Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#323764
ok ik ben werkelijk heel blond. :-[ >:(
we hebben geen cb meer, vergist met de telling omdat de pups sinds korte tijd meer krijgen. :-[
mama is nu heel boos :( :-[

nu zouden we dus voor ong 2 dagen zelf moeten samenstellen.
ik wilde eerst f bij de supermarkt rodi of duck halen,
tot ik bedacht hoeveel ik dan wel niet moest hebben,want gaat 5 kilo cb op een dag doorheen :o
dat lijkt me werkelijk niet handig. :-\
bovendien na cb en bibi vind ik wel erg fijn vlees. :-\

dus vriezer open en we hebben genoeg om zelf samen te stellen.
maar vroeg me af of dat wel varierend genoeg was. :-\
of maak ik me nu gelijk te veel zorgen ???

we hebben kippengehakt, runderlappen, rundergehakt, vis, kippenmaagjes, pens, kipfilet en kalfsbotten(al geef ik die meestal aan essie en minx en niet aan de pups nog)
dus we hebben geen bot, zou ik dan ik een ei kunnen geven erbij met bv wat groente, fruit en bv yoghurt of kwark.

we hebben nog wel ahv en wat rodi liggen, dat krijgen ze dan s ochtends.
vanochtend nog wel cb gehad. ::)
Laatst gewijzigd door danielle1980 op ma 23 mei 2005, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Audrina
#323767
Je mag bij mij ook evt. wel wat CB komen halen hoor, is alleen wel in Delft.

Maar voor een paar dagen kan dat best hoor, wat jij opnoemt. ;) Zo doe ik het ook als we een paar dagen weggaan naar een huisje ofzo. Om met CB te gaan slepen, daar heb ik dan geen zin in. Dus haal ik gewoon elke dag wat voor ze bij de supermarkt.
Door Lizzy
#323769
danielle1980 schreef: we hebben kippengehakt, runderlappen, rundergehakt, vis, kippenmaagjes, pens, kipfilet en kalfsbotten(al geef ik die meestal aan essie en minx en niet aan de pups nog)
dus we hebben geen bot, zou ik dan ik een ei kunnen geven erbij met bv wat groente, fruit en bv yoghurt of kwark.
Voor een dag of 2 kun je hier prima maaltijden mee samenstellen hoor! Ik vraag me af, is het kippengehakt voor menselijke consumptie gekocht? Zo niet: sommige poeliers malen kipkarkassen en verkopen dit als kippengehakt voor de hond. Dat bevat dus wel bot.

Zijn de vissen heel? Als de vissen heel zijn, dus inclusief graatjes: dan kun je die zo geven. Hoef je geen eierschilpoeder bij te doen.

Alleen eierschilpoeder is overigens een redelijk goede vervanger voor botten. Want, eierschilpoeder bevat alleen calcium, praktisch geen fosfor en vult dus het vlees aan (dat praktisch geen calcium en wel fosfor bevat). Wanneer je dus een heel ei geeft: dan vormt dat hele ei de juiste verhoudingen (prachtige 'vinding' van de natuur, die eieren). Want het eiwit en eigeel bevat weer fosfor, de schaal calcium en dus is het hele ei mooi in balans. Dit geldt eigenlijk ook voor zuivel. Yoghurt bijv. bevat calcium, maar het bevat ook fosfor. De calcium in de yoghurt is dus niet voldoende om ook het vlees aan te vullen met calcium.

Maar goed, dit is een heel verhaal (om het even te verduidelijken) terwijl: als je voor 2 daagjes zelf samenstelt, dan komt dat allemaal niet zo krap! Geef gewoon lekker wat vlees en groentes en een eitje en klaar is Danielle!

Oh, hier is trouwens de analyse van eierschaalpoeder (mocht je dat interessant vinden - helaas wel in het Engels): http://www.serve.com/BatonRouge/nutrition/eggshell.htm

En hier zie je bijv. de analyse van yoghurt: http://www.nutritionanalyser.com/food_c ... ?fid=01117
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 23 mei 2005, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#323826
Audrina schreef: Je mag bij mij ook evt. wel wat CB komen halen hoor, is alleen wel in Delft.

Maar voor een paar dagen kan dat best hoor, wat jij opnoemt. ;) Zo doe ik het ook als we een paar dagen weggaan naar een huisje ofzo. Om met CB te gaan slepen, daar heb ik dan geen zin in. Dus haal ik gewoon elke dag wat voor ze bij de supermarkt.
bedankt voor het aanbod heel lief, :-*
maar als het dus gewoon stel ik dus gewoon samen. ;)
Door danielle1980
#323827
Voor een dag of 2 kun je hier prima maaltijden mee samenstellen hoor! Ik vraag me af, is het kippengehakt voor menselijke consumptie gekocht? Zo niet: sommige poeliers malen kipkarkassen en verkopen dit als kippengehakt voor de hond. Dat bevat dus wel bot.
ow dat moet ik even vragen aan mn moeder, we hebben t bij een poelier vandaan en ze heeft gezegt voor de hond dus misschien wel bot erin.
in ieder geval handig dat ik t nu weet, kan ik er een volgende keer om vragen ;)
Zijn de vissen heel? Als de vissen heel zijn, dus inclusief graatjes: dan kun je die zo geven. Hoef je geen eierschilpoeder bij te doen.
ja hele vissen, die ze vd week nog uitgekost hadden :-X
dus ga even kijken hoe t nu zal gaan :-\
Alleen eierschilpoeder is overigens een redelijk goede vervanger voor botten. Want, eierschilpoeder bevat alleen calcium, praktisch geen fosfor en vult dus het vlees aan (dat praktisch geen calcium en wel fosfor bevat). Wanneer je dus een heel ei geeft: dan vormt dat hele ei de juiste verhoudingen (prachtige 'vinding' van de natuur, die eieren). Want het eiwit en eigeel bevat weer fosfor, de schaal calcium en dus is het hele ei mooi in balans. Dit geldt eigenlijk ook voor zuivel. Yoghurt bijv. bevat calcium, maar het bevat ook fosfor. De calcium in de yoghurt is dus niet voldoende om ook het vlees aan te vullen met calcium.

Maar goed, dit is een heel verhaal (om het even te verduidelijken) terwijl: als je voor 2 daagjes zelf samenstelt, dan komt dat allemaal niet zo krap! Geef gewoon lekker wat vlees en groentes en een eitje en klaar is Danielle!

Oh, hier is trouwens de analyse van eierschaalpoeder (mocht je dat interessant vinden - helaas wel in het Engels): http://www.serve.com/BatonRouge/nutrition/eggshell.htm

En hier zie je bijv. de analyse van yoghurt: http://www.nutritionanalyser.com/food_c ... ?fid=01117
bedankt vind het erg intressant, ik ben straks van plan om in iedere geval deel zelf samen te gaan stellen, dus alles vind ik intressant.
de honden lijken de maaltijden die we af en toe tussendoor doen veel meer te waarderen namelijk dan gewoon de kvv.
en aangezien ik steeds meer leuke adresjes tegen kom heb ik nu ook veel meer de mogelijheid. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door