Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door topaaz
#3230560
Hallo iedereen,

Ik ben ongeveer een maand nu op barf (allé het is te zeggen: mijn hond is ;D )
Ik hanteer het schema van barfplaats zo goed als het kan

Ik merk wel dat mijn hond (Engelse Bulldog) nog steeds enorm plat gaat als ik organen geef dus ik ben nog steeds in de opbouw fase. Daarnaast ben ik me er bewust van dat dit nogal eentonig is maar een grote bestelling is geplaatst en meer afwisseling is in de maak.

ma: kippennekken + kipvlees + runderpens + kippenmagen (+ groenten/fruit --> meer als aanbevolen hoeveelheid omdat hij hier zot van is maar kan dit kwaad? mengeling van verschillende groenten)
di: kippennekken + rundvlees + runderpens + rundshart (groenten idem ma)
woe: kippennekken + kipvlees + runderpens + rundslever (groenten idem ma)
do: kippennekken + pens + hele kwartel (wel gepluimd) (groenten idem ma)
vrij: kippennekken + pens + kippenmagen + kipvlees (groenten idem ma)
zat: zalmkop/karkas + lam (vlees en orgaan mix) (groenten idem ma)
zon: kippennekken + pens + rundslever+ kipvlees (groenten idem ma)

Het vlees kan afgewisseld worden met varkensvlees dat ik in promotie heb kunnen bemachtigen

Opmerkingen of suggesties welkom. Wat ik besteld heb om meer afwisseling te brengen is: lam/geit/rund/fazant/hert/kip
Ook al zwaardere botten (ribben/bouten/lamsschedel? :D )

bedankt

Topaaz
Door smulpaap
#3230566
topaaz schreef:Hallo iedereen,

Ik ben ongeveer een maand nu op barf (allé het is te zeggen: mijn hond is ;D )
Ik hanteer het schema van barfplaats zo goed als het kan

Ik merk wel dat mijn hond (Engelse Bulldog) nog steeds enorm plat gaat als ik organen geef dus ik ben nog steeds in de opbouw fase. Daarnaast ben ik me er bewust van dat dit nogal eentonig is maar een grote bestelling is geplaatst en meer afwisseling is in de maak.

ma: kippennekken + kipvlees + runderpens + kippenmagen (+ groenten/fruit --> meer als aanbevolen hoeveelheid omdat hij hier zot van is maar kan dit kwaad? mengeling van verschillende groenten)
di: kippennekken + rundvlees + runderpens + rundshart (groenten idem ma)
woe: kippennekken + kipvlees + runderpens + rundslever (groenten idem ma)
do: kippennekken + pens + hele kwartel (wel gepluimd) (groenten idem ma)
vrij: kippennekken + pens + kippenmagen + kipvlees (groenten idem ma)
zat: zalmkop/karkas + lam (vlees en orgaan mix) (groenten idem ma)
zon: kippennekken + pens + rundslever+ kipvlees (groenten idem ma)

Het vlees kan afgewisseld worden met varkensvlees dat ik in promotie heb kunnen bemachtigen

Opmerkingen of suggesties welkom. Wat ik besteld heb om meer afwisseling te brengen is: lam/geit/rund/fazant/hert/kip
Ook al zwaardere botten (ribben/bouten/lamsschedel? :D )

bedankt

Topaaz


Ik weet niet hoe je percentages zijn

Maar ik zie op de Ma bv al iets wat tot dunne ontlasting kan leiden . Geef je het vlees , de groenten en het fruit bij het vlees ?
Teveel groenten is laxerend , fruit in combinatie met vlees kan leiden tot gisting in de darm
Je kan best fruit geven maar dan ruim voor de vleesmaaltijd


En ik zie op de Zat zalmkop /karkas met lamsvlees en organen staan . Zalm is al vet en dat is lam ook . Daar kan je beter mager spiervlees zoals rund of kip bijgeven
Ik mis nog niertjes in je menu . Heb je dat voor de volgende keer ook besteld ?

