Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3241250
Wat een eikel is die DA!
Enrofloxacina baytril = het antibioticum, maar zou eigenlijk alleen gegeven moeten worden als een ander middel niet meer helpt. Hij had gewoon penicilline moeten geven, die sukkel! En -nog belangrijker- eerst een kweek om te onderzoeken of en zo ja welk beest er in zit, zodat hij daarna indien nodig een smalspectrum AB had kunnen geven.

Het is zo lastig om je vanhieruit advies te geven. Met dit Ab zou ik de pups zeker niet laten drinken bij de moeder. Jullie zullen de tieten allemaal leeg moeten masseren en hopen dat de productie snel stopt. De pups zou ik gewoon bij de moeder laten, zolang ze maar niet bij de tepels kunnen.

I zou teruggaan en aandringen op het uitschrijven van een beter alternatief. En als je inderdaad de pups niet meer laat drinken zijn dit de middelen van eerste keuze want deze geven geen ESBL vorming (een vorm van multiresistentie):
Doxycycline / Tetracycline
Metronidazol / Stomorgyl
Trimetoprim-sulfa
Lincomycine / Clindamycine
Chlooramfenicol
#3241257
Lizzy schreef:Weet je zeker dat er nu geen sprake is van een communicatie error? Tumor betekent zwelling. Dat hoeft dus niet altijd over kanker te gaan. Dit is geen kankertumor, dit is gewoon een mega mastitis. Een ontsteking dus.

Gelukkig, was er al van overtuigd dat dat het niet kon zijn, hij heeft het dus over een tumor voor de ontsteking..

Maar de rest van zijn verhaal is een beetje vreemd :-X . Op z'n minst. Als hij dit juist behandeld, gaat dit natuuuuuurlijk wel weg!!!!!!!!!! Nu in je hond snijden kan echt niet hoor. Ik zweer je, ik denk dat je er goed aan doet om een veearts te zoeken of iets te zoeken aan het vaste land want deze meneer gaat je niet helpen. Misschien heeft hij zijn diploma gekocht :-X

Hij wil niet nu in haar gaan snijden maar eerst afwachten hoe het verloopt en zegt als de tumor niet weggaat dat dan alles eruit moet en dus alle tepels ook...
Vaste land gaat niet lukken helaas is hij de enige optie:-( er mogen dieren het eiland af, maar dan kunnen ze nooit meer terug het eiland op....

Wat heeft ze gekregen om de melkgift te laten opdrogen? Ik zou de pups wel bij haar laten trouwens. En haar een rompertje aan doen. Maar, wel onder continue toezicht. Dat de pups nu geen melk bij haar gaan drinken want ik denk niet dat dat met deze AB en ontstekingsremmer een goed idee is. Maar je kunt haar niet ineens haar pups ontnemen en de pups hun moeder niet. En dat ze nu ineens niet meer melk mag geven aan haar pups.... Dat vind ik dan wel een soort van zeer onverantwoordelijk..... Want als de melk nu plots niet meer afgenomen wordt, mag dat middel dat ze gekregen heeft om de melk op te laten drogen wel flink sterk werken, anders ontploft ze :-X

Ja, het spijt me maar met zo'n dierenarts, op een eiland en zover van je vandaan zittend ben ik toch bang dat we niet zoveel voor je kunnen betekenen. Kun je een andere arts inschakelen?
Tegen de melkgifte een injectie: enrofloxacina baytril en een tegen de zwelling: ketoprofeno antinflamatorio.
In de wond heeftie een cloxacilina crème gespoten.
Dus ga nu opzoeken of de pups nog mogen drinken maar na zo'n melkstop lijkt me niet aan aan de andere kant die melk zit er nu nog in en moet er uit anders gebeurt hetzelfde lijkt me?

Toen we thuis kwamen heeft ze eerst gegeten en wilde ze natuurlijk heel graag naar haar pups vond het ook een te vreemd idee dat niet te doen, dus met boxer en tshirt aan( los maar groot) alle tepels bedenkt maar dat hier niet op de wond drukt. Nu kan ze dus zonder klep op met kleding aan bij de pups liggen, ze lekker wassen en daar liggen. Heeft ze een uurtje gelegen. de pups zijn lekker gaan slapen en nu zitten we apart dat ze er niet constant bij is
De koorst is minder 38,5
Haar temperatuur is normaal 37,5 en tijdens de bevalling 38,5 nooit hoger geweest dan vanmorgen 39,1

