Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3232157
Door omstandigheden heb ik een barfmaaltijd moeten samenstellen voor vanavond en morgen.
Bandit zit op een eliminatiedieet en krijgt alleen lam op het moment.

Nou ben ik net naar een biologische slager geweest en heb stoofvlees, hart en een schouderblad.
Allemaal van lam. Hij had geen lamsribjes.

Nou heb ik eigenlijk nog nooit een schouderblad gelezen op het forum.
Kan ik dat gewoon geven? Geeft dit voldoende calcium?
Ik kan de knokel afpakken, die is misschien erg hard.

Ik wil het geven in de verhouding 60-20-20.

Wat denken jullie, zou dit goed zijn en gaan?
Door Mijati
#3232159
Ik zou sowieso maar een botpercentage van 40-45% aanhouden en dan 35-40% spiervlees. Schouderblad is erg kaal vaak, dus liefst houd je het op 40%. Ik zou zelf geen schouderblad voeren, maar als het echt heel zacht is, zou het kunnen.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3232163
Dank je wel voor je reactie!

Het is een kaal bot, zit helemaal geen vlees aan.
Ik kon niet aan ander bot komen, dit is het enige.

De slager zei dat het erg zacht was, dat je er met een mes zo doorheen kon prikken.
Maar ik heb er dus helemaal geen verstand van.
Het is wel van een lam, misschien is dat zachter dan van een volwassen dier.

Ik had ergens gelezen dat je 60% vlees, 20% bot en 20% orgaan moest geven.
Is dit mischien niet juist?
Gaat jouw percentage van bot misschien over bevleest bot?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3232174
Ik zou het niet doen denk ik. Heb je er een foto van?

Kan je het gemakkelijk doorknippen met een snoeischaar?

Jou hond is geen ervaren barfer... Ik zou dit echt niet aandurven persoonlijk.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3232186
Ik kan er op het moment geen foto van maken. :(

Bandit eet KVV.
Met een zalmkop heeft hij geen enkel probleem. Ik weet niet of dat vergelijkbaar is qua hardheid.
Ik zal straks eens kijken of ik met een snoeischaar door het schouderblad kan komen.

Is het probleem dat hij het niet door kan kauwen of heeft het met de vertering te maken?

Bandit heeft eens een gedroogde bokkenpoot gehad (ik weet nu dat het niet goed is, maar toen nog niet). Ook die kon hij opeten en het is niet verkeerd gegaan met ontlasting of zo.

Als jullie denken dat een schouderblad niet goed is, dan zal ik hem weglaten. Dan eet hij 1,5 maaltijd incompleet.
Ik heb er echt nog geen ervaringe mee. :-[
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3232195
Na 3 pogingen is het toch gelukt een foto te plaatsen!! :biggrin2:

Die snoeischaartest vind ik een beetje lastig. Ik heb erin geknepen en toen scheurde de buitenkant en kwam de merg eruit.

Het bot lijkt er scherp uit te zien, maar ik weet echt niet hoe een rib eruit zien. :-[

Hebben jullie de juiste informatie nu?
Door smulpaap
#3232208
Houd er ook rekening mee dat biologisch altijd harder is
En heel eerlijk ? Ik persoonlijk zou de schouder niet voeren . Dan maar even geen vleesbot
Maar ik ben een heel voorzichtige miep , en misschien hebben andere leden een andere mening
Ik kocht indertijd voor mijn stokoude hond weleens een schouder . Omdat dit wat magerder vlees was . ik haalde het vlees ervan af en voerde haar dat wel
Ik kwam er met mijn snoeischaar niet doorheen

Onderaan deze pagina is de schouder die ik had te zien

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 1&t=126989
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3232221
Nou durf ik het niet meer te geven. :)

In zijn bak vanavond lag een beetje KVV, wat lamsvleesstukjes en in het midden twee stukjes lamshart.
Als eerste had hij het hart te pakken, legde het naast de bak en keek mij aan met een blik van: wat maak jij me nou!?! Dat is toch niet te eten!?
:-*

De rest van zijn eten gleed zo naar binnen. Met dat stukje hart is hij 15 minuten bezig geweest.

