Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Inouska
#3235775
Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik geef KVV omdat ik gewoon bang ben om te barfen dat ik wat fout doe. En ook omdat ik mijn man al erg moest laten wennen aan KVV :P

Nu ben ik denk ik zover om ook Barf te gaan geven.
Kan dat bijv 4 dagen KVV en 3 dagen Barf????

En dan de grootste angst voor mij ik heb de percentages enz wel, maar om het gevarieerd te maken met wat ik er precies in moet doen qua echt menu en dan wil ik het zo compleet mogelijk maken zodat ik hihihi er goed aan kan wennen.

Het is golden retriever teef. Van 1,5 jaar. Nu 34 kg
(mag wel kilo of 3 a 4 vanaf)maar dat ligt meer aan de snacks.
Geef der nu 600 KVV per dag.

Graag advies tips en menu's :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3235778
Ik ga je teleurstellen... een menu ga je hier niet krijgen...
Juist omdat het belangrijk is dat je weet wat je voert en waarom moet je zelf een menu maken. Die post je dan hier en dan komen er vanzelf reacties hoe t nog net even beter kan.

Als je dat nog niet hebt gedaan zou je kunnen beginnen met de beginnersinfo goed doorlezen (zie topic Barf voor beginners). Ook staat er ergens een stukje over het combineren van barf en kvv. Uit mn hoofd is het zo je bij 2 dagen barf en de rest kvv nog niet echt op de verhoudingen in je weekmenu hoeft te letten. Bij 3 dagen barf moet je daar wel meer rekening mee gaan houden.

Sowieso is het slim op de barf dagen een kwalitatief goed spiervlees te geven omdat dit vaak niet in de kvv zit. Ook kun je een compleet karkas geven, bijv van konijn, kwartel, kip, eend of parelhoen. En geef op de barf dagen vooral ook diersoorten die niet in de ckv zitten.

Vergeet de vis niet. Je kunt vis meenemen in je menu (niet meer dan 10%!) of t een paar keer per week als extraatje geven.

Een ei of 2-3 kun je ook nog toevoegen evenals groente.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3235779
pluk schreef:Ik ga je teleurstellen... een menu ga je hier niet krijgen...
Juist omdat het belangrijk is dat je weet wat je voert en waarom moet je zelf een menu maken. Die post je dan hier en dan komen er vanzelf reacties hoe t nog net even beter kan.

Als je dat nog niet hebt gedaan zou je kunnen beginnen met de beginnersinfo goed doorlezen (zie topic Barf voor beginners). Ook staat er ergens een stukje over het combineren van barf en kvv. Uit mn hoofd is het zo je bij 2 dagen barf en de rest kvv nog niet echt op de verhoudingen in je weekmenu hoeft te letten. Bij 3 dagen barf moet je daar wel meer rekening mee gaan houden.

Sowieso is het slim op de barf dagen een kwalitatief goed spiervlees te geven omdat dit vaak niet in de kvv zit. Ook kun je een compleet karkas geven, bijv van konijn, kwartel, kip, eend of parelhoen. En geef op de barf dagen vooral ook diersoorten die niet in de ckv zitten.

Vergeet de vis niet. Je kunt vis meenemen in je menu (niet meer dan 10%!) of t een paar keer per week als extraatje geven.

Een ei of 2-3 kun je ook nog toevoegen evenals groente.

Succes!
Dat topic heb ik genoemd in mijn post voor die van jou! ;)
Door Inouska
#3235782
Dank jullie wel, de post net gelezen morgen nog een keer (ben ik denk ik wat beter wakker ;) )

Ik dacht al wel dat zoiets zou staan hier met info hierover.
En heb er ook naar gezocht maar blijkbaar toch niet goed genoeg.

Heb net ook het boek uit van Lizzy en heb al gekeken en opgeslagen van de Barf rekenhulp. Nu eens verdiepen in diersoorten en onderdelen ervan.
Ze krijgt al wel een groenteprutje. En 1x in de week een ei. Heb ook wel een KVV met vis 1x in de week. Heb der ook eens een KVV van kalkoen en zalm gegeven maar daar werd ze erg misselijk van. Maar begreep dat dat kan door teveel zalm?

Nu maar slapen en morgen verder in de info duiken.

