Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door shaktipuck
#3232900
Mijn hond heeft darmproblemen, veel te harde ontlasting. Mijn DA heeft mij aangeraden om op brokken over te stappen. Ik wil dat liever niet,
maar ben nu op zoek naar een KVV waar geen botstukjes in zitten. Heeft iemand daar ervaring mee?
Door hamada
#3232990
Hier een hondje dat ook bot niet kan verteren met zware operatie als gevolg.
Hij eet nu Smuldier (vllees compleet, pens compleet, paard compleet) en Rodi compleet. Dit gaat goed qua ontlasting.
Duck schijnt ook zonder bot te zijn, maar daar moet ik nog naar kijken.
1x vergissing gemaakt en toch ander merk gegeven en meteen keiharde ontlasting. Dus helaas zijn onze voerkeuzes echt beperkt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3232998
Merken zonder bot zijn bijvoorbeeld Smuldier, Farmfood en Duck.

Ben je er zeker van dat de harde ontlasting niet simpelweg van een te hoog botpercentage komen? Wat voer je momenteel?

Edit: de reden dat ik dat vraag is omdat in mijn ogen de merken zonder bot toch echt wel de minder goede merken zijn. Wij voeren zelf noodgedwongen smuldier, omdat onze hond door medicatie geen bot meer verteerd. Maar mijn voorkeur heeft het absoluut niet. Wij vullen het dus aan met een deel zelf samengesteld, waar we dan zelf een supplement aan toevoegen om het vleesbot te vervangen. Krijgt ie in ieder geval nog een deel fatsoenlijke kwaliteit spiervlees binnen.
Door shaktipuck
#3233014
Ik heb natudog, kivo en darf eco afgewisseld. Laatste twee maanden alleen maar nog natudog en dan is het verkeerd gelopen. Mijn hond kon plotseling niet meer poepen. Hij kreeg narcose en de DA
moest de ontlasting eruit peuteren. Ik was erbij en zag echt heel veel stukjes bot ertussen! De DA kreeg niet alles eruit, en ik moest hem laxeermiddel en heel veel olie geven, om de darmen te stimuleren.
Ik ben nu met farmfood begonnen met een kuur van 14 dagen pens/hart en hoop dat het goed gaat
Door shaktipuck
#3233050
Bij natudog heb ik elke dag al 6 jaar lang een ander diersoort compleet gebruikt. Bij de laatste levering stond op het label van de worst in plaats van natudog" dogmeat",-- zover ik weet is natudog overgenomen.
Af en toe heb ik ook Kivo compleet en Kivo rund compleet gebruikt, maar niet vaak!
Als het niet gelukt was om de ontlasting (super harde bal met allemaal kleine stukjes bot) , te verwijderen, was er een zware operatie nodig geweest (Darm open snijden) die voor de hond levensgevaarlijk geweest zou zijn. Ik ben nu echt bang geworden.
Door sandra.aerns
#3233077
hoi Ingrid :)

als natudog nu is overgenomen en het is ook de samenstelling van dogmeat geworden dan snap ik dat de ontlasting keihard is geworden.
Ik heb dat probleem ook met dogmeat, dat het net gesteente word.
Ik denk dat je beter op een ander merk over kan stappen met minder bot en er daarbij nog een goede hoeveelheid groente bij gaan geven.

er zijn nog wel merken die ook standaard groente meemalen zoals Raw for dogs, Shaweca en Alaska

