Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3232819
hallo allemaal, zoals mijn vorige post al zei: heeft mijn teef vannacht 10 pups ter wereld gebracht. nu had ik haar om 16:00 uitgelaten en wilde ik haar om 20:00 weer uitlaten en toen wilde ze met geen mogelijkheid mee. en om 20:30 begon de bevalling, tot 23:45 ongeveer. ze wil niet naar buiten, heb haar een keer mee gekregen maar wilde niks doen en rende meteen terug het huis in naar haar pups,
mijn andere hond zit in de keuken, die ging ze wel vrolijk begroetten en toen heeft ze vanuit blijdschap in huis geplast... nu was ik allang blij dat ze heeft geplast....
maar ze wil echt niet mee, ik wil haar absoluut niet wegtrekken bij haar pups, dus als ze zelf niet mee wil zal ze niet hoeven? maar hoeland kan ze het ophouden :-[ :o dat het niet schadelijk voor haar word?
ze heeft daarnaast alle 10 de placentas opgegeten :o
de eerste pup kwam zonder placenta , en hebben we haar daarna de placenta op laten eten, ik las dat ze er twee mocht eten, maar vervolgens kwamen ALLE 9 andere pups in de placenta eruit, en heeft ze die dus open moeten maken en alle 9 hetzelfde open gemaakt, schoongelikt en opgegeten... nu maak ik me een beetje ongerust, hoe zit dit met de diarrea en ze wil niet mee naar buiten, deur staat open, ze kan gaan en staan waar ze wil, maar verplaatst zich niet van haar pups vandaan,...
alle tips en adviezen zijn meeeeeeer dan welkom!!
alvast bedankt!!!
#3232859
Ok, heb haar nu "verrast" door te doen alsof ik wegging 5 min buiten gewacht en toen naar binnen gegaan dus was ze heeeel vrolijk en wilde me begroeten maar als nog niet uit haar hoekje gekomen. Wel weg bij de pups maar niet uit dr plek.. Lijn omgedaan en snel mee naar buiten, ze heeft snel geplast en rende meteen terug naar binnen naar haar pups,
Hoevaak zal ik dat doen? Net als normaal? Of vaker zoals voor de bevalling of juist minder vaak zodat ik haar niet te vaak lastig val. Pups zijn nog geen dag oud..
yorokobi schreef:Bij mij willen ze ook niet naar buiten maar ik neem ze dan toch echt mee en ze gaan er vanzelf aan wennen. Al is het maar voor 10 min.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3232919
Galapagosdogs schreef:hallo allemaal, zoals mijn vorige post al zei: heeft mijn teef vannacht 10 pups ter wereld gebracht. nu had ik haar om 16:00 uitgelaten en wilde ik haar om 20:00 weer uitlaten en toen wilde ze met geen mogelijkheid mee. en om 20:30 begon de bevalling, tot 23:45 ongeveer. ze wil niet naar buiten, heb haar een keer mee gekregen maar wilde niks doen en rende meteen terug het huis in naar haar pups,
mijn andere hond zit in de keuken, die ging ze wel vrolijk begroetten en toen heeft ze vanuit blijdschap in huis geplast... nu was ik allang blij dat ze heeft geplast....
maar ze wil echt niet mee, ik wil haar absoluut niet wegtrekken bij haar pups, dus als ze zelf niet mee wil zal ze niet hoeven? maar hoeland kan ze het ophouden :-[ :o dat het niet schadelijk voor haar word?
ze heeft daarnaast alle 10 de placentas opgegeten :o
de eerste pup kwam zonder placenta , en hebben we haar daarna de placenta op laten eten, ik las dat ze er twee mocht eten, maar vervolgens kwamen ALLE 9 andere pups in de placenta eruit, en heeft ze die dus open moeten maken en alle 9 hetzelfde open gemaakt, schoongelikt en opgegeten... nu maak ik me een beetje ongerust, hoe zit dit met de diarrea en ze wil niet mee naar buiten, deur staat open, ze kan gaan en staan waar ze wil, maar verplaatst zich niet van haar pups vandaan,...
alle tips en adviezen zijn meeeeeeer dan welkom!!
alvast bedankt!!!
Weet je.... Nou ga ik gewoon iets heeeeel stoms zeggen maar een wolf die in de natuur 10 pups krijgt vreet ook alle 10 de placenta's op. En ja, moeders krijgen diarree van placenta's. So? Ze zijn ook heel erg rijk aan voedingsstoffen, precies dat de teef nu nodig heeft. Mijn teef heeft ze ook alle 10 opgegeten en echt hoor, het lukte mij niet om haar voor te zijn. En toen dacht ik "ja daaag, dit is de natuur".

