Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3232333
Ik vraag me af of het volgende een fabeltje is of dat het waar is.
Als je vacht knipt komt het krullend terug.
Ik snap daar werkelijk de logica niet van maar meerdere mensen zijn daarvan overtuigd.
Voor de duidelijkheid: het gaat om een enkele vacht die op sommige plekken een 'slag' heeft.
Wie heeft er een zinnig antwoord?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3232340
Het is wel waar dat haar dat geknipt/geschoren is, niet altijd meer hetzelfde terugkomt.
Maar als mijn haar zou gaan krullen als het geknipt werd (ik heb haar met slag) dan had ik nu een prachtige bos krullen. Maar goed, ik ben geen setter ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3232344
Bij sommige bobtails zie je na scheren de vacht wat krullerig terugkomen. Echter als je het dan door laat groeien zakt die krul er vanzelf weer uit. Heeft iets van doen met de afwijkende lengte van de ondervacht twn opzichte van de bovenvacht. Zodra de bovenvacht er weer bovenuit groeit zakt de krul ook weg. Ik wil het geen regel noemen, zat "boomertjes" met steile pruik kort gezet waarvij er noppes nada aan de vacht veranderde.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3232345
Hier een Setter die geknipt wordt (3 á 4 keer per jaar) en daar geen krullen van krijgt...., wel door haar castratie dat haar rughaar krult, maar de poten, oren, broek en buik blijven gewoon (bijna) stijl als dat het altijd geweest is

Scheren zou ik mijn twijfels ook over hebben, maar gewoon 'op lengte knippen' levert volgens mij geen krullen op

(bij mij persoonlijk in ieder geval ook niet... heb al 49 jaar stijleralsstijl haar en dat is toch echt regelmatig geknipt :biggrin2: )
Door M@rina
#3232347
Bij Teun wel..... Maar die is gecastreerd en kan daardoor niet meer geplukt worden. Plukvachten die geknipt of geschoren worden gaan vaak krullen.
Door Martine-Tom
#3232348
Bij Tom is het altijd stijl, lang, kort, geknipt, geschoren...
Zelf heb ik erg krullend haar (pijpekrullen) en als ik het kort heb is dat idd erger, hoe langer, hoe zwaarder het haar, hoe minder erg de krullen zijn. Maar dat heeft niks met het knippen opzich te maken :P
Door Lil
#3232353
Kimba is 6 jaar lang elke 8 max 10 weken helemaal kort geschoren en nu na 6 jaar ziet ze eruit dat ik met de trimster afgesproken heb haar te knippen. Hele mooie vacht heeft ze nu. Waarschijnlijk wordt het wel nooit meer extreem lang, maar dat wil ik ook niet.
Door miik
#3232382
Ik heb 30 jaar lang super steil haar gehad.... vorig jaar bijna kaal geworden, omdat al mn haar uitviel.... en het haar dat nu terug groeit krult !!! Ik heb nu echt een hoofd vol krullen... dus mijn antwoord is ja :biggrin2:

Foxy mn chinees had een enorm krullende vacht, maar dat is juist minder nadat ze helemaal geschoren is geweest. De vacht is ook beter en klit veel minder !
Door bloemetje
#3232394
Dat krullende is 'herstelhaar'. Het komt dunner terug na het knippen of scheren. Dat komt wel weer terug goed maar dat kan wel een jaar duren.
Maar dat is natuurlijk niet bij elke hond hetzelfde. Er zijn zoveel verschillende soorten vacht!
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3232397
bloemetje schreef:Dat krullende is 'herstelhaar'. Het komt dunner terug na het knippen of scheren. Dat komt wel weer terug goed maar dat kan wel een jaar duren.
Maar dat is natuurlijk niet bij elke hond hetzelfde. Er zijn zoveel verschillende soorten vacht!
Maar hoe weet een haar dat hij geknipt is en groeit hij opeens dunner verder?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3232398
MarijeEnBoomer schreef:Maar hoe weet een haar dat hij geknipt is en groeit hij opeens dunner verder?
Een geknipte haar is een beschadigde haar, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3232456
Toch onlogisch. Als mens moet je je haar juist knippen zodat het mooi en gezond blijft.
En een dikke haar groeit uit het haarzakje en veranderd halverwege in een dunne nadat het geknipt is?
Door Anne in Zweden
#3232470
MarijeEnBoomer schreef:Toch onlogisch. Als mens moet je je haar juist knippen zodat het mooi en gezond blijft.
En een dikke haar groeit uit het haarzakje en veranderd halverwege in een dunne nadat het geknipt is?
Nou, als ik naar m'n eigen pruik kijk... Ik ga zelden naar de kapper, maar op een gegeven moment bereikt mijn haar een lengte waarbij het onderste stuk dunne slierten gaat vormen. Terwijl die haren toch als gewoon gezond haar uit mijn hoofd zijn gekomen. Maar op die lengte lijkt het haar dus dunner te worden, waardoor het gaat slierten. Dan weet ik dat ik naar de kapper moet. Geen idee of dat bij een hondenvacht ook zo werkt?
Door Shanti en co
#3232486
MarijeEnBoomer schreef:Toch onlogisch. Als mens moet je je haar juist knippen zodat het mooi en gezond blijft.
En een dikke haar groeit uit het haarzakje en veranderd halverwege in een dunne nadat het geknipt is?
Het verschil zit hem denk ik in dat wij haar hebben en de meeste honden een vacht. Haar groeit door totdat het haarzakje op is, valt dan uit en er komt een nieuwe haar. Een vacht groeit tot een bepaalde lengte om daarna een tijd zo te blijven. Een vachthaar hoort niet de hele tijd door te groeien zoals ons haar en zal daardoor anders op beschadiging reageren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door