Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door El_Kato
#3237336
Sam heeft sinds een aantal weken kale plekken op poten, bovenkant rug en onderaan zijn bekje. Vorige week zijn we met hem naar de da geweest en zij vermoed dat het een voedsel allergie is. Voor vlooienallergie past de kaalheid van de pootjes en de bek niet begreep ik. Hij heeft een spuit cortisol (dacht ik, iets ontstekingremmends en anti jeuk) en de huid is al een stuk rustiger. Hij heeft eerder geen klachten gehad maar begreep dat een allergie spontaan kan ontstaan.

De laatste maanden heeft Sam vaak kvv met de honden meegegeten en af en toe een barfhapje of kattenkvv van Darf. Ik vermoed zelf dat het meeeten met de hondenkvv niet handig is geweest misschien ontbreekt daar toch iets in wat hij nodig heeft - begreep van het forum dat daar oa vaak te kort hart in zit. Kan dat het zijn?

Wij wisselen veel af met diersoorten dus het is lastig om een diersoort te bedenken die hij niet recent of niet eerder gehad heeft maar nu zag ik bij dogmeat Cats nature gans (We gebruiken hele ganzen zonder veren, vel, maag en darmen. Maar de rest zit er nog wel op en aan. Dus het eigen spiervlees en de hart, lever, longen en nier zitten er nog wel in. Deze worden in zijn geheel gemalen). Gans heb ik al heel lang niet meer gevoerd kan dit iets zijn om te starten met elimineren?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3237360
Een tekort aan hart kan dit niet zijn nee. Het is trouwens een misvatting dat katten zoveel meer hart nodig zouden hebben dan honden. Ze hebben voiral goed spiervlees nodig. Ze eten gewoon wat meer hart, lever en nier dus orgaan in het geheel, maar dan ook geen pens.
Dat extra hart komt voort uit de schrik op een taurinetekort maar in heel wat onderdelen, zeker spiervlees, zit evenveel taurine als in hart. Taurine hebben ze nodig voor ogen en hart, dus geen kale plekken. ;)

Of het voedselallegie is, weet ik ook niet. Op de poten vind ik toch ook een vreemde plaats. Onderaan zijn bekje kan maar vooral in de hals en op het hoofd ( voorhoofd en wang) zijn typisch en horen er dan eigenlijk bij. Onderaan de rug kan, komt niet altijd voor maar het kan.

Er is gekeken of hij uberhaupt vlooien heeft of recent gehad heeft? Want anders zou ik dat toch niet zomaar uitsluiten.
Ik zou ook eens heel goed nakijken en denken of er in de omgeving niets veranderd is. Een nieuw mandje, wasmiddel, of nieuwe plant in huis? Iets waar hij tegenaan loopt of ligt met deze plekken?

Wat at hij voorheen? Ook kvv? En hoe lang al?
En plots krijg je klachten en je denkt dat het samenhangt met het mee eten met de honden? Of at hij al langer mee?
In principe kan je elimineren met een enkelvoudige kvv, en als je echt geen dierdoort kan bedenken die je in zijn geheel kan voeren of alles van samenstellen, dan is iets dat je al lang niet gevoerd hebt waarschijnlijk de beste optie.
Zelf samenstellen is wel altijd beter en betrouwbaarder. Of hele dieren voeren, konijn en kwartel heeft hij ook al gehad?
Door El_Kato
#3237396
Hij is ook op vlooien gechecked en ze zag zo niets wat daar op wijst. Hij krabt ook niet overdreven nou ja tot we van de da terug kwamen toen viel me op dat hij veel aan het wassen en krabben was :???:

Ik behandel niet tegen vlooien op sporadisch een teentje knoflook door de groentemix na, maar met ook 3 honden in huis kan het zijn dat er wel eens eentje rondhupst maar ik zie ze zeer zelden. Van de groentemix roer ik af en toe een klein lepeltje door zijn kvv maar dat waardeerd hij niet echt ::) hij krijgt ook af en toe visolie van Doils, vis zelf vind hij niet te eten dat laat hij staan.

