Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3231334
Wat is dat toch lelijk en wat staat dat volstrekt als een vlag op een modderschuit op oudere huisjes met beschermd Stadsgezicht (waar ze dan nu ook wel mijn kont mee af kunnen vegen)! Ik vind eigenlijk dat het op alle huizen die monument zijn, of als sprake is van een beschermd stads- of dorpsgezicht ze het mogen verbieden :-[ . Ik vind het echt GEEN smoel.

En raad eens wat? Buren 2 huizen verder laten hun hele dak volstorten met zonnepanelen. Onze huisjes vallen onder beschermd Stadsgezicht. Oh bleh, wat zonde. Een van de laatste rijtjes nog oude arbeiderswoningkjes ook naar de kl*ten, qua zicht...... :-\ . En weet je waar ik nou gewoon echt van baal? Ik mag geen dakkapel op ons dak aan de voorkant, terwijl de middelste 3 huizen dat wel hebben, maar dat is van oorsprong. Vanwege beschermd Stadsgezicht. Maar die monsterlijke zonnepanelen: dat mag wel. Ik vind dat belachelijk.

Wat vinden jullie? Ben ik nou zo'n zeikerd? Of is het gewoon te zonde voor woorden om oude waardevolle monumenten of Stadsgezichten naar de kl*ten te helpen met zonnepanelen? Gaat het milieu gewoon voor alles?
#3231337
Dubbel hé, ik vind het ook geen smoel, maarja, windmolens willen we ook niet, kernenergie ook niet, dus dan blijven lilluke platen over. Maar ik zou dus wel even een nieuw verzoek voor zo'n dakkapel indienen, aangezien dat beschermde stadsgezicht dus ook een wassen neus is.
Ik zou ze ook best willen hebben, maar dan wel op de schuur en never nooit aan de voorkant van het huis...hoewel dat de best kant is natuurlijk weer. Maar goed, dat laatste mag hier dus ook (nog) niet.
#3231338
Zonnepanelen zijn gewoon een fijne oplossing. Wees blij dat ze geen windmolen in je achtertuin zetten...

Ik vind het niet mooi maar wel milieu-bewust. Wij hebben zitten rekenen en wij denken er ook over om op het dak van de stal panelen te plaatsen. Mijn schoonouders hebben het ook op het staldak. Niet op het huis dus, maar op de stal.

Vind ik het mooi? Neuhj. Maar hey, we leven in 2016, we moeten iets doen. We kunnen niet doorgaan zoals we dat de afgelopen honderden jaren gedaan hebben. Zonnepanelen maken geen geluid, nemen geen ruimte in die anders voor natuurgebied bestemd zou zijn. Ze verstoren de zee-bodem niet.
Van mij mogen alle huizen zonnepanelen. En aangezien die oude monumenten vaak gewoon heel slecht geïsoleerd zijn vind ik het juist een heel goed idee om die te gaan voorzien.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het gewoon stom is dat jij geen dakkapel mag plaatsen. Maar in mijn ogen staat dat los van de zonnepanelen.
#3231340
Hope schreef:Zonnepanelen zijn gewoon een fijne oplossing. Wees blij dat ze geen windmolen in je achtertuin zetten...

Ik vind het niet mooi maar wel milieu-bewust. Wij hebben zitten rekenen en wij denken er ook over om op het dak van de stal panelen te plaatsen. Mijn schoonouders hebben het ook op het staldak. Niet op het huis dus, maar op de stal.

Vind ik het mooi? Neuhj. Maar hey, we leven in 2016, we moeten iets doen. We kunnen niet doorgaan zoals we dat de afgelopen honderden jaren gedaan hebben. Zonnepanelen maken geen geluid, nemen geen ruimte in die anders voor natuurgebied bestemd zou zijn. Ze verstoren de zee-bodem niet.
Van mij mogen alle huizen zonnepanelen. En aangezien die oude monumenten vaak gewoon heel slecht geïsoleerd zijn vind ik het juist een heel goed idee om die te gaan voorzien.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het gewoon stom is dat jij geen dakkapel mag plaatsen. Maar in mijn ogen staat dat los van de zonnepanelen.
Nou, ik vond dat dus tot vandaag heel logisch. Onze huisjes vallen onder beschermd stadsgezicht en het is geen smoel als iedereen aan de voorkant zo'n Stadsgezicht om zeep gaat lopen helpen. Nu ze er toch al mee begonnen zijn, kan er ook nog wel een dakkapelletje bij....

We hebben hier op het rijtje allemaal schuren in onze achtertuin met een dak op het zuiden. Kleine moeite om die lilluke krengen daarop te leggen lijkt me.
#3231344
Op ons rijksmonument mogen wij geen zonnepanelen leggen, wel op bijbehorend gebouw, en dat hebben we ook gedaan, 269 stuks, goed voor ons eigen verbruik en nog ruim 60 huishoudens in de stad.
Nu alleen nog het probleem van energie kunnen opslaan op veilige manier oplossen.... ;)

Het is gek dat er op monumenten en beschermde stads-dorpsgezichten panelen mogen worden gelegd, wie heeft daar toestemming voor gegeven? Je kan 'ns informeren bij Monumentenwacht van je provincie of dat zomaar kan.
#3231345
Lizzy schreef:Nou, ik vond dat dus tot vandaag heel logisch. Onze huisjes vallen onder beschermd stadsgezicht en het is geen smoel als iedereen aan de voorkant zo'n Stadsgezicht om zeep gaat lopen helpen. Nu ze er toch al mee begonnen zijn, kan er ook nog wel een dakkapelletje bij....

We hebben hier op het rijtje allemaal schuren in onze achtertuin met een dak op het zuiden. Kleine moeite om die lilluke krengen daarop te leggen lijkt me.
Dat wel, ja. Maar zonnepanelen moeten niet alleen op het zuiden. De opbrengst is ook afhankelijk van de hoogte en de hoek waarop ze hangen. En dat is met daken van schuren gewoon minder.
Maar ja, dan gaat het weer om geld. Een paar panelen extra en het valt weer tegen elkaar weg. Maar als die daken te klein zijn dan gaat dat dus niet en als je niet meer geld ter beschikking hebt voor die (paar) extra panelen dan houdt het ook op.
#3231355
Ik vond het zonnepanelenplan van onderdendam wel een mooie: http://nos.nl/l/2116738
Niet op monumentale gebouwen zelf maar op schuurtjes e.d.

Reed laatst ook door de stad en zag toen daken volledig van zonnepanelen. Dat zag er wel mooi strak uit ipv losse panelen op een dak. Volgens mij waren het huizen van het zon wonen project: http://www.zonwonengroningen.nl/de-woningen/
#3231375
Angelique schreef:Het moet natuurlijk ook rendabel blijven. Als deze nou eerst even goedkoper worden dan ligt ollanda er veel vlotter vol mee.
+1

Het is echt een vreselijk grote investering die je er pas na jaren uit hebt. En de energieprijzen stijgen niet zo hard als men altijd heeft gezegd, dus je moet het echt al doen omdat je het leuk vind voor het milieu. Rijk wordt je er in elk geval niet van.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door