Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3237012
Haha oke, goed om te weten! :biggrin2:

Ik heb nog geen reactie van Daily Meat, maar ik ben benieuwd naar wat ze gaan zeggen over welke organen worden gebruikt en in welke verhouding.

Nosi eet sinds afgelopen maandag alleen nog maar konijn, dit gaat erg goed en hij eet het met veel smaak op! Hij lijkt wel meer honger te hebben, ik geef hem ongeveer 200 gram per dag (verdeeld over 2x). Hij weegt ongeveer 6,4 kg. Wat mij verder nog opvalt en ook een beetje zorgen baart is dat hij witte kalkachtige ontlasting heeft en dat hij die moeilijk uitpoept. Vooraf aan het ontlasten loopt hij mauwend rond en tijdens het ontlasten hoor ik hem hard persen (hij miauwt niet tijdens het ontlasten). Wat ik hierover kon vinden op BP is dat het botgehalte dan te hoog is en dat je wat extra spiervlees kan geven of een ander kvv. Ik was al van plan om over te stappen van tinlo naar haaksbarf of daily meat, maar nu weet ik niet welke ik het beste kan kiezen. De samenstellingen en analyse is als volgt:

Tinlo:
Verhoudingen orgaan-, spiervlees en bot staan niet op de rol.
Analyse: as 2,87% - eiwit 18,20% - vet 12,42% - celstof 0,32% - calcium 0,77% - fosfor 0,57% - Ca:P 1,35 - energie kcal/100g 184,60

Haaksbarf:
70% konijnenspiervlees, 15% konijnenorgaan, 15% konijnenbot.
Analyse: as 2,8% - eiwit 18,9% - vet 9,6% - celstof <0,3% - calcium 8,9 mg/kg - fosfor 6,5 mg/kg - natrium 930 mg/kg

Daily Meat:
60% konijnenspiervlees, 20% konijnenorgaan, 20% konijnenbot
Analyse: as 2,84% - eiwit 17,91% - vet 12,82% - celstof 2,1% - calcium 0,77% - fosfor 0,57%

Als ik zo naar de samenstelling kijk lijkt Haaksbarf mij op dit moment het beste, omdat het percentage konijnenspiervlees het hoogst is.

Ik ben sowieso van plan om konijnenspiervlees te bestellen, maar dit duurt even voordat het wordt geleverd. Ik ben bang dat Nosi helemaal verstopt raakt als ik niet nu gelijk iets verander in zijn dieet.
#3237021
Als hij hele grote klaphonger heeft, mag hij voor nu ook wel 250 gram anders.
Over een tijdje kan je hem dan weer terugzetten naar 200 gram. Bij katten zie je vaker een soort Atkins-effect (meer honger door gebrek aan koolhydraten, toch afvallen) als ze net op rauw zitten. Dit stabiliseert zich vanzelf.

Wat je ook wel eens ziet is dat poes veel actiever op rauw is. Dat geeft een hogere verbranding en blijvend behoefte aan meer eten :)
#3237054
Ik ga vanmiddag Haaksbarf konijn halen en Nosi hierop overzetten. Goed om te weten dat het botgehalte in Tinlo wat hoog ligt!

De afgelopen week ben ik druk bezig met het uitzoeken van de beste plek om vlees te bestellen (gemalen en barf). Inmiddels heb ik besloten dat ik overstap op Haaksbarf + hele stukken konijn. Hebben jullie nog tips van plekken waar dit te bestellen is? Ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer haha, het ene bedrijf verzend niet naar waar ik woon, bij het andere bedrijf is de verzending gratis maar staat er nergens hoe de producten worden verstuurd (gekoeld of niet), soms staat er niet of het wild/tam konijn is of welke delen van het konijn je krijgt etc etc. Uiteraard zegt ieder bedrijf dat het vlees van de allerbeste kwaliteit is, maar hier op BP lees ik dat dit vaak toch niet het geval is..

Excuus voor de vele vragen :shy: . Van jullie hulp leer ik ontzettend veel, zeer leerzaam!

