Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3240832
Goede avond,
Mijn zogende teefje heeft 9 pups van nu 4,5 week oud.
door de tantjes van de pups wil ze ze niet vaak meer laten drinken, ze heeft ook echt al een stuk minder melk dan nog bijvoorbeeld vorige week.
nu viel mij net op dat al haar tepels dunner waren en gewoon zacht(waarschijnlijk leeg) maar nu heeft de achterste grootste tepel een dikke harde bal erin ( ongeveer te grote van biljartbal of net iets kleiner) haar tepels zijn zoiezo erg flink.
de pups hadden ongeveer een uur daarvoor nog gedronken, en dit is waarschijnlijk de tepel die weinig gebruikt word. of ze zit of ligt de achterste tepel is altijd lastig te pakken voor de pups,(die word echt alleen gebruikt als ze staat en de pups hangen eronder te drinken).
wat kan dit zijn?
hopelijk heeft iemand tips of iets soort gelijks meegemaakt,
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Galapagosdogs op vr 09 sep 2016, 12:17, 9 keer totaal gewijzigd.
#3240855
Ja, zit zou een ontsteking kunnen zijn. Wat ik zou doen: de plek met een warme kompres verwarmen. Dan de hele tiet zachtjes masseren. Melk eruit proberen te krijgen. En dat meerdere keren per dag. Masseren, masseren en masseren. Verder je teef natuurlijk super goed in de gaten houden. Want mijn ervaring is helaas: zo is er niks aan de hand, zo zijn ze zo ziek als een hond.
#3240958
Doranto schreef:Dit zou goed een ontsteking kunnen zijn. Belangrijk is in ieder geval om de melk er uit te halen. Je zou de pups ombeurten aan kunnen leggen, of als dat niet gaat zelf voorzichtig uitmelken.
Heel erg bedankt, ik was juist aan het minderen met de pups erbij, want ze bijten echt haar tepels stuk:( ze heeft overal sneetjes...
maar dan toch maar eraan en dan op delen, in twee delen eraan leggen, en dan dus juist aan die ene tepel met de bult?
#3240960
Lizzy schreef:Ja, zit zou een ontsteking kunnen zijn. Wat ik zou doen: de plek met een warme kompres verwarmen. Dan de hele tiet zachtjes masseren. Melk eruit proberen te krijgen. En dat meerdere keren per dag. Masseren, masseren en masseren. Verder je teef natuurlijk super goed in de gaten houden. Want mijn ervaring is helaas: zo is er niks aan de hand, zo zijn ze zo ziek als een hond.
heel erg bedankt,
ik ga haar meteen masseren.. nu zit er ook een kleinere bult tussen twee tepels in in het midden van de twee tepels, dit zijn normale formaat tepels.
de tepel met de bult is de achterste en dat lijkt echt net een koeienuier zo groot.. het lijkt geen pijn te doen als ik eraan zit, ze is verder nog helemaal hetzelfde als anders, eet veel, is energiek, niks anders alleen schrok ik zo van die bult, ik dacht zelf al aan opgehoopte melk.
hopelijk komt het eruit en vormt het geen ernstigste ontsteking,
echt veel vertrouwen in de helaas enige dierenarts op het eiland heb ik niet.
toen ik hem opbelde toen ik ziek was en mijn teefje een dag niet lekker was en de pups pas 2 weken oud waren, zei hij gewoon dat ik de pups zo snel mogelijk weg moest geven of moest verkopen want het vergde volgens hem teveel van haar!!! WHAT!? nou die vraag ik dus niet snel meer om raad..... vandaar hier hopelijk op antwoorden en mocht het een onsteking zijn, hoe gaat dit dan weg, alleen middels medicijnen?
ga het eerst proberen met masseren en warmte erop, al zal ze dat niet fijn gaan vinden, haar tepels zijn al erg warm , en hier is het ook redelijk warm, dus verkoeling en koud water op haar tepels vind ze juist lekker..
