Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Qwea
#3236244
Zonder even een heel verhaal vooraf te typen (want wordt weer een lang verhaal :P ) even het volgende:

Medisynxtest (ja ik ken de website over oplichterij. Ik heb niks betaald verzekering vergoed :) ) zegt candida albicans besmetting. Ik kan nergens vinden of je dat kan testen via bloed... iemand die dat weet?

Nu moet ik 2 maanden kolorex gaan geven.. is een regulier schimmelmiddel niet veel handiger? Dat is belastender, maar werkt veel sneller lijkt me. Ik kan ook nergens vinden hoe je candida test.

Daarnaast moet ik gaan barfen (yay, weg kvv) alleen ik mag geen bot voeren. Ik moet 360gram spiervlees voeren, 150gram orgaan vlees en 90gram groente. Bot moet ik vervangen door osteonyl tabletten. Ik vind dat nogal stom. Want ik zou zelf alles uit voeding willen halen en zo min mogelijk uit supps.

De achterliggende gedachten is dat Link wellicht allergisch kan zijn voor eendenbot oid maar niet voor het spiervlees.
Door Siberienne
#3236266
Wat wil je aantonen? Of er candida in het bloed zit? Ja, dat kan, met bloedkweken.

Maar ik snap het niet helemaal: is Link dat nu ziek met koorts en zo? Want een candida in het bloed is een candida-sepsis, een ernstige infectie.
Er is ook nog een methode voor het aantonen van candida antigeen, dus zeg maar stukjes gist maar die is wat minder betrouwbaar.

Of hebben we het weer over de candida in bloed hype & moe & allergie? Dat heeft bij mensen ook eens een poos gespeeld weet ik nog. Een of andere vage Italiaan beweerde dat toen. Was alleen wonderlijk dat niemand de gisten daadwerkelijk aan kon tonen, zelfs met de meest gevoelige testen niet, zoals PCR en antigeen testen (en candida is nou niet echt moeilijk te kweken) en dat hij toen met verhalen kwam over onaantoonbare varianten en zich in allerlei bochten begon te wringen. Uiteindelijk bleek de man een oplichter en kon zijn "onderzoek" door niemand gereproduceerd worden.


Verder heb ik even gegoogled op de Medi Synx test.
Gezien de complexiteit van ons afweersysteem, klinkt de "oplossing" die zij aandraagt mij veel te simpel. Vooral omdat het niet IgG dat een rol speelt bij het opbouwen van tolerantie tegen stoffen maar het afweersysteem dat in de darm zit en voornamelijk lokaal IgA produceert - en nog 'tig andere stoffen. Het probleem is nou juist dat allergie en tolerantie lokale processen in het slijmvlies zijn en daardoor zo moeilijk te meten in het bloed.


In 2012 speelde deze test ook. In een brief aan de 2e kamer schreef minister Schippers dit:
"De behandelmethode die in de brief van het VIDA wordt genoemd is bij de onderzoekers bekend. Er wordt aangegeven dat nadelige reacties van het individu op voeding met name een gevolg zijn van een disbalans in immuunreacties. Met een goede immunoglobuline IgG respons zou volgens het VIDA de IgE respons die verantwoordelijk is voor de allergische reactie kunnen worden voorkomen.
De onderzoekers van het RIVM geven aan dat allergie inderdaad gezien kan worden als een verstoring in immunologische balansen, maar dat er geen bewijs is dat IgG de allergische reactie zou voorkomen"

Het stuk van de vereniging tegen de kwakzalverij heb je vast ook gevonden.
http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/voeds ... erkt-niet/
Ik heb nog even op PubMed gezocht (wetenschappelijke artikelen) naar de grotere studie bij honden door Utrecht en Wageningen maar die is blijkbaar nog steeds niet gepubliceerd. Dat maakt mij uitermate wantrouwig want als dat een goed resultaat had opgeleverd, voor een test die klauwen met geld kost, waarom zou het dan nog niet bekend zijn?
Door Lizzy
#3236289
Qwea schreef:Zonder even een heel verhaal vooraf te typen (want wordt weer een lang verhaal :P ) even het volgende:

Medisynxtest (ja ik ken de website over oplichterij. Ik heb niks betaald verzekering vergoed :) ) zegt candida albicans besmetting. Ik kan nergens vinden of je dat kan testen via bloed... iemand die dat weet?