De komende dagen zal ik Nosi wat meer voeren, hij doet iedere keer alsof hij is uitgehongerd hahaha (meer nog dan dat hij altijd al deed). Het zou voor hem goed zijn om iets af te vallen, maar dit hoeft absoluut niet extreem of snel.
#3237075
Ik bestel momenteel eigenlijk alleen bij Henk (dogmeat). Die zit hier vlakbij. KVV haal ik bij de lokale dierenwinkel en ook dingen uit de supermarkt.
Voor mij is vervoer dus niet zo van belang, want het komt allemaal van dichtbij.
Ik geloof dat de bezorging van dogmeat altijd wel met koelwagen gebeurt.
#3237571
Inmiddels heb ik een bedrijf (meat&bones) gevonden die dicht bij mij in de buurt zit waar ik de kvv en vers vlees kan bestellen en ophalen.

Mag Nosi nog wel kattengras eten tijdens zijn eliminatiedieet? Deze vraag schoot mij net ineens te binnen toen ik zag dat hij hiervan zat te eten, ik was helemaal vergeten dat dit plantje nog in huis stond... :wall: Voor die zekerheid heb ik deze gelijk opgeruimd.

Komende week ben ik van plan om met Nosi naar de DA te gaan voor zijn jaarlijkse inentingen en ik wil hem dan gelijk een antivlooien injectie laten geven. De stronghold pipetjes zijn geen optie meer en zelfs de comfortis pilletjes, die iedere kat lekker schijnt te vinden, eet Nosi niet. De injectie werkt 6 maanden, dus dan zijn we er weer een tijdje vanaf en hopelijk kan ik Nosi in de tussentijd mbv clickertraining leren een pipetje in de nek te geven. Ik ben niet van plan om continue preventief te ontvlooien, maar op dit moment wil ik er zeker van zijn dat hij vlo vrij is.
Nu de hamvraag: is het verstandig om hem tijdens het eliminatiedieet te ontvlooien en in te enten? Beïnvloedt dit het eliminatiedieet niet?
#3237573
Is niet heel handig nee, crux van elimineren is juist dat je zo min mogelijk onbekende factoren hebt... inenting én ontvlooien [welke vorm dan] ook kan best veel tegelijk zijn voor een lijf.
Waar laat jij jaarlijks tegen inenten.. is dat nog echt nodig?

Heb je altijd hetzelfde soort kattengrasje.. dat zou ik m eigenlijk niet willen ontnemen al zou je daar natuurlijk ook een eliminatie-element van kunnen maken.
Komt hij eigenlijk buiten, als hij buiten komt deed ik zeker niet ingewikkeld over een kattengras, buiten staat zoveel ander knaagbaar gras om van te 'snoepen'
#3237574
Oke dan ga ik het enten en ontvlooien wat uitstellen. Ik ben altijd zo panisch voor vlooien haha, toen ik hem vanochtend achter op zijn rug zag krabben/bijten dacht ik gelijk aan VLOOIEN!! Maar dit krabben duurde slechts enkele seconden en voor de rest heb ik hem dit nog niet eerder zien doen haha, hij mag natuurlijk ook wel een keer gewoon jeuk hebben :biggrin2: .

Ik heb Nosi nog geen jaar, maar volgens zijn paspoort is hij ieder jaar geënt (niet altijd voor beide ziektes, niesziekte en kattenziekte). Volgens mijn dierenarts is het niet nodig om hem ieder jaar 2 entingen te geven. Omdat ik Nosi nog geen jaar heb is hij nog nooit bij mijn dierenarts geënt, ik moet nog met haar overleggen of/welke enting hij dit jaar nodig heeft. Het was een beetje een impuls gedachte om gelijk naar de dierenarts te gaan :shy: . Goed om te weten dat het nu sowieso niet verstandig is om te enten/ontvlooien tijdens zijn eliminatiedieet! Bedankt voor je snelle reactie!

Nee Nosi komt niet buiten, het enige plantje wat hij eet is het kattengras.
#3237588
Drie en ieder jaar inentingen... mwah dan mag je best s overslaan denk ik, je dierenarts klinkt nuchter dat is fijn.

Vlooien.. bij mijn Catoo is dat de trigger geweest tot het manisch poetsen -ze poetste altijd al graag vanuit 'oversprong'- dus ja ik snap je gevoel, Catootje is allergisch en heeft wekenlang jeuk van een beet.
Tijdenlang kreeg ze structureel een pipet [ook al kwam ze niet buiten] maar daar is nu de klad in gekomen ...
Vlooienkam is een no-go voor m, alleen ter controle?

Ik zeg dus niet dat je niks tegen vlooien moet doen he, mijn enige vraag was: is het verstandig om alles in 1 keer te doen.

