Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3231660
Hoe zouden jullie een hond die bijna altijd brok gegeten heeft, overzetten op kvv? Eerst laten wennen aan een nieuwe omgeving en dus ook niets veranderen aan de voeding of ineens overzetten op kvv? Er mogen ook wat kilootjes af... ;)
Laatst gewijzigd door Cockerlover op vr 02 sep 2016, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#3231682
Wij hebben geadopteerde Spanjaarden. Inmiddels hebben wij 5 volwassen honden uit Spanje gehaald. Die hebben daarvoor ofwel op straat geleefd of ergens anders waar ze geen fatsoenlijk voedsel kregen. En daarna een tijdje in een opvang waar ze brok hebben gehad.
Bij aankomst gaan ze direct over op kvv/barf aangezien ik geen mogelijkheid heb om ze hun oude voer te geven. Dat gaat tot nu toe altijd prima. De eerste dag is de ontlasting niet zo best, maar dat is van de stress van het vliegtuig en nieuwe indrukken, plus het is het restant van wat er nog in de darmen aanwezig was. Vanaf dag 2 altijd mooie stevige kvv-keutels.
Dus ik zou zeggen: cold-turkey, dat gaat prima.
Het is hier 1 keer langer slappe ontlasting geweest (3 weken), maar dat bleek achteraf een Giardia-infectie te zijn en dus niet voedsel gerelateerd.
Door smulpaap
#3231716
Ook hier een herplaatser van 6,5 jaar gehad die we direct over hebben gezet . Eerst kvv , later barf Zij ging opknappen heen .
Al had dat wel even tijd nodig , omdat ze wat gezondheidsklachten had .
Haar ontlasting was de eerste tijd ook vreselijk smerig
Maar hoe langer een hond brok heeft gegeten ...... en in ons geval was dat de meest slechte brok
Ze kunnen natuurlijk ook gaan ontgiften , en ook dat kost even tijd .
Mijn hond ging zo ongeveer compleet uit de smerige vettige vacht ook
Maar na een maand of zes hadden we een geheel andere hond
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3231729
Als de hond het zelf meteen accepteert zou ik het ook cold turky geven. Voor het geval dat zou ik wel wat "oud voer" bij de hand willen hebben. Het kan de 1ste dagen wat gerommel geven, hoeft niet, is even afwachten.
#3231787
Onze Lu was bijna 11 toen we haar kregen en ging cold turkey via kvv (2 dagen) naar barf :)

Die kilootjes eraf gaat vlot, is mijn ervaring inmiddels, op rauw. Toen ik onze Pummeke kreeg, woog zij 22,5kg en ondanks dat er wel een kgtje of 3 vanaf mocht, heb ik haar in eerste instantie op 800gr barf gezet. Daarop viel ze rustig af en toen ben ik haar gelijdelijk aan minder gaan geven. Inmiddels is ze die 3kg kwijt, en eet ze nu weer 600gr/dag.
In brok zit, meestal, veel granen/rijst/aardappel en dat zet aan. Als ze dan overgaan op rauw valt dat weg en vallen ze rap af. Let op dat het niet te snel gaat :)
#3231973
Bedankt voor de reacties! Even afwachten hoe de nieuwe thuis bevalt en kijken of ze de brokken nog wil die ze van haar vorige thuis meekrijgt. Mijn eerste herplaatser weigerde de brokken toen ze het versvlees van de andere cockers rook en is dan meteen overgezet op kvv. Die was wel een stuk jonger, maar misschien is de leeftijd niet echt een probleem. Voldoende kvv voorzien dus. ;)
#3232485
Even een update: het hondje is sinds gisteren hier en wat ik niet verwacht had: ze weigert de kvv! Ik heb er dan wat brokjes bijgedaan die de vorige baasjes meegegeven hebben, maar ze eet niet. Vanmorgen heeft ze er een paar brokjes uitgevist en de kvv naast haar bakje gelegd. Nu kan ik mij goed voorstellen dat ze stress heeft door de verhuis (van een leven in de bench naar vrij rondlopen in huis en tuin) dus ik ga niks forceren. Bovendien heeft ze wel wat reserves, het is geen pup die nog moet groeien. ;)
#3233391
Cockerlover schreef:Voor wie het nog interesseert ;) , de brokjes kunnen naar het asiel. Drie maal raden wiens eetbakje sinds gisteren het eerst leeg is... :). Zalm, geit, kalkoen...ze smult ervan.
Hartstikke goed! De aanhouder wint. :)
#3234910
Fenixjuh schreef:......
Dat vraagt om bewijs!!

Grapje, fijn dat ze het lijkt te lusten. Veel plezier!!


Ik moet wel bliksemsnel zijn om daar een foto van te maken :D . Gisteren ging het even mis met lam van Degomeat. Oké, eens overslaan is geen probleem. 's Avonds heb ik het dan verdeeld onder de andere cockers en voor Rayah een beetje gemengd met kalkoen en dat lukte. De brokjes zijn weg dus het is kvv of niets. :P
#3244129
Het gaat nog altijd goed met Rayah en de kvv. Ondertussen heeft ze wel een gebitsreiniging gehad waarbij 5 tanden getrokken zijn. Vermits ze altijd maar geweekte brok te eten kreeg, waren de tanden één en al plaque. Omdat Rayah zoveel nesten gehad heeft en toch "al" 6 jaar is, werd er ook een bloedonderzoek gedaan. Dat was niet zo best, ze heeft een groot vitaminetekort. Ik dacht al wel zoiets, omdat ze de drolletjes van zichzelf en de andere cockers ging opeten. Ik had al Ascopet gehaald ivm de coprofagie en de DA vond dit voldoende als supplement.
Iemand nog tips om Rayah te laten aansterken? Ze is nog wat te dik, maar het lijkt mij nu belangrijker dat ze eerst de tekorten kan aanvullen en dan geleidelijk gewicht verliest.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door