Daarna het schouderblad gegeven. Hij heeft de brede witte rand eraf gegeten en het vlees wat er nog op zat. Daarna begon hij aan het blad zelf. Hij beet het heel makkelijk stuk, zo dun (je kan er gewoon doorheen kijken als je het tegen het licht houd).
Het toen maar afgepakt.

Oh, hij vond het zo lekker!! Bleef maar zoeken waar het schouderblad gebleven was... ::)
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3232222
smulpaap schreef:Houd er ook rekening mee dat biologisch altijd harder is
En heel eerlijk ? Ik persoonlijk zou de schouder niet voeren . Dan maar even geen vleesbot
Maar ik ben een heel voorzichtige miep , en misschien hebben andere leden een andere mening
Ik kocht indertijd voor mijn stokoude hond weleens een schouder . Omdat dit wat magerder vlees was . ik haalde het vlees ervan af en voerde haar dat wel
Ik kwam er met mijn snoeischaar niet doorheen

Onderaan deze pagina is de schouder die ik had te zien

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 1&t=126989

Wel eerder gelezen, maar nog niet geantwoord. ::)

Het schouderblad van jouw foto lijkt iets dikker als wat ik heb.

Voor de zekerheid heb ik het toch maar afgepakt.

Hij moet 3 maaltijden barfen (1,5 dag). Ik wil ook niet dat hij te veel tekorten oploopt, maar dat zal wel niet zo snel gaan he? ;)
Door Diego
#3232229
Nee, zo snel kan hij absoluut geen tekorten krijgen hoor, dan zouden heel wat honden tekorten hebben als dat zo razendsnel ging met 1,5 dag. ( incl. die van mezelf) Dus maak je daar maar geen zorgen over.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3232239
Tekorten gaat hij niet krijgen, slappe ontlasting wellicht wel.

De snoeischaartest: je neemt het stuk vleesbot in 1 hand en de snoeischaar in de andere. Kan je dan helemaal door het bot heen knippen dan is het te voeren.
Als je kvv fijngemalen is zit je inderdaad met vertering. Voor 1,5 dag ging ik het risico niet lopen eerlijk gezegd.
Door Diego
#3232253
De snoeischaar test vind ik persoonlijk niet goed. Want ik ben bv veel sterker dan een vriendin die ook Barft. Ik zou dan bv iets wel geven omdat ik het makkelijk kan knippen en zij niet. Voert mijn vriend de honden, die is weer sterker en zal iets geven aan de honden wat ik dus niet zal geven omdat ik dat niet door krijg geknipt?. Kortom...daar kun je dus eigenlijk helemaal niets mee met die test, het is maar net hoe sterk je bent.
Door src_esther
#3232269
Diego schreef:De snoeischaar test vind ik persoonlijk niet goed. Want ik ben bv veel sterker dan een vriendin die ook Barft. Ik zou dan bv iets wel geven omdat ik het makkelijk kan knippen en zij niet. Voert mijn vriend de honden, die is weer sterker en zal iets geven aan de honden wat ik dus niet zal geven omdat ik dat niet door krijg geknipt?. Kortom...daar kun je dus eigenlijk helemaal niets mee met die test, het is maar net hoe sterk je bent.
En daarnaast heb je ook nog snoeischaar (goedkope 100x gebruikte, slecht onderhouden) en snoeischaar (dure spiksplinter nieuwe). En dan is er nog de maat en type snoeischaar. Klein/groot en papagaaibek/by-pass/aambeeld...

Wat betreft die schouder, lijkt mij een bot waar je doorheen kan kijken nogal dun en makkelijk met een snoeischaar te bewerken. Op de foto ziet het er ook dun uit. En als het bot scheurt bij knijpen en het merg eruit komt, klinkt het als makkelijk te bewerken met een snoeischaar. Was het van een zuiglam?

Groet, Esther
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door