En mijn Bisq wilde ook geen seconden weg van de pups. Ik heb haar serieus een keer een tuigje om gedaan en haar zo uit de werpkist getild. Zonder drama, zonder gedoe, gewoon HOPS, even uit de werpkist, de tuin in. Ze was niet blij maar ja, ze MOET toch echt een keer plassen en de benen strekken. En in jouw geval ook ff eten. Ik heb dat 2 keer moeten doen en daarna liep ze toch (nog steeds niet heel blij) vanzelf mee.
#3232921
Galapagosdogs schreef:Ok, heb haar nu "verrast" door te doen alsof ik wegging 5 min buiten gewacht en toen naar binnen gegaan dus was ze heeeel vrolijk en wilde me begroeten maar als nog niet uit haar hoekje gekomen. Wel weg bij de pups maar niet uit dr plek.. Lijn omgedaan en snel mee naar buiten, ze heeft snel geplast en rende meteen terug naar binnen naar haar pups,
Hoevaak zal ik dat doen? Net als normaal? Of vaker zoals voor de bevalling of juist minder vaak zodat ik haar niet te vaak lastig val. Pups zijn nog geen dag oud..
Kijk, slim! Gewoon net als normaal. En net wat Hanny schrijft: als ze aan de diarree moet gaat ze heus wel piepen en wil ze heus wel naar buiten. Ik neem aan dat je bij haar slaapt? Dan kun je dat goed in de gaten houden.

Relax :-*
#3232980
klopt indd dat dacht ik ook over de natuur wn aangezien de laatste 9 pups nog in de placenta zaten, likte ze dat er gewoon af, daar wilde ik niet tussen gaan zitten prutsen om dat weg te halen... Hahaha overgens heeft ze net eindelijk haar behoeftes gedaan en geen diarree na 16 uur niet haar behoefte te hebben gedaan, zag het er wel placenta achtig zwart uit hahaha maar gewoon normale dikte, niet dik en niet dun.
Lizzy schreef:Weet je.... Nou ga ik gewoon iets heeeeel stoms zeggen maar een wolf die in de natuur 10 pups krijgt vreet ook alle 10 de placenta's op. En ja, moeders krijgen diarree van placenta's. So? Ze zijn ook heel erg rijk aan voedingsstoffen, precies dat de teef nu nodig heeft. Mijn teef heeft ze ook alle 10 opgegeten en echt hoor, het lukte mij niet om haar voor te zijn. En toen dacht ik "ja daaag, dit is de natuur".

En mijn Bisq wilde ook geen seconden weg van de pups. Ik heb haar serieus een keer een tuigje om gedaan en haar zo uit de werpkist getild. Zonder drama, zonder gedoe, gewoon HOPS, even uit de werpkist, de tuin in. Ze was niet blij maar ja, ze MOET toch echt een keer plassen en de benen strekken. En in jouw geval ook ff eten. Ik heb dat 2 keer moeten doen en daarna liep ze toch (nog steeds niet heel blij) vanzelf mee.
Hahahahhahaha dat is een goede! Heb haar nu ook weg gehaal bij de pups laten plassen en ze deed haar behoeftes en mijn andere hond buiten heel lief begroet, en vervolgens terug bij de pups dit alles in nog geen 10 minuten...
#3232981
Lizzy schreef:Kijk, slim! Gewoon net als normaal. En net wat Hanny schrijft: als ze aan de diarree moet gaat ze heus wel piepen en wil ze heus wel naar buiten. Ik neem aan dat je bij haar slaapt? Dan kun je dat goed in de gaten houden.

Relax :-*
Geen diarre geluk, voorals nog niet iniedergeval:-)
Ik slaap inderdaad bij haar, ook als ze onwetend boven op de pups ligt en ze piepen, om haar even omhoog te helpen pups er onderuit, deur staat snachts ook open, ze kan altijd naar buiten als ze wil...
#3233019
Even een 'technisch' dingetje...Pups zitten nooit IN de placenta. Pups zitten in een vlies en daarom heen zit een placenta. Meestal worden pups geboren en komt de placenta er achteraan (als die nog vast zit). Heel soms wordt een pup geboren waarbij de placenta nog op zijn oorspronkelijke plek zit, om de pup heen. :-)
#3233205
Ohhh...... Dan begin ik mw nu toch zorgen te maken dat de placentas dan waarschijnlijk nog in haar zitten...... Het waren echt wel dikke vliezen en ze begon dat meteen te likken eten openmaken maar alleen bij de eerste kwam er een plakkaat achteraan en die kwam dus zonder vlies. Alle andere kwam er niks achteraan alleen de pups in het vlies en ik nam dus aan met placenta en al.......

