Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3229346
Morgen,
Ik las een topic over vleesbot, wanneer is die nu goed bevleest en wanneer niet? Kaal snap ik :) maar wanneer voer ik nog orgaan bij en spiervlees en wanneer niet? Foto zal mooi zijn. Mijn hond is nu aardig gewend aan zachtbot, wat kan ik nu aan mijn menu toevoegen aan bot? Bedankt alvast !

Gr Joke
Gebruikersavatar
Door pluk
#3229349
jo.jager schreef:Morgen,
Ik las een topic over vleesbot, wanneer is die nu goed bevleest en wanneer niet? Kaal snap ik :) maar wanneer voer ik nog orgaan bij en spiervlees en wanneer niet? Foto zal mooi zijn. Mijn hond is nu aardig gewend aan zachtbot, wat kan ik nu aan mijn menu toevoegen aan bot? Bedankt alvast !

Gr Joke
Ik ga het niet je makkelijker maken, want ik voer dus altijd hetzelfde. Goed bevleesd of wat kaler ik doe er altijd dezelfde hoeveelheid orgaan en/of spiervlees bij. Dit gaat bij mijn hond prima. Heel soms denk ik oef dit is wel heel kaal dan gooi ik er nog een vet visje bij.
Wel probeer ik het goed en minder bevleesde wat af te wisselen.

Welke vleesbotten krijgt je hond nu?
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3229352
Wat hij nu krijgt, is konijn karkas, kipkarkas, eendenekken,eendenvleugels, kipperug,konijnenkop,fazantkarkas.eendenkarkas,kwartel en parelhoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pluk
#3229354
jo.jager schreef:Wat hij nu krijgt, is konijn karkas, kipkarkas, eendenekken,eendenvleugels, kipperug,konijnenkop,fazantkarkas.eendenkarkas,kwartel en parelhoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is een heel mooi lijstje. Het is echt niet nodig daar nog dingen aan toe te voegen.
Mocht je toch wat willen denk dan eens aan: duif, patrijs, reeribben, hazenrug/karkas. Tav de reeribben en de haas: test de hardheid vooraf met een snoeischaar. Is het bot daarmee niet door te knippen dan is het te hard. Reeribben ook altijd met meerdere ribben naast elkaar geven, niet 1 enkele rib. Voor een kleinere hond kun je de ribben overdwars doorknippen.
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3229355
Oke dankjewel dus eigelijk is dit al mooi, ik had ook een keer lamsnekken gehaald liggen nog in de vriezer maar denk dat die te hard zijn of? Had het gelezen van de snoeischaar idd. Maar ik dacht hij moet wat ander qua bot maar dat is dus helmaal niet nodig


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door jasmijn
#3229389
jo.jager schreef:Oke dankjewel dus eigelijk is dit al mooi, ik had ook een keer lamsnekken gehaald liggen nog in de vriezer maar denk dat die te hard zijn of? Had het gelezen van de snoeischaar idd. Maar ik dacht hij moet wat ander qua bot maar dat is dus helmaal niet nodig Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lams nekken zijn idd te hard die zou ik dus niet geven.
Wat je wel kan doen is het vlees er afsnijden en dat geven en dan van de botten een bouillon trekken voor de lekker voor je hond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229391
jo.jager schreef:Morgen,
Ik las een topic over vleesbot, wanneer is die nu goed bevleest en wanneer niet? Kaal snap ik :) maar wanneer voer ik nog orgaan bij en spiervlees en wanneer niet? Foto zal mooi zijn. Mijn hond is nu aardig gewend aan zachtbot, wat kan ik nu aan mijn menu toevoegen aan bot? Bedankt alvast !

Gr Joke
Nekken en vleugels zijn de referentievleesbotten. Die zijn 50/50 bevleesd en is dus het vleesbot waarmee wij rekenen.
Dan moet je dus je karkassen bekijken en proberen schatten of daar meer of minder.vlees aan hangt tov bot. Een rug met een halve cm vlees rond is dus redelijk standaard, maar als er zo'n dikte op dunne konijnribbetjes of gevogelteribbetjes ligt, is dat beter bevleesd. Als er op een karkas overal maar een dun laagje vlees ligt, is dat minder bevleesd.

