Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3231476
Ik ga toch maar even een topic aanmaken.

Het gaat niet goed met Gijs. Vorige week had hij al een wondje op zijn voorpoot. Daar zat netjes een korstje op, maar Gijs is een pietje peuter, dus daar moet je bij zorgen dat hij er niet aan kan tot het helemaal genezen is.

Vrijdag zijn we voor een wandeling naar het water geweest. Hij liep daar al wat stijf, en eenmaal thuis mank. Toen we na 2 uur thuis kwamen van boodschappen gebruikte hij zijn achterpoot liever helemaal niet. Naar de dierenarts, injectie metacam en vanaf zaterdag rimadyl.

Dan heeft hij sinds gisteren kennelhoest. Een hoop gehoest en slijm enzo. Daar heeft hij antibiotica voor.

Daardoor kan hij dus zijn kap niet op en heeft hij vannacht toch het wondje weer open gepeuterd. Ik heb op de grond naast hem geslapen en iedere keer gecheckt. Om 7 uur nog oke en om half 9 de sok eraf en wondje open.

Zijn achterpoot gebruikt hij nog steeds liever niet. Als hij staat, staat hij wel op 4 poten, maar als je er nog maar naar wijst tilt hij hem al op. Lopen gaat nog steeds niet best. Hij heeft moeite met overeind komen (gisteren moest ik hem echt helpen).

Daarbij is hij nu al een uur ontzettend aan het hijgen en kan hij zijn rust niet vinden.

Ik weet even niet zo goed wat te doen nu. Temperatuur is 38.2. Tandvlees is roze. Benauwd door de kennelhoest of hijgt hij van de pijn?

Terug naar de dierenarts is uiteraard een optie, maar steeds in en uit de auto is niet al te best. Maar goed, dit gehijg is ook echt niet goed.

Heeft iemand een idee, of kan even meedenken?
Laatst gewijzigd door eelke op ma 08 aug 2016, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3231484
Wat de hotspot betreft , na alle tekenellende hier een methode gevonden die het best werkt. Zonder te scheren. 2x daags spoelen aan de buitenkraan totdat al het groen en restanten weg zijn, een beetje mee masseren. Daarna helemaal droogblazen, evt wat spray erop, heb niet prikkende ontsmettingsspray, is vooral chloor.

Sok zou je met vetwrap aan de uieinden misschien vast kunnen zetten.

Hijgen , tis ook iets warmer en van pijn etc gabje ook hijgen, maar ook van benauwd zijn. En AB kan ook nog eens conditie verslechteren. Maar goed met zoveel tegenlijk aan de hand denk ik eerder door de andere dingen.

En heel veel rust, geen inspanning. Even poep en plas.

Arme beer ( en jullie ) beterschap!
Door eelke
#3231486
Dit is al de 5e dag poep en plas. 3 keer per dag. Meer beweging krijgt hij inderdaad ook niet.

Hij hijgt nu iets rustiger. Maar gaan liggen doet hij niet.
Uurtje geleden lag hij op zijn zij te hijgen, soms rollend naar zijn rug. Hij trekt af en toe wat met een van zijn poten.



Nu is het zitten en hijgen. Heb hem net af gelegd, maar hij kan niet blijven liggen (onrust?)

Hoe lang ga ik dit nog aankijken?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3231511
Dat soort hijgen doen ze hier ook wel. Door o.a. inspanning, warmte, stress of pijn. Ik zie wel vooral Maci erin terug, die ligt echt wel vaker zo als ie het warm heeft na inspanning.
Niet blijven liggen, kan onrust zijn, maar ook door warmte, maar ook algeheel zich niet lekker voelen.



Last van zijn maag heeft ie niet met al de medicatie?

Dus ik weet het ook niet, maar wat wil je dan dat de DA nog doet? Meer medicatie? Of onderzoek? Bloedonderzoek?
Of je kunt de DA bellen of je extra pijnstiller mag geven en dan kijken of het beter gaat?
Door eelke
#3231513
Nee ik weet het ook niet. Er is natuurlijk nog wel een kans dat er echt iets stuk is in zijn poot. Als het donderdag niet verbeterd is dan moeten er foto's gemaakt. Maar ik weet niet of dat nu gaat lukken, en indien echt iets stuk kan opereren nu ook niet lijkt me.

Maagpijn zou nog wel kunnen inderdaad. Dat zou ook verklaren waarom hij niet wil liggen... net twee kleine dutjes en wel wat rustiger nu. Hopelijk valt ie zo weer in slaap.
#3231532
Hè gat, wat een zorgen. Ik las in de bar dat de hotspot lucht moet hebben en daarom niet afgedekt mag worden, terwijl je er tegelijkertijd voor moet zorgen dat Gijs er niet aan knabbelt. Ik weet niet op welke plek de hotspot zit op de poot, maar is zo'n stuk verwarmingsbuisisolatie om de poot een optie, met een gat op de plek van de hotspot? Waarbij je dat gat afdekt met verband, dat door de dikte van de isolatie niet tegen de hotspot komt? Of zou Gijs dat ook alleen maar opeten?

Wel vervelend, hoor. Sterkte en beterschap.
Door eelke
#3231556
Ja ik denk dat dat ook tot peuteren aan zet...

