Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3241078
enya13 schreef:ik zou ervoor kiezen om de teef flink minder eten te geven, dan loopt de melkproductie ook terug. met 4 1/2 week en vast voedsel kan dit wel. de pups drinken dan idd minder en dat kan stuwing geven met ontstekingen als je pech hebt. dus even flink minder voeren, dan droogt ze langzaam aan op. en idd die dikke tepel uitmelken. haar lijf moet zich aanpassen aan de mindere drinkbehoefte van de pups.
Dankjewel voor de reacties en adviezen.
Het is wel een actieve teef,
We gaan iedere middag twee uur weg, ze kan hiet wel zelfs doen wat ze wil, spelen rennen of gewoon liggen en wat kluiven..
Hoeveel minder dan geven want ze eet echt behoorlijk. Ik geef haar nu drie keer op een dag eten en dan eet ze wat ze wil en bij meer honger geef ik meer.
Nu twee keer op een dag of echt veel minder gaan geven?
Dus de pups ook minder aan de andere tepels laten drinken of juist wel zodat er niet meer ophoping komen?
Dat wil ik juist graag voorkomen.
Dus minder eten en de pups gewoon laten drinken?( ze drinken al echt veeel minder sinds ze nu twee keer op een dag vlees eten..
#3241079
het masseren gaat goed, maar het melken minder, alle tepels zijn zacht en hebben normale witte melk, de melk die ik met moeite uit de dikke tepel krijg is gelig van kleur.. Is het wel goed dat de pups die melk drinken als er een ontsteking zit?

En qua rennen? Mag ze gewoon rennen of beter van niet?
Ze hijgt sinds vanavond meer lijkt het en wil niks meer van drinkende pups weten, lijkt erop dat het nu wel pijnlijk is de tepel..
#3241080
Galapagosdogs schreef:het masseren gaat goed, maar het melken minder, alle tepels zijn zacht en hebben normale witte melk, de melk die ik met moeite uit de dikke tepel krijg is gelig van kleur.. Is het wel goed dat de pups die melk drinken als er een ontsteking zit?
Ja dat kan geen kwaad. Maar ze zullen het minder lekker vinden en er niet zo snel aan gaan drinken. Je moet dus blijven melken en blijven stimuleren dat de pups eraan drinken. Zij krijgen de tiet beter leeg dan jij.
En qua rennen? Mag ze gewoon rennen of beter van niet?
Ze hijgt sinds vanavond meer lijkt het en wil niks meer van drinkende pups weten, lijkt erop dat het nu wel pijnlijk is de tepel..
Ze mag in principe alles. Het hijgen kan erop duiden dat ze koorts heeft of krijgt. Kun je aan AB komen voor haar? Een amox is goed genoeg en veilig voor pups. Daarnaast denk ik niet dat het de tanden van de pups zijn maar de nageltjes. Knip je die? Zo niet, zou ik dat wel doen. Ze krabben met hun nagels de huid open en dat doet zeer.
#3241081
Galapagosdogs schreef:het masseren gaat goed, maar het melken minder, alle tepels zijn zacht en hebben normale witte melk, de melk die ik met moeite uit de dikke tepel krijg is gelig van kleur.. Is het wel goed dat de pups die melk drinken als er een ontsteking zit?

En qua rennen? Mag ze gewoon rennen of beter van niet?
Ze hijgt sinds vanavond meer lijkt het en wil niks meer van drinkende pups weten, lijkt erop dat het nu wel pijnlijk is de tepel..
Die gele melk moet eruit! Het kan eigenlijk niet schelen hoe. Natuurlijk haal je het er liefst zelf uit omdat de pups het dan niet binnen krijgen. Maar de pups krijgen het er beter uit dan jij, dus laat de dikste goeie drinker er ook aan lurken. En toch een iets warme (hoeft niet heet!) kompres erop (door de warme kompres wordt ook de melk weer wat dunner) en die melk eruit halen! En ja, dit is ook pijnlijk. Maar deze pus melk moet eruit.

