Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Stevie1
#3237310
Mijn hond heeft Oxalaat en struviet gruis, zij mag geen voer met veel calcium de da zegt dat versvlees veel calcium bevatten meer dan dat er in brokken,
wie weet raad ik weet niet wat ik moet geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3237320
Ik ken het probleem van bij katten, maar daar is een rauw dieet meestal voldoende om het te vermijden. Dit komt omdat rauw vlees een bufferende werking heeft op de pH van de urine. Vlees houdt die pH als het ware op een ideaal peil.
Wel moet het gruis eerst verwijderd worden. Struviet kan je oplossen met verzuurders, maar oxalaat niet en moet dus vaak operatief verwijderd worden.

Wat heb je eigenlijk voorheen gevoerd? Want het is wel een vrij moeilijke combinatie van gruis die we bij katten steeds meer zien opduiken door kunstmatige verzuurders
in brokken. Deze geven dan oxalaatkristallen welke snel clusteren tot kleine stenen. Als de pH later wat te hoog wordt en er struviet ontstaat, gaan deze twee versmelten en worden grotere stenen gevormd.
Heeft de hond vaker blaasproblemen zoals ontstekingen vb? Want blaasontstekingen zorgen voor een hogere pH en het neerslaan van struviet.

Is de urine zeker vers onderzocht? Want als ze te lang staat voor het onderzoek gaat ook vaak struviet neerslaan terwijl deze niet in de oorspronkelijke urine aanwezig was. Dan is de uitslag dus onbetrouwbaar en is het mogelijk dat er enkel sprake is van oxalaatgruis.

Laat je alleszinds niet wijsmaken dat je het door calcium of magnesium te beperken in de voeding kan oplossen. Beide types gruis zijn opgebouwd uit moleculen die in elke urine voorkomen maar bij een ideale pH in oplossing zijn. Het is een foute pH die ervoor zorgt dat deze toch gaan neerslaan ipv opgelost te blijven.
Je kan echter ze niet zo gaan beperken in de voeding dat dit niet meer mogelijk zou zijn, dan krijgt je hond ernstige tekorten en dat is dus een achterhaalde remedie.
Een te hoge pH zodat je struvietvorming krijgt is vaak te wijten aan koolhydraten in de voeding. Een te lage zodat je oxalaat krijgt, is doorgaans te wijten aan toegevoegde verzuurders, vaak om net de struviet tegen te gaan.
Struviet kan je oplossen door de pH te verlagen, oxalaat kan je, eens gevormd, niet meer terug oplossen.
Door Stevie1
#3237379
Vroeger gaf ik versvlees en nu brokken, eerst last van oxalaatstenen dit is opgelost door Eurogist en Lysium lysium is voor grotere stenen normaal moeten deze operatief verwijderd worden. Nu zat de plasbuis verstopt en moest er gekatheteriseerd worden en deze urine hebben ze toen onderzocht en toen zou er struviet bij zitten. Ik geef nu smuldier omdat ik even niet meer weet wat ik moet doen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door