Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Demi - J&N
#3238858
Inmiddels voer ik al lange tijd BARF aan mijn beide honden (en vorige hond) en heb eigenlijk nooit problemen ervaren.
Maar eens in de zoveel tijd wanneer ik weer een nieuwe bestelling moet doen slaat de twijfel toe; is mijn menu wel compleet genoeg? Kloppen de verhoudingen?
Ik houd van gemakkelijk en ben ook absoluut geen rekenwonder dus ik heb ooit de verdeling voor mezelf zo gemakkelijk mogelijk gemaakt maar ik vind het heel lastig om te beoordelen of mijn verhoudingen wel binnen de lijntjes vallen en word dan altijd weer even bang dat er bijvoorbeeld tekorten kunnen ontstaan. Vandaar mijn vraag of jullie mijn menu kunnen beoordelen.
Tot zover zijn beide honden kerngezond en hebben altijd goede ontlasting.

Jairo, gecastreerde reu van 18,4 kg

Menu Jairo

Maandag:
200 gram konijnkarkas
125 gram paardenvlees
175 gram orgaanmix
(hart: eend kip geit, lever: lam kip rund, nier: lam rund)

Dinsdag:
200 gram kippenvleugels
125 gram rundvlees
90 gram groentemix
Extra: sardientje

Woensdag:
500 gram schapenpens/runderpens

Donderdag:
200 gram kippenvleugels
125 gram geitenvlees
90 gram groentemix
Extra: zalmsnippers

Vrijdag:
250 gram parelhoen/fazantkarkas
125 gram kalkoenvlees
175 gram orgaanmix

Zaterdag:
200 gram eendennek
125 gram lamsvlees
90 gram groentemix
Extra: capelin + sprot

Zondag:
250 gram kippenpoten
125 gram hertenvlees
90 gram groentemix

Nova, gecastreerde teef van 13,8 kg

Menu Nova

Maandag:
150 gram konijnkarkas
100 gram paardenvlees
125 gram orgaanmix
(hart: eend kip geit, lever: lam kip rund, nier: lam rund)

Dinsdag:
150 gram kippenvleugels
100 gram rundvlees
70 gram groentemix
Extra: sardientje

Woensdag:
333 gram schapenpens/runderpens

Donderdag:

150 gram kippenvleugels
gram geitenvlees
70 gram groentemix
Extra: zalmsnippers

Vrijdag:
200 gram parelhoen/fazantkarkas
100 gram kalkoenvlees
125 gram orgaanmix

Zaterdag:
150 gram eendennek
100 gram lamsvlees
70 gram groentemix
Extra: capelin + sprot

Zondag:
200 gram kippenpoten
100 gram hertenvlees
70 gram groentemix


Per bestelling (ongeveer om de 3 maanden) wissel ik wel wat in diersoorten maar de verdeling blijft wel aardig hetzelfde.
Mijn menu hoeft dus zeker niet ideaal te zijn want mijn honden doen het hier in principe goed op en ik houd van simpel maar ik wil ook absoluut niet dat er tekorten kunnen ontstaan.. kunnen jullie mij helpen?
Door Lizzy
#3239379
Ik heb alleen de percentages van Jairo uitgerekend. Zijn de hoeveelheden gelijk aan die van Nova, anders wil ik die ook best even narekenen!

Ik kom (zonder de extra's mee te tellen) op:

40% vleesbot
23% spiervlees
26% orgaanvlees
11% groenten

Op zich zou ik eerder kiezen voor wat minder orgaanvlees (en wat meer spiervlees/vleesbot).

Verder ziet je menu er super strak uit! Mooie afwisseling in diersoorten, je voert precies wat je honden nodig hebben en als je honden het goed doen: ik zeg "niks meer aan doen!". Mijn complimenten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3239383
In afwisseling vind ik het echt een prachtig menu!

Persoonlijk zou ik mijn orgaanmix niet willen geven van enkel bio-industrie dieren. Of geef je biologisch?
Vooral lever van rund en bevat behoorlijk wat schadelijke stoffen. Kip krijgt veel antibiotica. Als je runderlever en rundernier geeft zou ik het van zo'n jong mogelijke dieren willen hebben maar liever nog biologisch.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3239411
Ik kom aan zo'n 10% orgaanvlees.
En 14% pens.
Als ik dagtotaal 500gr neem tenminste want ik weet niet hoeveel.een sardien weegt vb.

