Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3239205
Het leverdieet zoals het hier op barfplaats staat is vetarm. Vlees van kip, kalkoen, parelhoen (vellen verwijderen wnat te vet), tam konijn, witvis, huttenkase, yoghurt (geen volvette). De koolhydraten en groenten dragen ook niet bij aan vet. Het lijkt mij dat dit dieet weinig calorische waarde heeft. Waar moet de hond zijn energie vandaan halen? Ik was nieuwsgierig naar het vetgehalte in de dieetbrokken, en heb onder andere dit gevonden:

Royal Canin hepatic brok bevat o.a. dierlijke vetten, soya-olie en visolie. Ruw vetgehalte is 16%. En er wordt bij vermeld:
"Dieren met leverproblemen hebben een voeding nodig met een hoog energiegehalte. Dankzij een verhoogd vetgehalte levert de voeding toch de benodigde energie."

Trovet hepatic brok bevat o.a. oliën en vetten (visolie, varkensvet :o ) Het ruw vetgehalte kan ik niet vinden.

Hoe zit het nou? Wat mag je aan vet geven? Nou was ik niet van plan om varkensvet te geven :-X en ook geen vette vellen. Die heeft hij trouwens nooit gekregen. Maar zou hij niet wat vettere vis of visolie mogen en ietsje vet van het gevogelte bijvoorbeeld? Ik kom volgens mij niet eens in de buurt van die 16%.
Alles wat hij krijgt bevat hooguit maar een paar procent vet :-\

Ik heb Pike flink in hoeveelheid leverdieet omhoog gezet. Hij eet alles graag op en zijn ontlasting is prima maar hij komt geen gram aan. Met de koolhydraten (ik kook boekweitgrutten voor hem en extra krijgt hij ook nog boekweitpannenkoekjes - zonder vet gebakken) doet hij blijkbaar niets.
#3239266
Zo verbaas ik mij ook in het verschil in vitamine A. In brokken zit het namelijk wel volop. En lever gaan wij weer mijden.

Ik denk serieus dat het ook de combinatie met het geven van prednison bij een zelfebreid leverdieet is. Met prednison viel mijn hond zo ernstig af dat ik wel moest stoppen (gelukkig bleek na biopt dat ontsteking over was). Hij heeft chronische hepatitis, soms met een opvlamming. Dan zet ik hem een paar weken op een zelfbereid leverdieet, de eerste dagen met metoclopramide of cerenia en laat na 3, 4 weken bloed prikken. Leverwaarden zijn dan okay. Op moment van opvlammingen is alleen de Alt verhoogd. Klachten begonnen toen hij net zes jaar was, volgende maand wordt hij negen. Na de opvlamming zet ik hem terug op het gewone Barf menu maar mijdt eend en rood vlees en vette vellen etc. Wel krijgt hij dan weer fazant, haas en hert. Hij heeft één keer prednison gehad, zo'n twee maanden, vrij lang dus. Ontsteking was toen dus over. Daarna twee serieuze opvlammingen in bijna drie jaar. Het is dus redelijk onder controle (snel afkloppen).

Zonder prednison werkt leverdieet indien dus nodig geweldig en blijft hij keurig op gewicht of komt hij zelfs iets aan. Met prednison en Leverdieet gaat ie afvallen. Ik gaf op het laatste moment bijna twee keer zoveel en nog afvallen... Nu geef ik ook tijdelijk het leverdieet maar dus geen prednison en hij is iets aangekomen.

Overigens schreef Corbee bij een ander leverdieet wat ik drie jaar geleden probeerde maiskiemolie en zalmolie voor, dagelijks van elk een eetlepel, dus ook vet. Maiskiemolie voor de vitamine E.. Verder geef ik in het Barf leverdieet als toevoeging wel een visoliecapsule van Royal Green (elke dag) en een capsule mariadistel van Solgar, ook elke dag. Verder inderdaad aardappels of rijst, groenten, bevleesd bot, spiervlees, beetje hart, beetje pens, gekookt ei, magere yoghurt, hüttenkäse. Vlees is van kip, kalkoen, parelhoen, witvis, konijn en kwartel, alles rauw. Maar dit dieet voer ik dus tijdelijk tijdens een opvlamming want permanent durf ik het niet goed te geven met het oog op mogelijke tekorten...

