Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Galapagosdogs
#3232986
beste allemaal,
Mijn teef is gisteren bevallen van 10 pups,
Het is haar eerste nestje, we zijn geen fokker.
De eerste pup die eruit kwam, kwam zonder placenta en was verreweg de kleinste. hij is zeker 2,5 keer zo klein als de gemiddelde overige 9 pups,
Nu viel het mij tijdens de dracht al op dat ze zijn navelstreng niet door kreeg gebeten, en hij was heeel dun, dus ik dacht al dat de pups vele malen minder voedingsstoffen heeft binnen gekregen. De navelstreng hangt er nu ook als een zwart ( soort stokje) nog aan. Zal ik hem er gewoon aanlaten hangen tot hij er zelf af valt of afknippen, hij is lang want ze kreeg hem niet door...
Hij is nu precies 24 uur oud, na ze net allemaal even nagekeken te hebben kwamen we er achter dat hij maar een oor heeft.. De andere kant is gewoon dicht? is dit erg gaat hij hier last van krijgen? We houden hem zoiezo in de gaten en leggen hem vaker aan, aangezien hij de tepels moeilijk kan vinden en als ze allemaal drinken hij weg word geduwd.. Iemand tips?
Door Mijati
#3232999
Je kan de ingedroogde navelstreng inkorten, maar je moet wel zeker 1 tot 1,5cm er aan laten zitten.
Het missen van een oor kan ook duiden op meer problemen, zeker gezien hij erg klein is en moeite heeft de tepel te vinden. Zorgt moeder wel voor hem of laat ze hem links liggen. Vaak kan je aan de moeder zien of een pup kans heeft op een normaal leven.
Door Erna
#3233011
Galapagosdogs schreef:beste allemaal,
Mijn teef is gisteren bevallen van 10 pups,
Het is haar eerste nestje, we zijn geen fokker.
Iedereen die een nest heeft is een fokker :-)
De eerste pup die eruit kwam, kwam zonder placenta en was verreweg de kleinste. hij is zeker 2,5 keer zo klein als de gemiddelde overige 9 pups,
Zonder placenta geboren worden is geen probleem, dat gebeurt veel vaker. Ik neem aan dat je wel hebt gezien dat de placenta er uiteindelijk uitgekomen is? 2,5 keer zo klein zegt niet zo heel erg veel. Heb je ze gewogen? Wat is zijn gewicht ten opzichte van de anderen?
Nu viel het mij tijdens de dracht al op dat ze zijn navelstreng niet door kreeg gebeten, en hij was heeel dun, dus ik dacht al dat de pups vele malen minder voedingsstoffen heeft binnen gekregen. De navelstreng hangt er nu ook als een zwart ( soort stokje) nog aan. Zal ik hem er gewoon aanlaten hangen tot hij er zelf af valt of afknippen, hij is lang want ze kreeg hem niet door...
Ze hoefde de navelstreng ook niet door te bijten want de placenta was er al af. Ze zal dan ook niet heel hard haar best hebben gedaan om er een stuk af te krijgen. Als hij erg lang is kun je er gewoon een stuk vanaf knippen en anders valt hij er over 2 a 3 dagen vanzelf af.
Hij is nu precies 24 uur oud, na ze net allemaal even nagekeken te hebben kwamen we er achter dat hij maar een oor heeft.. De andere kant is gewoon dicht? is dit erg gaat hij hier last van krijgen? We houden hem zoiezo in de gaten en leggen hem vaker aan, aangezien hij de tepels moeilijk kan vinden en als ze allemaal drinken hij weg word geduwd.. Iemand tips?
Nee wat hij niet gehad heeft gaat ie niet missen ook. Hij zal niet doorhebben dat hij maar 1 flapper heeft. Dat zijn gehoorgangen dicht zijn dat klopt, dat is bij alle pups. Die gaan met een dag of 14 a 15 open. In hoeverre hij last gaat krijgen van zijn oor zonder flapper kan ik niet zeggen (nooit aan de hand gehad) maar ik kan me voorstellen dat je iets beter moet gaan opletten met vuil in de oren.

Aanleggen wanneer de melk schiet en niet continu. De grote jongens het werk laten doen (melk opwekken) en het kleintje aanleggen als de melk ook daadwerkelijk stroomt. Op die manier gebruikt hij de minste energie want die heeft hij nodig om te groeien. De kans bestaat dat je deze onderweg gaat kwijtraken, daar zul je rekening mee moeten houden.