Houd heel goed haar koorts in de gaten. Best kans dat ze die nu heeft. En dan moet je toch naar de DA voor een antibiotica. Echt hoor, houd haar goed in de gaten, ze kan zo ineens doodziek hier van zijn.
#3241122
Erna schreef:Ja dat kan geen kwaad. Maar ze zullen het minder lekker vinden en er niet zo snel aan gaan drinken. Je moet dus blijven melken en blijven stimuleren dat de pups eraan drinken. Zij krijgen de tiet beter leeg dan jij.


Ze mag in principe alles. Het hijgen kan erop duiden dat ze koorts heeft of krijgt. Kun je aan AB komen voor haar? Een amox is goed genoeg en veilig voor pups. Daarnaast denk ik niet dat het de tanden van de pups zijn maar de nageltjes. Knip je die? Zo niet, zou ik dat wel doen. Ze krabben met hun nagels de huid open en dat doet zeer.
dankjewel, ze heeft nu lichte koorts :-( en ademt zwaarder, de tiet doet pijn.
Het ziet er niet naar uit dat de melk eruit komt en de bult gloeit en word groter..
Goed idee om de nageltjes de knippen dankje, gewoon een stukje eraf knippen met een Nagelknipper?
#3241126
Galapagosdogs schreef:dankjewel, ze heeft nu lichte koorts :-( en ademt zwaarder, de tiet doet pijn.
Het ziet er niet naar uit dat de melk eruit komt en de bult gloeit en word groter..
Goed idee om de nageltjes de knippen dankje, gewoon een stukje eraf knippen met een Nagelknipper?
Je moet nu echt naar de dierenarts. Er moet nu AB in en snel. Laat ook de melk op kweek zetten (de gele melk uit de aangedane tiet).

Onder de douche zetten, warme straal water op de tiet en daarna toch zachtjes te masseren en te melken.

En ja, nagels knippen met een knipper. Ik neem aan dat je dit al een keer of 5 eerder hebt gedaan bij de pups? Want als dit de eerste keer is: dan moeten de nagels wel haast te lang zijn.
#3241128
Lizzy schreef:Die gele melk moet eruit! Het kan eigenlijk niet schelen hoe. Natuurlijk haal je het er liefst zelf uit omdat de pups het dan niet binnen krijgen. Maar de pups krijgen het er beter uit dan jij, dus laat de dikste goeie drinker er ook aan lurken. En toch een iets warme (hoeft niet heet!) kompres erop (door de warme kompres wordt ook de melk weer wat dunner) en die melk eruit halen! En ja, dit is ook pijnlijk. Maar deze pus melk moet eruit.