Nu moet ik 2 maanden kolorex gaan geven.. is een regulier schimmelmiddel niet veel handiger? Dat is belastender, maar werkt veel sneller lijkt me. Ik kan ook nergens vinden hoe je candida test.

Daarnaast moet ik gaan barfen (yay, weg kvv) alleen ik mag geen bot voeren. Ik moet 360gram spiervlees voeren, 150gram orgaan vlees en 90gram groente. Bot moet ik vervangen door osteonyl tabletten. Ik vind dat nogal stom. Want ik zou zelf alles uit voeding willen halen en zo min mogelijk uit supps.

De achterliggende gedachten is dat Link wellicht allergisch kan zijn voor eendenbot oid maar niet voor het spiervlees.
Op basis van zo'n onbetrouwbare test zou ik al helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal geen reguliere schimmeldoder geven. En bovendien is dat pas echt rotzooi. Waarom geloof je niet in Kolorex? Ik vind het nogal goed klinken: http://www.kolorex.com/

En waarom mag je geen vleesbot geven?
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3236699
Lizzy schreef:Op basis van zo'n onbetrouwbare test zou ik al helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal geen reguliere schimmeldoder geven. En bovendien is dat pas echt rotzooi. Waarom geloof je niet in Kolorex? Ik vind het nogal goed klinken: http://www.kolorex.com/

En waarom mag je geen vleesbot geven?
Er niet in geloven is een groot woord. Ik ben altijd al een beetje van reguliere dingen geweest. Maar goed, mijn eigen DA roept ook beter geef je kolorex want dat kan geen kwaad.

Omdat volgens Erwin van Geijtenbeek Link dus wel allergisch kan zijn voor bv eendenbot... en niet voor eendenvlees.

Uitslag medisynx:

Afbeelding

wat vind jij van die gedachte over dat allergisch kunnen zijn voor bot maar niet voor vlees?

En weet jij wellicht (de DA van mij die dat weet is op vakantie en pas eind aug terug) of je candida kan testen afgezien van swaps?
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3236700
Siberienne schreef:Wat wil je aantonen? Of er candida in het bloed zit? Ja, dat kan, met bloedkweken.

Maar ik snap het niet helemaal: is Link dat nu ziek met koorts en zo? Want een candida in het bloed is een candida-sepsis, een ernstige infectie.
Er is ook nog een methode voor het aantonen van candida antigeen, dus zeg maar stukjes gist maar die is wat minder betrouwbaar.
Nee. The saga continues mbt zijn smakken en uit bek stinken. Verder is hij totaal niet ziek.

Loopt hier een heel topic over. Hij zou volgens de internist weer aan de prednison moeten maar mijn eigen DA was piswoest daarover :P Want er is geen prednison indicatie volgens haar aangezien dat veel te heftig is voor zijn symptomen.
Of hebben we het weer over de candida in bloed hype & moe & allergie? Dat heeft bij mensen ook eens een poos gespeeld weet ik nog. Een of andere vage Italiaan beweerde dat toen. Was alleen wonderlijk dat niemand de gisten daadwerkelijk aan kon tonen, zelfs met de meest gevoelige testen niet, zoals PCR en antigeen testen (en candida is nou niet echt moeilijk te kweken) en dat hij toen met verhalen kwam over onaantoonbare varianten en zich in allerlei bochten begon te wringen. Uiteindelijk bleek de man een oplichter en kon zijn "onderzoek" door niemand gereproduceerd worden.