Kan het zo zijn dat ze dan meteen de placenta op heeft en daarna de pups uit het vlies heeft gehaald, dat durf ik nu dus noet met zekerheid te zegggen, en zo niet lan het kwaad als de placentas er nog in zitten?
Erna schreef:Even een 'technisch' dingetje...Pups zitten nooit IN de placenta. Pups zitten in een vlies en daarom heen zit een placenta. Meestal worden pups geboren en komt de placenta er achteraan (als die nog vast zit). Heel soms wordt een pup geboren waarbij de placenta nog op zijn oorspronkelijke plek zit, om de pup heen. :-)
#3233206
Lizzy schreef:Trouwens, wel logisch dat je teef na het eten van 10 placenta's niet zo'n honger heeft :biggrin2:
Ja indd haha en nu in wel de diarree begonnen, ze geeft gelukkig nu zelf aan wanneer ze eruit wil, en loopt af en toe naar de keuken om mn andere hond even 5 min aandacht te geven en gaat dan weer terug naar de pups, ze laat hem nog absoluut niet bij de pups zelfs niet in dezelfde kamer...
#3233308
Galapagosdogs schreef:Ohhh...... Dan begin ik mw nu toch zorgen te maken dat de placentas dan waarschijnlijk nog in haar zitten...... Het waren echt wel dikke vliezen en ze begon dat meteen te likken eten openmaken maar alleen bij de eerste kwam er een plakkaat achteraan en die kwam dus zonder vlies. Alle andere kwam er niks achteraan alleen de pups in het vlies en ik nam dus aan met placenta en al.......

Kan het zo zijn dat ze dan meteen de placenta op heeft en daarna de pups uit het vlies heeft gehaald, dat durf ik nu dus noet met zekerheid te zegggen, en zo niet lan het kwaad als de placentas er nog in zitten?
Ja hoor, dat laatste kan heel goed. Dat doen ze hier ook, met het opeten van de placentas (en dat gaat best met grof geweld) trekken ze gelijk het vlies van de pups af.

Natuurlijk kan het kwaad als de placentas er nog inzitten maar het is niet aannemelijk dat die nog binnen zijn. Bij een normaal verlopen bevalling komen ze er gewoon uit, ook al zijn ze al van de pup losgelaten. Heel eerlijk, ik fok nu ruim 20 jaar en tel al jaren de placenta's niet meer. Ik ga ervan uit dat het hondenlichaam exact weet wat het moet doen en dat alles er gewoon uitkomt. De moeders zijn ook altijd razendsnel en het is best lastig te zien of ze nu gewoon aan het likken zijn of dat een achtergebleven placenta er tocht uit komt en gelijk wordt opgevreten. Na de bevalling hou ik ze altijd goed in de gaten en temperatuur ze regelmatig. Bij onregelmatigheden kan ik gelijk ingrijpen als het nodig is maar dat ben ik in al die jaren nog nooit tegengekomen.
#3233314
Erna schreef:Ja hoor, dat laatste kan heel goed. Dat doen ze hier ook, met het opeten van de placentas (en dat gaat best met grof geweld) trekken ze gelijk het vlies van de pups af.

Natuurlijk kan het kwaad als de placentas er nog inzitten maar het is niet aannemelijk dat die nog binnen zijn. Bij een normaal verlopen bevalling komen ze er gewoon uit, ook al zijn ze al van de pup losgelaten. Heel eerlijk, ik fok nu ruim 20 jaar en tel al jaren de placenta's niet meer. Ik ga ervan uit dat het hondenlichaam exact weet wat het moet doen en dat alles er gewoon uitkomt. De moeders zijn ook altijd razendsnel en het is best lastig te zien of ze nu gewoon aan het likken zijn of dat een achtergebleven placenta er tocht uit komt en gelijk wordt opgevreten. Na de bevalling hou ik ze altijd goed in de gaten en temperatuur ze regelmatig. Bij onregelmatigheden kan ik gelijk ingrijpen als het nodig is maar dat ben ik in al die jaren nog nooit tegengekomen.
Oké, dankewel voor je reactie!! Dit stelt mij weer gerust, het is haar eerste nestje enbij pup nummer 2 ging ze al te werk als een pro, en het was avond dus we hadden ook geen optimaal licht. Maar indd ik denk dat alle placentas dan meteen er mee uit zijn gekomen en ze ze al op had voordat ik het doorhad en ze aan het vlies begon.. het waren er zoveel en was meer bezig met de andere pups warm te houden en haar haar ding laten doen tijdens het werpen van iedere nieuwe pup:-)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door