Verder zou ik me voorlopig nog even houden aan het beginners -vleesbot . Dat is kwartel - konijn -parelhoen en kipkarkas bv . Gaat dat goed dan kan je fazant karkas gaan geven
Ribben zijn geschikt voor de gevorderde barfhond . Lamsschedel idem
Door topaaz
#3230575
smulpaap schreef:Ik weet niet hoe je percentages zijn

Maar ik zie op de Ma bv al iets wat tot dunne ontlasting kan leiden . Geef je het vlees , de groenten en het fruit bij het vlees ?
voor het vlees/pens/vleesbot waarden van het forum, orgaan (hart/lever) slechts 10g want hier gaat hij plat van (met maagjes) worden de waarden gevolgd. Groenten krijgt hij 60g bij de maaltijd (x2), fruit is eerder als snack
smulpaap schreef: Zat zalmkop /karkas met lamsvlees en organen staan . Zalm is al vet en dat is lam ook . Daar kan je beter mager spiervlees zoals rund of kip bijgeven
Ik mis nog niertjes in je menu . Heb je dat voor de volgende keer ook besteld ?

Ribben zijn geschikt voor de gevorderde barfhond . Lamsschedel idem
Daar heb ik nog niet op stil gestaan...nu zondag is zijn stoelgang inderdaad wat slapper maar niet alarmerend... Misschien toch lam wisselen met kip van op een andere dag :)
Niertjes niet besteld.. hard/lever/long besteld als orgaanvlees...zijn nieren noodzakelijk?
Van wanneer zijn ze gevorderd? De levering is pas 23/07, tegen dan ruim 2 maand op BARF en hij kauwt en verteerd goed zijn nekken en kwartelkarkas.

Groeten :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3230577
topaaz schreef:
Hallo Esther,

België (en ik denk Nederland ook) zijn al jaren Aujeszki vrij... als je dus belgisch/nederlands varken koopt heb je 0% kans op de ziekte :)

Toch bedankt voor de opmerking :)
Na de vleesschandalen waarbij bijvoorbeeld paardenvlees als rundvlees is verkocht zou ik er niet vanuit durven gaan dat het 100% in orde is. Waarom zou je risico nemen als er zoveel goede alternatieven zijn?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3230586
topaaz schreef:voor het vlees/pens/vleesbot waarden van het forum, orgaan (hart/lever) slechts 10g want hier gaat hij plat van (met maagjes) worden de waarden gevolgd. Groenten krijgt hij 60g bij de maaltijd (x2), fruit is eerder als snack



Daar heb ik nog niet op stil gestaan...nu zondag is zijn stoelgang inderdaad wat slapper maar niet alarmerend... Misschien toch lam wisselen met kip van op een andere dag :)
Niertjes niet besteld.. hard/lever/long besteld als orgaanvlees...zijn nieren noodzakelijk?
Van wanneer zijn ze gevorderd? De levering is pas 23/07, tegen dan ruim 2 maand op BARF en hij kauwt en verteerd goed zijn nekken en kwartelkarkas.

Groeten :biggrin2:
Ja, nieren zijn noodzakelijk.
Gevorderde barfhond voor zo'n harde botten is minstens een 4 tal maanden tot een half jaar. Velen zullen zich er pas na een jaar aan wagen en als ik jouw hoeveelheden lees: 10gr orgaan? dan heb je een klein hondje? En dan een lamsschedel: nooit...

Wil je toch even neerschrijven hoeveel je nu van welk onderdeel voert of wat de verhoudingen zijn? Want op deze manier kunnen we dat niet beoordelen. Iets meer groenten is waarschijnlijk niet erg, maar het moet niet ten koste gaan van de rest van je menu. En zeker niet dat je omwille van de laxerende werking van de groenten je orgaan gaat weglaten!
Misschien doet je hond het beter op iets meer vleesbot?
Maagjes voegt niet veel bij voor een hond net als long. Je mag het uiteraard voeren, maar bijkomstig, niet als hoofdorgaan. Long is trouwens ook erg laxerend.

