Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3234500
Vanmiddag werd een kennis van mij gewaarschuwd door de toezichthouders dat je honden niet mag laten zwemmen in water. Het zou verboden zijn volgens de Flora en Fauna wet.

Ik snap hier helemaal niks van.
Bandit zwemt daar ook altijd. Het is gewoon een plas water waar de sloten op uit komen die door de wijk lopen.
Geen natuurgebied o.i.d.
Vlak ernaast ligt een waterzuiveringsgebiedje met riet.

Weet iemand hier mee van?
#3234525
Hope schreef:Oooh... Mijn hond voelt zich een otter. Als hij nat is ziet hij eruit als een otter, stinkt als een otter en is zo blij als een otter. Ik vind het goed zat :biggrin2:
Die had ik gisteren moeten weten! :biggrin2:
#3234567
TomsBorders schreef:staat nergens in de wet zover ik het kan vinden
Staat er ook niet zo in...

Maar wel...
Het is verboden dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, opzettelijk te verontrusten.
Het is verboden nesten, holen of andere voortplantings- of vaste rust- of verblijfplaatsen van dieren, behorende tot een beschermde inheemse diersoort, te beschadigen, te vernielen, uit te halen, weg te nemen of te verstoren.

lijst met inheemse diersoorten: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -8498.html
Daar staan dus ook de nodige eenden en kikkers op.

Dus als je je hond laat zwemmen in de lokale sloot waar toevallig een paar kikkers zitten, dan zou dat zomaar een overtreding kunnen zijn...
Door Lil
#3234631
Flora- en faunawet is slechts een kaderwet. Dus daar kan zo iets nooit letterlijk instaan. Dus al dat soort regeltjes moet te vinden zijn in de vele vele lagere regelingen die onder die wet hangen.
#3234927
Bedankt voor de reacties!!

Pff, ik heb al wel wat gezocht en zo.

Volgens mij moet mijn hond daar gewoon kunnen zwemmen. Aan de kant van die plas water dan, niet tussen het riet van het waterzuiveringsgebiedje want daar kunnen wel beschermde dieren zitten.

Zo dubbel allemaal.
Mag je hond er niet zwemmen i.v.m. de dieren daar.
Maar er mag wel gevist worden! Lekker voor de vissen: haakje door je gehemelte, omhoog gerukt worden, op het droge liggen woelen tot het haakje er weer uit is en dan wordt je weer teruggezet. Helemaaaal geen dierenleed!
En de ganzen die er zitten worden met hagel afgeschoten zodat het nog een hele tijd duurt voor ze écht dood zijn.

En mijn hond mag er niet zwemmen. Wat richt hij daar nou voor schade mee aan!??

Oei, beetje frustratie dat er eventjes uit moest geloof ik. :biggrin2:
Soms kan ik het allemaal niet goed volgen. :-\

Degene die de waarschuwing gehad heeft, mailt iemand van de gemeente die over het hondenbeleid gaat. Ik ben benieuwd wat die zegt.
Hopelijk heeft ze met een overactieve toezichthouder te maken gehad.
Dat is de enige plek in de buurt waar de hond mag zwemmen. Zeker met die warme dagen vind ik dat wel essentieel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door