Houd heel goed haar koorts in de gaten. Best kans dat ze die nu heeft. En dan moet je toch naar de DA voor een antibiotica. Echt hoor, houd haar goed in de gaten, ze kan zo ineens doodziek hier van zijn.
Dankjewel voor de info, de melk ziet er niet uit te komen, het is nu nog nacht hier (4;30) ze ligt bij ons in bed en wil niks van de drinkende pups weten, heb net de 3 grootste pups er om beurten 10 min aangehad, dit doet pijn, ze wil steeds weg vluchten als de pup aan de dikke tiet drinkt, het tankmoment dat de melk erut schiet niet gehoord. Ze is erg onrustig en het doet pijn als de pup aan de tiet drinkt.
De bult is erg hard en ook het masseren doet nu pijn, hij gloeit helemaal... :-(
Ik wil meteen zodra de apotheken open zijn haar de antibiotica kunnen geven, alle tips zijn welkom?
Tijdens de antibiotica de pups wel of niet laten drinken?
Geef haar nu even wat rust om haar niet teveel stress te bezorgen over een uur leg ik er weer pups aan die dan goed drinken als ze hongerig zijn.
#3241129
Galapagosdogs schreef:Dankjewel voor de info, de melk ziet er niet uit te komen, het is nu nog nacht hier (4;30) ze ligt bij ons in bed en wil niks van de drinkende pups weten, heb net de 3 grootste pups er om beurten 10 min aangehad, dit doet pijn, ze wil steeds weg vluchten als de pup aan de dikke tiet drinkt, het tankmoment dat de melk erut schiet niet gehoord. Ze is erg onrustig en het doet pijn als de pup aan de tiet drinkt.
De bult is erg hard en ook het masseren doet nu pijn, hij gloeit helemaal... :-(
Ik wil meteen zodra de apotheken open zijn haar de antibiotica kunnen geven, alle tips zijn welkom?
Tijdens de antibiotica de pups wel of niet laten drinken?
Geef haar nu even wat rust om haar niet teveel stress te bezorgen over een uur leg ik er weer pups aan die dan goed drinken als ze hongerig zijn.
Is er geen da die nu bereikbaar is? Dit kan heel snel heel fout gaan....
#3241131
Galapagosdogs schreef:Dankjewel voor de info, de melk ziet er niet uit te komen, het is nu nog nacht hier (4;30) ze ligt bij ons in bed en wil niks van de drinkende pups weten, heb net de 3 grootste pups er om beurten 10 min aangehad, dit doet pijn, ze wil steeds weg vluchten als de pup aan de dikke tiet drinkt, het tankmoment dat de melk erut schiet niet gehoord. Ze is erg onrustig en het doet pijn als de pup aan de tiet drinkt.
De bult is erg hard en ook het masseren doet nu pijn, hij gloeit helemaal... :-(
Ik wil meteen zodra de apotheken open zijn haar de antibiotica kunnen geven, alle tips zijn welkom?
Tijdens de antibiotica de pups wel of niet laten drinken?
Geef haar nu even wat rust om haar niet teveel stress te bezorgen over een uur leg ik er weer pups aan die dan goed drinken als ze hongerig zijn.
Ja, masseren doet nu ook pijn, maar helaas heb je daar even niks mee te schaften. Zachtjes masseren. Heb je een ervaren fokker in de buurt? Want het eruit halen van de melk is een handigheidje. En als je die niet kent, dan krijg je er niks uit.

En blijf die tiet verwarmen. Niet te heet, gewoon een warme kompres.

Kun je geen spoeddienst bellen? Ik vind het rot om te zeggen maar ik ga het toch doen: je teef kan hier dood aan gaan. Dus de situatie is echt heel ernstig.

Hoe is je Engels? Lees deze website: http://www.dogbreedinfo.com/breedingdog ... indogs.htm
#3241132
Lizzy schreef:Je moet nu echt naar de dierenarts. Er moet nu AB in en snel. Laat ook de melk op kweek zetten (de gele melk uit de aangedane tiet).

Onder de douche zetten, warme straal water op de tiet en daarna toch zachtjes te masseren en te melken.

