Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#3230849
Goedemiddag,
Daya heeft een ontstoken anaalklier aan de binnenkant. Ze heeft een ab kuur voor 10 dagen gehad, nog 2 dagen te gaan. Sinds gisteren heeft ze een ontsteking in haar oor erbij gekregen.... (ik vermoed van de AB kuur) Vanmorgen bij de DA geweest en die heeft Easotic voorgeschreven.. Terwijl ik daar was pakte de DA, zonder overleg, de spullen om een inenting te geven. Hij was van plan om te enten tegen Weil. Toen ik daar wat van zei gaf hij af op allerlei forums die de DA's het onmogelijk maken om hun werk te doen, er was volgens hem helemaal geen bewijs dat enten tegen Weil schadelijk is. Hij waarschuwde me voor de eventuele consequenties van het niet enten, aantasting organen en mogelijk de dood. Op mijn opmerking dat als er al ingeënt zou worden dit alleen mag bij gezonde dieren en niet bij dieren die diverse ontstekingen hebben, reageerde hij amper. Ik weet dat ik een juiste beslissing neem door niet te enten maar voel me ergens ook schuldig (naar) omdat ik weet dat als ze de ziekte krijgt ik het mezelf moeilijk kan vergeven.... Maken jullie dit ook mee met jullie DA's? En hoe gaan jullie hier mee om? Op zoek naar een DA die open staat voor de mening van de klant? Ik hoor graag jullie mening hierover.
Door Lizzy
#3230858
Esther & Djinty & Daya schreef:Goedemiddag,
Daya heeft een ontstoken anaalklier aan de binnenkant. Ze heeft een ab kuur voor 10 dagen gehad, nog 2 dagen te gaan. Sinds gisteren heeft ze een ontsteking in haar oor erbij gekregen.... (ik vermoed van de AB kuur) Vanmorgen bij de DA geweest en die heeft Easotic voorgeschreven.. Terwijl ik daar was pakte de DA, zonder overleg, de spullen om een inenting te geven. Hij was van plan om te enten tegen Weil. Toen ik daar wat van zei gaf hij af op allerlei forums die de DA's het onmogelijk maken om hun werk te doen, er was volgens hem helemaal geen bewijs dat enten tegen Weil schadelijk is. Hij waarschuwde me voor de eventuele consequenties van het niet enten, aantasting organen en mogelijk de dood. Op mijn opmerking dat als er al ingeënt zou worden dit alleen mag bij gezonde dieren en niet bij dieren die diverse ontstekingen hebben, reageerde hij amper. Ik weet dat ik een juiste beslissing neem door niet te enten maar voel me ergens ook schuldig (naar) omdat ik weet dat als ze de ziekte krijgt ik het mezelf moeilijk kan vergeven.... Maken jullie dit ook mee met jullie DA's? En hoe gaan jullie hier mee om? Op zoek naar een DA die open staat voor de mening van de klant? Ik hoor graag jullie mening hierover.
Nou, ik zal je eerlijk zeggen...., als mijn DA zo'n hufter zou zijn dat ie wil enten terwijl mijn hond op de AB staat : dan zei ik hem ter plekke "ik zoek NU een andere DA, want dit vind ik een blunder van het zuiverste water, toedeledoki". Sorry, als het zo gegaan is zoals jij nu beschrijft (ieder verhaal kent altijd 2 kanten - waarmee ik bedoel te zeggen, misschien denkt/vindt hij dat hij het zo niet heeft bedoelt, je kent het wel): dan doet ie zijn werk gewoon niet goed, punt.

En jij bent er zelf nog duidelijk niet over uit of niet enten wel een goed idee is. Dat maak ik op uit wat je daar schrijft. En daarom denk ik dat het voor jezelf gewoon echt goed zou zijn om NOG meer te gaan lezen en nog meer je in dit onderwerp te gaan verdiepen. Zodat je het jezelf wel kunt vergeven. Of je hond laat enten. Maar dan op het juiste tijdstip en dat is in ieder geval niet nu!