Aujeszki-vrij wil trouwens zeggen dat er minder dan een bepaald percentage besmet gevonden wordt. Maar jaarlijks wordt nog 1 op de zoveel varkens toch besmet gevonden. Hoeveel precies weet ik niet van buiten. Erg weinig, uiteraard.
Je moet het natuurlijk zelf weten of je zo'n risico wil lopen of niet. Mijn keuze zou het niet zijn aangezien varkensvlees toch niet erg gezond is en je hond bij het eten van besmet vlees onherrroepelijk sterft...
Door smulpaap
#3230600
Voordat het je helemaal gaat duizelen :)

Orgaan : Ik lees nu 10 % . Wat bedoel je hier nu mee ? is dat het gehele percentage ? Als dat zo is dan is dat tekort

Het percentage orgaan moet 15 - 20 % totaal zijn . En dan bv 10 % pens en 10 % hart -lever en nier
Dat kan je best eens afwisselen met bv maagjes . Maar om eerst tot een goed kloppend menu te komen zou ik voor het eigen gemak eerst even pens -hart lever en nier verwerken in je menu .

En dan nog iets over vleesbot . Het is natuurlijk al fijn dat je hond goed werkt op de vleesbotten .
Maar het lichaam moet de vleesbotten ook leren te verteren
Daarom is het zo belangrijk dat je dit stap voor stap gaat doen met je hond . Dus kwartel - konijn -parelhoen en kip karkas , of eend karkas en bv eens 1 a 2 keer per week een eendennek .

Dan kan de volgende stap bv fazant karkas zijn of haas karkas . Verder kan je denken aan koppen van eend of konijn .
Bedenk je verder ook dat de E.B erg veel kaakkracht heeft , maar geen schaargebit .
Ik zou om deze reden dus niet kiezen voor een lamskop

Konijnkoppen zijn ook vrij hard en kaal , als je bv aan wild konijn kan komen dan zou ik de kop in de vacht voeren

De vacht pakt a.hw het bot goed in .
Door Lizzy
#3230757
topaaz schreef:Hallo iedereen,

Ik ben ongeveer een maand nu op barf (allé het is te zeggen: mijn hond is ;D )
Ik hanteer het schema van barfplaats zo goed als het kan

Ik merk wel dat mijn hond (Engelse Bulldog) nog steeds enorm plat gaat als ik organen geef dus ik ben nog steeds in de opbouw fase. Daarnaast ben ik me er bewust van dat dit nogal eentonig is maar een grote bestelling is geplaatst en meer afwisseling is in de maak.

ma: kippennekken + kipvlees + runderpens + kippenmagen (+ groenten/fruit --> meer als aanbevolen hoeveelheid omdat hij hier zot van is maar kan dit kwaad? mengeling van verschillende groenten)
di: kippennekken + rundvlees + runderpens + rundshart (groenten idem ma)
woe: kippennekken + kipvlees + runderpens + rundslever (groenten idem ma)
do: kippennekken + pens + hele kwartel (wel gepluimd) (groenten idem ma)
vrij: kippennekken + pens + kippenmagen + kipvlees (groenten idem ma)
zat: zalmkop/karkas + lam (vlees en orgaan mix) (groenten idem ma)
zon: kippennekken + pens + rundslever+ kipvlees (groenten idem ma)

Het vlees kan afgewisseld worden met varkensvlees dat ik in promotie heb kunnen bemachtigen

Opmerkingen of suggesties welkom. Wat ik besteld heb om meer afwisseling te brengen is: lam/geit/rund/fazant/hert/kip
Ook al zwaardere botten (ribben/bouten/lamsschedel? :D )

bedankt

Topaaz
Je voert op dit moment aan vleesbot alleen nekken. Als ik jou was zou ik daar echt direct mee stoppen. Hoewel de meningen echt heel erg verdeeld zijn is er ook geen 100% uitsluiting dat met de nekken niet ook schildkliermateriaal mee komt. Dat wil je niet naar binnen hebben bij je hond, niet in zulke hoeveelheden. Bovendien is alleen nek ook erg eentonig en bevatten ze erg veel calcium.

