Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3237180
Ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Gisteren is Atz getiterd. Hij is nu 17 weken, en heeft met 7 weken (in Duitsland) een volledige cocktail gehad compleet met Lepto (godzijdank niet de L4). Daarna is hij niet meer geënt.

Omdat hij nog niet geënt is voor rabiës, kunnen we niet naar NL (bijvoorbeeld Tannetje) om te titeren. Onze DA uit NL is gisteren bij ons thuis gekomen om bloed af te nemen, en heeft op de praktijk de vaccicheck uitgevoerd.

Dit was de uitslag:
Afbeelding

De onderste stip is wat uitgeveegd op de een of andere manier, maar was wel een stip. Hij is minder gekleurd dan de controlestip, en mijn DA adviseert dus om te enten, vooral omdat hij nog een pup is. Met cocktail-enting, want distemper kan niet los geënt worden.
Qua score is de controlestip een 3, de ICH een 5, de CPV een 6, en de CDV een 2.

Ik denk zelf: er zit een stip dus er zijn antilichamen. Dus ik neig naar niet enten.
Wat denken jullie?

Zou ik met dit stripje nog naar een DA zoals Tannetje kunnen rijden om het in het entingsboekje te laten schrijven met een geldigheidsduur erbij? Of moet mijn eigen DA dat doen? Dit is hun eerste titerbepaling. Ze werken wel heel fijn mee, en zeggen ook dat ze er nog niet veel van af weten. Staan ook open voor de mening van bijvoorbeeld Tannetje of iemand anders die er meer van af weet. Ik ben erg happy met ze in ieder geval. En omdat we niet naar NL kunnen is het roeien met de riemen die we hebben.

Ik ben trouwens best wel blij dat hij gewoon antilichamen heeft voor alle 3. En dat met maar 1 enting! :)

Nou barst maar los :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Kim_S op do 04 aug 2016, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3237182
Nou... ik ben zó bang geworden van enten dat ik er absoluut geen onnodige enting in wilde hebben.
Ik ging dus lekker met deze test naar Tannetje en liet haar bepalen wat ze er nu eigenlijk van vind en wat wijsheid is. En ik denk zomaar dat je niet zou hoeven enten.
Door Too
#3237209
Hope schreef:Nou... ik ben zó bang geworden van enten dat ik er absoluut geen onnodige enting in wilde hebben.
Ik ging dus lekker met deze test naar Tannetje en liet haar bepalen wat ze er nu eigenlijk van vind en wat wijsheid is. En ik denk zomaar dat je niet zou hoeven enten.

Dit én jouw eigen reactie... stip dus er zijn anti lichamen
Wellicht kan Tannetje het al van de foto beoordelen en een advies geven wanneer je weer zou kunnen titeren
Door Lizzy
#3237270
Zolang er antistoffen zijn, hoe laag ook: gaat een nieuwe enting niet aan slaan. Ik zou dus NIET vaccineren. Ik zou wel over een tijdje opnieuw laten titeren. Want (deels) kunnen dit nog steeds antistoffen van de moeder zijn die je hier ziet. Dit hoeft niet perse van de enting te zijn die ie al gekregen heeft.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3237278
Bedankt voor alle reacties.

We gaan op dit moment niet enten in ieder geval.
Wat zou een goede tijd zijn om weer te titeren? over 2 maanden? 6 maanden? Een jaar?

Lique, de DA praktijk in Onstwedde :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3237281
Lizzy schreef:Zolang er antistoffen zijn, hoe laag ook: gaat een nieuwe enting niet aan slaan. Ik zou dus NIET vaccineren. Ik zou wel over een tijdje opnieuw laten titeren. Want (deels) kunnen dit nog steeds antistoffen van de moeder zijn die je hier ziet. Dit hoeft niet perse van de enting te zijn die ie al gekregen heeft.


Is die met 17 week niet te oud dan voor maternale antistoffen?
Door Lizzy
#3237318
Angelique schreef:Is die met 17 week niet te oud dan voor maternale antistoffen?
Ik heb inmiddels van Nederlandse fokkers gehoord dat zij wel pups hebben gehad die met 21 weken nog maternale immuniteit hadden.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3237329
Lizzy schreef:Ik heb inmiddels van Nederlandse fokkers gehoord dat zij wel pups hebben gehad die met 21 weken nog maternale immuniteit hadden.
Was dat op zeker maternale immuniteit of zijn "in het wild" in aanraking gekomen met bv parvo en hebben zo immuniteit opgebouwd.
Door Lizzy
#3237331
mizzsylver schreef:Was dat op zeker maternale immuniteit of zijn "in het wild" in aanraking gekomen met bv parvo en hebben zo immuniteit opgebouwd.
Maternale immuniteit want weer een paar weken later waren de antistoffen weg. En dit bij meerdere pups uit 1 nest. En toen hebben ze de DHP gezet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3237334
Lizzy schreef:Ik heb inmiddels van Nederlandse fokkers gehoord dat zij wel pups hebben gehad die met 21 weken nog maternale immuniteit hadden.

Oh oke, ik dacht dat het meestal met 12 weken wel bekeken was.
Door Jantina
#3237443
Ik vervuil je topic even...
Ik sprak gisteren een kliniek, ik probeer voor mezelf eruit te komen of ik de aankomende pups ga enten of titeren. Ik heb mensen op de wachtlijst die zelfs de voorkeur hadden voor titeren.
Maar die gaven aan nooit eerder pups gedaan te hebben en dat je juist in de maternale immuniteit moet enten want dan slaat de enting juist beter aan. Dus...
Kijk bij zo'n DA heb ik dan dus niks te zoeken. Maar een DA met wel kennis van zaken is gewoon echt te ver weg, dat zie ik niet zitten met een nest. Ik neig dus naar gewoon maar enten.... Ook al baal ik er van!
Door Lizzy
#3237445
Jantina schreef:Ik vervuil je topic even...
Ik sprak gisteren een kliniek, ik probeer voor mezelf eruit te komen of ik de aankomende pups ga enten of titeren. Ik heb mensen op de wachtlijst die zelfs de voorkeur hadden voor titeren.
Maar die gaven aan nooit eerder pups gedaan te hebben en dat je juist in de maternale immuniteit moet enten want dan slaat de enting juist beter aan. Dus...
Kijk bij zo'n DA heb ik dan dus niks te zoeken. Maar een DA met wel kennis van zaken is gewoon echt te ver weg, dat zie ik niet zitten met een nest. Ik neig dus naar gewoon maar enten.... Ook al baal ik er van!
Misschien kun je titerende dierenartsen vragen een nestbezoek bij jou af te leggen?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door