Verder heb ik even gegoogled op de Medi Synx test.
Gezien de complexiteit van ons afweersysteem, klinkt de "oplossing" die zij aandraagt mij veel te simpel. Vooral omdat het niet IgG dat een rol speelt bij het opbouwen van tolerantie tegen stoffen maar het afweersysteem dat in de darm zit en voornamelijk lokaal IgA produceert - en nog 'tig andere stoffen. Het probleem is nou juist dat allergie en tolerantie lokale processen in het slijmvlies zijn en daardoor zo moeilijk te meten in het bloed.
Correct. Dat was idd wat ik ook dacht. Ik heb haar ook gemaild over de link die ik heb gevonden (iets met kwakzalverij ofzo)... en toen kreeg ik complot theorieën naar mijn hoofd... :D ::)

In 2012 speelde deze test ook. In een brief aan de 2e kamer schreef minister Schippers dit:
"De behandelmethode die in de brief van het VIDA wordt genoemd is bij de onderzoekers bekend. Er wordt aangegeven dat nadelige reacties van het individu op voeding met name een gevolg zijn van een disbalans in immuunreacties. Met een goede immunoglobuline IgG respons zou volgens het VIDA de IgE respons die verantwoordelijk is voor de allergische reactie kunnen worden voorkomen.
De onderzoekers van het RIVM geven aan dat allergie inderdaad gezien kan worden als een verstoring in immunologische balansen, maar dat er geen bewijs is dat IgG de allergische reactie zou voorkomen"

Het stuk van de vereniging tegen de kwakzalverij heb je vast ook gevonden.
http://www.kwakzalverij.nl/nieuws/voeds ... erkt-niet/
Ik heb nog even op PubMed gezocht (wetenschappelijke artikelen) naar de grotere studie bij honden door Utrecht en Wageningen maar die is blijkbaar nog steeds niet gepubliceerd. Dat maakt mij uitermate wantrouwig want als dat een goed resultaat had opgeleverd, voor een test die klauwen met geld kost, waarom zou het dan nog niet bekend zijn?
Ja klopt, die heb ik idd ook gevonden. Nu heeft het mij vrijwel niets gekost dus ik was wel heel benieuwd naar de uitslag gewoon.

Kijk ik wil heel graag met Link barfen. Kijken of dat nog iets doet. Maar ik ben dan zelf niet zo'n fan van osteonyl tabletten bijgeven ipv gewoon bot. Ik heb wel doils visolie gekocht en phytonics probiotica. Puur omdat het geen enkel kwaad kan en wellicht iets doet.

Maar goed, terug naar barf en mijn probleem:

Ik moet dus barfen van Erwin van Geijtenbeek. Oke, cool.

360g spiervlees
150g orgaan
90g groente

Geen bot want die moeten uit die osteonyl tabs komen. En ik zou dus graag weten wat jullie vinden van die osteonyl tabs. Ik zou veel liever bot geven.

Sowieso vind ik de grammen aan de lage kant. Die dikzak eet nu een kilo kvv worst per dag. En een shitload aan zelfgedroogd kalkoenspiervlees.
Door Siberienne
#3236707
Qwea schreef:Er niet in geloven is een groot woord. Ik ben altijd al een beetje van reguliere dingen geweest. Maar goed, mijn eigen DA roept ook beter geef je kolorex want dat kan geen kwaad.

Omdat volgens Erwin van Geijtenbeek Link dus wel allergisch kan zijn voor bv eendenbot... en niet voor eendenvlees.

Uitslag medisynx:


wat vind jij van die gedachte over dat allergisch kunnen zijn voor bot maar niet voor vlees?

En weet jij wellicht (de DA van mij die dat weet is op vakantie en pas eind aug terug) of je candida kan testen afgezien van swaps?
Ik weet het niet van honden, kan je alleen vertellen wat we bij mensen zien / doen.
Je kan candida in feaces testen met een (selectieve) kweek, of je kan in maagbiopten kijken of je gisten ziet. Die selectieve kweek moet je dan wel kwantitatief doen omdat gisten ook gewone darmbewoners zijn. Wat schijnbaar het idee is (als ik naar de indicatie voor de kolorex kijk) is of er sprake is van overgroei van gisten in de darm, zeg maar een onbalans in de darmflora. Eigenlijk moet je dan een darmflora analyse doen.