De tiet nu met rust laten? Of nog wel proberen over een paar uur de pus eruit te knijpen?
#3241258
Angelique schreef:Gezien de voorgestelde behandeling heeft de "arts" echt iets van mammatumoren in gedachte gehad. Dikke onzin dus.
Klopt hij had het indd over mamatumoren vandaar dat hij voorstelde om over een tijd te kijken als t bult zwelling niet weg is om alle tepels weg te halen en alles eruit.
Lijkt me echt een heftige Ingreep en echt vertrouwen heb ik niet om dat uit te laten voeren hier..
#3241260
Lizzy schreef:Heb je nou ook een antibioticakuur mee naar huis gekregen? Want dat heb je wel nodig hoor!
Ja heb uitgeschreven gekregen wat ik moet halen maar dat is dus de doxiciclina en nog twee dingen die ik niet kan lezen en nu ga navragen bij de apotheek maar
Ik denk eigenlijk dat ik die andere twee die je toestuurde ga navragen of ze dat hebben. Als de injecties dan veilig zijn om te drinken kunnen ze miss de andere tepels nog leegdrinken anders heeft zo zo over een dag 10 volle tepels...
Of is zo'n melk remmende injectie meteen werkend lijkt me niet dat de melk productie binnen een dag stopt!?
#3241264
Ik zou een NL dierenarts bellen. Die kan je daar niet zien maar je wel adviseren wat je deze klungel moet laten doen of juist niet.

Of de pups mogen drinken, of je moet melken of juist niet... Ik denk echt dat je daar geschoolde kennis voor nodig hebt en ik zou dat in jouw geval doen via een dierenarts die je zeker weten begrijpt.
Als bij paarden de melkgift moet stoppen smeren we het uier in met kampherspiritus om het op te drogen. Maar of je dat hier mag gebruiken zou je moeten navragen.
#3241268
MillyMol schreef:Wat een eikel is die DA!
Enrofloxacina baytril = het antibioticum, maar zou eigenlijk alleen gegeven moeten worden als een ander middel niet meer helpt. Hij had gewoon penicilline moeten geven, die sukkel! En -nog belangrijker- eerst een kweek om te onderzoeken of en zo ja welk beest er in zit, zodat hij daarna indien nodig een smalspectrum AB had kunnen geven.

Het is zo lastig om je vanhieruit advies te geven. Met dit Ab zou ik de pups zeker niet laten drinken bij de moeder. Jullie zullen de tieten allemaal leeg moeten masseren en hopen dat de productie snel stopt. De pups zou ik gewoon bij de moeder laten, zolang ze maar niet bij de tepels kunnen.

I zou teruggaan en aandringen op het uitschrijven van een beter alternatief. En als je inderdaad de pups niet meer laat drinken zijn dit de middelen van eerste keuze want deze geven geen ESBL vorming (een vorm van multiresistentie):
Doxycycline / Tetracycline
Metronidazol / Stomorgyl
Trimetoprim-sulfa
Lincomycine / Clindamycine
Chlooramfenicol
Bedankt voor je uitgebreide advies, heb nu eigenlijk spijt dat is gegaan ben.. Anders had ik dit allema eerst kunnen proberen, helaas niet meer terug te draaien,
Wat hij nu djs geïnjecteerd heeft is dus een best zwaar antibioticum? Want normaal pas als laaste optie gebruikt word? wow!
Ik laat ze nu ook niet meer drinken heb ze net wel samen gehad met kleding erbij en wij allebei erbij het zijn 9 deugnieten dus moet onder goed toezicht.. zoals op foto's te zien is zijn alle tepels groot dus dat word iedere dag masseren en leegmelken, en de pups mogen dua absoluut niks hebben?
Bedankt voor de informatie!
Doxycyline heeft hij voorgeschreven voor 14 dagen
En dan nog iets wat lijkt op dgruil coup 1 per dag voor twee dagen. ga ik nu navragen bij de apotheek.
Het lijstje wat je me toestuurde is niet allemaal nodig neem ik aan ofwel?
#3241270
Waar je nu allereerst voor moet zorgen is dat je de juiste AB gaat krijgen en dat is niet Doxycycline. Je hebt clavubactin sowieso nodig, dat is Amoxcilline met clavulaanzuur. In de meeste gevallen gaat dit gewoon heel goed werken en helpen. Synulox is ook een optie. Duurder dan clavubactin maar dat maakt op dit moment niets uit.

