Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3240867
Mijn haan valt 1 van mijn hennen aan.
En dat blijft maar duren.
Het betreft een iets zwakker hennetje die duidelijk onderaan de pikorde bengelt, maar dat is toch geen reden om haar zo aan te vallen?
Hij is samen met haar opgegroeid, dus wennen aan elkaar is het zeker niet.

Het is begonnen toen ze broeds werd. Na een paar dagen nestzitten kon ze de nest niet meer af of meneer vloog erop. Echt met zijn volle gewicht, zowel met bek als poten vooruit. Het is zo erg dat je haar geregeld hoort schreeuwen van schrik en dat ze de hele ren doorvliegt in paniek als ze hem nog maar ziet.
Van de stress was het broeds zijn natuurlijk meteen over...

Ik heb hem al apart gezet gehad, een hele tijd, zodat hij wat zou kalmeren. Geen effect.
Als ze bij elkaar zitten wordt ze dus de hele dag door aangevallen.
Hij stormt erop af als hij haar ziet, achtervolgt haar zelfs voor gemakkelijk een 6tal meter.
De ren is 7 op 8 meter dus eigenlijk is ze nergens veilig. 56m2 lijkt mij echter wel voldoende voor 4 krielhennen en een haan, het is niet dat ze heel klein zitten...

Ze reageert wel wat paniekerig dus ik kan volgen dat dat hem net triggert, maar die paniek komt natuurlijk van een eerdere aanval.
Voor zijn andere hennen is hij heel lief en beschermend. Beetje té zelfs want als hij apart zit wordt hij snel tam maar eens weer bij zijn hennen schreeuwt hij gevaar als er nog maar een vogel overvliegt.
Leuk dat daardoor mijn kippen in de uiterste hoek van de ren vliegen als ik met eten aankom. >:(

Maar goed, das een ander probleem. Iemand een idee wat ik tegen die aanvallen kan doen?
Ik heb al gedacht dat het wel over zou gaan als ik deze twee apart in een klein rennetje zou zetten, maar ik heb schrik dat ze dat gewoon niet overleeft... :-\
Door eelke
#3240868
Voor ons was dat einde haan.

Hij viel eerst ons aan, dat vond ik nog wel acceptabel, mannen gedrag en zijn chicks beschermen enzo. Maar toen hij ook de hennen ging aanvallen hebben we hem in laten slapen...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3240869
Ik heb dat ook al gedacht.
Maar dan dacht ik ze kuikens te laten krijgen en daar een haantje van te behouden. Of zouden zijn zonen hetzelfde gedrag hebben?
Voor de rest is hij dus wel heel lief... :-\

Maar door al die stress in de ren is er geen 1 broedse hen die doorgezet heeft sinds het probleem er is, dus zit ik ermee tot volgend jaar...
Zelf uitbroeden zie ik niet zitten...

Tenzij er iemand is die nog een Brahma-kriel haan weet zitten die een nieuwe thuis zoekt?

Tis wel een prachtig dier. Ik was er nog zo blij mee
Zonde van hem dood te doen....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3240871
koekje schreef:M'n moeder slacht de agressieve hanen ook.
Zijn ze dan aggressief naar mensen of naar de hennen?
Want nazr mij toe is hij ook niet aggressief. Hoogstens wat ongeduldig bij erg grote honger. En dus niet tam te krijgen bij zijn hennen maar dan loopt hij van me weg.
Door eelke
#3240872
Wij hadden er een kuiken van en die was hartstikke tam en lief. Die heeft alleen doordat er per ongeluk een deur open stond een tik van het paard gehad en dat was dus einde verhaal.

Ik heb geen idee hoe dat vererft. Mijn gevoel zegt dat het én geluk hebben is, én dat het in de hand hebben als kuiken veel doet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3240873
eelke schreef:Wij hadden er een kuiken van en die was hartstikke tam en lief. Die heeft alleen doordat er per ongeluk een deur open stond een tik van het paard gehad en dat was dus einde verhaal.