Ik ben toch trots op je dat je zonder enting naar buiten bent gegaan :-*
Gebruikersavatar
Door pluk
#3230865
Zoals je zelf al aangeeft mag een hond sowieso alleen geent worden als hij gezond is. Dit staat gewoon in de bijsluiter van de enting! En hoe haalt ie het sowieso in z'n kop om jouw hond zonder enig overleg te enten!!! Ik zocht ook direct een andere.
Gelukkig heb ik een dierenarts die nooit zomaar een enting zal geven. Maar bij een weekendarts die vroeg 'hoe istie met prikjes' net voordat er een spuit prednison inging weleens een discussie gehad hoor. Nee, die pred was echt de enige optie. Kan wezen maar voor jeuk van een of andere mijt ga ik geen pred geven mevrouw. Toen was er wel een lotionnetje maar dat was echt lang niet zo goed blablabla. Max 2 dagen gebruikt en toen iets anders genomen wat hier werd aangeraden.

Over de lepto enting...dit topic al gelezen http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 0&t=123614, alle voors en tegens komen voorbij
Door Martine-Tom
#3230880
Ik sluit me aan bij Lizzy, lees jezelf goed in en beslis wat je wil qua enten ;)

Verder. Mijn da mag best een andere mening hebben, kan ik prima mee leven, waar ik wel,moeite mee heb is de houding die je hier beschrijft. Als ik geen enting wil komt ie er gewoon niet, wil best uitleggen waarom niet, wil ook best luisteren waarom hij vind van wel, maar mijn dier, mijn beslissing.
Dus de verwijtende houding zou mij tever gaan en ik zou denk ik een andere da zoeken.
Tot nu toe nooit een da gehad die overal hetzelfde over dacht, maar wel altijd een da die iig respect voor mijn mening had ;)
#3230885
Bedankt voor jullie reactie Lizzy en Pluk.
Het is echt zo gegaan, de DA wilde enten terwijl hij vorige week AB had voorgeschreven! Helaas blijven er dan weinig DA's bij mij in de buurt over... De overige zijn anti rauw, daar heb ik meerdere discussies mee gehad. Ik ben er echter wel uit dat ik geen Weil ga enten, heb er genoeg narigheid over gehoord. Het is alleen zo jammer dat je steeds gaat twijfelen doordat de DA je een schuldgevoel aanpraat. Pluk ik ga de antwoorden van het polletje Lepto nogmaals doorlezen, wordt ik misschien nog meer gesterkt in mijn mening over het enten!
Door Lizzy
#3230892
Martine-Tom schreef:Ik sluit me aan bij Lizzy, lees jezelf goed in en beslis wat je wil qua enten ;)

Verder. Mijn da mag best een andere mening hebben, kan ik prima mee leven, waar ik wel,moeite mee heb is de houding die je hier beschrijft. Als ik geen enting wil komt ie er gewoon niet, wil best uitleggen waarom niet, wil ook best luisteren waarom hij vind van wel, maar mijn dier, mijn beslissing.
Dus de verwijtende houding zou mij tever gaan en ik zou denk ik een andere da zoeken.
Tot nu toe nooit een da gehad die overal hetzelfde over dacht, maar wel altijd een da die iig respect voor mijn mening had ;)


Oh, mijn DA mag best een andere mening hebben. Sterker nog, mijn DA heeft over 90% van de zaken een andere mening. Maar hij is niet zo'n kl**tviool dat hij een ongezonde hond vaccineert. Iets dat gewoon in de bijsluiter staat dat je niet moet doen. Daar hoef je dus geen raket-geleerde voor te wezen.
Door Martine-Tom
#3230911
Lizzy schreef:Oh, mijn DA mag best een andere mening hebben. Sterker nog, mijn DA heeft over 90% van de zaken een andere mening. Maar hij is niet zo'n kl**tviool dat hij een ongezonde hond vaccineert. Iets dat gewoon in de bijsluiter staat dat je niet moet doen. Daar hoef je dus geen raket-geleerde voor te wezen.
Heb je gelijk in.
Er zijn er alleen zoveel die dat wel klakkeloos doen...daarom is mijn criterium bijgesteld naar 'niks zonder overleg' en wat ie dan bij andere patienten doet, lullig maar niet mijn probleem :P
#3231266
Toch even contact gehad met mijn DA over de behandeling. Volgens hem stond er op zijn scherm dat Daya voor een vaccinatie kwam, foutje van de assistente. Over het enten terwijl Daya op AB stond was hij duidelijk, hij is van mening dat dit helemaal geen kwaad kan en dat dit geen belemmering is om de enting niet te geven. Omdat hij zaterdag ook aangaf dat een inenting zonder gevaren is, krabbelde hij iets terug.... Volgens hem is het mogelijk dat ze een lichte verhoging van de temperatuur kunnen krijgen, meer ook niet. Hij was duidelijk geïrriteerd en begon over ouders die hun kinderen niet enten en die dan met allerlei mogelijke ziektes in het ziekenhuis terecht komen, hij gaf aan dat hij hier zo kwaad van werd. Helaas stond hij, ook nadat ik aangaf dat ik niet tegen enten ben maar dat ik terughoudend ben, niet echt open voor mijn keuze... toch maar op zoek naar een andere DA! Iemand nog suggesties voor een DA in de buurt van Heemskerk?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3231282
Ach ja, het gebeurd. Sterker nog, de da die hier kwam toen ik hier net kwam wonen heb ik ook even uitgelegd hoe ik dacht over zijn manier van werken.