Groetjes Sandra
Door Mijati
#3233082
Stukjes bot, zaten die dan ook net zo groot in de kvv? Bot groeit namelijk niet meer in de maag en darmen.
Dogmeat bevat een hoog percentage bot (20-25%), dat kan niet elke hond hebben, kivo, die je dus hebt weggelaten uit zijn menu, waarna de ellende begon, bevat slechts 15%. Als je daar dan nog groente bij voegd, is het nog iets lager.
Door shaktipuck
#3233122
Hallo Sandra, zelfde probleem met dogmeat? Ik durfde het niet meer aan en heb alles vernietigd, helaas had ik net behoorlijk veel ingekocht. Ik dacht de samenstelling blijft hetzelfde als bij natudog! Omdat ik niet op brokken wil overstappen zoals de DA adviseerde, probeer ik nu farmfood. Ik zoek nu eigenlijk nog een andere kvv om mee te wisselen waar geen bot in zit. In farmfood zit premix, dat mag!
Door shaktipuck
#3233184
Kivo heb ik nog, dus dat geef ik later wel tussendoor. Onze leverancier is gestopt met Darf eco, waar ik overigens heel tevreden mee was en ik ga nu eerst zoeken naar een nieuwe leveradres! Maar omdat ik nu overgestapt ben op farmfood maak ik eerst een kuur met pens/hart van hun, 14 dagen lang om de darmflora weer op te bouwen. De ontlasting is nu prima, ik ben zeer tevreden over! Ik heb eerlijk gezegd zo de schrik te pakken, dat ik het liefst kvv zonder bot geef, daarom ook mijn vraag hier op het forum
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3233188
Die schrik begrijp ik, heus. Niets leuks aan wat je hondje had.

Maarrrr

Barf is weten wat je voert. Snappen waarom je bepaalde percentages aanhoudt en wat er gebeurd als je van die percentages afwijkt.

Geef je een (voor jou hond!) te hoog percentage vleesbot, dan krijg je te harde ontlasting en uiteindelijk verstopping. Dan gaat er iets niet goed. Maar het gaat niet goed in het te hoge percentage, dat ligt niet aan het bot an sich.

Denk maar eens aan bananen. Als ik een banaan eet, is dat prima. Twee gaat ook nog wel. Eet ik zomaar opeens 10 bananen, dan krijg ik buikpijn en problemen met de ontlasting. Dat is geen reden om geen bananen meer te eten, dat is een reden om geen 10 bananen meer te eten.

De merken zonder vleesbot zijn in mijn ogen allemaal van mindere kwaliteit. Vleesbot is en blijft de allerbeste vorm van calcium en andere mineralen. Je zult er alleen voor moeten zorgen dat je percentage past bij je hond, dus voor een kvv merk gaan die een lager botpercentage heeft. En dan is er helemaal niets aan de hand. Dat je deze kuur eerst af wil maken kan ik goed inkomen, dat je het daarna rustig op wilt bouwen ook. Maar het zou echt heel erg zonde zijn als je door dit incident voor mindere kwaliteit voeding gaat uit angst.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3233213
Wat je zou kunnen doen is kvv zonder bot geven en dan langzaam een botmix gaan toevoegen. Desnoods begin je met een gram gemalen bot.
Op die manier kan je de boel goed in de gaten houden, je angst overwinnen en weer toewerken naar een kvv met een lager percentage aan bot. En geef ook vooral groenten bij, die vezels zijn erg fijn voor de darmen.
Door src_esther
#3233216
Ik ga helemaal mee met Kaela.

Momenteel meng ik Darf KVV omdat er voor mijn hond te weinig bot in zit met Tinlo. Ik wil echter Darf blijven geven omdat dat biologisch is en zonder premix. Helaas bevind ik mij niet in de positie om te barfen, anders was ik dat allang gaan doen. Maar we hebben geen ruimte voor een vriezer groter dan we nu hebben, een mini vriezer in de meter/trapkast...
Door san :)
#3233346
shaktipuck schreef:Hallo Sandra, zelfde probleem met dogmeat? Ik durfde het niet meer aan en heb alles vernietigd, helaas had ik net behoorlijk veel ingekocht. Ik dacht de samenstelling blijft hetzelfde als bij natudog! Omdat ik niet op brokken wil overstappen zoals de DA adviseerde, probeer ik nu farmfood. Ik zoek nu eigenlijk nog een andere kvv om mee te wisselen waar geen bot in zit. In farmfood zit premix, dat mag!
hoi,

ja precies het zelfde probleem. gelukkig kregen ze het er wel uit maar was wel gesteente bijna. nu meng ik het met bijv smuldier pens.
ik ben op t moment tevreden met Alaska, rawfordogs, carnivoer, darf, shaweca.
daarnaast maak ik sowieso een groentemix van allerlei groenten met wat zaden/pitten, kokosolie, knoflook, etc die ik in de staafmixer doe en invries in ijsblokjes. iedere dag krijgen ze minstens 1 ijsblokje groente erbij per hond
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door