Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3229750
Mijn hond, een beagle reu van 2 jaar, krijgt nu KVV te eten. En dit gaat zeer goed.
Hij eet goed, blijft mooi op gewicht, glanst mooi.
Hij lust ook alles. Alleen de KVV van DARF (de wildmix) luste hij niet zo graag. Maar ga hem die toch niet meer geven, want ik vond dat die er van reuk en uitzicht toch niet goed uitzag.

Dan nu mijn vraag.

Ik zou hem graag terug een deel op barf krijgen. Vooral in het weekend zou ik hem graag terug een volledige kwartel geven of een deel van een wilde fazant (kan er in het wild seizoen aan geraken via een bevriend jager), om hem zo misschien later volledig te laten barfen.

Maar Meneer wil geen barf meer. Vroeger heeft hij nog barf gekregen, vooral kwartel dan in het weekend en dit ging zeer goed. Hij knabbelde goed, schrokte niet en at het graag.
Maar de laatste keer heeft hij zich verslikt in het vel van de kwartel. Hij had alles goed stukgebeten, maar toen hij slikte bleef het vel van de kwartel hangen in zijn keel.
Hij verslikte zich toen en wou niet meer verder eten. Sindsdien heb ik alles al geprobeerd om hem terug aan het barfen te krijgen, maar het lukt niet.

Heb al stukken kip geprobeerd zonder vel, kwartel zonder vel, gewone stukjes rundvlees (niet te veel, maar gewoon om hem terug op iets te laten bijten) , maar hij weigert dan gewoon te eten en bekijkt mij alsof ik hem wil vergiftigen.

Heb dan ook Tammenga KVV toegevoegd aan de verschillende merken KVV die hij krijgt, omdat die grover gemalen is dan andere KVV en om hem zo grovere stukjes te leren eten. Hij heeft er wel even aan moeten wennen, maar nu eet hij het zeer graag.

Het enige dat hij in stukken wil eten is zalm. Dit gaat er perfect in. Maar wel alleen zalm, haring ook niet (ook dan probeer ik hem blijkbaar te vergiftigen :biggrin2:

Als hij dan niets wil eten ben ik streng. Ik neem dan zijn eten weg als hij het niet direct wil eten, en dan krijgt hij het de volgende maaltijd terug. (hij krijgt 2 keer per dag eten). En de 1ste keer doe ik dat ook, maar als ik het de 2de keer doe, dan begint hij nadien over te geven van de honger.

Dat heeft hij altijd al gehad. Hij krijgt s' morgens rond 7u te eten en dan s' avonds nog eens en dat is tussen 18u en 20u. Dit hangt af van de winter/ zomer, wanneer we gaan wandelen en of we nog ergens naartoe gaan of niet.
Maar als het later dan 20u word is er altijd kans dat hij begint over te geven. Dat zijn dan gewoon slijmen. En als hij dan nadien zijn eten krijgt is het gedaan.
En als ik dan toch streng ben en hem dan nog niets geef, dan heb ik de volgende dag een hond zonder energie, dan doet hij niets anders dan slapen.

Heb al geprobeerd om kippen-nekken in te wrijven met zalmolie (hier is hij zot van) en dat er een beetje te laten intrekken.
Maar dan begint hij die zalmolie er af te likken en bekijkt mij dan zo van: Baas, is dat nu echt de bedoeling dat ik die olie eraf lik, kunt ge mij die olie niet geven zonder die kippen nekken. Dat is veel gemakkelijker. En aan de nekken komt hij niet aan. Hij zal ze gewoon een verplaatsen.

Het is precies of hij is bang om te barfen.

Wat zou ik nog kunnen doen om hem terug wat te laten barfen?
#3229855
Misschien kun je proberen met alles eerst heel fijn te snijden. Het vlees en zelfs de vleesbotjes (begin met iets eenvoudigs zoals vleugels) in hele kleine stukjes. En als je dit langzaam steeds in grotere stukjes gaat geven, lukt het misschien wel?
#3230032
Als hij dan niets wil eten ben ik streng. Ik neem dan zijn eten weg als hij het niet direct wil eten, en dan krijgt hij het de volgende maaltijd terug. (hij krijgt 2 keer per dag eten). En de 1ste keer doe ik dat ook, maar als ik het de 2de keer doe, dan begint hij nadien over te geven van de honger.

Dat heeft hij altijd al gehad. Hij krijgt s' morgens rond 7u te eten en dan s' avonds nog eens en dat is tussen 18u en 20u. Dit hangt af van de winter/ zomer, wanneer we gaan wandelen en of we nog ergens naartoe gaan of niet.
Maar als het later dan 20u word is er altijd kans dat hij begint over te geven. Dat zijn dan gewoon slijmen. En als hij dan nadien zijn eten krijgt is het gedaan.
En als ik dan toch streng ben en hem dan nog niets geef, dan heb ik de volgende dag een hond zonder energie, dan doet hij niets anders dan slapen.
Dit braken komt omdat zijn maag nooit helemaal gevuld is. Als je 2 keer per dag voert benut je niet de volle capaciteit van het verteringssystem van een hond. De maag hoort helemaal gevuld te worden. Wanneer je dan een maaltijd overslaat of iets later voert dan gepland, begint de maag overstuur te raken. Ook het voeren op strikt vaste tijdstippen draagt hieraan bij. Een hond begint dan al aan eten te denken op het tijdstip dat hij eten verwacht; zijn lichaam begint dan ook al sappen aan te maken in het vooruitzicht van voedsel. Komt er dan geen eten, dan is het mis.

Niet alle honden hebben hier natuurlijk last van; meer dan de helft van de mensen voert denk ik in twee keer. Een van onze honden heeft er jarenlang heel erge maag en slokdarmproblemen door gehad. Door het braken en slikken zelfs een keer chronische bronchitis. De dierenarts wist niet waar het door kwam; tot iemand me een tip gaf. Hier kan je er ook meer over lezen http://www.voernatuurlijk.nl/Website/NL ... entie.html . Misschien doet jullie hond het ook beter op 1 keer per dag voeren?
#3230068
Ik zou ook eens knippen en het vlees klein snijden . En desnoods nog even bewerken met de vleeshamer

Ik had hier indertijd een gevalletje ""ik wil geen gemalen vlees "" Maar mijn hond werd te oud , en had op een gegeven moment de kracht niet meer
De omgekeerde versie dus :biggrin2: Zodra ze zag dat er ""een fatsoenlijke niet gemalen maaltijd "" in haar bak lag at ze wel

Afbeelding

Ik deed dat dus zo met een wild konijn . later werden de stukken nog wat kleiner en plette ik het ook nog met de vleeshamer

Afbeelding

Dat is tenminste eten

Afbeelding
#3232384
Hij heeft juist kippenvleugels gekregen als maaltijd.
Ik heb ze klein gesneden. Ongeveer zo groot als Tammenga kvv.
En dan er een klein beetje van zijn normale kvv bij en dat even laten trekken in de koelkast.
Dan heb ik het hem gegeven.
Eerst was het wel wat onwennig likken en kijken, maar uiteindelijk heeft hij wel alles opgegeten.
Dus al 1 stapje in de goede richting.

Het was wel grappig om te zien.
Toen ik alles aan het snijden was, zat hij echt te kwijlen om een stukje te krijgen.
Maar als ik hem dan een kippenvleugel gaf, wist hij niet wat te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door