Nogmaals bedankt.
Door Mijati
#3235786
Mijn man vind kvv niets, ziet er vies uit, ondefiniëerbare rommel (zijn woorden) vanaf de eerste barfhapjes, zei hij al snel geef dat maar vaker. Nu mag ik niet eens meer kvv kopen, hij ziet veel liever mooie stukken vlees een karkas in de bak.
Door Retrievers
#3235790
Mijati schreef:Mijn man vind kvv niets, ziet er vies uit, ondefiniëerbare rommel (zijn woorden) vanaf de eerste barfhapjes, zei hij al snel geef dat maar vaker. Nu mag ik niet eens meer kvv kopen, hij ziet veel liever mooie stukken vlees een karkas in de bak.
Goede man heb je! :biggrin2:
Door Inouska
#3235800
Volgens mij heeft mijn man meer het idee dat het door de hele kamer ligt en struikelt over botten enz :biggrin2:

Ja ik zal me eerste menu hier neerzetten en zeker advies willen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3235817
Inouska schreef:Volgens mij heeft mijn man meer het idee dat het door de hele kamer ligt en struikelt over botten enz :biggrin2:

Ja ik zal me eerste menu hier neerzetten en zeker advies willen.
Kwestie van je hond aanleren op 1 plek te eten. Kan ook in de tuin zijn.
ben benieuwd naar je menu
Door Mijati
#3235828
Inouska schreef:Volgens mij heeft mijn man meer het idee dat het door de hele kamer ligt en struikelt over botten enz :biggrin2:

Ja ik zal me eerste menu hier neerzetten en zeker advies willen.

Nu ik twee jonge honden heb, eten ze in de bench, daarvoor, toen ik er nog een had, at ze op een kleed, daar bleef ze keurig op, want er af, was weg eten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3236183
Mijati schreef:Nu ik twee jonge honden heb, eten ze in de bench, daarvoor, toen ik er nog een had, at ze op een kleed, daar bleef ze keurig op, want er af, was weg eten.
Hier idem. Zowel de hond als de katten eten keurig op hun plek.
Na het eten wordt alles afgewassen en is het vaak schoner dan bij sommige brokgevoerde honden ::)

Mijn man vind kvv ook niks. Dat is wel per merk verschillend, maar hij voert liever vlees waarvan hij weleens vraagt waarom dat in de voerbak gaat en niet in de pan :biggrin2:
Door Inouska
#3237257
Even een tussendoor vraagje,
Ik wou der graag eerst overzetten naar 1x per dag eten inplaats van 2 x.
Kan het kloppen nu ik in de ochtend al een stuk minder geef dan een week geleden dat ze veel meer energie heeft dan eerst, of puur toeval dat ze nu in der zoveelste puberbui zit.
En geef ik der s'avond nu meer dan normaal is ze direct erna helemaal dol rennen spelen rollen in der mand.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3237535
Inouska schreef:Even een tussendoor vraagje,
Ik wou der graag eerst overzetten naar 1x per dag eten inplaats van 2 x.
Kan het kloppen nu ik in de ochtend al een stuk minder geef dan een week geleden dat ze veel meer energie heeft dan eerst, of puur toeval dat ze nu in der zoveelste puberbui zit.
En geef ik der s'avond nu meer dan normaal is ze direct erna helemaal dol rennen spelen rollen in der mand.

Moeilijk te zeggen waar dat aan ligt. Maar hier wordt er niet gek gedaan na het eten. De kans op een maagtorsie is wellicht niet zo groot maar ik neem geen risico. Dus eten en daarna uitbuiken. Deed pupsel dat niet vanzelf ging hij in de bench. Hij is nu twee en hij weet hoe het werkt. Eerst eten, daarna paar uur rusten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3239986
Hier werd altijd gek gedaan na het eten, door alle drie de honden. Een robbertje stoeien met elkaar (het enige moment van de dag waarop ze dat samen doen). En dan Pike die altijd en eeuwig zijn kussen of zijn knuffelbeer moest molesteren na het eten. Ik mengde me nooit in/deed nooit mee aan hun stoeipartijtjes want dan werden ze nog fanatieker en dat wou ik niet zo vlak na hun eten. Maar in al die jaren heeft hun gekkigheid nooit verkeerd uitgepakt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door