Was dit een gepland nestje?
Gebruikersavatar
Door Galapagosdogs
#3233209
Mijati schreef:Je kan de ingedroogde navelstreng inkorten, maar je moet wel zeker 1 tot 1,5cm er aan laten zitten.
Het missen van een oor kan ook duiden op meer problemen, zeker gezien hij erg klein is en moeite heeft de tepel te vinden. Zorgt moeder wel voor hem of laat ze hem links liggen. Vaak kan je aan de moeder zien of een pup kans heeft op een normaal leven.
w

Bedankt voor je reactie!
Oké ik heb de navelstreng afgeknipt, hij zit er verder normaal uit maar ik denk echt dat hij minder voedingsstoffen binnen heeft gekregen door de navelstreng, de navelstreng was vele malen dunner dan die van de andere,
Ze zorgt wel voor hem door hem te wassen, maar hij ligt wel vaak alleen, en ik leg hem dan bij de Andere..
Als ze hem links laat liggen, wat ik het verstandigst hem wel te helpen,
Als hij veel problemen gaat krijgen dan zijn hier niet veel hulpmiddelen ik woon op een eiland waar maar een dierenarts is en kennis is niet optimaal. Ik denk toch zeker de helft minder dan I Nl.
Wat ik het beste doen, de natuur zijn werk laten doen of juist alles eraan doen dat hij het haalt, ik zou ook niet willen dat als hij het red hij dus meer mankeert en zijn hele leven met pijn leeft, we hebben eigenlijk al besloten dat hij zoiezo bij ons blijft.
Gebruikersavatar
Door Galapagosdogs
#3233212
Beste erna, bedankt voor je uitgebreide reactie!!!!

Zonder placenta geboren worden is geen probleem, dat gebeurt veel vaker. Ik neem aan dat je wel hebt gezien dat de placenta er uiteindelijk uitgekomen is? 2,5 keer zo klein zegt niet zo heel erg veel. Heb je ze gewogen? Wat is zijn gewicht ten opzichte van de anderen?
Ja hij was de eerste en kwam er zonder vlies uit en daarna kwam de placenta er achteraan,
Alle andere kwamen dit in het vlies en ik lees net dat dit dus niet de placenta was, het was een hele hoop dus ik neem aan dat bij alle andere 9 pups de placenta eraan vast zat en ze die dus al op at voordat ze aan het vlies begon, het was niet een dun velletje namelijk het was echt een dike jasje een geheel pakket leek het, bij alle 9 is er namelijk geen placenta achteraan gekomen, vandaar dat ik er vanuit ben gegaan dat degene in het vlies er met placenta en al uit zijn gekomen...
Ik heb ze nog niet gewogen, simpel weg omdat ik hiet geen weegschaal kan vinden :-( klinkt heel stom maar die hebben ze hier gewoon niet, alleen een mega grote bij de dierenarts.. Daar heb ik vrij weinig aan..
Hij is 2 a 3 keer zo klein en dunner als zijn medepups, misschien lukt het om een foto toe te voegen...


Ze hoefde de navelstreng ook niet door te bijten want de placenta was er al af. Ze zal dan ook niet heel hard haar best hebben gedaan om er een stuk af te krijgen. Als hij erg lang is kun je er gewoon een stuk vanaf knippen en anders valt hij er over 2 a 3 dagen vanzelf af.
Bedankt! Heb 2 cm overgelaten en de rest eraf geknipt..


Nee wat hij niet gehad heeft gaat ie niet missen ook. Hij zal niet doorhebben dat hij maar 1 flapper heeft. Dat zijn gehoorgangen dicht zijn dat klopt, dat is bij alle pups. Die gaan met een dag of 14 a 15 open. In hoeverre hij last gaat krijgen van zijn oor zonder flapper kan ik niet zeggen (nooit aan de hand gehad) maar ik kan me voorstellen dat je iets beter moet gaan opletten met vuil in de oren., bedankt, als hij het gaat halen blijft hij bij ons dus daar zal ik op Letten!

Aanleggen wanneer de melk schiet en niet continu. De grote jongens het werk laten doen (melk opwekken) en het kleintje aanleggen als de melk ook daadwerkelijk stroomt. Op die manier gebruikt hij de minste energie want die heeft hij nodig om te groeien. De kans bestaat dat je deze onderweg gaat kwijtraken, daar zul je rekening mee moeten houden.
Bedankt voor de informatie! Ik haal er indd een grote vanaf en leg dan het kleintje aan die tepel, ik leg hem er om het uur aan, soms vallt hij tijdens het drinken in slaap,
We houden er rekening mee, het zijn inmiddels 10 pups, meer dan melk geven en laten slapen kan ik niet doen, we hopen uiteraard dat hij het red, zo niet is het de natuur die voor hem besluit..

