Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3235151
Ik heb sinds een week weer een pup van een groot ras. , en die heb ik uiteraard op rauw gezet, alleen waar ik mij niet in heb ingelezen, en mij toch de nodige slapeloze nachten bezorgen is de hoeveelheid calcium/fosfor verhouding.

Ik heb inmiddels begrepen dat die bij de meeste KVV's helemaal niet in orde is Ze zitten er of te ver boven of juist veel te laag.
Hierdoor ben ik Dog Lovers Gold gaan voeren.

Ik heb begrepen dat calcium tussen de 0.5 en 0.7 moet zitten en fosfor minimaal 0.5

Wie kan mij hiermee op weg helpen zodat ik mij wat geruster kan voelen?
#3235179
Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal maar het gaat vooral om de verhouding tussen calcium en fosfor [als ik het goed heb is 1,1 : 1 het mooist]
Wanneer je een natuurlijke calciumbron hebt in je kvv of zelfsamengestelde maal dan wordt het surplus aan calcium uitgescheiden,
een calcium supplement niet.
Juist daarom zou ik -zeker bij een pup- kiezen voor variatie in merken en smaken van kvv met bot als calciumbron en als het even kan zelf samenstellen

Mocht je hond toch last krijgen van groeipijnen -want is dat je zorg?- dan is daar vaak met een tijdelijke aanpassing in het menu wel wat aan te doen.
#3235208
Beste Too.
Ik maak mij idd zorgen om de verhouding calcium/ fosfor, want ik lees overal om mij heen dat die te laag staan. Behalve bij bepaalde merken zit het wel goed. Ik ben bang voor skelet problemen heb dr al een rondlopen waar het bij fout is gegaan. (Toen voerde ik nog brokken dus een ander verhaal ;))
Too schreef:Juist daarom zou ik -zeker bij een pup- kiezen voor variatie in merken en smaken van kvv met bot als calciumbron en als het even kan zelf samenstellen
Weet ik, daarom voer ik ook alleen KVV met bot.Zelf samenstellen vind ik teveel gedoe, hij groeit een kilo per week. (Blijf ik rekenen en heb dr nog een rondlopen)
#3235238
Senta schreef: Ik maak mij idd zorgen om de verhouding calcium/ fosfor, want ik lees overal om mij heen dat die te laag staan. Behalve bij bepaalde merken zit het wel goed. Ik ben bang voor skelet problemen heb dr al een rondlopen waar het bij fout is gegaan. (Toen voerde ik nog brokken dus een ander verhaal ;))

Weet ik, daarom voer ik ook alleen KVV met bot.Zelf samenstellen vind ik teveel gedoe, hij groeit een kilo per week. (Blijf ik rekenen en heb dr nog een rondlopen)
Maar je voert nu Dog Lovers Gold toch gaf je aan ? Dat is toch brok?
En als het bij bepaalde merken wel goed zit, dan voer je die toch? Of begrijp ik het nu niet helemaal waar het probleem zit?
Ik ben geloof ik de draad even kwijt van wat je nu voert. ;D

Ik zou eerder vertrouwen hebben in een goede KVV met bot dan in brok. Ze groeien dan gelijkmatiger op dan wat er voor bot/calcium door moet gaan in brok.
Wat ik voor ogen hou is : volwassen honden 2/1
pups 1.6/1
#3235249
Ik zou lekker de brokken weer in de kast zetten en vers gaan voeren. Voer goede kvv, verschillende dieren, verschillende merken als het kan. Bij de ene diersoort zal de fosfor/calcium verhouding goed zijn bij andere in de ene richting niet helemaal goed en bij de andere juist andersom. Uiteindelijk zal dan het gemiddelde wel goed zijn.
Mijn pup is in elk geval super mooi uitgegroeid op kvv en barf, terwijl mijn andere hond op brok gegroeid is en die niet helemaal lekker uitgegroeid is.
#3235469
Je hebt niks aan die getallen van de samenstelling als je niet weet waar die getallen op slaan. Als het een percentage is, waarvan? Van het drooggewicht of van het originele gewicht? Zonder dat je dat weet heeft het geen nut om dingen te gaan vergelijken of te zeggen dat iets te laag of te hoog is.

Wij hebben onze pup deels op barf deels op kvv grootgebracht, de barf portioneerde we voor een bepaalde periode en als hij meer moest eten kreeg hij extra kvv. Zo konden hij toch lekker barfen zonder dat wij met steeds wisselende hoeveelheden zaten, anders blijf je inderdaad aan het portioneren.
Hij is ondertussen helemaal geröntgend en dat zag er allemaal prachtig uit.

Ik zou me er niet te druk om maken, zolang je goede merken afwisselt en eventueel wat barf voert zit het met de voeding wel goed. :)
#3235473
Het is ook wat onlogisch om geen vers vlees te durven voeren en voor brok te kiezen, als je vorige hond juist van brok problemen kreeg.

Je moet voldoende calcium voeren, maar voer je een normaal percentage vleesbot, dan krijgt je hond dat zeker binnen en is de verhouding met fosfor ook goed. Moet je uiteraard wel aan de regels van verse voeding voldoen, dus voldoende diersoorten afwisselen, de percentages netjes houden, bij kvv diverse goede merken afwisselen.

Er zijn al zó veel honden op kvv grootgebracht, generaties achter elkaar. Als ik vers per definitie een calcium-fosfor probleem zat, had dat nooit gelukt.
#3235492
Let ook op de bron waar jij je informatie haalt. Als iets gezegd of geschreven wordt is het niet meteen ook waar. Er zijn momenteel nogal veel partijen die erbij gebaat zijn versvoerder angst aan te jagen zodat ze weer fijn brokjes kopen.
#3235513
Senta heb je hier iets aan ? Zo niet kan en wil je dan omschrijven wat het is dat je zo onzeker maakt, waar je bang voor bent?