Maar als ik naar de klachten van Link kijk, mn het smakken & opvoeren enzo, zou ik eerder denken aan problemen in de maag. Daar kom je dan eigenlijk alleen achter door biopten te nemen. Maar dan nog: candida in de maag als oorzaak van klachten is ook omstreden: je vindt nl gisten in de maagbiopten van mensen met en zonder klachten.

En complottheorien... kijk de vereniging tegen de kwalzalverij is een vrij rigide club die alle alternatieve zaken afwijst. Maar als ze zo'n goede test heeft, bewijs het dan en publiceer je resultaten. Dat kan best. Tijdschriften genoeg in de wereld. Maar gaat niet lopen huilen dat je zielig bent. Daar kan ik slecht tegen. En nogmaals, ik vind de theorie erachter ook niet kloppen.

Ik vind de gedacht allergisch voor bot maar niet voor vlees van een bepaalde diersoort erg apart. Een allergie is tegen een eiwit van de diersoort. Hoe kan je nou zeker weten dat dat niet in het bot zit maar wel in het vlees.
Heeft Link trouwens een allergie of een intolerantie? Want dat zijn ook nog verschillende dingen. Spot heeft een intolerantie, geen allergie. Hij heeft maag-darmklachten, maar geen jeuk, geen huidproblemen, geen zwellingen etc. Vergelijk dat eens met Bandit, die heeft echt een allergie. Met een gezwollen neus, jeuk, krabben en echt ziek zijn bij de minste blootstelling aan. Of heeft Link moeite met het verteren van bot (alle bot)

En op welke vraag gaat het nu ingezette beleid een antwoord geven? Volgens mij alleen op de laatste. Want je gaat geen echt eliminatie dieet doen toch?
Door Siberienne
#3236711
Qwea schreef:N
Ja klopt, die heb ik idd ook gevonden. Nu heeft het mij vrijwel niets gekost dus ik was wel heel benieuwd naar de uitslag gewoon.
.
Dit is zowat de slechtste reden om aanvullend onderzoek te doen. Je doet alleen onderzoek als het antwoord gaat geven op een vraag die je hebt EN als je consequenties aan de uitslag gaat verbinden.

Een test doen "voor de leuk" heet bij ons op het lab "garbage in garbage out" Als de vraagstelling niet goed is, de test niet heel betrouwbaar, krijg je altijd een uitslag waar je niks mee kan.

Sorry, dit zit even heel erg in mijn allergie..... ;) ;)

En je gelooft toch werkelijk zelf niet dat je hond wel tegen kippenlever kan en niet tegen kippenhart? Sorry, ik vind dit dus echt weggegooid geld. En dat de verzekering dit betaalt is pas echt ergerlijk: geld van alle premiebetalers.
Door Siberienne
#3236729
src_esther schreef:Wat mij hierin opvalt en ik heel vreemd vind, gluten niet maar tarwe wel?!?

Groet, Esther

oh die was me nog niet opgevallen. Nog mooier... erg logisch inderdaad....
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3236734
Siberienne schreef:Ik weet het niet van honden, kan je alleen vertellen wat we bij mensen zien / doen.
Je kan candida in feaces testen met een (selectieve) kweek, of je kan in maagbiopten kijken of je gisten ziet. Die selectieve kweek moet je dan wel kwantitatief doen omdat gisten ook gewone darmbewoners zijn. Wat schijnbaar het idee is (als ik naar de indicatie voor de kolorex kijk) is of er sprake is van overgroei van gisten in de darm, zeg maar een onbalans in de darmflora. Eigenlijk moet je dan een darmflora analyse doen.

Maar als ik naar de klachten van Link kijk, mn het smakken & opvoeren enzo, zou ik eerder denken aan problemen in de maag. Daar kom je dan eigenlijk alleen achter door biopten te nemen. Maar dan nog: candida in de maag als oorzaak van klachten is ook omstreden: je vindt nl gisten in de maagbiopten van mensen met en zonder klachten.