Ik heb geen idee hoe dat vererft. Mijn gevoel zegt dat het én geluk hebben is, én dat het in de hand hebben als kuiken veel doet.
Maar wat doe je dan anders bij zo'n kuiken? Want ik heb deze dus gaan halen als ze een maand of 3 waren. Vorig jaar. Dat ging goed tot dit voorjaar toen dat hennetje eerste maal broeds werd. Ze waren toen al een jaar oud.
Zomaar opeens ging hij aanvallen...
Dat verhinder je dan toch niet door hem als kuiken te hebben? Dat eerste jaar was hij gewoon lief voor haar...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3240874
Bij haar is welke agressie dan ook best een no-go. Richting stelt ze niet op prijs wegens risico op verwondingen door hanensporen etc, naar de hennen is niet zo goed voor hun. Tot op zekere hoogte accepteert ze een bepaalde pikorde, maar er zijn grenzen.


Dat laatste wat Eelke zegt, is ook de ervaring van m'n moeder.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3240876
Hmmm...
Dan toch maar eens uitkijken naar een nieuwe haan vermoed ik...
Vind het echt wel jammer... :-\

Heeft iemand ervaring met dat hij het maar naar 1 hennetje doet?
Het is wel een zwakker meisje. Ze begint nu pas wat uit te zwaren en ze heeft lang wat bleekjes gestaan bij het opgroeien. Ze heeft ook 1 oogje dat donker en wazig geworden is, maar voor zover ik kan inschatten ziet ze er nog wel door...
Legt ook merkbaar minder en kleinere eitjes. Maar ze wordt dan ook door iedereen wel uitgesloten bij het eten, maar niet zo aangevallen.
Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

In principe zou dat hennetje wegnemen het probleem ook oplossen, maar dat voelt zo oneerlijk. Al zou het wel meer de natuur volgen zijn... Soms zijn ze gewoon te zwak...
Ik zou dat gewoon nóg erger vinden. Misschien wel erger dan het zo te laten...
Door hannabelgje
#3240877
Ik zou de kippen laten broeden en dan een kuiken aanhouden. De haan deed ik weg. Ik zou tijdelijk de aangevallen kip apart zetten zodat de rust terugkeert en de overige hennen aan het broeden gaan. Dat stimuleer je door de eieren te laten liggen. Dan zijn ze meestal vrij vlug broeds.


Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door eelke
#3240881
Het kan natuurlijk zijn dat als je het hennetje weg haalt, hij een volgende uitkiest.

Ik weet niet precies, ik ben geen kippenpsycholoog. Maar ik had ons andere haantje vanaf dag 3 ofzo elke dag in handen. Beetje eten geven enzo en dan weer los. Die was zo tam dat hij op schoot sprong.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3240884
eelke schreef:Het kan natuurlijk zijn dat als je het hennetje weg haalt, hij een volgende uitkiest.

Ik weet niet precies, ik ben geen kippenpsycholoog. Maar ik had ons andere haantje vanaf dag 3 ofzo elke dag in handen. Beetje eten geven enzo en dan weer los. Die was zo tam dat hij op schoot sprong.

Maar tam voor jou zijn, maakt 'm niet liever naar de mede kip. Ik heb net een voor mij redelijk tamme haan naar een andere ren verhuist met zijn moeder en tantes omdat ik 'm in de grote ren niet te harden vond naar de anderen. Die heeft 1 andere haan als mikpunt en die moet wat hem betreft gewoon dood. Die moeder en tantes hielpen hem daarbij, dus die zijn nu net vannacht naar een andere ren gegaan. Maarja, daar moet je wel mogelijkheid voor hebben.
Door hannabelgje
#3240887
Ik heb zijdehoender hanen en dat zijn me toch watjes. Ze zijn wel super lief voor de hennen en hun kroost.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door kira
#3240896
Bij mij is dat de vriezer. Als je een andere haan wil, ik heb hanen aanbod. Hun papa was super stil tam en netjes met zijn hennen, helaas overleden. De zoon van papa die ik had aangehouden was ook super lief en netjes (alleen in de vriezer gekomen omdat zijn papa mooier was en ik maar een volwassen haan wil daar we in een woonwijk wonen). Er lopen nu meerdere jongen haantjes die ik opfok en die daarna op een na weg moeten. Maar nogmaals niet lief voor hennen is exit bij mij. Onrust is stress is voor alle dieren ook de hennen slecht en geeft meer kans op ziektes.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door