Da staat bij auto, moet 1 paard enten tegen influenza en tetanus. Hij maakt 2 injecties klaar. Dus vraag ik hem waarvoor dat is, normaal gaan beide entingen in 1 injectie. Klopt, zei hij. Maar ik geef hem er een prednison-stoot achteraan. Preventief, je weet wel. Dat hij geen last krijgt van bijwerkingen.
:o

Echt hé. Wat voor da ben je dan? Ten eerste is een enting volledig zinloos om te geven in combinatie met prednison en ik denk ook met ab. Met prednison is het in elk geval zo dat het de ziektekiemen doodt nog voor het lichaam er wat mee kan doen.
Tweede punt is dat het geven van een stootkuur prednison ook niet bepaald zonder bijwerkingen gaat. Zonder grondig overleg en duidelijke afwegingen spuiten wij dat spul niet. Niet bij paarden, niet bij honden of onszelf. Daarnaast is ons paard een wedstrijdpaard en stond er een kwalificatiewedstrijd op het programma. Stel je krijgt dopingcontrole. Dan test je paard positief en krijg je een boete en een schorsing.
En dat gewoon zonder overleg!!!

Dus ja, dit soort dingen gebeuren. Voor mij was het ernstig genoeg om nooit meer naar deze da te gaan. Hij heeft niet eens meer de enting mogen zetten waarvoor hij kwam. Jammer voor hem maar mijn vertrouwen was weg. Als je niet veel (betere) keus hebt dan blijf je. En dan lees je jezelf extra goed in en blijf je heel erg alert.
Door Lizzy
#3231293
Esther & Djinty & Daya schreef:Toch even contact gehad met mijn DA over de behandeling. Volgens hem stond er op zijn scherm dat Daya voor een vaccinatie kwam, foutje van de assistente. Over het enten terwijl Daya op AB stond was hij duidelijk, hij is van mening dat dit helemaal geen kwaad kan en dat dit geen belemmering is om de enting niet te geven. Omdat hij zaterdag ook aangaf dat een inenting zonder gevaren is, krabbelde hij iets terug.... Volgens hem is het mogelijk dat ze een lichte verhoging van de temperatuur kunnen krijgen, meer ook niet. Hij was duidelijk geïrriteerd en begon over ouders die hun kinderen niet enten en die dan met allerlei mogelijke ziektes in het ziekenhuis terecht komen, hij gaf aan dat hij hier zo kwaad van werd. Helaas stond hij, ook nadat ik aangaf dat ik niet tegen enten ben maar dat ik terughoudend ben, niet echt open voor mijn keuze... toch maar op zoek naar een andere DA! Iemand nog suggesties voor een DA in de buurt van Heemskerk?
Als je into holistisch bent: Anneke Schellingerhout!!!!!!

http://dier.jyoti.nl/

Geen idee of ze niet een patientenstop heeft hoor.
#3232024
Bedankt voor de info! Ben vandaag bij Anneke geweest, Daya had bloedverlies bij de ontlasting (spuitpoep). Anneke heeft haar onderzocht (was erg pijnlijk voor Daya) en ze blijkt een enorme ontsteking aan haar dikke darm te hebben!!!! Niets ontstoken anaalklier! Was de laatste keer dat ik bij die andere DA ben geweest! Medicijnen mee en nu maar hopen dat ze snel opknapt!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door