#3240968
Galapagosdogs schreef:heel erg bedankt,
ik ga haar meteen masseren.. nu zit er ook een kleinere bult tussen twee tepels in in het midden van de twee tepels, dit zijn normale formaat tepels.
de tepel met de bult is de achterste en dat lijkt echt net een koeienuier zo groot.. het lijkt geen pijn te doen als ik eraan zit, ze is verder nog helemaal hetzelfde als anders, eet veel, is energiek, niks anders alleen schrok ik zo van die bult, ik dacht zelf al aan opgehoopte melk.
hopelijk komt het eruit en vormt het geen ernstigste ontsteking,
echt veel vertrouwen in de helaas enige dierenarts op het eiland heb ik niet.
toen ik hem opbelde toen ik ziek was en mijn teefje een dag niet lekker was en de pups pas 2 weken oud waren, zei hij gewoon dat ik de pups zo snel mogelijk weg moest geven of moest verkopen want het vergde volgens hem teveel van haar!!! WHAT!? nou die vraag ik dus niet snel meer om raad..... vandaar hier hopelijk op antwoorden en mocht het een onsteking zijn, hoe gaat dit dan weg, alleen middels medicijnen?
ga het eerst proberen met masseren en warmte erop, al zal ze dat niet fijn gaan vinden, haar tepels zijn al erg warm , en hier is het ook redelijk warm, dus verkoeling en koud water op haar tepels vind ze juist lekker..
Ik zou er geen warme kompressen op leggen, maar juist eerder wat koelen. Verder is het belangrijk om die tepel zo leeg mogelijk te houden, dus meerdere keren per dag de melk er zoveel mogelijk uithalen.
#3240995
Doranto schreef:Ik zou er geen warme kompressen op leggen, maar juist eerder wat koelen. Verder is het belangrijk om die tepel zo leeg mogelijk te houden, dus meerdere keren per dag de melk er zoveel mogelijk uithalen.
Dat lukt je dus niet als je eerst gaat koelen want het weefsel trekt daarmee samen. Waardoor je de melk er moeilijker uit krijgt.
#3241054
Lizzy schreef:Het hoeft niet echt warm te zijn, de kompressen. En als je klaar bent met masseren masseren masseren, nog meer masseren en melken: dan kun je er gekneusde natte koolbladeren op leggen als je daar aan kunt komen. Als ze koele kompressen lekkerder vindt: ook goed maar pas na het masseren en melken.
Bedankt, ga meteen opzoek! Nooit eerder op gelet eigenlijk nu maar hopen dat het er vandaag ergens is!
er zal vast wel n koolsoort te vinden Zijn, wist helemaal niet van de helende werking wat il net tijdens het googlen vind! Klinkt echt geweldig!
#3241065
foto van de tepel, ik heb mijn hand eronder, dus de bult is ongeveer ter grote van een biljartbal..
Afbeelding
De andere tepels zijn al veel zachter en hebben al veel minder melk dan enkele dagen geleden.
Ik ben bang dat doordat de pups nu sinds 4 dagen vlees krijgen dat ze daardoor dus minder drinken en in haar grootste tepel dus een melkophoping is ontstaan...



Op deze foto staat ze, het is dus de achterste tepel, en het puntke van de tepel is gewoon zacht zoals alle andere tepels en daar links in de tepel zit de ophoping..
#3241075
ik zou ervoor kiezen om de teef flink minder eten te geven, dan loopt de melkproductie ook terug. met 4 1/2 week en vast voedsel kan dit wel. de pups drinken dan idd minder en dat kan stuwing geven met ontstekingen als je pech hebt. dus even flink minder voeren, dan droogt ze langzaam aan op. en idd die dikke tepel uitmelken. haar lijf moet zich aanpassen aan de mindere drinkbehoefte van de pups.
#3241077
Afbeelding

Dit is de tepel wanneer er een pup dringt, ze laat ze nog wel drinken maar na 5 min wil ze weg. Nu heb ik er steeds om en om een pup aan gelegd en tegelijkertijd gemasseerd.. Heb het idee datie al ietsjes kleiner is maar dat kan ook zijn omdat ik dat graag wil.
Ga er zo na de wandeling natte koolbladeren opleggen.. En dan lekker een uurtje laten liggen en bij haar zitten..
Ze laat de pups snachts niet meer drinken.
Dan zal ikd at vannacht wel even stimuleren en ze er even bij laten liggen..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door