Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3235716
Hijghijg, hij kan daardoor niet meer wandelen.

Nou ben ik vaker met hem bij Da's geweest afgelopen jaar, vanwege het gehijg, hart en longen in orde.
En bij de DA is het niet zo erg als tijdens een wandeling.
En het is ook juist nu met het warme weer erger. En er zit een 2e hijg tussen. En hij heeft sinds een half jaar behoorlijke spieratrofie, ook achterhand coordinatie is niet wat het geweest was. Blaft als een zeehond. Schraapt vaak zijn keel als ie ligt op zijn zij. IS eigenlijk begonnen met zijn oogverlamming toen ie net 10 was. Hij heeft af en toe ook een hoofdtrilling.
Nou goed denk dat sommige al dezelfde conclusie hebben als ik: stembandverlamming
Ik kan even filmpjes erbij doen (waarschuwing niet fijn op te horen):
einde wandeling, hij loopt best goed door maar je hoort de 2e hijg ertussen:


hier ging ie vlak voor huis liggen (andere dag), dan wordt het rustiger:


en dan moet ie nog een stuk verder, weer met 2e hijg ertussen


Maar wat nu? Hij is bijna 12,5 jaar. Vervelende is dat ie wil wandelen maar echt niet meer dan een paar 100 meter goed gaat nu. :-\ Naar de DA met hem, en dan? Ok dat is mijn nieuwe DA op de hoogte, maar denk niet dat ze er veel mee kan? OF wel? Behalve opereren wat ik begrijp dat eraan te doen is, maar ja 12,5 jaar ....
Mensen die het meegemaakt hebben, nog tips wat ik kan doen en op kan letten? NU maar niet met hem wandelen totdat het minder warm is? Dus maar alleen spelen in de tuin? Hoop dat ie in september nog meekan op vakantie :-\
Laatst gewijzigd door Kaio op di 16 aug 2016, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
#3235733
Het zou best eens een opeenstapeling van ongemak kunnen worden

Warm weer , waar ze steeds slechter tegen kunnen op die leeftijd
De atrofie en de coordinatie problemen , dat wordt topsport als oude opa aan de wandel gaat
Het kost natuurlijk bergen aan energie , en natuurlijk wil je als oude opa nog graag
Maar juist in deze periode merk je dus maar al te goed dat je een stokoude beer krijgt

Noa van ons kreeg het idem , als het eenmaal weer herfst /winter werd ging het weer veel beter
Noa haar hart was toen nog in orde , maar de longfunctie ging toch echt achteruit


wat de stembanden betreft ? dat weet ik niet . Zou op die leeftijd natuurlijk ook best kunnen
Enigste wat je kan doen is toch regelmatig een bezoek aan de d.a brengen
Die kan dan ook goed vergelijken hoe de vlag ervoor staat
En misschien is er toch nog medicatie ter verlichting van de klachten
Door sella
#3235734
Zijn gehemelte is niet ingezakt, of zijn amandelen heel groot?

De atrofie is natuurlijk door het hele lijf.

Ik zou hem rustig houden met de warmte en toch nog een keer naar het tweede hijgje laten luisteren, dus even wandelen voor de afspraak?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3235744
Balen :(

Inspanning bij warmte zoveel mogelijk vermijden. Maar ook ff wandlen savonds laat na ene warme dag kan al problemen geven. Oververhitting ligt op de loer omdat ze niet goed kunnen uithijgen. Daardoor gaan ze nog meer hijgen, gaan de stembanden elkaar raken, en kunnen opzwellen. De rest laat zich raden.

Zo kalm en koel mogelijk houden. Opereren is het enige wat soelaas kan bieden. Maar eerlijk, met alles wat je erbij noemt denk ik niet dat het het waard gaat zijn. Je noemt allemaal neurologische verschijnselen en met een operatie los je alleen het hijmankementje op, het proces blijft gewoon doorgaan. Daarbij is er altijd een percentage waarbij de klachten niet afnemen na zo,n operatie. Mijn Tedje was er daar eenjte van helaas.

Balen dit :(
Gebruikersavatar
Door kira
#3235746
Onze reu had dit ook rond dezelfde leeftijd. Bij scopie bleek ook het strottenhoofd al deels verlamd. Wij hebben niet meer laten opereren. Onze grote beer is met 9,5 geopereerd aan de stembanden. Ze is tien jaar en een maand geworden. Na de operatie hebben we ongeveer vijf verslikkingslongontstekingen gehad. dat was vijf keer een heel zieke beer die bijna dood was en veel zorgen. Ik denk dat opereren op de leeftijd van opa beer al een enorme aanslag is en opereren kan dus ook betekenen weliswaar meer lucht maar bij het minste of geringste een fikse longontsteking. Bij grote beer begon alle ellende overigens ook na haar oogprobleem (horner disease). Achteraf hadden we grote beer denk ik niet moeten laten opereren althans de kwaliteit na de operatie is niet beter geworden en haar levensduur ook niet enorm verlengd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3236002
Ok, dank jullie :-*

Ja nee een operatie, we hadden ook al zoiets, stap 1 is uberhaupt de operatie overleven. Stap 2 is nog daarvan zien te herstellen. Welke kwalitiet heb je dan nog? EN het verslikkingsgevaar ligt dan ook op de loer, zeker bij zo'n hond als Kaio is.
En dan idd de andere problemen blijven, oa struikelen. Dus al met al schiet je er niks mee op, zeker niet op het gebied van kwaliteit van leven.
Ja wat het oog toen precies was weten we niet, maar ik beschouw het als iets neurologisch, gezien het hoofdtrillen. En dus ook de oorzaak van de rest van de klachten nu.

