anders die misthoorn spuitbussen :biggrin2:
#3241658
Ik zou eerder de trilstand van de stroomband proberen dan zo'n luchtding. Daar heb ik zoveel honden mee tot aan het plafond zien springen. WoW wat was dat?! En dat is dus niet te doseren.

Misthoorn of megafoon is idd een goede optie ;D

Boris heeft tot op de laatste dag los gelopen, nu kon ik wel alleen nog maar 1 ronde doen. Vreemde wegen waren los niet te doen (en lijn helaas niet omdat hij dan omviel als er ook maar iets spanning op kwam). Hij wist precies waar en hoe vaak hij moest inchecken. O even naar baas "kijken". O kan verder fijn of o even naar baas ok. Meestal dat laatste: hey ehhh baas KOEK NU!!!!! Ach prima toch dan maar wat extra koeken uitdelen.
#3241659
Hoe zou ik hem dat vaker inchecken kunnen bijbrengen? Waar we in Duitsland wandelen, is heel veel overzicht. Hij loopt dan vaak op afstand en kijkt dan af en toe achterom of de rest wel volgt. En ik zie hem dan natuurlijk ook goed. Maar als ik hem niet speciaal roep of een gebaar maak, komt hij niet. Meer zoiets van: ah, ze zijn er nog, ik kan weer verderlopen.
#3241663
Anne in Duitsland schreef:Hoe zou ik hem dat vaker inchecken kunnen bijbrengen? Waar we in Duitsland wandelen, is heel veel overzicht. Hij loopt dan vaak op afstand en kijkt dan af en toe achterom of de rest wel volgt. En ik zie hem dan natuurlijk ook goed. Maar als ik hem niet speciaal roep of een gebaar maak, komt hij niet. Meer zoiets van: ah, ze zijn er nog, ik kan weer verderlopen.
Dat is een check in. Daar kun je commando aan verbinden of belonen. Als ik dan goed zo jong zei kwam het vanzelf terug voor koek en zo ging het steeds vaker inchecken. Commando verbind ik er bij de jonkies aan; oudje hoorde dat toch niet. Vandaar dat ik wilde dat hij het uit zichzelf deed dat even kijken of het klopte.
Door Martine-Tom
#3241665
Lil schreef:Dat is een check in. Daar kun je commando aan verbinden of belonen. Als ik dan goed zo jong zei kwam het vanzelf terug voor koek en zo ging het steeds vaker inchecken. Commando verbind ik er bij de jonkies aan; oudje hoorde dat toch niet. Vandaar dat ik wilde dat hij het uit zichzelf deed dat even kijken of het klopte.
Zou je bijv aan kunnen leren dat als je met je armen zwaait het ok is en hij verder kan lopen en als je bijv klapt (hoort ie niet maar ziet ie wel) hij een koekje krijgt?
Als je de gebaren groot genoeg maakt en er een duidelijk verschil in zit denk ik dat dat qua slechtzien ook nog wel een poos goed blijft gaan.
Eventueel mss aan te leren met een lange lijn eraan ofzo?
#3241669
Martine-Tom schreef:Zou je bijv aan kunnen leren dat als je met je armen zwaait het ok is en hij verder kan lopen en als je bijv klapt (hoort ie niet maar ziet ie wel) hij een koekje krijgt?
Als je de gebaren groot genoeg maakt en er een duidelijk verschil in zit denk ik dat dat qua slechtzien ook nog wel een poos goed blijft gaan.
Eventueel mss aan te leren met een lange lijn eraan ofzo?
Oké, da's best uit te werken. Normaal gesproken spreid ik m'n armen wijd uit wanneer hij naar me toe komt, dat is wel uit te werken tot 'armen wijd = heeeel lekker koekje'. En dan zwaaien als hij niet terug hoeft te komen. Slim!

Ha, altijd weer een goed idee om op bp na te vragen. :D

Dank weer iedereen!
#3241676
Niet terug komen is wel heel lastig aan te leren. Elke beweging die ik maakte was reden om te komen. Dus niet reageren was je kunt doorlopen en armen wijd en iets door de knieën zakken was komen. Maar als je heel vaak je kunt doorlopen zegt dan gaan ze steeds minder en minder vaak inchecken. Dus wil je veel inchecken dan veel laten komen en belonen.
#3241680
Als ie omkijkt naar je yes,click, goedzo en koekje gooien ( nee op 50 meter wordt hem dat niet) maar toch werkt het ook als je het al oefent wanneer ie wel in de buurt is.
Vaker terugroepen/ fluiten en belonen, worden ze wat alerter van, natuurlijk niet te veel dat gaan ze flauw vinden ( newfies in ieder geval dan)
Als ie uit zichzelf kwam beloonde ik ook.
Maci kijkt tegenwoordig wat vaker en eerder om of ik iets van hem mot, zoniet loopt ie verder. En bij een kruispunt ( in weiland he) wacht ie toch altijd maar dat is van nature.
Martine-Tom schreef: Zou je bijv aan kunnen leren dat als je met je armen zwaait het ok is en hij verder kan lopen en als je bijv klapt (hoort ie niet maar ziet ie wel) hij een koekje krijgt?
Als je de gebaren groot genoeg maakt en er een duidelijk verschil in zit denk ik dat dat qua slechtzien ook nog wel een poos goed blijft gaan.
Eventueel mss aan te leren met een lange lijn eraan ofzo?
Zou hij het zwaaien niet langer goed kunnen zien omdat daar meer beweging in zit. Klappen gebeurt voor je lichaam, is denk ik moeilijker te zien op 50 meter. Weet niet watbde hond precies ziet natuurlijk, is denk ik gewoon wat uitproberen
#3241685
Lil schreef:Niet terug komen is wel heel lastig aan te leren. Elke beweging die ik maakte was reden om te komen. Dus niet reageren was je kunt doorlopen en armen wijd en iets door de knieën zakken was komen. Maar als je heel vaak je kunt doorlopen zegt dan gaan ze steeds minder en minder vaak inchecken. Dus wil je veel inchecken dan veel laten komen en belonen.

Ja zo gaat dat ook bij maci, idd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door