Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneke B
#3241583
Hallo allemaal
Ik wil bij mijn barfmenu Zeewier aan mijn hond gaan geven hoe vaak kan ik dat geven zodat het goed werkt maar niet te veel lees ik ivm het jodiumgehalte.
Door Lizzy
#3241585
De hoeveelheid zeewier die je aan een hond kunt geven is een beetje vaag. Als je naast zeewier ook vette vis voert, denk ik dat een keer of twee keer per week een flinke snuf (1 theelepel) zeewier genoeg is voor een middelgrote hond. Hier blijft daarop het pigment erg mooi zonder teveel te worden (tics). Dus ik ga er vanuit dat dit een prima dosering is. Als je geen vette vis voert (dat bevat ook jodium namelijk), dan kun je best een keer of drie keer per week een snuf (theelepel) geven. Ik lees heel vaak op de potten zelf dat je het dagelijks kunt geven. Ik zou dat zelf niet doen. Gevoelsmatig. Van teveel jodium kunnen ze dus weer een overactieve schildklier krijgen. En van te weinig een trage.

Als je het echt precies wilt weten, zul je moeten gaan googlen en rekenen. Dan moet je gaan rekenen hoeveel jodium een hond van xx kg nodig heeft. En dan moet je weten hoeveel jodium er in zeewier zit (nou, de paardendrogist verkoopt ijslandszeewier en daar staat dit bij: 30 gram IJslands Zeewier bevat ongeveer 0,27 mg jodium). Ik heb daar zelf nog nooit zin in gehad en bovendien weet ik ook niet of de hoeveelheid jodium die men berekend op droge basis is en ik weet ook niet of een synthetische jodium toevoeging niet slechter opneembaar is als een jodiumtoevoeging uit vis of zeewier. En wat je aan data kan vinden op Internet is toch allemaal wel commerciële voeding georiënteerd.

Ik heb een KVV pak makert eens gevraagd hoe hij dat nou regelt in zijn prak, aangezien dat daar geen zeewier of vis in zit. Het antwoord moet nog komen. Kreeg wel een vaag verhaal maar dat was de onbenullig om hier te herhalen. Waarmee ik maar wil zeggen: Ik zie hier in al die jaren absoluut geen trend dat honden die KVV eten een traagwerkende schildklier hebben (wel af en toe meegemaakt dat ze een te snel werkende schildklier hebben door mogelijk een teveel aan schildklierhormoon). Dus echt zorgen om een jodiumtekort denk ik niet dat we ons hoeven maken. En dat een niet dagelijkse dosering prima is.
Door Anneke B
#3241619
Dank je wel voor je anntwoord mijn hondje is 6 kilo en eet 1 keer per week een rauwe sardine en krijgt ook drie keer per week Doils visolie.Dus als ik het twee keer per week geef dat zeewier dan hoop ik dat ik goed zit.
Omdat ik dat uitrekenen ook wat moeilijk vind.
Door Lizzy
#3241633
Anneke B schreef:Dank je wel voor je anntwoord mijn hondje is 6 kilo en eet 1 keer per week een rauwe sardine en krijgt ook drie keer per week Doils visolie.Dus als ik het twee keer per week geef dat zeewier dan hoop ik dat ik goed zit.
Omdat ik dat uitrekenen ook wat moeilijk vind.
Ik reken dus ook niks uit. Ik zou 2 a 3 keer per week een snufje zeewier geven. Als in een half theelepeltje. Dan zit je wel goed hoor.

Maar ik zie dat het antwoorden gelukt is :) !
Door Anneke B
#3241637
Ja nu ineens weer wel al vanaf gisteren aan het proberen op een andere vraag.
Ik hou denk ik voor mijn hondje van 6 kilo de katten hoeveelheid zeewier aan en dat is 3 gram dagelijks.
Maar dan geef ik het twee a drie keer per week.
Ik heb een heel diep zwart Tibetaans spanieltje en daarom geef ik ook zeewier dan blijft ze mooi zwart heb ik gehoord.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door