Lizzy, Bisq heeft marbocyl gehad en nog eentje waarvan ik de naam ben vergeten. Bisq was dermate ernstig dat dit moest om haar te redden. Normaal gesproken zijn deze ook niet geschikt om aan een zogende teef te geven.
#3241274
Galapagosdogs schreef:Bedankt voor je uitgebreide advies, heb nu eigenlijk spijt dat is gegaan ben.. Anders had ik dit allema eerst kunnen proberen, helaas niet meer terug te draaien,
Wat hij nu djs geïnjecteerd heeft is dus een best zwaar antibioticum? Want normaal pas als laaste optie gebruikt word? wow!
Ik laat ze nu ook niet meer drinken heb ze net wel samen gehad met kleding erbij en wij allebei erbij het zijn 9 deugnieten dus moet onder goed toezicht.. zoals op foto's te zien is zijn alle tepels groot dus dat word iedere dag masseren en leegmelken, en de pups mogen dua absoluut niks hebben?
Bedankt voor de informatie!
Doxycyline heeft hij voorgeschreven voor 14 dagen
En dan nog iets wat lijkt op dgruil coup 1 per dag voor twee dagen. ga ik nu navragen bij de apotheek.
Het lijstje wat je me toestuurde is niet allemaal nodig neem ik aan ofwel?
Nee joh, een AB uit deze groep is goed.
#3241281
:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: voor jou,jouw vriend,maar vooral voor mams en haar 9 pups!

Blijf duimen hoor dat ze snel opknapt,want pffff heb een tijdje terug het topic gelezen van Lizzy en haar Bisq met tranen die over mijn wangen stroomden! Ik hoop dat het bij jou niet zover komt!

Nogmaals heel veel sterkte en beterschap :-*
#3241308
Erna schreef:Waar je nu allereerst voor moet zorgen is dat je de juiste AB gaat krijgen en dat is niet Doxycycline. Je hebt clavubactin sowieso nodig, dat is Amoxcilline met clavulaanzuur. In de meeste gevallen gaat dit gewoon heel goed werken en helpen. Synulox is ook een optie. Duurder dan clavubactin maar dat maakt op dit moment niets uit.

Lizzy, Bisq heeft marbocyl gehad en nog eentje waarvan ik de naam ben vergeten. Bisq was dermate ernstig dat dit moest om haar te redden. Normaal gesproken zijn deze ook niet geschikt om aan een zogende teef te geven.
Dankjewel, het beste is dus synulox? hoevaak per dag en voor hoelang.
Want hij heeft nu Doxicline voorgeschreven. Kan ik nog wisselen? Waarschijnlijk niet. De eerste dosis Doxicline zit er al in nml? :-( beter op hetzelfde verdergaan?

Hoe oud waren de pups van Bisq? hebben die daarna nog gedronken?
Ik laat ze nu niet drinken, dus moet de tepels masseren en leegmelken, hoelang blijf ik dit doen? Tot de tepels helemaal wegzijn of wanneer drogen ze zelf op?
En twee pups blijven, kunnen die er na een week of twee weer bij zonder de kleding bij mams? Of beginnen ze dan opnieuw met drinken en komt alles weer opnieuw opgang?
Is het echt niet erg dat ze nu al voor de 5 weken niet meer zullen drinken, drinken ze normaal niet tot 8 weken?
#3241315
Radja schreef::bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: voor jou,jouw vriend,maar vooral voor mams en haar 9 pups!

Blijf duimen hoor dat ze snel opknapt,want pffff heb een tijdje terug het topic gelezen van Lizzy en haar Bisq met tranen die over mijn wangen stroomden! Ik hoop dat het bij jou niet zover komt!

Nogmaals heel veel sterkte en beterschap :-*
Dankjewel erg lief! word gewaardeerd!
Wow jeetje is het zo heftig geweest met Bisq, vandaar alle vele info en tips van Lizzy.
Ga hem er even opzoeken voor eventuele info die ik hier niet meer hoef te Stellen.
Mams doet het goed, ze eet, het is helaas wel en megaaa warme dag hier, dua echt voor de wondgenezing niet zo handig aangezien de tepels aan elkaar plakken.. Hen ze nu uit elkaar liggen zodat ze kunnen drogen en het gat droog kan worden.
Ze ligt nu even een middagduw te doen, pups en mams snappen er niks van dat er niet gedronken word en mama ineens kleding aan heeft..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door