Over je percentages valt niks te zeggen.

En zoals je zelf al aangeeft: je wisselt te weinig af met diersoorten. Ik zou ook niet voor varken kiezen. Behalve Aujeszki reageren veel honden ook helemaal niet goed op varkensvlees.

Ik zou nu in dit stadium zeker nog geen zwaardere botten geven. Nou ja, sterker nog: bouten zijn ongeschikt, altijd.

De diersoorten die je wilt gaan bestellen zijn allemaal uitstekend! Ik zou ze gewoon lekker allemaal bestellen!
Door topaaz
#3230797
smulpaap schreef:Voordat het je helemaal gaat duizelen :)

Orgaan : Ik lees nu 10 % . Wat bedoel je hier nu mee ? is dat het gehele percentage ? Als dat zo is dan is dat tekort
Oké hier zijn de verhoudingen die ik gebruik (deze krijgt hij dus 's morgens en 's avonds):

212g vleesbot (kippennekken)
92g orgaan (pens s'morgens en kippenmaag s' avonds) of anders 10g hart/lever s'avonds omdat hij anders losse stoelgang heeft
115g spiervlees
50-60 G groenten

Daarnaast krijgt hij. 1-2 eieren per week en zoals gezegd vaak nog fruit als snack

Hij weegt 23kg en krijgt 4% van zijn lichaamsgewicht (8 maand oud)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3230947
Dus hij krijgt steeds 46 gr pens 's ochtends? En dan maar 10gr hart of lever 's avonds?
En hoeveel lever voer je dan op een week? Hoeveel % is dat van je menu?

Je zou toch echt aan 3% lever moeten komen. Hetzelfde geldt voor hart. Als hij te slappe ontlasting heeft, moet je groenten en fruit toch minder. Want dat is erg hoog en kan ook slappe ontlasting veroorzaken.
Je kan je vleesbot nog iets ophogen naar 50%, maar als dat nog niet voldoende is, moet je groenten toch naar beneden.
Zoveel groenten is namelijk niet noodzakelijk, maar hart en lever is dat wel. Dat gaat voor. Hij gaat tekorten krijgen op deze manier!

Maagjes moet je dus max een keer per week voeren. Dat laxeert inderdaad niet want het is voornamelijk spier.
Door topaaz
#3242541
Hallo :)

We zijn weer verder en Nero doet het goed... Ik krijg vaak complimenten hoe goed mijn bulldog er niet uitziet t.o.v. de meeste bulldogs (slank, gespierd en actief).

Zijn uitwerpselen zijn meestal ok maar kunnen van iets te hard naar iets te zacht fluctueren, doch geen last meer gehad van diaree.

Wat ik hem nu geef is (hij is nu 10 maand en weegt 26 kg):

400-500g vleesbot/dag (keuze uit: kippennek/fazantbout/kipkarkas/lamsribben/1xweek zalmkop)
180-220g orgaan (elke dag pens + keuze uit: nier/hart/long/lever)
250-300g vlees (keuze uit: kalkoendij/gemalen konijn/rund/kip/ree/lam/geit)
60-150g groenten (een mix van pompoen/bloemkool/broccoli/wortelen/paprika)
extra's verspreid over heel de week (2 eieren, 1 sardien, yoghurt, mini restjes van tafel (= 1 hap/dag))

Ik ga dit weekend voor de eerste maal boullion maken, als het lukt krijgt hij dat ook nog als extra :cool:

Als mijn voorraad vlees op is (wat reeds geportioneerd is) ga ik proberen om 3 dagen orgaan en 4 dagen vlees te doen om het mezelf eenvoudiger te maken :biggrin2:

Het eerste weekend van september ga ik hem ook eens een lamsschedel voorschotelen ^_^benieuwd hoe hij daarop reageert.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door