Was dit een gepland nestje?[/quote]
Nee, het was geen gepland nestje, alle maatregelen getroffen dat het niet kon gebeuren, is ook maar een keer gebeurd op dag 10 van haar loopsheid dus nog vroeg en nog gehoopt het niet erdoorheen zou komen, overwogen om hormonenspuit te geven, die zouden we vanaf het vaste land moeten laten komen, wat uiteindelijk niet het eiland werd toegelaten,( natuurgebied mega strenge regels met invoer en ool uitvoer) echo laten doen op 32 dagen en we zagen 5 vochtblaasje met bonkende hartjes,
We hielden er rekening mee dat het er 6 of 4 konden zijn, dan zouden ze allemaal in de familie blijven, maar 10 hadden we niet gedacht en niet gehoopt.
Ze zijn er nu en nummer 1 en 10 blijven zoiezo bij ons! nummer 10 kwam ter wereld met een hartje op haar borst
. We zijn nu opzoek naar geschikte nieuwe eigenaren en alleen bij een goed gevoel gaan ze weg, heb ik er geen goed gevoel bij dan zoeken we verder..
Ze waren al gewild voordat ze überhaupt geboren waren. Maar zo makkelijk gaan we ze niet weg doen..
Door Parelridder
#3233237
Galapagosdogs schreef:Wat ik het beste doen, de natuur zijn werk laten doen of juist alles eraan doen dat hij het haalt, ik zou ook niet willen dat als hij het red hij dus meer mankeert en zijn hele leven met pijn leeft, we hebben eigenlijk al besloten dat hij zoiezo bij ons blijft.
Hoe je hiermee om gaat is denk ik heel persoonlijk. Zelf zou ik (denk ik nu) er voor kiezen pup wel wat te helpen, door zoals je doet 'm bij de anderen te leggen als hij in z'n uppie ligt en 'voor te trekken' bij het drinken (aan leggen als het stroomt, de ruimte geven om te drinken zonder weg geduwd te worden door andere pups, dat soort hulp. Maar middels die hulp zou hij dan wat mij betreft wel een inhaalslag moeten gaan maken. Dus verhoudingsgewijze harder groeien dan de rest en in de loop der tijd krachtig genoeg worden om zich te redden. En dat is idd om wat je zelf al aan gaf: is hij verder helemaal gezond of zijn er onzichtbare gebreken die hem een hoop pijn en beperkingen gaan bezorgen.
Dat valt op deze leeftijd nog niet te onderzoeken. 'Iets' mankeren zou wat mij betreft geen reden zijn om het helemaal 'aan de natuur' over te laten, maar als middels wat extra hulp bij de start hij niet bij trekt zou ik er vanuit gaan dat er meer speelt dan zichtbaar is en in dát geval inslapen 'm veel ellende bespaard. Ik zou bij twijfel overigens ook de 'mening' van de moederhond mee wegen: wil ze 'm verzorgen of wil ze niks van 'm weten.
Ik hoop dat die kleine dappere het gaat redden, dat hij slechts een beetje anders is. Sterkte met deze spannende situatie :-*
Door src_esther
#3233263
Galapagosdogs schreef:dit is de kleine pup naast een van de andere pups
Afbeelding