Goed, hij ligt nu te slapen, zo fijn! Hoestsiroop in huis gehaald, dus misschien wel wat hoop dat hij dan vannacht niet meer zo'n kriebelkeel heeft en zijn kap op kan. Slaap ik er alsnog naast voor het geval er wat is, maar dan kan het wondje wel helen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3231665
Jemig zeg, hij zit wel in de lappenmand :( Hopelijk slaapt die straks een beetje de nacht door. Ik denk dat hij het ook best warm heeft, maar niet kunnen blijven liggen is natuurlijk wel raar.
Door rosmin
#3231670
Jeetje, Gijs krijgt het ook gelijk goed voor zijn kiezen.
Als hij niet wil/kan opstaan, heeft ie waarschijnlijk flink pijn., dat zou het hijgen ook kunnen verklaren misschien.
Ik hoop dat je de nacht goed doorkomt en dat Gijs opknapt.
Mocht je twijfelen, dan zou ik toch voor het weekend weer bij de DA zitten.
Door miik
#3231675
Poeh dat zijn wel een hoop ongemakken bij elkaar.... Mijn windhond had laatst een wond op haar voorpoot, maar zij kan ook geen kap om. Wij hebben dat kunnen oplossen door haar een muilkorf te laten dragen. Dat accepteert ze gelukkig erg goed, misschien is het een idee... Wel regelmatig lekker water te drinken geven, want met muilkorf drinken ze minder...
Door miik
#3231676
Voor de kennelhoest zou ik hem ook regelmatig wat honing geven en Tussistin hoestsiroop, dat helpt altijd goed !
En daarbij op Echinecea extra Forte van Bloem, om zijn weerstand te ondersteunen, want dat kan hij nu wel gebruiken !
Door eelke
#3231695
rosmin schreef:Jeetje, Gijs krijgt het ook gelijk goed voor zijn kiezen.
Als hij niet wil/kan opstaan, heeft ie waarschijnlijk flink pijn., dat zou het hijgen ook kunnen verklaren misschien.
Ik hoop dat je de nacht goed doorkomt en dat Gijs opknapt.
Mocht je twijfelen, dan zou ik toch voor het weekend weer bij de DA zitten.

Ik kijk vandaag even aan, maar ik denk dat ik voor vanavond of morgen sowieso een afspraak maak, want vandaag heeft hij voor het laatst Rimadyl gehad.
miik schreef:Poeh dat zijn wel een hoop ongemakken bij elkaar.... Mijn windhond had laatst een wond op haar voorpoot, maar zij kan ook geen kap om. Wij hebben dat kunnen oplossen door haar een muilkorf te laten dragen. Dat accepteert ze gelukkig erg goed, misschien is het een idee... Wel regelmatig lekker water te drinken geven, want met muilkorf drinken ze minder...
Ik heb er al eens voor gekeken, maar ik betwijfel of er een muilkorf is die groot genoeg is om te kunnen hijgen. Daarbij lijkt dat ding me ook echt niet fijn bij het hoesten en het slijm wat hij dan soms mee overgeeft...
miik schreef:Voor de kennelhoest zou ik hem ook regelmatig wat honing geven en Tussistin hoestsiroop, dat helpt altijd goed !
En daarbij op Echinecea extra Forte van Bloem, om zijn weerstand te ondersteunen, want dat kan hij nu wel gebruiken !
Dat van bloem krijgt hij sinds een week al. De hond van mijn moeder had het nl 2,5 week geleden al, en die van mijn zusje 10 dagen geleden. Ondanks dat zij elkaar niet gezien hebben, zagen wij elkaar ondertussen wel, ging niet anders. Dus uit voorzorg al mee begonnen (na tip van Marije :)) hij kan het natuurlijk ook net zo goed afgelopen vrijdag bij de DA opgelopen hebben... want blijkbaar zijn er op dit moment veel honden in de buurt die er last van hebben en die zitten natuurlijk allemaal de wachtkamer onder te hoesten.

Ik geef tijm siroop, dat lijkt ook al te werken. Was advies van de DA. Hij vind het gelukkig lekker en likt het zo van de lepel af.
Kaela schreef:Zijn jullie de nacht een beetje doorgekomen? Beterschap voor Puppy Gijs!
Ik heb boven geslapen en meneer beneden bij Gijs, die wel zijn kap op had. Meneer wordt nl niet zo snel wakker als ik. Hij heeft 2 of 3 keer een hoestbui gehad. Tegen de ochtend is hij begonnen met hijgen. Pijnstillers uitgewerkt? Meneer is toen wakker gebleven zodat Gijs zijn kap weer af kon.

Ga denk ik toch maar de dierenarts bellen voor overleg. Op zich loopt hij wat beter. Vanmorgen wel weer moeilijk op staan maar hij moet zich ook wel echt erg belabberd voelen met alles wat hij heeft. Misschien toch nog maar meer pijnstillers (2 x daags?). Wil hem liever niet weer in en uit de auto sjouwen als het niet echt noodzakelijk is.

Weet iemand of een hond ook spierpijn krijgt bij kennelhoest? Bij de mensengriep is dat natuurlijk wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door