Het is inderdaad zo dat je perfect eens wat dikker bevleesd en wat kaler kan afwisselen en dan kan je alle dagen gewoon dezelfde hoeveelheid spier voeren. Dat komt op het einde van de week toch gemiddeld uit. Als je hond geen ontlastingproblemen heeft bij kaler bot natuurlijk.
Het is maar als je standaard kaler of bevleesder bot voert, dat je menu een beetje uit balans raakt en je best je spiervlees wat aanpast.
Wat ik ook doe is kaler bot meer met lever combineren en mooi bevleesd bot met vb hart.
Door Anne in Zweden
#3229402
pearlsofpassion schreef:Nekken en vleugels zijn de referentievleesbotten. Die zijn 50/50 bevleesd en is dus het vleesbot waarmee wij rekenen.
Dan moet je dus je karkassen bekijken en proberen schatten of daar meer of minder.vlees aan hangt tov bot. Een rug met een halve cm vlees rond is dus redelijk standaard, maar als er zo'n dikte op dunne konijnribbetjes of gevogelteribbetjes ligt, is dat beter bevleesd. Als er op een karkas overal maar een dun laagje vlees ligt, is dat minder bevleesd.

Het is inderdaad zo dat je perfect eens wat dikker bevleesd en wat kaler kan afwisselen en dan kan je alle dagen gewoon dezelfde hoeveelheid spier voeren. Dat komt op het einde van de week toch gemiddeld uit. Als je hond geen ontlastingproblemen heeft bij kaler bot natuurlijk.
Het is maar als je standaard kaler of bevleesder bot voert, dat je menu een beetje uit balans raakt en je best je spiervlees wat aanpast.
Wat ik ook doe is kaler bot meer met lever combineren en mooi bevleesd bot met vb hart.

Ik doe dat juist niet. Lever laxeert, en bij kaler bot heb ik liever dat het niet te snel door het maagdarmkanaal gaat, zodat het bot rustig de tijd krijgt te laxeren. Ik geef dus lever bij zachte botten of goed bevleesde botten, en hart (of pens) bij kaler bot. :D
Door Anne in Zweden
#3229403
jo.jager schreef:Wat hij nu krijgt, is konijn karkas, kipkarkas, eendenekken,eendenvleugels, kipperug,konijnenkop,fazantkarkas.eendenkarkas,kwartel en parelhoen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Da's een prima rijtje, hoor! Daar hoef je niet per se nog iets aan toe te voegen. Lamsnekken zijn al snel te hard, dus daar zou ik ook liever een (zoutloze) bouillon van trekken. Invriezen in een bakje en dan lekker als ijsje voeren op een warme dag!

Je zou eventueel nog kippenpoten kunnen voeren, daar zit vaak meer vlees dan bot aan. Gevogeltenekken zijn meestal ook goed bevleesd, alleen karkassen kunnen soms wat kaal zijn, is mijn ervaring. Ik voer zelf altijd 50% vleesbot en 25% spiervlees iedere dag als basis . Afhankelijk van welke dag het is, vul ik die 75% aan met orgaan of groente of pens: 2 x per week groente, 2 x per week pens, 1 x per week hart, 1 x nier en 1 keer lever.

Voor Max en Laika doe ik dus bijvoorbeeld:
totaal per dag 800 gram = 400 gram vleesbot + 200 gram spiervlees + 200 gram aanvulling, afhankelijk van welke dag het is (op maandag 200 gram hart, dinsdag 200 gram pens, woensdag 200 gram groente, donderdag 200 gram nier, vrijdag 200 gram pens, zaterdag 200 gram lever en zondag 200 gram groente).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229404
Anne in Duitsland schreef:Ik doe dat juist niet. Lever laxeert, en bij kaler bot heb ik liever dat het niet te snel door het maagdarmkanaal gaat, zodat het bot rustig de tijd krijgt te laxeren. Ik geef dus lever bij zachte botten of goed bevleesde botten, en hart (of pens) bij kaler bot. :D

Dat is de eerste keer dat ik dat lees...
Heb je dan geen problemen met de ontlasting? Dat moet ik hier echt niet proberen. Zelfs met wat meer bot bij de lever merk ik het nog de dag erna.
Bij fazant en hart vb zou het wel eens kunnen dat ik hier harde bolletjes krijg...

Katten zijn daar natuurlijk wel gevoeliger voor dan honden.
Door Anne in Zweden
#3229408
pearlsofpassion schreef:Dat is de eerste keer dat ik dat lees...
Heb je dan geen problemen met de ontlasting? Dat moet ik hier echt niet proberen. Zelfs met wat meer bot bij de lever merk ik het nog de dag erna.
Bij fazant en hart vb zou het wel eens kunnen dat ik hier harde bolletjes krijg...