Qua eten zijn er denk ik geen drastische veranderingen hij eet kvv of barf mee met de honden en zij krijgen nu al zeker een jaar, waarschijnlijk zelfs wel langer, grotendeels kvv omdat ik het proportioneren verschrikkelijk vind. Word er bloed chagrrijnig van en heb voor mijn eigen gemoedsrust voor een makkelijkere weg gekozen. Vanmorgen toevallig wel porties staan maken van kip, kiplever en paardenvlees wat we nog in de vriezer hadden. Dat geeft dan wel een veel beter gevoel dat je echt weet wat ze krijgen maar voordat de keuken weer hygienisch schoon is ben ik mijn halve vije dag kwijt. Helaas hebben we het budget niet om het te laten proportioneren :(

Maar goed voor Sam heb ik tussendoor wel een partijtje duif en haasboutjes gehad die hij dan als zijn maaltijd kreeg met wat orgaan en spiervlees erbij. Deze situatie is al veel langer maar ik link zelf huidproblemen met voeding waarom weet ik eigenlijk niet Manu heeft ook nog steeds huidproblemen en dat heeft niets met voeding te maken… Ik kan het eigenlijk in zijn geheel niet plaatsen hoe het kan dat hij dit opeens heeft :-\

Hij had, het gaat al echt veel beter, echt kale plekken op voeten en poten, eerst achter en later voor. En op zijn rug bij de staartaanzet daar zijn de haren ook kort dus daar zal hij gelikt hebben. Onderaan zijn bekje, misschien wat op de wangen maar voorhoofd zeker niet. Eerst dacht ik dat het van vechten kwam. Mijn vorige kat vocht veel en kwam vaak met kalle plekken en plukken haar tussen zijn nagels in een vreemde kleur thuis… maar dat zag er toch anders uit. Ik ben de laatste maanden niet veranderd van wasmiddel (heb een keer ingeslagen in een aanbieding en dat is nu bijna op). Hij ligt waar het hem uitkomt heeft wel een mandje maar daar ligt hij 's winters vaker in dan 's zomers. Ik zal straks aan mijn vriend vragen of hij iets kan bedenken.

Konijn en kwartel heeft hij regelmatig gegeten eigenlijk alle reguliere mixen wel.

Is het een idee om niet direct te gaan elimineren maar wel te stoppen met kvv en voor hem zelf gaan samenstellen met 3 a 4 diersoorten en kijken hoe dat gaat. Voor Sam is dat wel te overzien met een paar kilo komen we dan een heel eind.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3237533
Ik volg even. Hier ook een kat die van tijd tot tijd kale(re) plekken heeft.
De da kan ook niets vinden, dus ik denk ook aan de voeding.

Helaas eet ze absoluut geen vers en het liefst de goedkoopste brokken die er zijn.
Ik heb net renske vers voor haar gehaald in de hoop dat dit een goede tussenstap is naar vers.

Anders zou ik namelijk niet weten hoe ik moet elimineren.

Ik dacht trouwens dat dogmeat kangeroe kvv verkoopt, misschien is dat een optie om te elimineren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Door Too
#3237568
@El_Kato
Zijn er planten waar Sam in ligt/doorheen loopt,
zie je hem krabben en bijten of overmatig poetsen zo ja wanneer doet hij dat [stopt ie midden in een actie of 'slaat ie door' als er normaal gepoetst wordt bv.]
Als de spuit werkt dan is er dus wel jeuk aanwezig... als ze erg gevoelig voor zijn kan 1 vlo voor weken jeuk zorgen maar de aangedane plekken zijn niet typisch voor vlooienjeuk.
Stress als trigger?
Door Too
#3237569
yara2013 schreef:Ik volg even. Hier ook een kat die van tijd tot tijd kale(re) plekken heeft.
De da kan ook niets vinden, dus ik denk ook aan de voeding.

Helaas eet ze absoluut geen vers en het liefst de goedkoopste brokken die er zijn.
Ik heb net renske vers voor haar gehaald in de hoop dat dit een goede tussenstap is naar vers.

Anders zou ik namelijk niet weten hoe ik moet elimineren.

Ik dacht trouwens dat dogmeat kangeroe kvv verkoopt, misschien is dat een optie om te elimineren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Van tijd tot tijd... zit daar regelmaat in, en waar zitten de kale plekken dan?
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3237572
@too, ik kan er geen regelmaat in ontdekken helaas.
De kale plekken verschillen ook van plaats.
De ene keer de achterpoten, dan de borst, dan zijkant heupen, dan kop.

Stress heeft de da ook bij ons genoemd. Alleen kan ik dat eerlijk gezegd niet plaatsen.
Op het moment dat onze hond erbij kwam (zeker een stressmoment) was er namelijk niets aan de hand.

Verder merk ik ook geen stress bij haar, maar vind dat zelf bij mn kat een stuk moeilijker te zien dan bij mijn hond.

Dus ik ben benieuwd hoe het bij sam gaat, al zijn de klachten niet helemaal gelijk.



Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Door El_Kato
#3237874
@Too: in huis en buiten hebben we geen nieuwe planten maar hij komt ook buiten de tuin en daar weet ik het niet van. Wij hebben hem niet overdreven zien krabben of likken maar met het warmere weer is hij heel veel buiten dus het kan dat we dat gemist hebben. Bedenk me wel dat hij wel een paar keer gespuugt heeft niet altijd perse haarballen maar ook gewoon vocht… :-\

Ik ben wel echt verbaast over hoe snel zijn vacht hersteld na die spuit. Aan een van zijn voorpootjes had hij kale teentjes en daar zie je niets meer van. Achter op zijn voorpoten is het nog wat flakkerig door het verschil in lengte maar geen kale plekken meer. Stress kan ik me eigenlijk niet voorstellen wij zeggen juist altijd dat hij zo super relaxed is. We hebben wel verschillende buurkatten maar zover ik weet geen nieuwe en met een aantal is hij soort van vriendjes, die liggen vaak samen op het dak van een schuur in de zon te chillen :). De honden laten hem altijd met rust. Ik kan me zo echt niet bedenken wat er anders is…

Denk je dat het verstandig is om iets voor vlooien te geven? Ben er zelf eigenlijk geen voorstander van onze vorige kat kat reageerde heel naar op frontline (werd sloom en apatisch voor een dag of wat en daarna weer oke) dus ben er erg voorzichtig mee.

@yara2013: kangaroe heeft hij nooit gehad! De exoten heb ik nooit gevoerd omdat ik dat vaak te duur vond en er voldoende variatie in de "normale" soorten is. Muizen en ratten enzo heb ik ook nooit gevoerd maar dat spreekt me ook echt niet aan om te gaan voeren :-X

Ik denk dat ik begin met zelf samenstellen met 4 diersoorten, bv bot van duif of haasschouder, spier hert en orgaan van konijn daar zit vaak nier bij dacht ik. Dan weet ik in iedergeval wat erin zit, wat hij eet en krijgt hij geen rund of kipproducten. Begreep dat daar de meeste allergieen voor zijn. Krijgt hij weer klachten stop ik daar mee en ga ik starten met eliminatie met bv gans kvv, voor zelf samenstellen heb ik niet alle onderdelen voor gans gevonden en het bot zal toch gemalen moeten worden denk ik… Kangaroe heb ik alleen als spiervlees gevonden… Wanneer gans dan wel goed gaat kan ik na 6 weken rustig aan een van de 4 diersoorten erbij geven en kijken of dat goed gaat en zo weer wat uitbouwen.
Door El_Kato
#3237886
Zag bij dogmeat.nl dat ze konijnspiervlees, nier en lever losverkopen maar geen hart. Word dan duif of haasschouder als bot, spier konijn, orgaan nier of lever konijn en lamshart.

Ik ga hem toch ook iets tegen vlooien geven hij komt net binnenrennen gaat zitten kijkt wat om zich heen springt op likt woest bij de staartaanzet, doet zoiets nog eens. Rent weer naar buiten en daar zie ik het hem weer doen :( Wat kan ik het beste geven? Moeten de honden dan ook gelijk en is het aan te raden om voor de zekerheid de omgeving te sprayen of ik een extra ronde met de stoomreiniger voldoende?
Door El_Kato
#3238229
Nou ja sterk vermoeden meer omdat ik hem nu zo driftig opeens bij de staartaanzet zag likken.

Eigenlijk zou ik nog steeds liever niet behandelen zie steeds mijn vorige katje voor me na de frontline en als de honden ook moeten… Manu gaat verrassend goed de laatste tijd maar wil hem eigenlijk geen gif geven ben bang dat hij het misschien niet goed hebben kan… :-\

Ik ga eerst toch maar eens fanatiek aan de slag met de stoomreiniger 2x in de week door het huis (kleed en vloer met name). Alle kleedjes worden al 1x in de week op 90 graden gewassen.

He bah weet niet zo goed wat ik nu moet doen elimineren, anti vlo of even rustig afwachten met een goed zelf samen gesteld dieet :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3238286
Ik zou eerst op zoek gaan naar vlooien op de kat. Vlooienkam en gewoon met je vingers eens goed kijken in de oksels en lies. Of omder een warme lamp kijken want dat trekt de vlooien aan.

En inderdaad een ander middel gebruiken. In Nl zijn bijna alle vlooien resistent.
Een pipetje is wel het beste en dan goed opletten het tussen de schouderbladen aan te brengen zodat hij het niet kan oplikken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door