Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Miraculu
#3239860
Hallo,

Ik wou al lang mijn honden overzetten op KVV maar aangezien ik van mijn ouders geen diepvries mocht zetten was dit helaas onmogelijk..
Nu ben ik ergens beginnen werken en passeer ik elke dag een dierenwinkel die KVV verkopen dus ik ga daar elke dag een worst halen :D
Ze hebben daar Dogmeat liggen maar wel enkel de enkelvoudige heb ik gemerkt niet de complete versie.. Is de enkelvoudige ook goed?
Ik neem elke dag een andere smaak!

ook heb ik zo gedroogde groenten & fruit gekocht van Dibo maar ik weet niet zo goed hoeveel % ze hier van moeten hebben en of ik die groenten even moet laten weken in water of gewoon zo tussen hun vlees mengen?

Omdat ze nu zachte voeding krijgen krijgen ze van mij nu elke dag een gedroogde kippen of eenden nek om toch eventjes hun tanden te laten gebruiken maar ik vroeg mij nu af of dit gezond was om elke dag te geven? (ik kan eventueel wel afwisselen met andere kauwsnacks? zalmhuis pensstaaf enz)

sorry voor de vele vragen :p
Gebruikersavatar
Door Hope
#3239913
Ik ken de kvv van dogmeat niet. Dat wil zeggen: de percentages niet.
Verder is de regel: wet niet op 1 paard. Voer dus verschillende merken en daar dan ook weer verschillende smaken van. In kvv zit doorgaans niet de beste kwaliteit vlees en de verhoudingen zijn niet altijd optimaal. Door veel af te wisselen in diersoorten maar zeker ook merken kvv voorkom je tekorten.

Fruit en groenten zou ik niet gedroogd geven. Waarom zou je dat doen? Zo zonde van de voedingswaarde. Fruit geef je gewoon rauw maar niet in combinatie met vlees, dat geeft vaak buikpijn. Laat daar een paar uurtjes tussen zitten dus. Groenten geef je gekookt of rauw. Rauwe groenten kunnen ze niets mee als je het niet eerst in een goede blender gooit. Of een sapcentrifuge of slow-juicer. Het simpelste is het om gewoon groenten te voeren die je over hebt na je eigen maaltijd. Moet er alleen geen zout en kruiden aan zijn toegevoegd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3239931
Helemaal met Hope eens. Dogmeat is op zich prima kvv, maar wissel ook eens af met een ander merk als dat kan. Dogmeat wil ook nog wel eens harde ontlasting geven. Dan is elke dag een gedroogde eenden- of kippennek er naast niet zo handig, daar zit ook veel calcium in.

Als je ze wilt laten kluiven en je hebt geen vriezer ed, koop dat gewoon eens kippenbot in de supermarkt (vleugels of poten, net hoe groot je hond is) en geef dat met wat kipfilet of rundvlees (geen varkensvlees!). Hebben ze mooi knaagwerk en een beetje afwisseling op de kvv. Pensstaafjes, zalmhuid, runderoren en kophuid kunnen allemaal prima als snackjes.

Groentes zou ik ook gewoon lekker vers geven. Als je zelf gewoon "op zijn hollands" regelmatig gekookte groente eet, kan je daar wat van geven. Wortel, spercieboontjes, bloemkool, broccoli, spruitjes, bietjes enz. Wij deden dat toen Oscar nog barfde en zo at hij nog best veel verschillende groentes. Rauw moeten ze eerst goed gepureerd worden, dat is misschien onhandig voor jou zo zonder vriesruimte.

Super goed trouwens dat je zo gemotiveerd bent om vers te geven! Als je ouders eenmaal zien hoe goed de honden het doen, mag je misschien alsnog wel een klein vriezertje. Soms hebben ouders even het bewijs nodig dat hun kinderen toch best wel goede keuzes maken en er moeite voor willen doen :biggrin2:
Door Miraculu
#3240052
Ben hier al lang aan het zagen voor een diepvries maar helaas.. ouders he.. ze zeggen dat er hier geen plaats is om nog ene te zetten al zie ik genoeg plaats.. Mijn moeder vind het dan weer vies..Ik mag nu wel 15 kg bij mijn groot ouders gaan steken dus dan kom ik 2 weken mee toe :-)

Ik denk dat ze in die dierenwinkel geen ander merk hebben maar misschien vind ik nog wel een andere winkel dat er verkoopt dacht ergens eentje te weten dat lotgering smuldier en naturis nog verkocht misschien daar ook is gaan neuzen en afwisselend kopen :-) groenten zal ik dan bijgeven als we overschot hebben :-)