Ik overweeg nu wel om bij overzetten nu van leverdieet naar barf toch bij elke maaltijd, hij eet dus twee keer per dag, toch wat rijst te blijven geven. Het lijkt hem toch goed te doen, wat meer energie en wat meer vlees op de botten.

Sterkte met jouw hond. Het kan echt een struggle zijn om precies voor jouw specifieke hond de perfecte combinatie tussen medicatie en voeding te vinden. :-*
#3239316
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Interessant om je ervaringen te lezen. Ik ga eens kijken hoe ik het het beste aan kan passen naar een wat vetter dieet. Voor jou ook: Sterkte met je hond. Het is niks als ze al zo jong problemen hebben.
#3239343
pike schreef:Het leverdieet zoals het hier op barfplaats staat is vetarm. Vlees van kip, kalkoen, parelhoen (vellen verwijderen wnat te vet), tam konijn, witvis, huttenkase, yoghurt (geen volvette). De koolhydraten en groenten dragen ook niet bij aan vet. Het lijkt mij dat dit dieet weinig calorische waarde heeft. Waar moet de hond zijn energie vandaan halen? Ik was nieuwsgierig naar het vetgehalte in de dieetbrokken, en heb onder andere dit gevonden:

Royal Canin hepatic brok bevat o.a. dierlijke vetten, soya-olie en visolie. Ruw vetgehalte is 16%. En er wordt bij vermeld:
"Dieren met leverproblemen hebben een voeding nodig met een hoog energiegehalte. Dankzij een verhoogd vetgehalte levert de voeding toch de benodigde energie."

Trovet hepatic brok bevat o.a. oliën en vetten (visolie, varkensvet :o ) Het ruw vetgehalte kan ik niet vinden.

Hoe zit het nou? Wat mag je aan vet geven? Nou was ik niet van plan om varkensvet te geven :-X en ook geen vette vellen. Die heeft hij trouwens nooit gekregen. Maar zou hij niet wat vettere vis of visolie mogen en ietsje vet van het gevogelte bijvoorbeeld? Ik kom volgens mij niet eens in de buurt van die 16%.
Alles wat hij krijgt bevat hooguit maar een paar procent vet :-\

Ik heb Pike flink in hoeveelheid leverdieet omhoog gezet. Hij eet alles graag op en zijn ontlasting is prima maar hij komt geen gram aan. Met de koolhydraten (ik kook boekweitgrutten voor hem en extra krijgt hij ook nog boekweitpannenkoekjes - zonder vet gebakken) doet hij blijkbaar niets.
Normaal gesproken haalt de hond in dit dieet zijn calorieen dus uit eiwit, uit vet (en dat is gereduceerd maar niet gereduceerd naar vetvrij - kip bevat nog steeds wel vet) en uit koolhydraten, bijvoorbeeld de havermout.

En als hij op deze manier niet op gewicht blijft, zul je (denk ik) moeten gaan experimenteren met meer voeding waar meer eiwitten (zonder teveel ammoniak en koper) in zitten en kijken in hoeverre hij wat meer vet kan verdragen. En dan zou ik zeker te weten eerder voor een vet kiezen dat voor de hond makkelijk verteerbaar is. En dat is dierlijk onbewerkt vet.

Verhoogd vetgehalte is natuurlijk vaag. Verhoogd ten opzichte van wat?
#3239414
Mee eens, verhoogd vetgehalte, dat is erg vaag. Maar in de brok zit 16%. Dat zit bij lange na niet in het barf-leverdieet.
Vetgehalte kipfilet 0,9%
Vetgehalte kalkoenborst 1,4%
Vetgehalte koolvis, kabeljauw: 0,4-0,7%
Vetgehalte konijnvlees: 10%
In de zuivel zit, afhankelijk van de soort, 0 to 4,5%
Konijn dat krijgt hij niet elke dag. Bovendien heb ik aanvankelijk steeds alle vet wat er nog aan zat weggesneden.