Helaas bestaat er zoiets als 'botte pech' soms gebeuren er dingen die je niet kon voorzien hoe zorgvuldig je ook bent.
Maar zoals jij ook wel weet zijn er zo ontzettend veel BP-pups hele grote gezonde honden geworden op vers in welke vorm dan ook.
Als jij nou nette merken varieert dan denk ik dat je het hartstikke goed aanpakt!
#3235673
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb inmiddels een KVV gevonden waarbij de verhoudingen calcium/fosfor wel meer in de richting komen en ga daarmee afwisselen. Daarnaast ga ik kleine barf hapjes maken.
Too schreef:Senta heb je hier iets aan ? Zo niet kan en wil je dan omschrijven wat het is dat je zo onzeker maakt, waar je bang voor bent?
Ik heb een hond met LPC, ik wil dit niet meer meemaken wil iig zoveel mogelijk mijn best doen.
Hope schreef:Let ook op de bron waar jij je informatie haalt. Als iets gezegd of geschreven wordt is het niet meteen ook waar. Er zijn momenteel nogal veel partijen die erbij gebaat zijn versvoerder angst aan te jagen zodat ze weer fijn brokjes kopen.
Staat op internet met name voerwijzer, en op de site van Carnivoer. Geen sites die erop uit zijn om angst aan te jagen (Ben ik ook niet zo mee bezig)
En uiteraard ligt het helemaal aan het ras, zo zal een klein ras minder problemen ervaren dan een groot ras.
#3235674
Diego schreef:Ik zou eerder vertrouwen hebben in een goede KVV met bot dan in brok. Ze groeien dan gelijkmatiger op dan wat er voor bot/calcium door moet gaan in brok.
Tegenwoordig mag op elke hoek vd straat een KVV inelkaar worden gedraaid, mogen ze dr maar inkwakken wat ze willen en omdat het vaak goedkoop moet is de kwaliteit van het vlees wat verwerkt wordt vaak om te huilen.

Dus ik heb geen vertrouwen meer in de meeste producten en dat is precies de reden waarom ik dr brok bij ben gaan voeren. Tot ik een goede KVV heb gevonden :)
#3235681
Ik zou compleet overgaan op die "goede KVV" als je daar wel vertrouwen in hebt, en dan ook alleen als je echt persé KVV wil voeren. Waarom zou je "meuk" voeren en dat alleen afwisselen met iets goeds, zeker bij een opgroeiende hond?

Ik zou zelf gaan samenstellen. Zie je precies wat je voert, en dan kun je ook kieskeurig zijn in waar je je vlees vandaan haalt. Dan kun je er ook nog helemaal zelf voor zorgen dat je het vers haalt bij de slager, of dat het bevroren vlees niet ontdooit tijdens het transport. Want dat schijnt ook slecht te zijn voor de kwaliteit heb ik hier wel eens gehoord.

Bij KVV weet je gewoon niet wat er in gaat, tenzij je er bij elke afzonderlijke partij naast staat als het gemalen wordt. En bij brok weet je trouwens al helemaal niet wat er in gaat (nou ja, geen rauw vlees in ieder geval, dat is zeker), dus waarom je nu brok voert omdat je maar 1 "goede" KVV kan vinden is mij echt een raadsel. Maar hee, als jij je daar prettig bij voelt, doen hoor!

Want gelukkig bepaalt iedereen hier zelf wat hij zijn hond voert :)
#3235767
Senta schreef:dus waarom je nu brok voert omdat je maar 1 "goede" KVV kan vinden is mij echt een raadsel.
Zoals ik al zei, omdat het gehalte calcium/fosfor echt veel te laag is, onder de 0.3/0.2 zo geen goed gevoel bij! Vandaar de brok.
Maar net wat je zegt, barfen is het beste, en heb door dit topic weer een 'boost' gekregen, zie dat de rekenhulp ook puur verbeterd is, ik ga gewoon weer lekker barfen :)

Iedereen bedankt voor het meedenken, super!!
#3235788
Senta schreef:Zoals ik al zei, omdat het gehalte calcium/fosfor echt veel te laag is, onder de 0.3/0.2 zo geen goed gevoel bij! Vandaar de brok.
Maar net wat je zegt, barfen is het beste, en heb door dit topic weer een 'boost' gekregen, zie dat de rekenhulp ook puur verbeterd is, ik ga gewoon weer lekker barfen :)

Iedereen bedankt voor het meedenken, super!!
Maar waar vergelijk je dat calciumgehalte dan mee?

Ik ga mee met de zorg over merken die op elke straathoek uit de grond schieten. Daar zou ik ook niet snel voor kiezen. Maar er zijn meer dan genoeg merken die al heel lang bestaan en zich goed bewezen hebben. Dus ik begrijp je zorg niet zo. Haaksbarf (met calcium tussen de 0,35 en 1,3%), Tinlo, Carnibest (met 0,48% calcium), Carnivoer, Bandit, Darf (0,4-0,8% calcium) zijn zomaar een aantal merken die al jaren en jaren bestaan en waar al meerdere generaties honden op grootgebracht zijn. Als de calcium in die merken zoveel te laag zou zijn, zou dat echt niet gelukt zijn.

Barf heeft wel altijd mijn voorkeur, dus als je daar voor gaat, helemaal top!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door