Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pup
#322946
In de barfclub bij het onderwerp botten staat vermeld : "kippennekken, -karkassen en kippenvleugels mogen maximaal 50% van de totale hoeveelheid rauwe vleesbotten uitmaken".
Waarom is dat ?
Door Truus
#322949
Ik heb voor je een stukje uit de bieb ;)

Je kunt beter geen kale botten geven (zeker niet totdat de hond gewend is aan het eten en verteren van botten). Het is dus de bedoeling dat je botten MET vlees geeft. En, het is dus de bedoeling dat deze botten voor ongeveer 50% uit bot en 50% uit vlees bestaan (hoewel hier ook discussies over gaande zijn op dit forum en sommige vinden dat de vleesbotten uit meer vlees dan uit bot moeten bestaan). Want, botten bestaan voor een groot deel uit calcium (en andere vitamines en mineralen) en vlees bestaat voor een groot deel uit eiwitten en fosfor (en weer andere vitamine en mineralen) en beide heeft een hond nodig.

Lees ook eens het bottendocument.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Door pup
#322961
Ik geloof dat ik het anders begrepen heb.
Ik dacht dat er bedoelt werd dat er niet meer dan 50% KIP gebruikt mocht worden. Aangezien ik dat nergens terug kon vinden vond ik dat wel een vraagje waard. Maar er wordt bedoelt BOT.
Toch?
Door Kala
#322969
Ik had het eigenlijk ook zo begrepen dat maar 50% van de botten van kip mocht zijn en de rest van andere dieren. Ik barf maar gedeeltelijk dus ik maakte me niet veel zorgen daarover maar ik had al wel bedacht dat ik anders een probleem zou hebben. Mijn man wil namelijk niet dat ik de botten zo geef, alles moet gemalen zijn en mijn vleesmolen kan alleen kip- en konijnenbot aan.
Karin
Door 202spots
#322993
Truus heeft gelijk dat de bot-vlees verhouding ong,50-50 moet wezen,(Ik geef eigenlijk meer vlees dan bot)
En Pup en Kala hebben ook gelijk dat de totale hoeveelheid Kip,niet meer dan 50% van alle vlees moet wezen,dus nooit alleen maar kip geven.
Dus als je evengoed 50% kip geeft,dan moet de rest uit rund,lam,paard,konijn,wild of vis bestaan.
Hoe groter de variatie van verschillende vlees/bot bron,he beter het is voor je hond
Vergeet ook niet dat orgaanvlees gevoerd moet worden.
Door 202spots
#323064
Kala schreef: Mijn man wil namelijk niet dat ik de botten zo geef, alles moet gemalen zijn en mijn vleesmolen kan alleen kip- en konijnenbot aan.
Karin
Verse rauwe vis kan ook heel makkelijk door de molen!
Probeer koppen of visafval en zie hoe makkelijk 't gaat.
Is ook weer is iets anders voor de verandering!! 8)
Door Kala
#323197
202spots schreef: Verse rauwe vis kan ook heel makkelijk door de molen!
Probeer koppen of visafval en zie hoe makkelijk 't gaat.
Is ook weer is iets anders voor de verandering!! 8)
Heb ik geprobeerd. Het hele boeltje is erop vastgelopen. Voortaan is het hier dus vis zonder de graten ofwel hele sardienen (daar doet hij gelukkig niet moeilijk over).

Karin
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door