Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3231735
Er zijn hier nog mensen die gerbils hebben, toch?
Heeft er iemand ervaring met zelf samenstellen van biological appropriate food voor gerbils?

Ik was vanmorgen weer eens een mengeling aan het maken van verschillende zakjes ( kwestie van niet op 1 paard te wedden en zo gevarieerd mogelijk te voeren) en ik krijg gewoon buikpijn van wat er in dat voer zit.
Veel groenten en vlees staat er dan in het groot op maar er zit gewoon 90% graanafval in. >:(

Zelfs met tips om desnoods een deel van het voer zelf samen te stellen naast nog wat droogvoer, zou al leuk zijn.
Af en toe krijgen ze wel een beetje rauwe groenten of fruit of zelfs een stukje rauw vlees. Ik weet dat ze ook insecten mogen. Maar hoeveel eigenlijk? En moet je nu opletten met het vochtgehalte ivm diarree of is dat onzin?
Zijn er zadenmengelingen die ideaal zijn voor gerbils? Welke zaden zijn vooral waardevol en welke net niet?
Zijn er zaken die ze zeker niet mogen hebben, los van logische zaken zoals ui of prei of dergelijke.
Door jasmijn
#3231751
Kwa gerbils heb ik er geen verstand van maar ik weet wel dat op het hamsterforum wel meerderen mensen zijn die zelf voer samen stellen, die hebben daar ook een overzicht van welke zaden wat bevatten wat erg handig is om zelf te beginnen met samen stellen.

Wat je eventuweel zou kunnen doen is de informatie die je uit de gerbil voer haald na maken met gewoon zaden, gedroogde vruchten, gedroogde groenten en insecten.

Ik ga even voor je zoeken waar ik die informatie had gevonden.

Dit is er eentje even snel gevonden: http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=9&t=107328

Ik weet niet hoe je Duits is maar op het Duitse hamster forum is heel veel informatie te vinden over wat welke zaden zijn.

Ik denk dat het zeker mogelijk kan zijn om zelf iets moois samen te stellen.
Door jasmijn
#3231757
Na veel zoeken heb ik nog iets voor je, helaas is de site in onderhoud maar ik hoop dat het niet te lang duurt.

http://www.ratrations.nl/index.php?rout ... ry&path=81

Het voer wat je hier kan kopen bestaat eigenlijk bijna voledig uit zaden van helen goede kwalitijd en word door de mevrouw zelf gemengd, dit zou ook een optie kunnen zijn.

Ze heeft niet speciaal voor gerbils maar misschien kan je er wel je voordeel mee doen aangezien je er ook veel informatie op kan vinden.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3231797
Ik heb 3 paartjes gerbils gehad, maar ik heb geen ervaring met zelf samengesteld voer..... Op een bepaalde site, (ik mag geen link toevoegen, dacht ik), verkopen zij ook zelf samengesteld voer en ze fokken ook verantwoord gerbils (gerbil en dan de rest van een webadres).... Zit in Makkum, ik heb daar regelmatig spullen gekocht voor de gerbils, ook natuurlijke snacks etc......Miss ideetje om even te kijken? Anders moet je me even een pb sturen, dan geef ik je het webadres.....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3231815
CindyMayella schreef:Ik heb 3 paartjes gerbils gehad, maar ik heb geen ervaring met zelf samengesteld voer..... Op een bepaalde site, (ik mag geen link toevoegen, dacht ik), verkopen zij ook zelf samengesteld voer en ze fokken ook verantwoord gerbils (gerbil en dan de rest van een webadres).... Zit in Makkum, ik heb daar regelmatig spullen gekocht voor de gerbils, ook natuurlijke snacks etc......Miss ideetje om even te kijken? Anders moet je me even een pb sturen, dan geef ik je het webadres.....
Ik denk dat ik wel weet welke je bedoelt. Ik bestel er ook wel eens iets, voornamelijk kooi-inrichting en het zand is daar ook goed. Heb er mijn basisuitrusting grotendeels gehaald. Maar het voer dat ze daar samenstellen vind ik ook 2 keer niets hoor. Bijna alleen maar tarwe en mais. Ik vond dat heel erg tegenvallen.
Zij zijn ook niet voor zelf samenstellen want ze raden zelfs verse groenten en fruit af.
Dus daar kom ik niet veel verder mee. ;)

Momenteel geef ik voornamelijk Gerbil Nature met ook renmuizendroom en dan nog wat zonnebloem- en pompoenpitjes. Die renmuizendroom is dus vrijwel alleen graan. Gerbil Nature is beter maar nog steeds meer dan de helft graan en gehydrolyseerde zaken. En zaden is natuurlijk prima, maar granen en vooral graanafval vind ik toch echt niet fijn...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3231866
Als ik het goed begrijp moet ik op zoek naar wat gerbils nodig hebben en wat ze van nature eten. En in welke verhoudingen. Ik kan natuurlijk geen recept voor hamstervoer gebruiken.