Best moeilijk dit hoor, want geestelijk is Kaio echt niet ouder dan 5 jaar :-\ :'(
Gisteren nog mee naar waterwerk geweest. Dan heeft ie ook nog ff gezwommen maar je merkt ook dat dat veel zwaarder wordt, maar hij wil nog graag.

Koeljas zat ik ook aan te denken, denk dat ie vanaf morgenvroeg met koeljas mag wandelen.
En even met de DA hier gaan babbelen, neem de fimpjes wel mee om te laten zien, vooral horen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3236011
Ik hoop dat de koeljas wat verlichting gaat geven. Pfff, moeilijk hoor als je ze steeds wat verder terug ziet gaan.
Je zou eigenlijk verwachten dat zwemmen juist wel goed zou gaan, omdat het water dan een deel van het gewicht draagt. Maar ja, hij heeft natuurlijk wel een enorme vacht. Dat zal zéker als hij het water uit komt best zwaar zijn. :-\
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3236013
Doranto schreef:Ik hoop dat de koeljas wat verlichting gaat geven. Pfff, moeilijk hoor als je ze steeds wat verder terug ziet gaan.
Je zou eigenlijk verwachten dat zwemmen juist wel goed zou gaan, omdat het water dan een deel van het gewicht draagt. Maar ja, hij heeft natuurlijk wel een enorme vacht. Dat zal zéker als hij het water uit komt best zwaar zijn. :-\
Zwemmen gaat idd. Ook beter dan wandelen, wordt gelijk gekoeld ook.. Hij krijgt zelfs zwemvest om. Maar idd eruitkomen is lastiger. Zijn vacht heb ik overigens maanden terug op een cm of 5 gekortwiekt.
En zwemmen blijt toch inspanning (wel een goede ), we zijn gister wel lekker samen met hem in het water geweest, zo mooi die beer die naar je toezwemt :smitten:
Gebruikersavatar
Door kira
#3236431
Kaio schreef:Ok, dank jullie :-*

Ja nee een operatie, we hadden ook al zoiets, stap 1 is uberhaupt de operatie overleven. Stap 2 is nog daarvan zien te herstellen. Welke kwalitiet heb je dan nog? EN het verslikkingsgevaar ligt dan ook op de loer, zeker bij zo'n hond als Kaio is.
En dan idd de andere problemen blijven, oa struikelen. Dus al met al schiet je er niks mee op, zeker niet op het gebied van kwaliteit van leven.
Ja wat het oog toen precies was weten we niet, maar ik beschouw het als iets neurologisch, gezien het hoofdtrillen. En dus ook de oorzaak van de rest van de klachten nu.

Best moeilijk dit hoor, want geestelijk is Kaio echt niet ouder dan 5 jaar :-\ :'(
Gisteren nog mee naar waterwerk geweest. Dan heeft ie ook nog ff gezwommen maar je merkt ook dat dat veel zwaarder wordt, maar hij wil nog graag.

Koeljas zat ik ook aan te denken, denk dat ie vanaf morgenvroeg met koeljas mag wandelen.
En even met de DA hier gaan babbelen, neem de fimpjes wel mee om te laten zien, vooral horen.
Herkenbaar, onze reu ging met ruim 11 nog naast de fiets mee, en de stemband met strottenhoofd werd hem met 12 fataal. Zijn kop wilde, als je de riem pakte was hij daar, maar was hij bij het einde van de straat liep hij blauw aan en moest hij liggen. Hoopte toen zo het was het hart en een pilletje en het kwam weer goed. Geniet op de goede dagen. Grote beer had een koeljas, dat hielp haar wel goed, ook de koelband hielp. Wel goed opletten dat je geen plekken krijgt, maar dat doe je wel. Ik wilde nog zeggen, misschien helpt scheren, maar je hebt hem al gekortwiekt.
Door lianneke
#3236800
Kaio schreef:Gaat het met ups en downs eigenlijk?

Het gaat me nu ff allemaal veel te snel, nl :'(
t

Hier een Leonberger met stembandverslapping. Gaat idd met ups en downs.
Als het koeler is een stuk minder last. Met warm weer alleen plassen en poepen en heel rustig houden.
Nu het wat afgekoeld is gaat het beter.
Ze kunnen hun warmte niet kwijt he door die akelige stembanden. Is volgens mij ook wel een beetje ras gebonden toch? Bij Leo,s hoor ik het steeds vaker voorkomen tenminste.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3236805
Kaio schreef:Gaat het met ups en downs eigenlijk?

Het gaat me nu ff allemaal veel te snel, nl :'(
Het gaat zoals het weer is. Verder holt een algehle conditie hard achteruit als je weken maar weinig beweging kan bieden. Het is gewoon een hele stomme aandoening. :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door