Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#323860
Ik ben m'n kast aan het opruimen kom ik 'de praktische puppy wijzer"van OD over dieren tegen. Kijk er voor de gein nog even in en wat zie ik tot mijn grote verbazing de volgende teksten:
Botten van varkens en pluimvee zijn te zwak,. Ze kunnen versplinteren en ernsitge verwondingen aan het darmkanaal veroorzaken. Geef ze liever niet. Runderbotten zijn wel geschikt, maar moeten vooraf GEKOOKT worden om schadelijke bacterieen te doden.
Mocht u toch af en toe vers vlees willen geven, geef het dan NOOIT RAUW, maar altijd gekookt of gebraden. Vooral rauw varkens- en kippenvlees kan levensgevaarlijke bacterieen bevatten. Kip kan besmet zijn met met de beruchte asamonellabacterie, varkensvlees met de ziekte van Aujeszky.
:o Geen wonder dat ik twijfelde (o.k. dat van het varkensvlees klopt). Mijn eerste hond. wordt voorgeschoteld. Eerst koken of braden geen kip.
Tja, hersengepoeld wordt je gewoon. ;D
#323939
Erg he? Je verwacht van een DA toch iets meer dan dat. Nu moet ik zeggen de mijne reageerde van goed zo, maar probeerde vervolgens toch stiekem een brokje aan Isis toe te stoppen. Moest erg lachen, want Isis weigerde het op te eten. Daar stond ze verbrauwereerd te kijken. Goh, normaal lusten ze dit altijd. HIHIHI ;D
#324891
westie schreef: Ik ben m'n kast aan het opruimen kom ik 'de praktische puppy wijzer"van OD over dieren tegen. Kijk er voor de gein nog even in en wat zie ik tot mijn grote verbazing de volgende teksten:
Botten van varkens en pluimvee zijn te zwak,. Ze kunnen versplinteren en ernsitge verwondingen aan het darmkanaal veroorzaken. Geef ze liever niet. Runderbotten zijn wel geschikt, maar moeten vooraf GEKOOKT worden om schadelijke bacterieen te doden.
Mocht u toch af en toe vers vlees willen geven, geef het dan NOOIT RAUW, maar altijd gekookt of gebraden. Vooral rauw varkens- en kippenvlees kan levensgevaarlijke bacterieen bevatten. Kip kan besmet zijn met met de beruchte asamonellabacterie, varkensvlees met de ziekte van Aujeszky.
:o Geen wonder dat ik twijfelde (o.k. dat van het varkensvlees klopt). Mijn eerste hond. wordt voorgeschoteld. Eerst koken of braden geen kip.
Tja, hersengepoeld wordt je gewoon. ;D
Ja, vind ik ook, zelfs als je die reclame ziet van al die "lekkere" brokken & blikvoeders" >:(
Maar ik vind als je dan logisch nadenkt & nagaat vanwaar je hond/kat komt....dan besef je ook dat zijn voorvader wolf/leeuw geen tefal pannetje had om zijn prooi in te bakken....Toch ;D
Onze dierenarts vond kippebeenderen ook te gevaarlijk ivm perforatie van de darmen...& hij zei ook dat elk vlees een behandeling moest ondergaan-> koken of bakken & als je het rauw wil geven eerst diepvriezen.... :(
Ben ik blij dat ik deze site gevonden heb!!! ;D
Laatst gewijzigd door Anneke V op wo 25 mei 2005, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#326092
Anneke V schreef: Ja, vind ik ook, zelfs als je die reclame ziet van al die "lekkere" brokken & blikvoeders" >:(
Maar ik vind als je dan logisch nadenkt & nagaat vanwaar je hond/kat komt....dan besef je ook dat zijn voorvader wolf/leeuw geen tefal pannetje had om zijn prooi in te bakken....Toch ;D
Onze dierenarts vond kippebeenderen ook te gevaarlijk ivm perforatie van de darmen...& hij zei ook dat elk vlees een behandeling moest ondergaan-> koken of bakken & als je het rauw wil geven eerst diepvriezen.... :(
Ben ik blij dat ik deze site gevonden heb!!! ;D
Nou dat weet ik niet hoor. Tefal pannetjes zullen ze i.d.d. niet hebben.Da´s wat overdreven. Maar als de wolvenkids uit de wolvenschool komen zal mamma wolf vast al klaar staan met het volkoren wolvekoekje en de gestoomde kippepootjes hoor!! ::)

:P :P ;D ;D

Maar eh effe serieus, sommige vleessoorten doe je toch ook eerst diepvriezen....?
#326459
Jinxy schreef: Nou dat weet ik niet hoor. Tefal pannetjes zullen ze i.d.d. niet hebben.Da´s wat overdreven. Maar als de wolvenkids uit de wolvenschool komen zal mamma wolf vast al klaar staan met het volkoren wolvekoekje en de gestoomde kippepootjes hoor!! ::)

:P :P ;D ;D

Maar eh effe serieus, sommige vleessoorten doe je toch ook eerst diepvriezen....?
O daar ben ik benieuwd naar. Volgens mij was het alleen met zoetwatervissen. :-\
#329096
Inderdaad al het wild en alle vis moet je eerst enkele weken diepvriezen. Slachtvee is gecontroleerd en dat is goedgekeurd vlees, vee wordt ook ontwormd en is gezond.
Voor wild geld dit niet en in vis zitten ook parasieten die je niet levend in je hond wilt hebben en die dood gaan door koken of door in te vriezen.
#329197
Hoi, ben er weer terug. ;D Ook ik ken die boekjes en heb zelf een slechte opvoeding gekregen wat hondenvoeding betreft. Ben wel goed bezig met barfen, Seppe is er duidelijk blij mee en glanst als een spiegeltje, valt nog steeds geen prooidieren aan, zijn nieren doen het ook nog steeds perfect, hij wordt blijkbaar niet verscheurd door parasieten en bacteriën. Dus de eerste schrik ben ik al voorbij. De mensen die ik tegenkom duidelijk niet en proberen me toch vermanend toe te spreken en te overladen met goede raad.
Het laatste wat ik hoorde is dat het hondegebit zou veranderd zijn en dat bepaalde tanden niet meer aanwezig zouden zijn in de moderne hond. Weet daar iemand iets over?
Ben verder ook heel blij dat dit forum bestaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door