Maar 500gr x 7is 3500gr per week. En er wordt 350gr orgaanmix per week gevoerd dus wat is 10%.
Plus 1 dag pens dat is zo'n 14% als ik het goed heb. Maar ik heb de extras meegerekend dus daarin zit dan het verschil met Lizzy. Dan is het dus vooral de pens die nogal hoog ligt.
Wat mij opvalt is dat dat percentage pens bij Nova merkelijk lager is. Ik vroeg mij af of daar een reden voor is?
Door Lizzy
#3239487
Het kan zijn dat ik niet goed reken natuurlijk. Ik schrijf op hoe ik aan deze percentages gekomen ben:

Ik tel 1300 vleesbot, 750 gram spiervlees, 850 gram orgaanvlees, inclusief pens, 360 gram groenten.

Dat maakt een totaal van 3260 gram voer per week.

1300 gedeeld door 32,6 = 40,6%
750 gedeeld door 32,6 = 23%
850 gedeeld door 32,6 = 26%
360 gedeeld door 32,6 = 11%

500 gram pens gedeeld door 32,6 = 15% pens. En 350 gram andere organen gedeeld door 32,6 is 11% andere organen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3239492
Ja, klopt wel zo.
Met de extras in het menu komt de rest een paar % lager te liggen. Maar de conclusie blijft hetzelfde. Orgaan ligt wat hoog en dan vooral de pens.

Ik heb wel het gevoel dat het bij Nova beter is. Eens uitrekenen...
Als ik het zoals jij uitreken, Lizzy, kom ik op 38% vleesbot, 25% spier, 12% groenten en 25% orgaan. 11% orgaanmix en 14% pens.
Vergelijkbare percentages dus.

Ik zou ook zeggen, orgaan wat omlaag en vleesbot wat omhoog.

Demi:
Ik veronderstel dat je de verdeling van je menu graag zoveel mogelijk behoudt?
Dan is het misschien een idee om het vleesbot elke dag wat hoger te leggen, de pens wat lager en dan een portie groenten ( die van zondag vb) bij de pens. Je zou dan je orgaanmix kunnen verdelen over 3 ipv 2 dagen zodat je op zondag ook orgaanmix geeft. Er zit dan iets meer variatie op de hoeveelheden per dag, niet elke dag een even grote portie maar het valt zo nog wel mee, denk ik.

Tis maar een voorstel, je kan het ook anders verdelen natuurlijk. Maar je pens zou beter op ongeveer 10% komen te liggen en dat is vb voor Nova maar zo'n kleine 250gr per week. Ik veronderstel dat ze dat toch een beetje weinig vind op een dag? ;)
Gebruikersavatar
Door Demi - J&N
#3239536
Heel erg bedankt voor de feedback! Bedankt voor het uitrekenen van de percentages Lizzy! T is een stuk overzichtelijker zo, in mijn hoofd werd het steeds ingewikkelder haha.

De reden van het geven van zoveel pens is puur omdat ik het makkelijk vond om gewoon 1 pensdag aan te houden. Pens is eigenlijk ook het enige wat ik niet afweeg tijdens het portioneren. Voor Jairo is het gewoon een kilo lap halveren en invriezen en voor Nova is dat door drieën delen en invriezen, vandaar die verdeling zo haha.

Wat betreft het overige orgaan; ik bestel via Dogmeat en IC Rotterdam, zover ik weet is dat niet biologisch. Waar zou ik gemakkelijk aan biologisch orgaanvlees kunnen komen of wat is dan een beter alternatief qua diersoort wat beschikbaar is bij dogmeat of IC?

Door jullie feedback kreeg ik een helder moment en ga het menu toch iets aanpassen omdat ik zie dat het percentage vleesbot zeker voor Nova toch wel aan de lage kant zit en zo kan ik mooi inspelen om de (te) grote hoeveelheid pens.

De woensdag wordt aangepast naar
Jairo: 333 gram pens + 200 gram vleesbot
Nova: 250 gram pens + 150 gram vleesbot

Zo komt het menu qua percentages mooier uit en hoef ik toch niet ingewikkeld te gaan doen tijdens het portioneren haha! ;D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door