En complottheorien... kijk de vereniging tegen de kwalzalverij is een vrij rigide club die alle alternatieve zaken afwijst. Maar als ze zo'n goede test heeft, bewijs het dan en publiceer je resultaten. Dat kan best. Tijdschriften genoeg in de wereld. Maar gaat niet lopen huilen dat je zielig bent. Daar kan ik slecht tegen. En nogmaals, ik vind de theorie erachter ook niet kloppen.

Ik vind de gedacht allergisch voor bot maar niet voor vlees van een bepaalde diersoort erg apart. Een allergie is tegen een eiwit van de diersoort. Hoe kan je nou zeker weten dat dat niet in het bot zit maar wel in het vlees.
Heeft Link trouwens een allergie of een intolerantie? Want dat zijn ook nog verschillende dingen. Spot heeft een intolerantie, geen allergie. Hij heeft maag-darmklachten, maar geen jeuk, geen huidproblemen, geen zwellingen etc. Vergelijk dat eens met Bandit, die heeft echt een allergie. Met een gezwollen neus, jeuk, krabben en echt ziek zijn bij de minste blootstelling aan. Of heeft Link moeite met het verteren van bot (alle bot)

En op welke vraag gaat het nu ingezette beleid een antwoord geven? Volgens mij alleen op de laatste. Want je gaat geen echt eliminatie dieet doen toch?
Biopten hebben we genomen. Was niet echt extreem veel op te zien. Helicobacter enzulks, kleine witte puntjes, geen grote afwijkingen dat we duidelijk zouden zeggen "JA! DAT IS HET"

Link heeft 3x een eliminatiedieet gehad zonder succes. Dus ik durf te stellen dat hij geen intolerantie / allergie heeft. Hij kan alleen niet zo best tegen banaan want dat krijg ik even later retour :P

Link heeft volgens de MDL IBD. Hij heeft ook een mijtenallergie. Link heeft geen moeite met verteren van bot. Link is wel debiel gulzig dus hij moet normaal leren kauwen.. voordat hij stikt :P Maar geen problemen qua vertering.

Nou ja volgens Erwin is dit een eliminatiedieet want ik zou nu weten waarvoor hij allergisch is. Grappige is dat ik Link al heel lang op kalkoen heb gehad (kvv carnibest) geen verbetering. Vervolgens uitgebouwd tot kalkoen/konijn/eend en nog steeds geen verbetering. En dat zijn 3 diersoorten die hij volgens die test mag. Alleen zit er hier dus bot en premix in.
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3236736
Siberienne schreef:Dit is zowat de slechtste reden om aanvullend onderzoek te doen. Je doet alleen onderzoek als het antwoord gaat geven op een vraag die je hebt EN als je consequenties aan de uitslag gaat verbinden.

Een test doen "voor de leuk" heet bij ons op het lab "garbage in garbage out" Als de vraagstelling niet goed is, de test niet heel betrouwbaar, krijg je altijd een uitslag waar je niks mee kan.

Sorry, dit zit even heel erg in mijn allergie..... ;) ;)

En je gelooft toch werkelijk zelf niet dat je hond wel tegen kippenlever kan en niet tegen kippenhart? Sorry, ik vind dit dus echt weggegooid geld. En dat de verzekering dit betaalt is pas echt ergerlijk: geld van alle premiebetalers.
Nee zo bedoelde ik het niet.

Mijn reguliere DA zei dat ik absoluut geen prednison mocht geven en dus dan beter kon kijken wat van Geijtenbeek zou zeggen. Nou die kwam met deze test. Ik geloof er zelf niet echt heel erg in (Grotendeels ben ik geen kruiden/alternatieve geneeswijzer aanhangster) maar wilde hem best laten doen omdat het me vrijwel toch niets zou kosten.

Ik vind het een heel goed idee zelf om met hem te barfen. En ik wil ook best de test volgen qua diersoorten. Enige waar ik zelf persoonlijk nogal tegenaanloop en waar ik "allergisch" voor ben is dat je bot ( lees een normaal natuurlijke eetvariant) moet gaan supplementeren en het bot moet weglaten. Supplementatie moet aanvulling zijn mijn inziens, geen hoofddoel.