Dit is de kant waar hij geen oorflap heeft;
Afbeelding
Ik help ff met de foto's... Wat kijkt mama lief naar je hand waar je het wurmpje in hebt.
Door Erna
#3233309
Bedankt voor de informatie! Ik haal er indd een grote vanaf en leg dan het kleintje aan die tepel, ik leg hem er om het uur aan, soms vallt hij tijdens het drinken in slaap,
Ik heb de foto's inmiddels gezien en het is inderdaad een ukkie. Ieder uur aan de tepel leggen gaat denk ik niet werken. Je moet hem aanleggen wanneer de melk stroomt en dat is niet perse ieder uur. Een moederhond geeft niet 24 per dag melk (dat wordt wel eens gedacht). Pups wekken de melkgift op doordat ze aan de tepels zuigen en trekken (en stampen met hun voetjes). Als je erop gaat letten dan zie je de pups dat doen en op een gegeven moment komt er een soort van rust in de pups waarbij je ze hoort drinken en hun staartjes gaan meestal strak de lucht in. Dat is het moment dat de melk toeschiet. Op dat moment moet je een van de dikkerds eraf halen en het kleintje gaan aanleggen. Hij hoeft dan geen moeite te doen om de melk te laten stromen, die stroomt immers al, en verbruikt op die manier geen kostbare energie. Als je hem dan aanlegt er ook gelijk voor zorgen dat de grote jongens en meisjes hem niet wegduwen, ik leg meestal mijn handen om de pup heen en zorg ervoor dat het buikje vol kan lopen.
Gebruikersavatar
Door Galapagosdogs
#3233310
src_esther schreef:Ik help ff met de foto's... Wat kijkt mama lief naar je hand waar je het wurmpje in hebt.
Dankjewel voor het plaatsen doe toch iets niet helemaam goed habaha!!
Ja ze is zo lief en zorgzaam!! En zodra ik ze verleg dan volgt ze ze overal, vandaar de fotos lekker dicht bij mams, dan hoeft ze niet te stressen waar dr pupje heen gaat:-)
Gebruikersavatar
Door Galapagosdogs
#3233312
Erna schreef:Ik heb de foto's inmiddels gezien en het is inderdaad een ukkie. Ieder uur aan de tepel leggen gaat denk ik niet werken. Je moet hem aanleggen wanneer de melk stroomt en dat is niet perse ieder uur. Een moederhond geeft niet 24 per dag melk (dat wordt wel eens gedacht). Pups wekken de melkgift op doordat ze aan de tepels zuigen en trekken (en stampen met hun voetjes). Als je erop gaat letten dan zie je de pups dat doen en op een gegeven moment komt er een soort van rust in de pups waarbij je ze hoort drinken en hun staartjes gaan meestal strak de lucht in. Dat is het moment dat de melk toeschiet. Op dat moment moet je een van de dikkerds eraf halen en het kleintje gaan aanleggen. Hij hoeft dan geen moeite te doen om de melk te laten stromen, die stroomt immers al, en verbruikt op die manier geen kostbare energie. Als je hem dan aanlegt er ook gelijk voor zorgen dat de grote jongens en meisjes hem niet wegduwen, ik leg meestal mijn handen om de pup heen en zorg ervoor dat het buikje vol kan lopen.
Dankjewel voor de handige informatie!
Ik zie ze inderdaad met hun pootjes duwen, dus juist als ze rustig liggen te drinken schiet de melk toe?
Dan dus een rustige drinker eraf halen en de kleine aan die tepel leggen..
Gebruikersavatar
Door Galapagosdogs
#3233313
Parelridder schreef:Hoe je hiermee om gaat is denk ik heel persoonlijk. Zelf zou ik (denk ik nu) er voor kiezen pup wel wat te helpen, door zoals je doet 'm bij de anderen te leggen als hij in z'n uppie ligt en 'voor te trekken' bij het drinken (aan leggen als het stroomt, de ruimte geven om te drinken zonder weg geduwd te worden door andere pups, dat soort hulp. Maar middels die hulp zou hij dan wat mij betreft wel een inhaalslag moeten gaan maken. Dus verhoudingsgewijze harder groeien dan de rest en in de loop der tijd krachtig genoeg worden om zich te redden. En dat is idd om wat je zelf al aan gaf: is hij verder helemaal gezond of zijn er onzichtbare gebreken die hem een hoop pijn en beperkingen gaan bezorgen.
Dat valt op deze leeftijd nog niet te onderzoeken. 'Iets' mankeren zou wat mij betreft geen reden zijn om het helemaal 'aan de natuur' over te laten, maar als middels wat extra hulp bij de start hij niet bij trekt zou ik er vanuit gaan dat er meer speelt dan zichtbaar is en in dát geval inslapen 'm veel ellende bespaard. Ik zou bij twijfel overigens ook de 'mening' van de moederhond mee wegen: wil ze 'm verzorgen of wil ze niks van 'm weten.
Ik hoop dat die kleine dappere het gaat redden, dat hij slechts een beetje anders is. Sterkte met deze spannende situatie :-*

Dankjewel!!
Hij is echt heel rustig, de tepel is ook groot voor zijn kleine mondje en hij lijlt niet tot nauwelijks te drinken, hij zoekt ook helemaal niet naar de tepel en beweegt nauwelijks, ik moet zijn mondje echt openmaken de tepel erin stoppen en dan beweegt hij een beetje maar valt al snel weer in slaap dan valt hij gewoon van de tepel af en leg ik hem warm weg....
Door enya13
#3233316
het lijkt wel of hij ook een beetje een waterhoofd heeft. het klinkt niet goed dat hij zelf niet op zoek gaat naar de tepel en zo rustig is. als het mijn pup was, zou ik hem laten gaan. sterkte ermee.
Door Mijati
#3233317
enya13 schreef:het lijkt wel of hij ook een beetje een waterhoofd heeft. het klinkt niet goed dat hij zelf niet op zoek gaat naar de tepel en zo rustig is. als het mijn pup was, zou ik hem laten gaan. sterkte ermee.
Dat zou ik ook doen, bij een groot nest zie je vaker dat er een pup niet helemaal goed ontwikkeld is. Dat is dan pech.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door