Eiwitten krijgt hij uiteraard voldoende. Misschien leveren die hem dan wel energie, maar die zijn dan niet voldoende om de wandelingetjes die hij nog graag wil maken te kunnen bolwerken. Het is en blijft een Fauve. Buiten is alles voor hem. Hij wil zo graag maar hij trekt het niet. Er blijft zowiezo niks over om in gewicht toe te nemen. Hij heeft nauwelijks nog spiervlees op zijn lijf, over vet maar niet te spreken.
Als koolhydraat krijgt hij dus boekweit, want granen zijn voor hem verboden. Maar blijkbaar heeft hij, alhoewel hij met de boekweit duidelijk geen problemen heeft, daar geen baat bij. Het drukt alleen het eiwit/vetgehalte in het voer. In feite krijgt hij nu echter net zoveel vlees als vroeger, omdat ik hem in voer omhoog gezet heb:
Hij kreeg 540 gram aan vleesbot, spiervlees, orgaan en groente. Groente was 10%. Dus pak hem beet zo'n 485 gram vleesdeel.
Dat heb ik aanvankelijk omgezet in leverdieet van 540 gram. Aanvankelijk zonder, maar daarna toch met khd omdat ik bang was dat hij teveel eiwitten binnenkreeg. Met 15% groente en 25% khd. Blijft dus over 60% voor het eiwitdeel oftewel 325 gram. Fors minder dan voorheen én met veel minder vet. Met als gevolg dat hij magerder wordt. Dat lijkt me dus niet zo vreemd toch?
Nu heb ik daar 800 gram van gemaakt (hij weegt geen 13 kg meer). Het percentage aan eiwitproducten in zijn voer is daarmee 480, ongeveer net zoveel als dat hij voorheen bij zijn normale menu kreeg. Alleen, er zit zo goed als geen vet meer in. En hij komt nog steeds geen gram bij. Hij krijgt extra ook nog boekweitpannenkoekjes (zonder vet gebakken). Zijn voer was al nooit vet, maar nu krijgt hij dus nog amper vet. En dat wreekt dus volgens mij. Er zijn ook nog twee andere oorzaken die ik kan bedenken: het heeft te maken met de pred, zoals Yazzie dat beschreef, ofwel zijn lichaam is zichzelf aan het opvreten. Dat laatste wil ik nog niet geloven. dat het aan de pred ligt wel.
Meer eiwitten (kip, kalkoen, witvis, magere zuivel, konijn) ben ik dus al gaan geven. Zonder resultaat. Met het verhogen van de hoeveelheid voer is ook de hoeveelheid khd. omhoog gegaan. Zonder resultaat. Dan blijft bij mij alleen vet over wat ik nog kan proberen. Onbewerkt dierlijk, dan moet ik het denk ik zoeken in de vettere delen van de vogels, vettere vis. ZOnder natuurlijk gelijk te overdrijven, maar dan kan ik hem geven wat hij altijd al kreeg. Vettere zuivel, dat is in mijn ogen een bewerkt produkt. Niet goed voor hem lijkt me.
Het is een lastig iets. :(
#3239416
En koolhydraten uit groenten? Is dat geen optie?
Pompoen, wortel, rapen, enz...
Gewoon aardappel?

Misschien zet dat iets meer aan dan de boekweit?

Hoe zit het met zijn eetlust? Lijkt hij honger te hebben of is hij gewoon zo'n hond die gewoon tevreden is met wat je hem.voorzet?
#3239435
Misschien is het ook nog een idee om het gewicht dat je normaal aan Barf gaf, die 540 gram, als 60% eiwit (dus bevleesd bot, spiervlees, beetje hart, beetje pens en yoghurt/hüttenkäse/eitje)? En daarboven op 40% groenten en khd.

Ik geef nu 1500 gram leverdieet. Normaal gesproken krijgt hij 1150 aan Barf dus ik geef al serieus meer Bovendien krijgt mijn hond nu geen prednison. Die 1500 gram heb ik als volgt onderverdeeld: 30% bevleesd bot (450 gram), 20% spiervlees en eitje/yoghurt/hüttenkäse (300 gram) , 5% hart (75 gram), 5 % pens (75 gram), 15 % groentenmix (225 gram) en 25 % rijst of aardappelen (375 gram).

Als je basis die 540 gram eiwitten wordt en daarboven op geef je 40% groenten en boekweit, dan geef je in totaal 900 gram. Ik snap dat het heel veel lijkt maar misschien heeft hij het nu met die prednison erbij gewoon wel nodig. Het afvallen moet wel een keer stoppen...

En oja, ik snijd ook zoveel mogelijk het vet weg. Misschien kan dat inderdaad dan ook wel iets minder. Misselijk is hij niet meer, toch?
#3239453
pearlsofpassion schreef:En koolhydraten uit groenten? Is dat geen optie?
Pompoen, wortel, rapen, enz...
Gewoon aardappel?

Misschien zet dat iets meer aan dan de boekweit?

