Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Tupper
#3233726
Beste allemaal,

Graag wil ik mijn hond, een Friese Stabij van 25 kilo, overzetten van KVV naar BARF. Zo nu en dan krijgt de hond al een konijnenoor, zalmkop etc. Ik heb gerekend met 3% van het lichaamsgewicht vanwege het feit dat de hond erg actief is en veel inspanning levert. Een aantal dingen heb ik rekening mee moeten houden:
- hond mag geen gevogelte, maar ook geen ei
- hond mag geen runderpens

Hieronder volgt mijn menu:

Maandag:
340 gram kalfsbot inclusief vlees
75 gram groenten
330 gram paardensnippers
Extra: 1 haring

Dinsdag:
1 haaskarkas
75 gram groenten
175 gram geitenpens
175 gram runderlever


Woensdag:
340 gram konijnkarkas
75 gram groenten
330 gram lamsvlees
Extra: 1 makreel

Donderdag:
340 gram kalfsbot inclusief vlees
75 gram groenten
175 gram konijnenniertjes
175 gram geitenpens
Extra: 1 haring

Vrijdag:
1 haaskarkas
75 gram groenten
330 paardensnippers

Zaterdag:
1 zalmkop
75 gram groenten
330 gram paardensucade

Zondag:
340 gram konijnkarkas
75 gram groenten
175 gram geitenpens
175 gram lamshart
Extra: 1 makreel

Ik heb een aantal vragen:
- Allereerst welke aanpassingen moet ik nog doen aan dit menu om het optimaal te krijgen
- Welke suggesties aan vleesbot hebben jullie nog en waar te bestellen
- Is er meer afwisseling nodig? Ofwel kan ik dit menu week in week uit voeren? Of wisselen jullie na een aantal weken van menu?
- Suggesties voor een goede groentemix?
- Ik zit er aan te denken om er wat zeewier bij te geven, hoe denken jullie daar over? Hond kan wel wat extra weerstand gebruiken (hij wordt hier ook al in ondersteund)
- Vleesbot bevat natuurlijk ook al vlees. Dien ik dan te minderen met spiervlees, want dan zal ik veel te veel hebben?
- Heb ik goede beginnersbotten (zit een beetje met het kalfsbot, maar zou zacht bot moeten zijn). Misschien nog andere suggesties.

Hond eet overigens rustig en slikt geen botten zo door. Zalmkop gaat prima.

Heel veel vragen, maar ik ben blij met al jullie tips en op- en aanmerkingen.

Heel erg bedankt alvast
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3233768
Welke percentages heb je aangehouden?
Op het zicht lijkt het me redelijk ok...
Op vleesbot zit inderdaad ook spiervlees, dat is in rekening gebracht in de verhoudingen. Er wordt uitgegaan van een vleesbot dat ongeveer de helft vlees en de helft kaal bot bevat. Als jouw vleesbot anders bevleesd is, kan je wat meer of minder spier toevoegen.

Kalfsbot is denkelijk wel te hard. Ik denk niet dat je daar iets van kan voeren. Ribben van jonge lammetjes of jonge geitjes zou wel kunnen.
Hoe lang eet je hond al kvv? En is dat een kvv met bot erin verwerkt?
Want misschien moet je het de eerste weken enkel bij konijnkarkas houden. Haaskarkas is ook al vrij hard.
Door Tupper
#3233774
Bedankt voor je feedback!

Ik ben uitgegaan van de rekenmodule hier op barfplaats. Uitgaande van 25 kilo en dan 3%. Doordat ik nu op de telefoon zit, kan ik niet de precieze percentages zien.

Ah, dus ribbetjes zou in dit geval dan wel kunnen. Haas zat ik ook al aan te twijfelen ivm hardheid. Indien ik de haas vervang en het kalfsbot kom ik dan nog wel aan genoeg vleessoorten? Haaskarkas moet ik dus eigenlijk nooit voeren?

Ik voer Haaks Barf met bot inbegrepen. En zo af en toe een zalmkop.
Laatst gewijzigd door Tupper op vr 22 jul 2016, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3233777
Ik vind twee haringen en 2 makrelen per week te veel aan vis.
Heb het niet berekend maar vis mag maar 10% van je totale menu uitmaken.
Door Tupper
#3233779
Bedankt voor de feedback!

