Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3230237
Waren hier in discussie over hoe lang pups moedermelk geven. Vorige nesten 8 en 9 dus met 3 weken langzaam op puppygeitenmelk van Farmfood, uiteraard ook nog bij moeders en vanaf 4 weken gemalen vlees. Totdat pups nog bij ons waren - gaan tussen 7 en 8 weken naar de nieuwe baasjes - nog drinken bij moeder, maar gedoseerd om moederhond ook te sparen. Nu nest met 4 pups, die zaterdag 3 weken oud zijn en flink zijn ( meer gewicht ) in verhouding met de pups uit de nesten van oma. Al puppygeitenmelk gaan bijgeven a.s. zaterdag of nog zo laten - uiteraard afhankelijk van of ze nog steeds in gewicht blijven toenemen en ook genoeg krijgen. Graag jullie ervaringen, ideeën.
#3230241
Ik heb al gemerkt dat veel mensen hier daar anders over denken, maar ik vind maar één soort melk geschikt voor een opgroeiend dier en dat is dat van hun eigen diersoort (aangenomen dat het mogelijk is natuurlijk). Ik zou zelf dus niet kiezen voor kmr of geitenmelk als dat niet nodig is om de pups en mama in leven te houden en hen dus enkel moedermelk en vlees laten eten.
#3230298
frodo quin schreef:Ik heb al gemerkt dat veel mensen hier daar anders over denken, maar ik vind maar één soort melk geschikt voor een opgroeiend dier en dat is dat van hun eigen diersoort (aangenomen dat het mogelijk is natuurlijk). Ik zou zelf dus niet kiezen voor kmr of geitenmelk als dat niet nodig is om de pups en mama in leven te houden en hen dus enkel moedermelk en vlees laten eten.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Als het kan (ik kon dat mijn nestje helaas niet), zou ik de pups zo lang mogelijk bij de moeder laten drinken. En als ze goed groeien, gaf ik ze tot 4 weken niks anders als alleen melk bij mama. Vanaf 4 weken kun je ze dan af gaan spenen, direct op rauw vlees. Geen vieze kledderpap of andere gorigheid, gewoon rauw vlees.

Voor de 4 weken zou ik zelf geen rauw vlees geven (of iets anders) omdat de darmen van de pup gewoon nog niet genoeg ontwikkeld zijn om al vaste voeding te verteren.
#3230339
Ik heb nu pups van 2,5 week oud en ik wacht zo lang mogelijk met bijvoeren, het liefst tot vier weken. Hier krijgen ze dan gelijk vlees dus nooit pap ofzo. Mochten ze duidelijk ontevreden zijn met de melk van mamma na drie weken dan geef ik ze puppenmelk op basis van geitenmelk erbij.
#3230479
faya schreef:was ook nog niet van plan ze al vlees te geven en zeker geen pap of iets dergelijks. Bij vorige - grotere nesten - heb ik alleen extra puppymelk van Farmfood erbij gegeven vanaf 3 weken.
Maar waarom? Kwamen de pups niet genoeg aan? Kon mams het niet bolwerken?
#3230515
faya schreef:ja, had idd wel idee dat ze nog wat meer konden gebruiken dan alleen melk van mams. Wel heeft de teef de hondjes tot aan het laatst toe gewoon ook moedermelk gegeven hoor, dus ik ben niet gestopt of zo
OK, ik snap het, dank je wel voor het antwoorden.
#3232493
Ik zou ze zo lang mogelijk op alleen moedermelk laten, eventueel de moeder meer voeren zodat ze genoeg melk heeft en alleen als je ziet dat de pups echt tekort komen gaan bijvoeren. Vanaf 4 weken vlees gaan bijvoeren.

Ik heb onderzoeken gelezen over hoe voedingsstoffen de darm passeren en vanaf welke leeftijd maar ik kan ze niet terug vinden. Het was iets met de grootte van eiwitten/aminozuren en in relatie met allergien op latere leeftijd. Frustratie alom dat ik het niet meer terug vind >:(
#3232789
jammer mizzsylver, vriendin van mij kwam ook met zo iets, maar wist ook niet meer waar vandaan ;) inmiddels ben ik met afspenen begonnen - afgelopen zaterdag waren ze 4 weken. Tartaartje 1e dag ging redelijk, fokkersworst van Henk Dogmeat vinden ze maar zo-zo, eentje van de 4 eet dit nu en eet dan ook bakje leeg - op moment wel erg warm dus kan ook oorzaak zijn. Toen ik het bij moeder van deze hond deed, afspenen met geitenmelk van farmfood erdoor en dat verliep zonder problemen, ga dit ook maar proberen alleen jammer dat deze hondjes de puppymelk nog niet hebben gehad - dat was bij nesten van de moederhond van deze wel het geval
#3235815
inmiddels hebben we vandaag week 6 bereikt met de het klavertje vier. Moeder en pups doen het goed - het afspenen liep ook even anders dan bij de 2 nesten van Faya ( de moeder van Ruby ) Bij Faya met 8 en 9 pups op 3 weken de pups extra puppymelk van Farmfood gaan geven, ging prima - toen met afspenen geitenmelk gemengd met de lotgering compleet pup en fokkersworst en later tijdens nest, kippenekjes en stukjes pens, bij 1e nest ook nog zalm gemalen. Nu bij Ruby maar 4 pups dus tot 4 weken alleen moedermelk gegeven, daarna in principe dus over op lotgering totaal en fokkersworst, zonder geitenmelk, met geitenmelk - het was allemaal geen succes en werd met mondjesmaat gegeten, ja, dat tartaartje de 1e dag ging er wel in ehmum, maar ja omdat nu te blijven geven ;) dus toen stukjes rundvlees en stukjes runderhart gaan geven, stukjes pens ( heb geen maalmachine dus zelf malen geen optie ) kipkarkasje - nou dat vonden ze wat, werd wel vechten voor je voer maar goed dat komt de lichaamsbeweging weer ten goede - inmiddels ook gemalen zalm gehad, stukjes geitenvlees, vanochtend delen van eendkarkas voor de eerste keer: ze barfen dus lekker mee
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door