En ja, nagels knippen met een knipper. Ik neem aan dat je dit al een keer of 5 eerder hebt gedaan bij de pups? Want als dit de eerste keer is: dan moeten de nagels wel haast te lang zijn.
Dankjewel om 07;00 bel ik meteen de dierenarts om la d te gaan,
Hier is helaas geen laboratorium. En om iets van dierlijke stoffen naar het vaste land te sturen heb je goedkeuring en een hoop papierwerk van het national park nadig, dat gaat waarschijnlijk te lang duren, vraag het zoiezo na!
Warm water is hier helaas ook niet dus de warme douchekop erop gaat helaas niet,
Ben nu meteen water aan het koken en dan ga ik het er zo opleggen en met warme handen masseren,
Ga ook meteen de nageltjes knippen,
Eerste keer, zien er niet te lang uit wist helemaal niet dat het echt een must was, dacht alleen bij te lange nagels knippen en anders niet:-( mmm maar een stukje eraf kan heen kwaad dus zodra de zon op is knippen we alle nagels...
#3241133
Martine-Tom schreef:Is er geen da die nu bereikbaar is? Dit kan heel snel heel fout gaan....
Er is er maar een, en hier heeft tijdens de hele Dracht al rare uitspraken gedaan:-(
Bijv toen de pups twee weken oud waren vond hij dat ik ze maar weg moest geven of verkopen want volgens mij vergde het teveel van de teef :-o ze niet niet geleden, noet tijdens de dracht en al helemaal niet erna, een paar daagjes niet lekker door waarschijnlijk iets verkeerd te eten vond hij dat ik de pups zsm weg moest doen op 2 weken leeftijd.. Dus echt veel vertrouwen in de helaas enige dierenarts heb ik niet:-( heb hem al wel een berich gestuurd maar bellen om 04;00 snachts vrees dat dat hem noet gaat worden, ga het toch wel doen zodra bet 06;00 is.
Ze ligt nu te slapen en snurkt een beetje ziet er verder rustig uit, ze probeert de tepel te ontlasten door op haar rug te liggen nu.. Hijgt niet. Ademt wel zwaarder..
#3241134
Galapagosdogs schreef:Dankjewel om 07;00 bel ik meteen de dierenarts om la d te gaan,
Hier is helaas geen laboratorium. En om iets van dierlijke stoffen naar het vaste land te sturen heb je goedkeuring en een hoop papierwerk van het national park nadig, dat gaat waarschijnlijk te lang duren, vraag het zoiezo na!
Warm water is hier helaas ook niet dus de warme douchekop erop gaat helaas niet,
Ben nu meteen water aan het koken en dan ga ik het er zo opleggen en met warme handen masseren,
Ga ook meteen de nageltjes knippen,
Eerste keer, zien er niet te lang uit wist helemaal niet dat het echt een must was, dacht alleen bij te lange nagels knippen en anders niet:-( mmm maar een stukje eraf kan heen kwaad dus zodra de zon op is knippen we alle nagels...
OK. Ook geen ervaren fokker in de buurt?

Ik weet niet hoe het met de waterkwaliteit gesteld is maar goed doorkoken lijkt me dan een zeer goed idee.

Ik weet niet of de nagels de lang zijn. Ik denk van wel want normaal begin je met dat de pups een weekje oud zijn al de knippen. Maak anders even een foto van een pootje van de pup.
#3241138
Lizzy schreef:Ja, masseren doet nu ook pijn, maar helaas heb je daar even niks mee te schaften. Zachtjes masseren. Heb je een ervaren fokker in de buurt? Want het eruit halen van de melk is een handigheidje. En als je die niet kent, dan krijg je er niks uit.

En blijf die tiet verwarmen. Niet te heet, gewoon een warme kompres.

Kun je geen spoeddienst bellen? Ik vind het rot om te zeggen maar ik ga het toch doen: je teef kan hier dood aan gaan. Dus de situatie is echt heel ernstig.

Hoe is je Engels? Lees deze website: http://www.dogbreedinfo.com/breedingdog ... indogs.htm
Ga het meteen lezen,
Ik zie de ernst ervan in want de bult ziet er gewoon echt niet goed uit en ik zie het niet gebeuren dat het eruit gaat komen, ga het nu toch gewoon proberen met door masseren en de pups om en om eraan te laten drinken,
Ik ken het handigheidje ook niet,
De bult is echt hard, het lijkt nu gewoon echt een grote kiezel die erin zit.
Geen ervaren fokker helaas, geen enkele op het hele eiland niet, we zijn hier 60 misschien 100 jaar terug in de tijd. :-( alles gaat hier nog "zelf" zonder hulp.
Het was tijdens de bevalling ook nogal raar dat ik daar bij Zat om haar bij nood te helpen,
Hier hoort een hond dat in de bosjes te doen en zeggen ze dat de hond niet wil dat mensen mee kijken..
Alles ging gelukkig voorspoedig en ze leverde de pups bijna op schoot..
Maar ook dit word door mijn schoonfamilie gewoon gezegd dat er " niks " aan de hand is.... :-(
Daarom ben ik natuurlijk extra blij met al jullie hulp adviezen en vooral snelle reacties! Ik hoop dat het hier snel dag is om zsm met haar naar de dierenarts te gaan,
Of zsm meteen direct de medicijnen te kopen,
Dit moet toch in een apotheek.
En hij zal verder niet veel toevoegingen gaan hebben dan de pups zsm wegdoen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door