En t kattengras liet ik mooi staan :biggrin2:
#3237712
Die vlooieninjectie kan ik volgen. Al zou ik wel willen weten wat erin zit en hoe dat werkt.

Inentingen liet ik eens een jaar oud maximaal om de 3 jaar zetten. Zelf laat ik er zelfs 4 of 5 jaar tussen.
Nies is niet nuttig voor een volwassen kat, vind ik. En kattenziekte beschermd langer, minstens 3 jaar maar er zijn aanwijzingen dat het wel eens veel langer zou kunnen zijn.
#3237986
Top, die informatie over de inentingen!! Mijn dierenarts zei ook al iets over dat het zeker niet jaarlijks hoefde, dit zouden we nog een keer verder bekijken. Goed om te weten dat om de 3 jaar ook zeker voldoende is! Inenten tegen niesziekte is op volwassen leeftijd ook niet meer zo zinvol? Komt het dan minder vaak voor? Of zijn de katten er dan al voldoende tegen geïmmuniseerd (ook binnenkatten)?

De laatste tijd vindt Nosi het oke om gekamd te worden, dit is wel een zachte kam. Ik kan eens proberen om hem met een vlooienkam te kammen en te kijken of ik iets van vlooien zie, goed idee!

Het kattengras staat weer in de kamer haha, hij vind het zo fijn :biggrin2: .

Update over de harde ontlasting:
Nosi heeft nog steeds ontzettend moeite met zijn ontlasting. Ik ben sinds vrijdag overgeschakeld op haaksbarf, maar helaas laat mijn bestelling spiervlees nog op zich wachten. De ontlasting leek heel iets donkerder te worden. Helaas zag ik net dat Nosi op mijn bed heeft gepoept en dat hier wat bloed bij ligt. Dit is de aller eerste keer dat Nosi ergens anders dan in zijn kattenbak heeft gepoept, ik vermoed dat hij toch wel erg last heeft van het ontlasten. Aangezien ik niet verwacht dat het spiervlees morgen wordt geleverd, ben ik van plan om hem tijdelijk toch weer zijn brokjes te geven zodat de ontlasting weer wat zachter kan worden. Wanneer het spiervlees is gearriveerd wil ik gelijk weer (opnieuw) beginnen met het eliminatiedieet. Ik weet dat dit absoluut niet optimaal is, maar de ontlasting is nu zo'n dermate groot probleem dat ik niet een andere optie zie. Als iemand nog andere tips heeft dan hoor ik het graag!
#3237991
Nies is op volwassen leeftijd niet gevaarlijk en ze worden zelden chronisch. Het is meer als een verkoudheid of lichte griep bij ons en gaat dus vaak vanzelf over zonder gevolgen, maar komt inderdaad minder voor.
Die kans op chronisch worden is bij kittens veel groter, ze zijn vatbaarder en kunnen het zelden zelf overwinnen. Een oogje verliezen of dergelijk is ook niet uitzonderlijk. In heel ernstige gevallen kunnen kittens zelfs overlijden.
Bij volwassen katten is dat niet het geval.

Ik vind vaccineren dus niet zinvol bij volwassen katten.

Voor de verstopping kan ik niets adviseren dat binnen het eliminatiedieet past.
Maar ik zou zeker een paar dagen wat lepels olie over of door zijn eten doen zodat de boel soepel wordt. Desnoods laxatract halen bij de apotheek.
#3238155
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik zag helaas geen mogelijkheid om eerder te reageren, maar ik heb gisteravond nog veel aan jullie tips gehad! :thumbup:

Gisteravond en vanochtend heb ik een lepel olijfolie over de brokjes heen gedaan. Eerst had ik wat te veel gedaan, want toen hoefde Nosi het niet haha! Hopelijk werkt dit voldoende voor nu. De apotheek waar ik vandaag langs ben geweest verkocht geen laxatract, maar dit kan ook komen doordat dit een wat kleinere apotheek was. Nosi heeft vanochtend nog weer een keer ontlast, dit keer wel weer op de kattenbak.

Het liefste wil ik niet te lang terug brokken voeren, nu zag ik net op de site van de Albert Heijn dat ze ook konijnenbouten verkopen. Misschien kan ik Nosi deze konijnenbouten bij de haaksbarf voeren totdat mijn bestelling spiervlees is gearriveerd?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door