Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door kaszi
#3233975
Voor de zwemvijver kenners - gelukkigen.

Moet je voor een zwemvijver altijd een betonnen fundering laten gieten?
Of is een put graven, wanden en bodem verstevigen met stabilisé voldoende...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3233979
Geen zwemvijverkenner maar moet die ook niet waterdicht zijn?
Anders loopt je water toch weg?

Stabilise is volgens mij niet waterdicht...
Door kaszi
#3233989
pearlsofpassion schreef:Geen zwemvijverkenner maar moet die ook niet waterdicht zijn?
Anders loopt je water toch weg?

Stabilise is volgens mij niet waterdicht...

Haha, natuurlijk moet daar ook nog EPDM folie in, maar voor de bodem...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3233992
Aha, op die manier. :)
Ik dacht al ::)

Ik weet het niet. Water drukt wel erg hard aan dus wordt stabilise ook heel erg hard. Maar stabilise is niet noodzakelijk gemakkelijker aan te leggen denk ik. En je laag zal wel dikker moeten en dus moet je dieper graven...

Maar ik weet dus niet hoe dat bij zwemvijvers zit hoor.
Door Anne in Zweden
#3234000
Kennissen van mij hebben gewoon zo diep gegraven dat de vijver zich met bodemwater vult. Gewoon een glooiende zandoever, zonder plastic, beton etc. Helemaal natuurlijk. Is dat een mogelijkheid voor je?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3234024
Anne in Duitsland schreef:Kennissen van mij hebben gewoon zo diep gegraven dat de vijver zich met bodemwater vult. Gewoon een glooiende zandoever, zonder plastic, beton etc. Helemaal natuurlijk. Is dat een mogelijkheid voor je?


Dan moet ik hier op de Veluwe ruim twee meter diep geraven voor ik grondwater heb.
Kan toch gewoon ondieper en dan vijverfolie erin? Is waterdicht en erg stevig hoor!
Door Anne in Zweden
#3234025
Lazy Garfield schreef:Dan moet ik hier op de Veluwe ruim twee meter diep geraven voor ik grondwater heb.
Kan toch gewoon ondieper en dan vijverfolie erin? Is waterdicht en erg stevig hoor!

Natuurlijk kan dat, maar de vraag was of je altijd een ondergrond van beton moet hebben.

Die kennissen wonen in Brabant, en hun vijver is zeker geen twee meter diep, al moesten ook zij behoorlijk graven voordat ze bij grondwater kwamen. Persoonlijk vermoed ik dat een ondergrond van zand prettiger is voor de honden, omdat dat minder glad is dan folie? En folie kan natuurlijk kapotgaan, stevig of niet. Maar goed, het was gewoon een idee. Ik stond zelf erg te kwijlen bij de vijver van die kennissen. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3234059
Anne in Duitsland schreef:Natuurlijk kan dat, maar de vraag was of je altijd een ondergrond van beton moet hebben.

Die kennissen wonen in Brabant, en hun vijver is zeker geen twee meter diep, al moesten ook zij behoorlijk graven voordat ze bij grondwater kwamen. Persoonlijk vermoed ik dat een ondergrond van zand prettiger is voor de honden, omdat dat minder glad is dan folie? En folie kan natuurlijk kapotgaan, stevig of niet. Maar goed, het was gewoon een idee. Ik stond zelf erg te kwijlen bij de vijver van die kennissen. :biggrin2:
Zou je over die folie niet iets kunnen leggen? Zand, kiezels?
Net zoals je dat doet bij worteldoek of vloeistofdicht beton.
Door hannabelgje
#3234077
Bij dogglywood doen ze kunstrgras in/rond de zwemvijver.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Anne in Zweden
#3234086
Hope schreef:Zou je over die folie niet iets kunnen leggen? Zand, kiezels?
Net zoals je dat doet bij worteldoek of vloeistofdicht beton.
Geen idee of dat door de waterbeweging niet allemaal naar de bodem gaat rollen. Lijkt mij?
Gebruikersavatar
Door Radja
#3234151
Wij hebben een ingegraven zwembad(zwemvijver)gehad zonder fundering! Wel hadden wij oude stoeptegels verlijmd om de zijkanten te verstevigen en ondervloerbedekking daar tegenaan ter bescherming(scherpe steentjes enz.). Op de bodem ook ondervloerbedekking.Zwembad( heeft het 20 jaar volgehouden)is inmiddels weg,ipveen gewone vijver,geen fundering,maar wel een muurtje voor de zijkanten gemetseld en tegen dat muurtje tempex en dan weer ondervloerbedekking.

Zoonlief,hovenier,zegt dat fundering altijd wel het beste is!
Gebruikersavatar
Door Radja
#3234242
Hoop dat je hier wat aan hebt!?

Oeps had een edit bij mijn vorige reactie willen zetten ::)
Door kaszi
#3234247
Het is de bedoeling dat wij mensen erin zwemmen, denk dat onze honden daar niet zo om staan te springen, enkel de jongste misschien :)
Helemaal natuurlijk wil ik hem niet, hij moet zuiver te houden zijn met mourasfilter etc. Ik kan wel een put graven, maar dan denk ik dat de vijver zeer snel een vuile stinkende drab zal worden.. we hebben in het bos achteraan 2 slootjes en daar springt Paulinka regelmatig in, je wil niet weten hoe dat stinkt! Zwart komt ze er steeds weer uit, dus zeker niet de behoefte om dat nog eens te creëren :biggrin2:
We zouden dan de bodem en wanden uitkofferen en daarop beschermvlies met daarop dan de folie...
Door Anne in Zweden
#3234252
kaszi schreef:Het is de bedoeling dat wij mensen erin zwemmen, denk dat onze honden daar niet zo om staan te springen, enkel de jongste misschien :)
Helemaal natuurlijk wil ik hem niet, hij moet zuiver te houden zijn met mourasfilter etc. Ik kan wel een put graven, maar dan denk ik dat de vijver zeer snel een vuile stinkende drab zal worden.. we hebben in het bos achteraan 2 slootjes en daar springt Paulinka regelmatig in, je wil niet weten hoe dat stinkt! Zwart komt ze er steeds weer uit, dus zeker niet de behoefte om dat nog eens te creëren :biggrin2:
We zouden dan de bodem en wanden uitkofferen en daarop beschermvlies met daarop dan de folie...
O, haha, ik was er helemaal van uitgegaan dat ie voor de honden bestemd was! ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#3234313
Anne in Duitsland schreef:O, haha, ik was er helemaal van uitgegaan dat ie voor de honden bestemd was! ;D

Ik ook! Haha ;D
Dan is zand op de bodem ook niet echt noodzakelijk ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door