Ik heb ook nog een zalmkop in het menu verwerkt. Dan zal het waarschijnlijk zeker teveel worden? Anders twee dagen met extra vis schrappen, bijvoorbeeld de makreel schrappen?
Door Tupper
#3233783
[quote="Tupper"]Bedankt voor je feedback!

Ik ben uitgegaan van de rekenmodule hier op barfplaats. Uitgaande van 25 kilo en dan 3%. Doordat ik nu op de telefoon zit, kan ik niet de precieze percentages zien.

Ah, dus ribbetjes zou in dit geval dan wel kunnen. Haas zat ik ook al aan te twijfelen ivm hardheid. Indien ik de haas vervang en het kalfsbot kom ik dan nog wel aan genoeg vleessoorten? Haaskarkas moet ik dus eigenlijk nooit voeren?

Ik voer Haaks Barf met bot inbegrepen. En zo af en toe een zalmkop. KVV krijgt hij nu bijna twee maanden.



Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3233784
Haaskarkas kun je prima geven als je hond wat gevorderd is met barf. Kalfsbot is altijd te hard.
Om te beginnen zou ik t houden bij konijn en klein gevogelte als kip, eend, kwartel en parelhoen.
Laatst gewijzigd door pluk op vr 22 jul 2016, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tupper
#3233785
Gevogelte is helaas helemaal uitgesloten. Daarom zit ik een beetje in mijn maag met het feit of ik wel aan voldoende diersoorten kom. Als ik alleen konijn en haaskarkas (op den duur) zou geven. Buiten de overige bestanddelen dan.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3233802
Tupper schreef:Bedankt voor de feedback!

Ik heb ook nog een zalmkop in het menu verwerkt. Dan zal het waarschijnlijk zeker teveel worden? Anders twee dagen met extra vis schrappen, bijvoorbeeld de makreel schrappen?
Gewoon even uitrekeken hoeveel maximaal 10% van je totale menu is en dat aan vis geven.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3233805
Tupper schreef:Gevogelte is helaas helemaal uitgesloten. Daarom zit ik een beetje in mijn maag met het feit of ik wel aan voldoende diersoorten kom. Als ik alleen konijn en haaskarkas (op den duur) zou geven. Buiten de overige bestanddelen dan.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Zie het nu staan, dan heb ik daar overheen gelezen.

Waar je aan kunt denken is konijn, reeribben, haas, geitenbokjes (via een lijntje hier) en heel jonge lamsribben.
Als je daarnaast van wat andere dieren spiervlees en orgaan voert (bijv paard, rund, hert) zit je meer dan prima qua diersoorten.
Ik zou wel voor voldoende Vries ruimte zorgen zodat je groot kunt inkopen omdat niet alles altijd leverbaar zal zijn
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3233816
Als je haaskarkas mooi bevleesd is, kan je dat later prima voeren. Als het wat kaal is, geef je best voldoende spiervlees bij.

Als je nu enkel de hardere botsoorten kan voeren, dan kan je best de eerste paar weken gewoon enkel konijnkarkas voeren.
Dat is wat eenzijdig maar voor een paar weken kan dat noet zoveel kwaad. Bovendien voer je ook van andere dieren spier en orgaan.

Welke diersoorten voer je dan van de haaksbarf? Wat blt zit daar dan in? Want runder of vb paardenbot is toch te hard om daarin te verwerken? Ik weet het niet zeker hoor.
Ben daar niet zo in thuis.

Hoe weet je eigenlijk dat hij geen gevogelte mag? Want zo'n testen bij de DA zijn niet geheel betrouwbaar.
Door Tupper
#3233817
Een geitenbokje geef ik dan wel in delen over de week verspreid?
En de overige botten zijn wel geschikt voor een hond die rustig eet maar wel beginner is (zalmkop kent hij)?

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
Door Tupper
#3233818
Oke, goed om te weten dan beginnen we met konijn wat we dan uitbreiden naar meerdere soorten.

Haaks barf bevat per rol alleen dat dier dat wordt aangegeven inclusief het bot. Met dit voer heb ik geëlimineerd en test Maasduyn. Hiervan heb ik paard, geit, zalm, rund, konijn en eend gevoerd. Eend ging niet goed. Maar ik geloof er ook in dat als de weerstand van de hond stukken beter wordt hij ook minder last zal hebben van zijn allergieën. Hij is nl ook allergisch voor mijten. Ben zijn weerstand nu aan het opkrikken en zijn ontstoken oren zijn nu al een tijd weg.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8190 met Tapatalk
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door