Hoe zit het met zijn eetlust? Lijkt hij honger te hebben of is hij gewoon zo'n hond die gewoon tevreden is met wat je hem.voorzet?
Hij krijgt dus groente, maar het werd afgeraden aardappel en pompoen te geven? Maar ik heb vandaag dus wel wortelen voor hem gekookt.

Hij heeft trek, wil graag eten. Hij bedelt wat hij nooit gedaan heeft. Wat zegt dat? Vraatzucht is een bijwerking van pred. Maar sommige dingen wijst hij af. Fruit bijvoorbeeld, waar hij altijd gek op was, wil hij nu niet. Zijn dieet echter gaat er met smaak in. Evenals zijn pannenkoeken.
yazzie schreef:Misschien is het ook nog een idee om het gewicht dat je normaal aan Barf gaf, die 540 gram, als 60% eiwit (dus bevleesd bot, spiervlees, beetje hart, beetje pens en yoghurt/hüttenkäse/eitje)? En daarboven op 40% groenten en khd.
Ik geef nu 1500 gram leverdieet. Normaal gesproken krijgt hij 1150 aan Barf dus ik geef al serieus meer
Dat is dus wat ik al gedaan heb. Zijn normale gewicht aan voer op 60% zetten en aan te vullen met 40% gr en khd. Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven. Hij kreeg voorheen 540 gram, nu is dat dus 800 gram geworden. Dus ook beduidend meer.
Bovendien krijgt mijn hond nu geen prednison. Die 1500 gram heb ik als volgt onderverdeeld: 30% bevleesd bot (450 gram), 20% spiervlees en eitje/yoghurt/hüttenkäse (300 gram) , 5% hart (75 gram), 5 % pens (75 gram), 15 % groentenmix (225 gram) en 25 % rijst of aardappelen (375 gram).
exact dezelfde percentages hanteer ik ook. Verschil is dat zijn khd uit boekweit bestaan (graan mag hij niet). Ik kan nog aardappel proberen, kijken of dat wat uit maakt. En ei geef ik ook niet omdat dat ook al in zijn pannenkoekjes zit. Die krijgt hij extra, bovenop die 800 gram.
Als je basis die 540 gram eiwitten wordt en daarboven op geef je 40% groenten en boekweit, dan geef je in totaal 900 gram. Ik snap dat het heel veel lijkt maar misschien heeft hij het nu met die prednison erbij gewoon wel nodig. Het afvallen moet wel een keer stoppen...

En oja, ik snijd ook zoveel mogelijk het vet weg. Misschien kan dat inderdaad dan ook wel iets minder. Misselijk is hij niet meer, toch?
Misselijkheid is een moeilijk item. In het begin had hij tabletjes tegen de misselijkheid, alhoewel ik niet begreep waarom. Hij gaf na de roes over tijdens de epileptische aanvallen die hij toen kreeg, maar daarbuiten was er niets aan de hand. Dus na een paar dagen ben ik daarmee gestopt. De afgelopen week heeft hij echter 2x in de nacht overgegeven, om 04.00uur. En een keer om 08.00 uur 's ochtends. Floepte er zo uit. Burps en daar lag het dan. En dan eet hij het accuut weer op. Doet een hond die misselijk is dat? Het verbaast me trouwens dat het eten zo lang in de maag zit. HIj slaapt nu bij ons in de slaapkamer dus ik hoor wat er gebeurt. Ik word van elk geluidje wakker. Hoe dan ook, het eten gaat er opnieuw in. Dus uiteindelijk krijgt hij toch alles binnen wat ik hem geef. Ik geef hem nu sinds gisteren voor we naar bed gaan wel wat tegen misselijkheid in de hoop dat het niet meer gebeurt.
#3239496
Vannacht was hij duidelijk niet lekker ondanks dat hij wat tegen de misselijkheid had gekregen. Lag vaak te smakken. En om 7 uur heeft hij zijn eten eruit gegooid. Toen hoefde hij het niet nog een keer. Dus van zijn eten van gisteren is hij in elk geval een derde weer kwijtgeraakt. Zo gaat hij zeker niet aankomen.
#3239543
Dit zo gelezen te hebben denk ik dat je het best wat meer vet kunt gaan voeren van dierlijke oorsprong. Ik denk dat vetvrij voeren echt ongezond is. Ik denk dat je toe moet naar een matig tot gemiddeld vetgehalte. Best lastig hoor....
#3239584
Ja ik vind het lastig. Heel erg lastig. Sinds de echo plus biopten is het Pike niet meer. Hij heeft nu al enkele dagen geen redelijke dag gehad. Ik heb het gevoel dat hij door mijn vingers aan het glippen is. Ik loop er nu toch over te denken de prednison af te bouwen om te kijken hoe hij er daadwerkelijk aan toe is. We willen hem niet zo laten doorgaan.
#3239596
pike schreef:Ja ik vind het lastig. Heel erg lastig. Sinds de echo plus biopten is het Pike niet meer. Hij heeft nu al enkele dagen geen redelijke dag gehad. Ik heb het gevoel dat hij door mijn vingers aan het glippen is. Ik loop er nu toch over te denken de prednison af te bouwen om te kijken hoe hij er daadwerkelijk aan toe is. We willen hem niet zo laten doorgaan.
Vreselijk :'(