Ik zal het eens op het gerbilforum vragen maar ik weet niet of dat veel gaat opleveren... :-\

Mijn duits is echt een ramp, daar ga ik niet veel opsteken.
Door jasmijn
#3231867
Ja ik vrees dat het daar op neer komt, daarbij kan je wel de gegevens over de zaden gebruiken die je bij de hamster mensen vandaan haald.

volgens mijn lijkt het leeft gebied wel redelijk op elkaar kwa droogheid en zo, dus ik benk dat je toch wel als basis kan nemen wat ze hamsters voeren en dat dan aanpassen aan wat gerbils nodig hebben.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3231876
Nee, dat denk ik niet.
Hamsters zijn toch vooral velddiertjes terwijl gerbils woestijndiertjes zijn.
Gerbils hebben ook vrijwel geen water nodig en urineren zeer weinig. Zoals je wel zal weten is dat bij hamsters een tikje anders... :biggrin2:

Met de zaden bedoel je op te letten niet teveel vette zaden te voeren? Tis ook wel lastig dat ik met 1 dikke en een zeer slanke gerbil zit...

Pfff... er is wel weinig te vinden op het eerste zicht over wat gerbils nodig hebben. Buiten merken voer die aangeraden worden. Nochtans moest vroeger blijkbaar iedereen zelf samenstellen omdat er geen gerbilvoer bestond... Zal nog wat zoeken worden.
Door jasmijn
#3231890
pearlsofpassion schreef:Nee, dat denk ik niet.
Hamsters zijn toch vooral velddiertjes terwijl gerbils woestijndiertjes zijn.
Gerbils hebben ook vrijwel geen water nodig en urineren zeer weinig. Zoals je wel zal weten is dat bij hamsters een tikje anders... :biggrin2:

Met de zaden bedoel je op te letten niet teveel vette zaden te voeren? Tis ook wel lastig dat ik met 1 dikke en een zeer slanke gerbil zit...

Pfff... er is wel weinig te vinden op het eerste zicht over wat gerbils nodig hebben. Buiten merken voer die aangeraden worden. Nochtans moest vroeger blijkbaar iedereen zelf samenstellen omdat er geen gerbilvoer bestond... Zal nog wat zoeken worden.
sorry ik moets zeggen de syriese hamster ( goud hamster ), die is wat ik er van weet een toendra dier en de toendra is ook vrij droog.
Niet zo droog als een woestijn maar zeker niet zo als het leeft gebied van ratten en muizen, vandaar dat ik dacht dat het wel redelijk overeen komt.

Ja kwa zaden zou ik gaan kijken wat de verhouding voor de gerbils is ten opzichten van vetten en melige zaden, misschien kan je beginnen met te kijken wat de verhoudingen zijn die ze gebruiken voor het gerbil voer wat je nu koopt en dan aan de hand daarvan een mix van zaden maken.

Het gaat lastig worden maar 1 moet de eerste zijn ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3231895
dinky89 schreef:Hier kon ik iets als basis vinden voor menu maar ontbreken verhoudingen: http://www.kleineknaagdieren.nl/gerbils ... /index.php

Ook de bovenste reactie bij dit artikel geeft een indicatie: http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... rbils.html
Bedankt voor het zoeken hoor, maar dat is heel erg basic info. Niets concreet, en zoveel wist ik ook al.
Ik zoek gewoon iets meer wat ze zeker nodig hebben en hoeveel dan en welke verhoudingen je best aanhoudt...
Ik had gehoopt dat er hier misschien mensen met wat ervaringen waren want ik weet dat er vb mensen met ratjes barfen...
Maar gebils zijn ook geen ratjes natuurlijk...
Door Martine-Tom
#3231898
Als er goede sites in het Duits zijn zijn er vast wel wat forumleden die kunnen helpen met vertalen (Anne, Kim!!) :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3231901
Martine-Tom schreef:Als er goede sites in het Duits zijn zijn er vast wel wat forumleden die kunnen helpen met vertalen (Anne, Kim!!) :biggrin2:
Ja, das waar. Als ik erin slaag zoveel mijn weg te vinden dat ik zoiets vind :biggrin2: , kan ik dat zeker eens vragen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door