Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3232815
Hallo allemaal,
zo´n 10 uur geleden zijn er 10 gezonden prachtige pups geboren, tijdens de bevalling heb ik haar een lekker groentemoesje met honing en kippenbouillon aangeboden, en heeft ze voor en tijdens de bevalling lekker op gesmuld.
een paar uur later heeft ze lekker gekookte kip op met weer wat bouillon en verse groenten en fruit prut.
alles helaam goed. nu ik haar vanmorgen weer eten wilde geven, en dus meer bot wilde geven voor de melkproductie. dus kom ik aanzetten met kipvluegels, die pakt ze leuk aan, vervolgens legt ze hem neer, en valt ze haar pups aan, ik schrok me een ongeluk!!!!! dus ik trek haar snel weg bij alle pups, en mijn man grijpt snel de kipvleugel weg.
nu is ze niet weg te halen bij haar pups, ze wil niet naar buiten, niks ze wil alleen maar bij ze zijn. ze heeft wel honger dat weet ik. dus een uur later probeer ik het met rijst, kippensoep, gekootke kip en lever.. zoals de nacht ervoor eigenlijk.. gebeurde weer hetzelfde nu was ik al licht vorbereid met haar halsband had ik haar iets weg gehaald bij de pups en begonnen ze met eten, en weer draait ze zit om snauwend naar de pups.

ik weet echt niet wat te doen, wil zo graag dat ze eet. maar ik durf het haar niet meer te geven in de angst ze een pup dood bijt,
ze heeft dit gedrag nog nooit vertoont, mijn twee honden eten altijd samen, samen uit dezelfde bakken als het kan, eten botten naast elkaar op het zelfde kleed, doen alles samen en ze is nooit agressief met eten, ik kan alles aanraken nu dus ook. ze vertoont dit nu alleen naar haar pups, (misschien omdat ze ze nog niet goed genoeg kent??) heb geen idee wat te doen, heb haar geprobeerd weg te halen bij de pups en rustig aan de andere kant van de kamer te eten, dat wil ze niet. ze rent meteen terug naar haar nest, en gaat bij ze zitten...

iemand tips, hoelang kan ze wachten met eten? ze heeft 10 pups, die haar zometeen helemaal leegdrinken ze heeft echt voeding nodig.......

alvast heel erg bedankt!!
#3232853
Het is normaal, dat teven graag bij hun pupjes blijven, vooral de eerste dagen.
Belangrijk, niet zo paniekerig doen, ze kan nog wel een dagje zuinigjes eten. Het is belangrijk, dat ze goed drinkt, ook aanbieden bij de pupjes
Onze kist heeft twee delen en dan wil de teef wel even een hapje in het voorste deel nemen. Als ze dat niet wil, dan kun je botten malen, dus dat is geen punt. .
Als ze zo in de war is, zou ik een klein hapje in haar bak doen en de voerbak vast houden, pupjes even in een bak of zoiets, dicht bij haar en dan eten. Misschien een handdoek over de pupjes leggen voor haar rust.
T.z.t. zal ze wel op een andere plaats kunnen eten. Ik houd niet van bottengeknaai in de werpkist, maar dat zal mijn frisheids gevoel wel zijn.
Als jij nu geen paniek veroorzaakt, zal het wel goed komen. Rustig aan, niet meesleuren naar buiten, niet de andere hond er bij. Gewoon niets anders dan een rustige omgeving lijkt mij een gezonde omgeving voor je teef en haar puppen.

succes Hanny
#3232866
bedankt allebei voor jullie uitgebreide reacties!!
Ik heb haar geen eten meer aangeboden, durf het ook niet te laten staan, de tweede keer hield ik de bak vast voor haar en had ik de pups al wat van haar af gelegd en een kleedje erover.. en liet ik haar uit de bak eten dus wat van de pups vandaan maar na twee happen draaide ze zich om en snauwde naar de pups...
Heb haar wel mee naar buiten genomen het was inmiddels 19 uur na haar laatste plas.
Ze heeft eindelijk geplast en toen snel weer naar binnen en nu ligt ze lekker rustig te slapen, mijn andere hond is bij mijn schoonouders. Voor allebei rustiger. Want hij wil graag naar de pups toe, moeder laat hem niet toe.
Maar was wel heel blij hem te zien toen ik haar mee wilde nemen naar buiten was ze blij om hem te zien en hebben ze even geknuffeld, daarna gepolst of hij in de kamer mocht. Dat mocht nog niet. Dus voor allebei beter dat hik nu niet te dichtbij is! Morgen weer een dan we doen het rustig aan. We hebben alle tijd om ze te laten wennen :-)
#3232985
Lizzy schreef:Ja, ik zou haar dus nu even gemalen voer geven, uit de werpkist halen voor een plas en een poep (dat MOET gewoon gebeuren) en haar dan te eten geven. Kennelijk vind ze het moeilijk om in bijzijn van haar pups te eten en dus maar even niet.
Dankje! Heb nu alles in de blender gegooid, haar na de plaspauze gegeven. Niet bij de pups, ze heeft de helft op van wat ik aanbood, lekker veel vocht! Gelukkig drinkt ze wel af en toe als ik haar water aanbied!
Ze heeft veel melk en de pups zijn allemaal super tevreden!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door