Ze mogen dus niet elke dag zo een nekje hebben? :-) vind het best moeilijk te weten wat wel goed is voor hun en wat niet. Ik hoop binnen een jaar mijn teefje te laten dekken dat is te veel calcium helemaal niet gunstig

ik heb nog veel te leren :p
Gebruikersavatar
Door Hope
#3240054
Miraculu schreef:Ben hier al lang aan het zagen voor een diepvries maar helaas.. ouders he.. ze zeggen dat er hier geen plaats is om nog ene te zetten al zie ik genoeg plaats.. Mijn moeder vind het dan weer vies..Ik mag nu wel 15 kg bij mijn groot ouders gaan steken dus dan kom ik 2 weken mee toe :-)

Ik denk dat ze in die dierenwinkel geen ander merk hebben maar misschien vind ik nog wel een andere winkel dat er verkoopt dacht ergens eentje te weten dat lotgering smuldier en naturis nog verkocht misschien daar ook is gaan neuzen en afwisselend kopen :-) groenten zal ik dan bijgeven als we overschot hebben :-)

Ze mogen dus niet elke dag zo een nekje hebben? :-) vind het best moeilijk te weten wat wel goed is voor hun en wat niet. Ik hoop binnen een jaar mijn teefje te laten dekken dat is te veel calcium helemaal niet gunstig

ik heb nog veel te leren :p
Bedenk wel dat Logering en Smuldier echt geen kwaliteit is. Ik zou daar dan weer niet teveel mee willen afwisselen. In welke plaats zit je? Misschien kan ik eens kijken wat er in je buurt allemaal zit.

Ik zou niet elke dag een nek geven nee. Hoe groot is je hond?
Wat ook leuk is om toe te voegen is rauw ei. Gewoon rauw met schil (als ze dat eet). Of haal een keer een haring of een sardien bij de visboer. Dat voegt meteen echt wel kwaliteit aan je menu toe. En extra afwisseling. Beetje afhankelijk van het formaat hond kan je 1 tot 2 keer per week dan een visje als extra voeren. Als je 15 kilo bij je oma kwijt kan zou je kunnen overwegen om daar een ander merk in te leggen dan de dogmeat. Stel je moet voor (ik noem maar wat) Alaska wat verder rijden, dan zou je 15 kilo Alaska in dat vriezertje kunnen leggen en dat 2x per week voeren. Dan kan je al vrij snel lekker vooruit en hoef je die langere rit niet elke week te maken.
Door Miraculu
#3240058
ik heb 2 borders chihuahua en een keeshond ;-) ik ben van de kanten van leuven ;-)

een eitje krijgen ze hier wekelijks tussen hun brokken (acana) vroeger dus wil het nu idd gewoon tussen hun vlees doen :-)
ik zou idd ook wekelijks hun een rauwe vis kunnen geven en dan 2 vis in 2 doen voor de kleintjes en de borders gewoon 1 grote vis (mag miss ook in de vriezer bij mijn grootouders)?

Je kunt met rauw veel kanten op eigenlijk maar je moet maar vindingrijk zijn en het weten natuurlijk :p
Gebruikersavatar
Door Hope
#3240077
Miraculu schreef:ik heb 2 borders chihuahua en een keeshond ;-) ik ben van de kanten van leuven ;-)

een eitje krijgen ze hier wekelijks tussen hun brokken (acana) vroeger dus wil het nu idd gewoon tussen hun vlees doen :-)
ik zou idd ook wekelijks hun een rauwe vis kunnen geven en dan 2 vis in 2 doen voor de kleintjes en de borders gewoon 1 grote vis (mag miss ook in de vriezer bij mijn grootouders)?

Je kunt met rauw veel kanten op eigenlijk maar je moet maar vindingrijk zijn en het weten natuurlijk :p
Je kan zeker veel kanten op!

Ik zou gewoon eens gaan beginnen. Wellicht zien je ouders hoe goed de honden het doen en mag je op termijn een vriezertje neerzetten.
Door Miraculu
#3240079
haha daar reken ik niet zo op hoor! maar we zullen zien het zou heel leuk zijn..

heb is wat zitten neuzen en er is een winkel in de buurt en die verkoopt Alaska barf,carnibest, naturis, smuldier, lotgering, Duck en Duck fokker energique :-)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3240121
Miraculu schreef:haha daar reken ik niet zo op hoor! maar we zullen zien het zou heel leuk zijn..

heb is wat zitten neuzen en er is een winkel in de buurt en die verkoopt Alaska barf,carnibest, naturis, smuldier, lotgering, Duck en Duck fokker energique :-)
Daar zitten best wat fijne merken tussen! Ik zou me even gaan verdiepen in kvv als ik jou was. Als je weet welke verhoudingen goed zijn en welke ingrediënten je (niet) wil kan je goed kiezen.
Door Miraculu
#3240206
Ja die heeft wel wat :-)

de Merken Alaska Naturis Dogmeat en Kivo Lotgering lijken me wel wat :-)

Had gezien dat hij ook Duck fokker liggen heeft zo van die worsten maar vraag me af of dat dan zo is zoals die andere Duck?
want dat vond ik vroeger net karton lijken.. :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door