Ik moet zeggen dat ik het herken.... Whoofer was ook niet in orde en na de biopten van maag en lever is ze heel hard achteruit gegaan :-\ . Ik hoop dat Pike er wel weer bovenop komt en dat het afbouwen van de prednison beterschap geeft! Duimen op turbo.
Door Martine-Tom
#3239635
Ik zat me af te vragen wat de link was tussen prednison en niet aankomen, ben eens wat gaan googlen..
Het is maar een gedachtekronkel, pred verhoogd de bloedsuikerspiegel, bij diabetes welke onbehandeld is zie je vaak dat ze veel eten en afvallen, zou pred dan niet een soort kunstmatig diabetes effect hebben? En zou het dan kunnen dat als je pred geeft je het leverdieet aan zou passen dus de kh tijdens de pred beperken en toch meer vlees/vet voeren om dat effect wat uit te effenen?

(Ik heb verder niet veel verstand van leverdieet en het hoe en waarom, dus geen idee of dat qua lever kan hoor, ik was puur nieuwsgierig naar het stukje waarom ze niet aankomen...)
#3239771
Lizzy schreef:Vreselijk :'(

Ik moet zeggen dat ik het herken.... Whoofer was ook niet in orde en na de biopten van maag en lever is ze heel hard achteruit gegaan :-\ . Ik hoop dat Pike er wel weer bovenop komt en dat het afbouwen van de prednison beterschap geeft! Duimen op turbo.
Dank je Lizzy! Vanavond wou hij voor het eerst in drie dagen weer een wandelingetje maken. Hij zocht een route uit van een half uur en tippelde lekker door. Maar zijn laatste portie eten daarentegen at hij maar voor de helft op :( Tja je kan niet alles hebben.
Martine-Tom schreef:Ik zat me af te vragen wat de link was tussen prednison en niet aankomen, ben eens wat gaan googlen..
Het is maar een gedachtekronkel, pred verhoogd de bloedsuikerspiegel, bij diabetes welke onbehandeld is zie je vaak dat ze veel eten en afvallen, zou pred dan niet een soort kunstmatig diabetes effect hebben? En zou het dan kunnen dat als je pred geeft je het leverdieet aan zou passen dus de kh tijdens de pred beperken en toch meer vlees/vet voeren om dat effect wat uit te effenen?

(Ik heb verder niet veel verstand van leverdieet en het hoe en waarom, dus geen idee of dat qua lever kan hoor, ik was puur nieuwsgierig naar het stukje waarom ze niet aankomen...)
Bedankt voor het meedenken! Diabetes mellulites staat vermeld onder de bijwerkingen. Ik heb geen verstand van dit soort dingen dus weet niet hoe het allemaal werkt. Je geeft wel koolhydraten om het glucoseniveau in het bloed op peil te houden. ?
Als ik meer vlees/vet en minder koolhydraten voer, dan zit ik toch weer bijna op zijn normale voer :-\ Meer vlees is ook meer eiwitten en hij moet daar juist minder van (wel voldoende goed verteerbare, hoogwaardige eiwitten. Het vetgehalte moet omlaag omdat vetten bij leverproblemen moeilijk verteerbaar zijn.
Door Martine-Tom
#3239809
Pred gooit de bloedsuikerspiegel omhoog en kh/suiker ook dus dat is dubbelop. Symptomen van diabetes zijn dus veel drinken, vraatzucht en afvallen...
Ik snap dat je weinig kanten op kan maar het lijkt erop dat pred en dit dieet samen zorgen dat er geen gewicht bij kan komen...
Lastig hoor...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door