En dat ben ik met je eens. Mijn inziens als je allergisch bent voor kip, ben je dat ook voor alles van de kip.
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3236737
Siberienne schreef:oh die was me nog niet opgevallen. Nog mooier... erg logisch inderdaad....
Die was mij ook niet opgevallen ;D

Overigens het mailtje wat ik terug kreeg van Medisynx:
In antwoord op uw schrijven het volgende.

Medisynx is bekend met de onzin en onwaarheden op het internet door de Vereniging tegen Kwakzalverij en of haar prominente leden van dit kabinet.
Deze geheime vereniging wordt gefinancierd door de farmaceutische industrie, zij hebben derhalve een ander belang dan een patiënt, zoals uw hond, curatief/genezend of preventief (te voorkomen van aandoeningen) te behandelen. Verkoop van medicijnen is hun doelstelling.
Wij begrijpen uw schrikreactie volkomen, maar helaas dit is de realiteit.
Dit heet vrijheid van meningsuiting, spijtig genoeg we kunnen er niets tegen doen!

Uw dierenarts dr. vet. Erwin van Geijtenbeek heeft maar één belang, hij wil het allerbeste voor uw hond, en als het mogelijk is uw hond curatief en preventief behandelen en hij heeft in zijn kliniek al vele goede resultaten van de Medisynx Methode gezien. Zoals ook andere dierenartsen wereldwijd al de bijzondere resultaten hebben waargenomen en om die reden met ons willen samenwerken.
Dit is de reden dat hij ook voor uw hond deze methode adviseert.

De Medisynx Methode is volledig wetenschappelijk onderbouwd als een curatieve en preventieve behandeling bij Alimentaire Geïnduceerde Aandoeningen.
In samenwerking met de Universiteit van Wageningen en onafhankelijke dierenartsen hebben we een zeer gedegen studie uitgevoerd en de resultaten daarvan zijn in augustus 2014 gepubliceerd, zie bijlage.

Het bloed van uw hond Link is al op ons laboratorium in behandeling, dit kunnen we niet meer terugdraaien.
Maar wij zijn er zeker van dat uw hond met zijn dieet ook snel zal herstellen tot een gezonde, fitte en energieke hond.
Wij vernemen later graag van u hoe het met Link gaat.

Heeft u nog vragen die uw dierenarts niet kan beantwoorden, neemt u dan weer met ons contact op.

Vertrouwende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,

A. Vink, MD
Door Siberienne
#3236774
Qwea schreef:Die was mij ook niet opgevallen ;D

Overigens het mailtje wat ik terug kreeg van Medisynx:

heb je die referentie? Dus naam vh artikel, auteurs enzo? Want ik heb gezocht in databases van medische artikelen maar kon het niet vinden.

Als mijn dierenarts - die mij verwezen heeft naar een internist - trouwens tegen mij zou gaan zeggen dat ik de adviezen van die internist niet op "mocht" gaan volgen, zou mijn reactie zijn dat zij en de internist maar eens moesten gaan bellen. Ik heb er zo'n hekel aan als dokters in discussies de patiënt er tussenin gaan zetten. Dat vind ik niet netjes.
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3236786
Siberienne schreef:heb je die referentie? Dus naam vh artikel, auteurs enzo? Want ik heb gezocht in databases van medische artikelen maar kon het niet vinden.

Als mijn dierenarts - die mij verwezen heeft naar een internist - trouwens tegen mij zou gaan zeggen dat ik de adviezen van die internist niet op "mocht" gaan volgen, zou mijn reactie zijn dat zij en de internist maar eens moesten gaan bellen. Ik heb er zo'n hekel aan als dokters in discussies de patiënt er tussenin gaan zetten. Dat vind ik niet netjes.
Heb ik niet. Ik zal eens terug mailen.

En ik ben het met je eens voor wat betreft contact opnemen met internist. Ik zal dit eens met mijn DA opnemen als ze terug is van vakantie.

edit: LMAO die studie zit in bijlage. Wacht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door