Katten zijn daar natuurlijk wel gevoeliger voor dan honden.
Ik heb deze strategie nochtans gewoon van barfplaats gepikt. En nee, nooit problemen met de ontlasting. Ik zie altijd alleen aan de kleur dat ze lever hebben gehad. Wat merk je dan als je meer bot bij de lever doet?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3229412
Anne in Duitsland schreef:Ik heb deze strategie nochtans gewoon van barfplaats gepikt. En nee, nooit problemen met de ontlasting. Ik zie altijd alleen aan de kleur dat ze lever hebben gehad. Wat merk je dan als je meer bot bij de lever doet?
Ik vermoed wel.dat je het van barfplaats hebt. Het was een redenering die mij gewoon onbekend was. :biggrin2:

Nee, als ik lever voer hebben ze de dag erna slappere ( en geurigere.... ::) ) ontlasting. Zelfs als ik er dus harder bot bij voer, wat het laxerende zou moeten tegenwerken, denk ik dan? , merk ik nog duidelijk het verschil met andere dagen.
Maar misschien komt dat dan net daardoor? :???: Dat het bot minder goed verteerd en daardoor helemaal niet kan stoppend werken...
Hmmm.... valt eens uit te proberen...

Maar dan zal ik hier wel wat meer spier bij de fazant moeten voeren want dat gaat anders toch echt harde keutels geven. Vis erbij mag dan ook niet, volgens dezelfde redenatie?
Door Anne in Zweden
#3229413
pearlsofpassion schreef:Ik vermoed wel.dat je het van barfplaats hebt. Het was een redenering die mij gewoon onbekend was. :biggrin2:

Nee, als ik lever voer hebben ze de dag erna slappere ( en geurigere.... ::) ) ontlasting. Zelfs als ik er dus harder bot bij voer, wat het laxerende zou moeten tegenwerken, denk ik dan? , merk ik nog duidelijk het verschil met andere dagen.
Maar misschien komt dat dan net daardoor? :???: Dat het bot minder goed verteerd en daardoor helemaal niet kan stoppend werken...
Hmmm.... valt eens uit te proberen...

Maar dan zal ik hier wel wat meer spier bij de fazant moeten voeren want dat gaat anders toch echt harde keutels geven. Vis erbij mag dan ook niet, volgens dezelfde redenatie?
Ik weet niet of het omgekeerd ook werkt, dat harder bot bij lever voeren de laxerende werking opheft. Ik heb alleen opgepikt dat lever laxeert, en dat alles dan minder tijd heeft om te verteren omdat het sneller richting de uitgang gaat. Hoe dat met vis zit, weet ik ook niet, of dat net zo'n laxerende werking heeft. Lizzzyyyyyyyy?! ;D
Gebruikersavatar
Door jo.jager
#3229452
Anne in Duitsland schreef:
Da's een prima rijtje, hoor! Daar hoef je niet per se nog iets aan toe te voegen. Lamsnekken zijn al snel te hard, dus daar zou ik ook liever een (zoutloze) bouillon van trekken. Invriezen in een bakje en dan lekker als ijsje voeren op een warme dag!

Je zou eventueel nog kippenpoten kunnen voeren, daar zit vaak meer vlees dan bot aan. Gevogeltenekken zijn meestal ook goed bevleesd, alleen karkassen kunnen soms wat kaal zijn, is mijn ervaring. Ik voer zelf altijd 50% vleesbot en 25% spiervlees iedere dag als basis . Afhankelijk van welke dag het is, vul ik die 75% aan met orgaan of groente of pens: 2 x per week groente, 2 x per week pens, 1 x per week hart, 1 x nier en 1 keer lever.

Voor Max en Laika doe ik dus bijvoorbeeld:
totaal per dag 800 gram = 400 gram vleesbot + 200 gram spiervlees + 200 gram aanvulling, afhankelijk van welke dag het is (op maandag 200 gram hart, dinsdag 200 gram pens, woensdag 200 gram groente, donderdag 200 gram nier, vrijdag 200 gram pens, zaterdag 200 gram lever en zondag 200 gram groente).

Dit is idd wel een mooi menu,ik voer elke dag kompleet.hij krijgt 515 Gr vleesbot 285Gr spiervlees en 228 orgaan pens en lever/nier/hart en 114 groente 1140 per dag.maar jou menu is handiger maar ik barf nog niet zolang dus wil op veilig zo voeren. En word er vanzelf handiger in. Ik leer elke dag weer iets. Zal denk gauw ander menu maken die handiger is :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Anne in Zweden
#3229462
jo.jager schreef:Dit is idd wel een mooi menu,ik voer elke dag kompleet.hij krijgt 515 Gr vleesbot 285Gr spiervlees en 228 orgaan pens en lever/nier/hart en 114 groente 1140 per dag.maar jou menu is handiger maar ik barf nog niet zolang dus wil op veilig zo voeren. En word er vanzelf handiger in. Ik leer elke dag weer iets. Zal denk gauw ander menu maken die handiger is :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
O, maar wat jij doet kan ook, hoor. Orgaanpakketjes maken en die iedere dag geven. Er zijn veel manieren mogelijk. Voor mijn blonde hersenen was dit de makkelijkste methode. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door